Vanliga frågor för butiker

Uppdateringar, prisfiler, och information

Hur kan jag få felaktig information eller namn på en viss produkt korrigerad?

Mycket av den information vi visar hämtar vi direkt från alla butiker. Hittar ni ett fel så är det därför sannolikt att något är fel på butikens sida. Vi är tacksamma om ni rapporterar felaktig information här.

Hur ändrar jag felaktiga företags- eller butiksuppgifter?

Våra kunder har möjlighet att ändra detta själva via våra adminsidor för butiker. Hör av er om ni saknar inloggningsuppgifter.

Varför syns inte nyligen uppdaterade priser på PriceRunner?

När en butik gör en förändring på sin sajt eller i prisfilen så krävs det att vi gör en avläsning igen innan ändringarna visas på PriceRunner. Avläsning sker automatiskt dagligen, men vi kan även schemalägga flera avläsningar vid olika tidpunkter varje dygn eller göra det manuellt direkt om ni efterfrågar det. Om det är så att ni har lagt till/tagit bort kolumner i er prisfil eller byggt om er sajt så kan det hända att dessa orsakat att vår avläsning inte fungerar som den ska. Därför är det värdefullt att vara proaktiv och meddela oss sådana förändringar i förväg så anpassar vi oss.

Värt att notera om prisuppdateringar hos PriceRunner:

  • Priser eller information om produkter som redan finns på PriceRunner uppdateras direkt efter inläsning av prisfil eller sajt.
  • Nya produkter tar oftast runt ett dygn efter inläsning av prisfil eller sajt innan de kommer upp.
  • Om ni lägger till eller förändrar produkter, kategorier eller gör andra viktiga uppdateringar är det alltid bra att säga till oss. Då kan vi snabba upp processen och säkerställa att allt sker så smidigt och korrekt som möjligt.
  • Rådgör alltid med PriceRunner innan ni gör omstruktureringar eller omfattande förändringar av er sajt eller prisfil.

Vad kan hända om vi förändrar prisfilen eller på sajten utan att meddela er?

Att bara lägga till nya produkter, kategorier eller ändra befintlig information i prisfilen eller på sajten går alltid bra.

Om ni däremot gör några väsentliga förändringar i strukturen för er sajt/prisfil finns risk för att produkter försvinner från PriceRunner eller att det blir problem med vår avläsning. Gör ni förändringar i fältet för varje produkts unika artikel-nr (SKU) innebär det att varje produkt måste skapas om i vår databas, och då försvinner den insamlade populariteten (antal klick) för de produkterna. Meddela alltid oss om ni planerar större eller viktiga förändringar så säkerställer vi att det sker så smidigt och korrekt och som möjligt.

Rådgör alltid med PriceRunner innan ni gör omstruktureringar eller omfattande förändringar av er sajt eller prisfil.

Varför dröjer det innan våra nya produkter dyker upp på PriceRunner?

Tiden det tar från att en produkt läggs till i er butik eller prisfil till dess att den syns på PriceRunner varierar och kan bero på olika saker.

Det kan ta upp till ett dygn innan nya produkter visas på PriceRunner. Om det rör sig om helt nya kategorier hos er kan det dock ta längre tid. Om ni lägger till eller förändrar produkter, kategorier, eller gör viktiga uppdateringar är det alltid bra att säga till oss. Då kan vi snabba upp processen och säkerställa att allt sker så smidigt och korrekt som möjligt.

En stark rekommendation är att ni tillhandahåller tillverkarens streckkods-nr (EAN) eller artikel-nr (MSKU) i er prisfil eller på er sajt. Då sker matchning till rätt produkt hos oss automatiskt och uppdateringen går snabbare.

Hur ofta läser ni av vår sajt eller prisfil?

Er sajt eller prisfil läses in 1-4 gånger per dygn. Antalet inläsningar beror på hur stora systemresurser datainsamlingen tar. Har ni önskemål om tidpunkter för avläsning så anpassar vi gärna efter era preferenser.

Priser eller information om produkter som redan är live på PriceRunner uppdateras direkt efter inläsning av prisfil eller sajt.

Varför saknas bilder på flera av produkterna i vår butik?

Det kan vara så att era bildlänkar vi läser in har slutat fungera eller så har ni bytt ut bilder på befintliga bildlänkar som gjort att en återuppladdning i våra system kan vara nödvändig. En annan möjlig orsak är att ert bildformat saknar stöd hos oss. Se till att alltid ha tydliga och korrekta produktbilder för att öka era chanser till fler klick. Kontakta oss om ni har problem med era bilder hos PriceRunner.

PriceRunner Köpgaranti

Vad är PriceRunner Köpgaranti?

PriceRunner Köpgaranti är en tjänst som gynnar både de butiker som är kunder hos oss och konsumenterna. Statistiken visar tydligt att våra användare känner sig tryggare och är därmed mer köpbenägna om de ser att en butik är ansluten till PriceRunner Köpgaranti. Den innebär att köparen får ett ekonomiskt skydd upp till 50 000 kronor genom PriceRunner. Köpgarantin är gratis för både butiken och köparen. Köpgarantin gäller för samtliga butiker som vid köpets genomförande har den symbolen på PriceRunner.

Hur fungerar PriceRunner Köpgaranti?

PriceRunner Köpgaranti skyddar konsumenten vid handel på internet. Om något mot förmodan skulle gå fel utan att butiken tar sitt ansvar så ser PriceRunner till att konsumenten får pengarna tillbaka upp till 50 000 kronor per köp. Läs våra mer detaljerade villkor här.

Finns det inga begränsningar eller täcker PriceRunner Köpgaranti allt som kan hända?

Jo, det finns begränsningar. Köpgarantin gäller alla butiker på PriceRunner som har symbolen Köpgarantin och omfattar själva köpet och leveransen, men inte det som köpts. Det är alltså ingen produktgaranti. Köpgarantin blir aktivt i de fall en butik inte följer lagar och praxis. Det finns en övre gräns om 50 000 kronor per köp. Det finns också förstås en del finstilt som du behöver känna till och som du kan läsa om här.

Varför finns det en gräns på 50 000 kronor?

Vi vet att det är ytterst få köp på internet som överstiger 50 000 kronor. Så för de allra flesta kommer gränsen aldrig passeras.

Varför erbjuder ni Köpgaranti?

PriceRunner står på konsumenternas sida. Vi vill att alla ska känna sig trygga när de handlar via PriceRunner.

Kan vår butik ingå i PriceRunner Köpgaranti?

Med PriceRunner Köpgaranti vill vi bidra till en säkrare e-handel och öka förtroendet mellan konsumenter och butiker. För att som butik kunna innefattas av PriceRunner Köpgaranti har vi följande villkor:

  • Du måste ha varit betalande kund de senaste 6 månaderna.
  • Du har inte något olöst med PriceRunner, till exempel obetalda räkningar.
  • Du måste inkludera information om PriceRunner Köpgaranti på din webbplats.
  • Dessutom vill vi att du använder verifierade recensioner på din sajt.

Kategorityper, listning och sortering

Min produkt har lägst pris men hamnar ändå inte högst upp?

Det kan finnas flera skäl till detta. En anledning är att PriceRunner saknar information om fraktkostnaden. Om vi saknar avgifter för frakt så kommer vi placera priset från en butik längst ner vid jämförelse av pris inklusive fraktavgift.

Det finns också produkter som vi ännu inte har skapat en sorterad prisjämförelse för. Dessa produkter sorteras inte stigande prisordning utan istället utifrån bland annat relevans.

Varför syns mina priser på mina produkter så långt ned i listningen?

Den mest sannolika förklaringen är att ni antingen har ett högre pris på produkten än många av era konkurrenter, eller att vi saknar fraktkostnad för produkten. De produkter som saknar fraktkostnad hamnar alltid längst ned.

Det finns också produkter som vi ännu inte har skapat en sorterad prisjämförelse för. Dessa produkter sorteras inte stigande prisordning utan istället utifrån bland annat relevans.

Listningen ser annorlunda ut i olika kategorier?

PriceRunner strävar efter att visa produkter på det sätt som användarna uppskattar mest. Det innebär att vissa kategorier som standardval visas i en lista som huvudsakligen består av text (list view) medan standardvalet i andra kategorier är att produktbilden får en mer framträdande position i produktlistningen (grid view).

För samtliga produkter som vi har en prisjämförelse för är standardinställningen att visa lägsta pris inklusive fraktavgift högst upp. Därefter följer priserna i stigande ordning. Som användare kan man välja att ändra sorteringen. Exempelvis kan man sortera efter lägst pris exklusive fraktavgift eller efter kortast leveranstid.

Sökningar och produktkategorisering

Varför hittar jag inte den produkt jag söker efter?

Det lättaste sättet att hitta det du letar efter är att skriva i sökrutan högst uppe vad du söker efter. Det räcker med att skriva det märke, modell eller typ av produkt som du vill hitta.

Det kan även vara så att eftersökt produkt finns i flera kategorier. Den produkt du söker efter kan också finnas i en annan kategori än den som sökningen leder till. Titta därför även alltid i sökresultatet där även andra kategorier visas.

Varför hamnar våra produkter ibland i fel PriceRunner-kategori?

PriceRunner matchar varje produktkategori hos butiken till den kategori hos PriceRunner som bäst överensstämmer. I vissa fall överensstämmer innehållet i butikens kategori inte helt med rubriken på den. Exempelvis kan en kategori som heter ”Mobiltelefoner” även innehålla tillbehör till mobiltelefoner. Då finns en risk för att dessa hamnar fel på PriceRunner. Naturligtvis anstränger vi oss för att allt ska hamna rätt men vi kan inte garantera 100 % korrekthet. Anser ni att en produkt är felkategoriserad är det bara att meddela oss så försöker vi hitta en lösning.

Var tydliga i er produktkategorisering och se till att inte blanda produkttyper för att undvika att produkter hamnar fel eller inte kan listas på PriceRunner.

Klick, spårning och konvertering

Varför har alla mina produkter försvunnit från PriceRunner?

Om er butik försvinner från PriceRunner så beror det oftast på någon av nedanstående anledningar. Naturligtvis har vi rutiner för att undvika detta, men vi kan tyvärr inte garantera att det aldrig sker. Förklaringen kan bero på att något av följande har inträffat:

  • Er prisfil kan inte längre hittas på den angivna länken.
  • Er prisfil har förändrats på ett sätt som gör att vår avläsning inte längre fungerar.
  • Er sajt har förändrats på ett sätt som gör att vår avläsning inte längre fungerar.
  • Era kategorier har förändrats så att det krävs en ny manuell inmatchning av oss.
  • Ni har nått ert månatliga kostnadstak.

Rådgör alltid med PriceRunner innan ni gör omstruktureringar eller omfattande förändringar av er sajt eller prisfil.

Hur kommer det sig att vår butik enligt PriceRunner har fått ett visst antal klick, medan det i Google Analytics står en annan siffra?

Det är vanligt att statistiken är annorlunda i Google Analytics jämfört med PriceRunners siffror. Det beror på att Google Analytics visar sessioner och inte klick (vilket är vad vi räknar och fakturerar för).

Detta innebär att en PriceRunner-användare under kort tid kan klicka på flera av era produktlänkar och ändå registreras som en enda session i Google Analytics. Det är väldigt vanligt att våra användare klickar på mer än en länk från samma butik och därför är det normalt med större antal klick än sessioner.

PriceRunner har ett skydd mot ”robotklick” som innebär att alla klick på en produkt hos en butik som sker inom 10 sekunder alltid registreras som ett klick i våra system.

Kan vi se hur mycket försäljning PriceRunner har gett min butik?

Ja, det kan ni spåra om ni använder ett analysverktyg och har korrekta spårningsparametrar på era produktlänkar. Då kan ni hålla koll både på försäljningen och trafiken från PriceRunner, och därmed bland annat reda ut vilka produkter som säljer bra och inte. Vanligaste verktyget är Google Analytics och vi lägger till deras spårningsparametrar för alla butiker vi listar, förutsatt att några andra parametrar inte redan används. Vid behov kan utökad spårning läggas till, t. ex. produkt och kategori: http://www.minbutik.se/kategori1/produkt1.html?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner.

Med en spårning som ser ut på detta sätt rekommenderar vi att ni tittar under ”campaign” i Google Analytics för mest korrekt statistik.

Varför har antal klick till min butik minskat?

Ett tapp i trafik från PriceRunner kan ha många olika orsaker. Några vanliga är:

  • Antal produkter på er sajt eller i er prisfil har minskat eller så är kategorierna problematiska att matcha in.
  • Era produkter har otillräcklig information för att kunna matchas in.
  • Det har uppstått komplikationer vid inläsning av er sajt eller prisfil.
  • Antal konkurrenter i er butiks segment har ökat och minskat er andel av samtliga klick.
  • Era priser tillhör inte längre de billigaste.

Håll koll på er aktivitet regelbundet via våra adminsidor för butiker.

Varför har vi låg konvertering generellt eller på vissa produkter?

Det finns många olika saker en låg konvertering kan bero på. Här ser det ofta väldigt olika ut från butik till butik, därför kan ni kontakta oss om ni har funderingar kring konverteringen så gör vi en analys för just er butik. Några sannolika orsaker följer nedan:

  • Priser stämmer inte. Kommer det upp ett högre pris på butikens sida finns risk att konsument avstår köp.
  • Er sajt är inte mobilanpassad. Den största delen av PriceRunners besökare använder mobilen. Om er sajt inte är anpassad till en mobil användarupplevelse, så finns en risk att besökarna avstår från köp.
  • Det är krångligt att betala. Om köpförfarandet är krångligt eller otydligt eller om ni saknar etablerade betalsätt som faktura kommer en del besökare avstå från köp.
  • Extra avgifter tillkommer. Om det finns fraktkostnader, expeditionsavgifter eller liknande som inte syns på PriceRunner finns risk att konsument avstår köp.
  • Produktinformation eller bild är otydlig eller felaktig.
  • Lagerstatus stämmer inte. Är en produkt i lager enligt PriceRunner men ur lager på butikens sida väljer konsument troligen en annan butik.
  • Populär produkt som är ur lager kan få många klick trots att den står som ur lager på PriceRunner för att konsument vill dubbelkolla att lagerstatus stämmer.
  • Konsumenten känner sig otrygg p g a oprofessionellt mottagande på butikens sida.
  • Företagsinformationen på butikens sajt är ofullständig eller slarvigt skriven.
  • Butiken saknar Verifierade omdömen på PriceRunner eller är inte ansluten till PriceRunner Köpgaranti.
  • Efterfrågade leveranssätt saknas.

Analysera er verksamhet och konsultera med PriceRunner om ni vill förbättra er konvertering.

Omdömen

Är det viktigt att ha synliga och aktuella omdömen på PriceRunner?

Ja, både våra egna och externa undersökningar har visat att butiker med många positiva omdömen synliga online, och framför allt på jämförelsesajter, säljer mer än de utan omdömen. Detta för att köptrygghet är en av de viktigaste urvalsfaktorerna när konsumenter handlar online. PriceRunner erbjuder sina butiker att använda Verifierade omdömen, som innebär att deras köpande konsumenter kan lämna omdömen.

Exponera ert snittbetyg från PriceRunner i realtid på er egen sajt med hjälp av vår widget.

Hur får vi in fler omdömen till PriceRunner?

Säkerställ att scriptet för Verifierade omdömen är på plats på er sida för orderbekräftelse för samtliga genomförda köp. Ni kan också skicka med en länk till undersökningen i ert mejl med orderbekräftelse. Det kan hända att scriptet faller bort vid omstrukturering eller förändring på er sajt och då försvinner också möjligheten för era kunder att bidra med ett omdöme via PriceRunner.

Var aktiva och inbjudande när ni erbjuder möjligheten att utvärdera er. Använd gärna en bild ihop med en text som förklarar att det är värdefullt både för er och andra konsumenter. Alltihop bör även placeras tydligt och synligt så att ingen kan missa det.

Det förekommer att butiker erbjuder sina recensenter en belöning eller att delta i tävling om en produkt eller ett presentkort. Detta vet vi har en positiv effekt på antalet omdömen som kommer in.

Kan ni ta bort ett negativt omdöme som vi har fått?

PriceRunner är en oberoende jämförelsesajt med huvudsyfte att hjälpa konsumenter. Därför kan vi inte ta bort ett omdöme på begäran av en butik. I ett fall med ett negativt omdöme kan butiken svara på omdömet via våra adminsidor för butiker. Vi kan även ta kontakt med recensenten åt er för att reda ut vad som har hänt och ge er en chans att rätta till felet. I de fall butik och konsument kommer överens om en lösning så får recensenten chansen att ändra sitt omdöme. Finns det starka bevis på att ett omdöme är falskt kan vi givetvis radera det.

Lös eventuella oklarheter i samråd med konsument och ge denne chans att ändra sitt betyg på PriceRunner.

Kan vi besvara omdömen?

Ja, detta gör ni via våra adminsidor för butiker. Vi kan även höra av oss till recensenter och be dem kontakta er om något behöver redas ut.

Var aktiva och trevliga i era svar för att visa att ni har en god kundkontakt och värdesätter konsumenters feedback.

  • Bäst i test
  • Rea
  • Guider
  • Om oss