Juli

Publicerad 16 juli 2018

Rekordhettan: Svenskar shoppar produkter för svalka och skugga

Den pågående värmeböljan, med temperaturer på över 30 grader i stora delar av landet, syns tydligt bland svenskarnas shoppingbeteende. På PriceRunner ligger sökningar efter portabel luftkonditionering, fläktar och pergola för skugga i trädgården i topp.

”Årstiderna är tydliga i Sverige och syns i vårt shoppingbeteende. En extrem värmebölja gör att vi jagar produkter som ger skugga och kyla. I topp ligger luftkonditionering och fläktar. Men behovet syns inom all shopping. Till barn handlar vi lektält med UV-skydd och till husdjuren särskilda filtar som skyddar mot hettan och solen”, säger Nicklas Storåkers, VD PriceRunner.

Mest sökta produktkategorierna på PriceRunner 15 juli 2018

Topp 20 populäraste produktkategorier Populärast produkt
InomhusklimatTriStar AT5451
MobiltelefonerSamsung Galaxy S9 64GB
Sportarmband och Pulsklocka Garmin Forerunner 235 HRM
Surfplattor och Tablets Apple iPad (2018) 9.7" 32GB
Fläktar AEG VL 5531
TrädgårdstillbehörHillerstorp Pergolux 3x4m
Videokameror GoPro Hero5 Black
Spelkonsoler Sony Playstation 4 Slim 500GB - Black Edition
Högtalare Sony SRS-XB30
Fläktar TriStar VE-5985
Leksaker Swimpy UV-Tält med Förvaringsväska
 Pooler Bestway Stål Pro Rampool Ø4.27m
Utemöbler Hillerstorp Baden-Baden Solstol
 Ismaskiner Wilfa ICE-12S
Kolsyremaskiner SodaStream Genesis
Duschset Demerx Sunny 40 Pvc
 Vattensport vidaXL SUP Surfingbräda Set
 Spabad Lay-Z-Spa Spabad Miami
 DjurtillbehörDogman Silverduk 3x3m

”Det är uppenbart att vi vill ta det lugnt i solen. Inte ens normala sommarprodukter som grillar, gräsklippare och verktyg platsar bland de mest populära. Just nu shoppar vi istället spabad, utomhusduschar, portabla musikhögtalare och kolsyremaskiner”, forsätter, Nicklas Storåkers.

Mest sökta produkterna på PriceRunner 15 juli 2018

Topp 30 populäraste produkterProduktkategori
TriStar AT5451Inomhusklimat
TriStar AC-5477Inomhusklimat
DeLonghi PAC N87 SilentInomhusklimat
Oneconcept Kingcool-BInomhusklimat
vidaXL 50361Inomhusklimat
TriStar AC-5529Inomhusklimat
Garmin Forerunner 235 HRMSportarmband och Pulsklocka
AEG VL 5531Fläktar
Bionaire BTF002XFläktar
AEG LK 5689Inomhusklimat
Apple iPhone 7 32GBMobiltelefoner
Camry CR 7905Inomhusklimat
Dyson AM06Fläktar
Luftkonditionering Electrolux EXP09HN1W6Inomhusklimat
Trotec PAC 2000 EInomhusklimat
Nordic Home Culture KulingFläktar
TriStar AC-5531Inomhusklimat
Hillerstorp Pergolux 3x4mTrädgårdstillbehör
Kingcool Luftkylare Luftkonditionering Ventilation Jonisator svart/silverInomhusklimat
GoPro Hero5 BlackVideokameror
Termo WindFläktar
Sony SRS-XB30Högtalare
TriStar VE-5985Fläktar
DeLonghi PAC WE128ECO SilentInomhusklimat
Eurom CoolStar 65Inomhusklimat
Swimpy UV-Tält med FörvaringsväskaLeksaker
Bestway Stål Pro Rampool Ø4.27mPooler
Honeywell CS10XEInomhusklimat
vidaXL 50485Inomhusklimat

Kontaktperson

Nicklas Storåkers, VD

Publicerad 10 juli 2018

E-handlarindex Q2 2018: Amazon dämpar framtidstron bland svenska e-handlare trots stark marknad

I en undersökning besvarad av 151 svenska e-handlare minskar andelen från 70 % till 66 % som ser positivt eller mycket positivt på försäljningen det kommande året. Nedgång är särskild tydlig bland de större e-handlarna, som tidigare varit starkt optimistiska om framtiden. Ett skäl till den ökade oron kan vara en förestående lansering av Amazon i Sverige. Framförallt känner sig mindre e-handlare utsatta för Amazon medan 52 % av de större e-handlarna fortsatt uppger att de inte skulle påverkas negativt om Amazon lanserades i Sverige.

E-handlar index Q2 2018 Extra V2

”Amazon riskerar bli ett hjärnspöke för många e-handlare. Mindre e-handlare är särskilt oroliga – endast en tredjedel tror att de inte skulle påverkas negativt av Amazon. Men även om Amazon varit enormt framgångsrikt i andra länder, så bjuder Sverige på andra förutsättningar. Det är ett avlångt och glest land samtidigt som vi har många starka e- handlare. Och hela 72 % av e-handlarna i PriceRunners undersökning tror att Amazon skulle leda till ökad e-handel i Sverige, vilket är positivt för marknaden som helhet”, säger Nicklas Storåkers, VD PriceRunner.

Fortsatt stark e-handelsmarknad

Tendensen vad avser e-handeln i Sverige under andra kvartalet är starkare än under första kvartalet, som bland annat präglades av stora problem med returer efter julhandeln. Andelen som anger att de upplevt en starkare försäljning under andra kvartalet jämfört med föregående period har ökat från 35 % till 44 %.

E-handlar index Q2 V2

”Andra kvartalet har varit bättre för många e-handlare jämfört med första kvartalet då många upplevde större utmaningar. Mot slutet av juni minskade dock andelen e- handlare som upplevde en stark marknad. Förklaringen kan nog ligga i både fotbolls-VM och varmt väder”, fortsätter Nicklas Storåkers.

Jämfört med samma kvartal 2017 uppger 48 % av e-handlare att verksamheten utvecklats bättre eller mycket bättre, vilket är högre än under första kvartalet. Bland de större e-handelsbolagen är denna trend ännu lite starkare.

Totalt sett ökade e-handlarindex från 62,5 till 64,2 under andra kvartalet. Det indikerar en starkare e-handelsmarknad i Sverige.

e-handlarindex Q2 tendens V2

Undersökningen Q2 2018

Undersökningen för andra kvartalet för e-handlarindex genomfördes 18-29 juni 2018 bland PriceRunners svenska e-handlare, totalt deltog 151 e-handlare. För varje genomförd intervju skänkte PriceRunner 50 kr till Barncancerfonden.

Kontaktperson

Nicklas Storåkers, VD

  • Bäst i test
  • Rea
  • Guider
  • Om oss