Det enklaste sättet att få dina produkter från din webbshop att visas på PriceRunner är att samla all relevant information om dina produkter, priser och annan information i ett strukturerat format. Detta kallas en produktfeed.
När du skapar en produktfeed, skapar du en produktkatalog för din butik. Du skickar feeden till oss i form av en länk, och vi kan snabbt läsa in den och visa dina produkter i våra listningar.
De flesta e-handelsplattformar idag erbjuder funktioner för att skapa produktfeeds – det ingår oftast i standardlösningen.
Produktfeeds är ett snabbt och effektivt sätt att dela produktinformation med oss. Vårt system kan bearbeta informationen på några sekunder till en minut, vilket gör att vi snabbt kan visa dina produkter. Du har full kontroll över vad som visas om dina produkter.
För att underlätta skapandet av en produktfeed har vi sammanställt en översikt med några plugins du kan installera för de mest populära e-handelsplattformarna.
Kontakta oss gärna om du har några frågor – vi hjälper dig gärna att hitta den bästa lösningen.
Vi strävar efter att visa korrekt och fullständig information. Våra system uppdaterar butikernas produktfeeds flera gånger om dagen. Det är dock viktigt att du håller din produktfeed uppdaterad och ser till att all relevant information om produkter och priser finns med.
Vid frågor om produktfeed, tveka inte att kontakta oss.
Filen ska ligga på en HTTPS- eller FTP-adress som vi kan hämta den från. Om du har spärrar på IP-nivå måste du säkerställa att PriceRunners IP-adresser har tillgång:
Undvik att använda tidsstämplar eller annan information som ändrar URL:en till feeden, eftersom det gör att dina produkter försvinner från PriceRunner.
För att PriceRunner ska kunna optimera uppdateringsrutiner och visa den senaste versionen av er produktkatalog, rekommenderar vi starkt att HTTP-headern Last-Modified tillhandahålls. Denna header visar när produktfeeden senast ändrades, vilket hjälper oss att avgöra om feeden behöver uppdateras.
Använd något av följande teckenkodningar för próduktfeed:
UTF-8, UTF-16, ISO-8859-1, Windows-1252
Vi hanterar de flesta format. De vanligaste är: TEXT/CSV, XML and JSON. Obs: Excel eller andra icke-textbaserade format stöds inte. För snabbare behandling och uppdateringar – komprimera feeden med gzip/zip.
Om feeden är i CSV-format:
Data ska vara strukturerad i rader och kolumner där varje rad representerar en produkt.
Fält ska separeras med rekommenderade tecken: tabb, pipe (|), semikolon eller komma.
Använd "fältavgränsare" i början och slutet av varje fält. Rekommenderade avgränsare är enkel (‘ ’) eller dubbel (“ ”) citationstecken.
För bästa synlighet på PriceRunner, rekommenderas att inkludera följande kolumner. Ordningen och namnet är inte viktiga, så länge de är begripliga.
SKU/id
Namn
Pris
GTIN/EAN
Fraktkostnad
Lagerstatus
Leveranstid
Tillverkare
Tillverkarens artikelnummer / MPN
URL
Bild-URL
Kategori
Beskrivning
Skick
Reapris
Giltighetsdatum för reapris
Färg
Storlek
Storlekssystem
Vuxeninnehåll
Målgrupp
Bundled
Energieffektivitetsklass
Kön
Grupp-ID
Material
Multipack
Mönster
Använd SKU:er som ID där det är möjligt. Eftersom SKU:er är unika hjälper det till att undvika att du av misstag återanvänder ID:n, vilket kan leda till att produkter utesluts.
Varianter eller modeller av en produkt ska anges tydligt. PriceRunners sökfunktion och filter använder informationen i detta fält. Försök använda nyckelord du vill bli hittad på.
Ditt produktnamn används för att matcha dina produkter med våra och med användarnas sökningar. Inkludera viktiga detaljer som definierar produkten.
Sätt de viktigaste detaljerna först (de första 70 tecknen är oftast det enda som syns)
Använd nyckelord. Nyckelord hjälper till att koppla din produkt till användarens sökning och gör det lättare för användaren att förstå vad du säljer. Dina nyckelord kan inkludera följande typer av produktdetaljer:
Inkludera inte information om rabatter, kampanjer eller lagersaldo i namnet.
Produktens pris inklusive moms. Valutan ska anges. Använd komma eller punkt som decimaltecken.
Volymrabatter accepteras inte. Det är styckpriset som ska anges i feeden så att det överensstämmer med priset i kundkorgen.
Medlemspriser visas endast om medlemskapet är gratis och utan månadskostnad.
Produktens GTIN- eller EAN-kod. Används för automatisk matchning och för att produkten ska bli sökbar.
Fraktkostnaden ska inkludera alla kostnader för konsumenten – t.ex. miljöavgift, emballageavgift, hanteringsavgift.
Det måste finnas en köp- eller beställningsknapp för att produkten ska få visas på PriceRunner. Produkter som inte kan köpas eller beställas alls får inte ingå i feeden.
Vi gör ingen skillnad på om produkten finns i centrallager eller lokalt lager – lagerstatusen ska återspegla den online. För kedjor tillåts offlinepriser visas om produkten finns i lager där, men ska då markeras som "out of stock" i feeden.
Förhandsbeställningar får inte anges som "in stock", utan ska anges som Preorder. Beställningsvaror ska anges som Backorder.
Anges i antal dagar från beställning. Måste stämma överens med vad som står på din webbplats.
Produktens tillverkare används i våra filter.
Tillverkarens unika artikelnummer, används för produktmatchning.
URL till produktsidan i din butik. Kan inkludera spårningsparametrar (ex. Google Analytics).
URL till produktbilden. Ska vara statisk – ändras bara om bilden flyttas eller byts ut. Undvik URL:er med cachevärden, tidsstämplar eller andra variabler. CMYK-format stöds inte.
Använd hela "brödsmule-strukturen" . Ju mer detaljerad kategori, desto bättre. Exempel: Skor > Träningsskor > Löparskor
Undvik att blanda olika typer i samma kategori (t.ex. kaffemaskiner och deras tillbehör). Använd > som skiljetecken, med mellanslag före och efter. Till exempel: Kläder > Dam > Byxor
För könsspecifika produkter – använd Dam, Herr och Barn.
Detaljerad produktbeskrivning – max 30 ord. Ju fler relevanta specifikationer, desto bättre. Använd nyckelord du vill bli hittad på.
Produktens skick vid försäljning. Vi stöder följande värden:
Använd dessa attribut för varje variant, t.ex. olika storlekar eller färger. Varje variant ska ha unikt GTIN/EAN, SKU etc.
Reapris inklusive moms. Valuta ska anges. Lämna tomt om ej på rea. Skrivet värde ersätter priset i "Pris"-fältet.
Ange period då reapriset gäller. Exempel:
Ange produktens färg. Exempel: Vit, Grå/Tundragrå.
Ange produktens storlek. Används i filter för t.ex. kläder, skor, smycken.
Landet för storlekssystemet som används.
Innehåller produkten sexuellt innehåll? (ja/nej).
Vem är produkten avsedd för? (barn, vuxen osv.)
Är produkten ett specialpaket av flera artiklar (ja/nej)?
Ange produktens energimärkning.
Ange vilket kön produkten riktar sig till. Värden: unisex, man, kvinna.
ID för produktgrupp med olika varianter.
Vilket material/fiber produkten är tillverkad av.
Antal enheter som säljs i ett paket. Ex: 6 flaskor = 6.
Produktens mönster eller tryck.