Den pågående värmeböljan, med temperaturer på över 30 grader i stora delar av landet, syns tydligt bland svenskarnas shoppingbeteende. På PriceRunner ligger sökningar efter portabel luftkonditionering, fläktar och pergola för skugga i trädgården i topp.
”Årstiderna är tydliga i Sverige och syns i vårt shoppingbeteende. En extrem värmebölja gör att vi jagar produkter som ger skugga och kyla. I topp ligger luftkonditionering och fläktar. Men behovet syns inom all shopping. Till barn handlar vi lektält med UV-skydd och till husdjuren särskilda filtar som skyddar mot hettan och solen”, säger Nicklas Storåkers, VD PriceRunner.
Topp 20 populäraste produktkategorier | Populärast produkt |
Inomhusklimat | TriStar AT5451 |
Mobiltelefoner | Samsung Galaxy S9 64GB |
Sportarmband och Pulsklocka | Garmin Forerunner 235 HRM |
Surfplattor och Tablets | Apple iPad (2018) 9.7" 32GB |
Fläktar | AEG VL 5531 |
Trädgårdstillbehör | Hillerstorp Pergolux 3x4m |
Videokameror | GoPro Hero5 Black |
Spelkonsoler | Sony Playstation 4 Slim 500GB - Black Edition |
Högtalare | Sony SRS-XB30 |
Fläktar | TriStar VE-5985 |
Leksaker | Swimpy UV-Tält med Förvaringsväska |
Pooler | Bestway Stål Pro Rampool Ø4.27m |
Utemöbler | Hillerstorp Baden-Baden Solstol |
Ismaskiner | Wilfa ICE-12S |
Kolsyremaskiner | SodaStream Genesis |
Duschset | Demerx Sunny 40 Pvc |
Vattensport | vidaXL SUP Surfingbräda Set |
Spabad | Lay-Z-Spa Spabad Miami |
Djurtillbehör | Dogman Silverduk 3x3m |
”Det är uppenbart att vi vill ta det lugnt i solen. Inte ens normala sommarprodukter som grillar, gräsklippare och verktyg platsar bland de mest populära. Just nu shoppar vi istället spabad, utomhusduschar, portabla musikhögtalare och kolsyremaskiner”, forsätter, Nicklas Storåkers.
Topp 30 populäraste produkter | Produktkategori |
TriStar AT5451 | Inomhusklimat |
TriStar AC-5477 | Inomhusklimat |
DeLonghi PAC N87 Silent | Inomhusklimat |
Oneconcept Kingcool-B | Inomhusklimat |
vidaXL 50361 | Inomhusklimat |
TriStar AC-5529 | Inomhusklimat |
Garmin Forerunner 235 HRM | Sportarmband och Pulsklocka |
AEG VL 5531 | Fläktar |
Bionaire BTF002X | Fläktar |
AEG LK 5689 | Inomhusklimat |
Apple iPhone 7 32GB | Mobiltelefoner |
Camry CR 7905 | Inomhusklimat |
Dyson AM06 | Fläktar |
Luftkonditionering Electrolux EXP09HN1W6 | Inomhusklimat |
Trotec PAC 2000 E | Inomhusklimat |
Nordic Home Culture Kuling | Fläktar |
TriStar AC-5531 | Inomhusklimat |
Hillerstorp Pergolux 3x4m | Trädgårdstillbehör |
Kingcool Luftkylare Luftkonditionering Ventilation Jonisator svart/silver | Inomhusklimat |
GoPro Hero5 Black | Videokameror |
Termo Wind | Fläktar |
Sony SRS-XB30 | Högtalare |
TriStar VE-5985 | Fläktar |
DeLonghi PAC WE128ECO Silent | Inomhusklimat |
Eurom CoolStar 65 | Inomhusklimat |
Swimpy UV-Tält med Förvaringsväska | Leksaker |
Bestway Stål Pro Rampool Ø4.27m | Pooler |
Honeywell CS10XE | Inomhusklimat |
vidaXL 50485 | Inomhusklimat |
I en undersökning besvarad av 151 svenska e-handlare minskar andelen från 70 % till 66 % som ser positivt eller mycket positivt på försäljningen det kommande året. Nedgång är särskild tydlig bland de större e-handlarna, som tidigare varit starkt optimistiska om framtiden. Ett skäl till den ökade oron kan vara en förestående lansering av Amazon i Sverige. Framförallt känner sig mindre e-handlare utsatta för Amazon medan 52 % av de större e-handlarna fortsatt uppger att de inte skulle påverkas negativt om Amazon lanserades i Sverige.
”Amazon riskerar bli ett hjärnspöke för många e-handlare. Mindre e-handlare är särskilt oroliga – endast en tredjedel tror att de inte skulle påverkas negativt av Amazon. Men även om Amazon varit enormt framgångsrikt i andra länder, så bjuder Sverige på andra förutsättningar. Det är ett avlångt och glest land samtidigt som vi har många starka e- handlare. Och hela 72 % av e-handlarna i PriceRunners undersökning tror att Amazon skulle leda till ökad e-handel i Sverige, vilket är positivt för marknaden som helhet”, säger Nicklas Storåkers, VD PriceRunner.
Tendensen vad avser e-handeln i Sverige under andra kvartalet är starkare än under första kvartalet, som bland annat präglades av stora problem med returer efter julhandeln. Andelen som anger att de upplevt en starkare försäljning under andra kvartalet jämfört med föregående period har ökat från 35 % till 44 %.
”Andra kvartalet har varit bättre för många e-handlare jämfört med första kvartalet då många upplevde större utmaningar. Mot slutet av juni minskade dock andelen e- handlare som upplevde en stark marknad. Förklaringen kan nog ligga i både fotbolls-VM och varmt väder”, fortsätter Nicklas Storåkers.
Jämfört med samma kvartal 2017 uppger 48 % av e-handlare att verksamheten utvecklats bättre eller mycket bättre, vilket är högre än under första kvartalet. Bland de större e-handelsbolagen är denna trend ännu lite starkare.
Totalt sett ökade e-handlarindex från 62,5 till 64,2 under andra kvartalet. Det indikerar en starkare e-handelsmarknad i Sverige.
Undersökningen för andra kvartalet för e-handlarindex genomfördes 18-29 juni 2018 bland PriceRunners svenska e-handlare, totalt deltog 151 e-handlare. För varje genomförd intervju skänkte PriceRunner 50 kr till Barncancerfonden.