Uppdaterad  

Bästa elcykeln: 5 modeller i test

Daniel Hessel

Vill du hitta ett miljövänligt alternativ till bilen, eller slippa anstränga dig när du cyklar? Läs då vårt test av elcyklar från bland annat Crescent, Monark och Lifebike för att se vilken som ger bäst cykelkänsla för pengarna.

elcykel bäst i test

Så gjorde vi testet

Våra tester är oberoende utförda, och utgörs av testredaktörens uppriktiga och objektiva åsikter. Produkturval utförs och testresultat beslutas utan påverkan från tillverkare, återförsäljare eller andra interna eller externa parter.

Vi testar alla våra produkter själva och så som de är ämnade att användas i verkligheten. Det innebär att vi använder elcyklarna i vardagssituationer, såsom till och från jobbet, till affären, för rekreation och liknande. Därmed testas de i allt från stadsmiljö till terrängkörning.

Några av de parametrar vi tar i beaktande när vi testar är:

  • Byggkvalitet: Vilka material har tillverkaren valt och hur väl avvägda är dessa sett till cykelns användningsområde?

  • Prestanda: Vad har elcykeln för motor och batterikapacitet? Hur länge håller batteriet? Vilken räckvidd har elcykeln under olika omständigheter?

  • Säkerhet: Hur bra tar bromsarna och vilka bromsmöjligheter finns det? Hur är elcykelns balans?

  • Funktioner: Vilka funktioner har cykeldatorn? Har elcykeln några andra funktioner?

  • Ergonomi: Hur skön är den att sitta på? Hur är stoppningen i sadeln? Vilka material har handtagen? Vilka inställningsmöjligheter finns det?

Alla parametrar vägs samman och ställs mot elcykelns pris. Detta resulterar i ett prisvärde som avspeglas i betyget.

Vi har testat ett urval av marknadens populäraste elcyklar. Jämför pris på samtliga listade elcyklar på Pricerunner här

1. Crescent Elder - BÄST I TEST

Trevlig cykel för alla tillfällen

Typ: Hybrid/commuter Motor: Mittenmotor Effekt: 250W Batteri: 36V 11,6Ah Räckvidd: 50 km (uppmätt), 50-70 km (angivet värde) Elassistans: Momentstyrd i fem nivåer Uppladdningstid: 6 h Växelsystem: Shimano Deore Bromsar: Hydraulisk skivbroms, Shimano 200 Ram: aluminium Däckstorlek: 51/55/59 cm Vikt: 22,5 kg Dämpare: Fram: Ja, Bak: Nej Garanti: 10 år Ramgaranti

Crescent Elder 2020 Herrcykel

Crescent Elder är en fantastiskt trevlig bekantskap som både pendlarcykel och för lite längre utflykter. Trots sin vikt är den väldigt lättmanövrerad även på lite knixigare stigar och tighta kurvor. Den främre dämpningen gör även hela resan betydligt mjukare. Enda synpunkten på Elder ur ett cykelperspektiv är att växlarna är enormt högljudda – du kan i princip använda dem istället för ringklockan om du vill uppmärksamma omgivningen på att du närmar dig.

Bekväm oavsett elstöd

Även med elmotorn avstängd är cykeln förvånansvärt lättrampad och vi har inga problem att använda den som en “vanlig” cykel i de lägen batteriet tagit slut eller för att vi helt enkelt känner för det. Givetvis går det inte i racerfart eftersom cykeln väger en del, men det känns inte som en blykoloss som andra cyklar kan göra utan elhjälpen.

Med elmotorn igång får vi en riktigt mjuk och behaglig åktur oavsett hur mycket stöd från motorn vi väljer. Detta tack vare pedalsensorerna som känner av hur hårt du trampar och anpassar elmotorn därefter. Det gör att våra åkturer känns mer som en faktisk cykeltur än att vi trampar för att hålla motorn igång. Samtidigt är det inga problem att trycka upp cykeln i högre hastigheter manuellt utan att det känns som om cykeln bromsar in. Elmotorn styrs med hjälp av en enklare cykeldator som också visar hastighet och tillryggalagd sträcka. Hastighetsmätaren lägger på två tre kilometer per timme jämfört med vår mätutrustning, men fungerar dugligt. Det kan däremot inte sägas om menysystemet i sig, som består av smått obegripliga bokstavsförkortningar för att göra enkla inställningar. Bara att nolla färdmätaren kräver konsultation av manualen eftersom tecknen på skärmen är helt obegripliga.

Välutrustad för det mesta

Batteriet sitter placerat på ramens främre del, vilket lämnar gott om utrymme för exempelvis fästning av barnsitsar på sadelstolpen. Lampor finns inbyggda från start och den inkluderade pakethållaren har även snabbfäste för cykelväskor med AVS-fäste. Sammantaget är Crescent Elder en riktigt mångsidig elcykel och bekväm nog att både pendla i vardagen som längre helgutflykter utan problem.

Fantastisk cykelupplevelsevälutrustad och genomtänktriktigt bra elassistans
Totalt obegripligt menysystem för färddatornhögljudda växlar

Prisjämförelse

Jämför alla priser
Cykelkedjan Logotyp

Crescent ELDER, 10-VXL

29 995 kr

2. Lifebike C-Mute Uni G8

Bekväm, användarvänlig och lättrampad elcykel för alla

Lifebike C-Mute Uni G8 är en stabil elcykel som är lätt att trampa upp i maxhastighet och som håller sig välbalanserad på vägen tack vare en fjädring i styret. Styret har lite motstånd i sig så när du släpper det åker det tillbaka i central position. Detta gör att elcykeln blir lite extra bekväm att framföra på långa raksträckor, samtidigt som vi inte finner att det påverkar upplevelsen negativt i svängar eftersom motståndet är så pass lågt. Vidare är det bra ur säkerhetssynpunkt.

Vi är överlag imponerade av C-Mute Uni G8, det är en av de bästa elcyklarna vi har testat till dags dato. Hjälpmotorn är mjuk och ger en jämn start, inte sådär ryckig som den kan bli hos en del andra modeller. Du har en bekväm sadel att se fram emot och hela nio växlar med fem olika hastigheter för hjälpmotorn.

Sadelns höjd är lättjusterad eftersom det sker verktygsfritt. Är man två hemma som delar på en cykel gör detta livet enklare.

Integrerat batteri

Cykeln är väldigt snygg. Lifebike har integrerat batteriet på ett stilrent vis. På många andra elcyklar sitter det bara som en klump på ramen, men här är det inbyggt. Du behöver en nyckel för att kunna få loss det.

Det är lätt att komma upp i 25 km/h utan att trampa sig svettig. Vill du cykla fortare än så får du ett lätt motstånd i pedalerna eftersom laddningen kopplar på. Då kan cykeln upplevas lite trög vilket är irriterande om man vill cykla fort. Det hade varit bra om man kunnat ändra detta själv.

Vi har i skrivande stund kört 94,4 mil på vårt testexemplar. Utöver att den är användarvänlig och bekväm att sitta på har den även sköna handtag med snygg läderimitation. Det enda negativa, utöver att vi inte kan ställa in huruvida den ska ladda eller ej när du trampar fort, är att lyset fram är dumt placerat. Det lyser starkt men sitter så att bara ena sidan av vägen lyses upp eftersom gaffeln delvis blockerar det - så du ser bara till höger om cykeln. Det har även börjat komma lite rost på skruvarna upptill fastän den stått skyddat.

C-Mute har cykelkorg fram och pakethållare bak. I cykelkorgen sitter det en plastvävs-påse fäst med kardborreband. Den blir till en smidig väska som man kan ta med in när man exempelvis handlar. Pakethållaren bak är av standardtyp och tar 15 kilos vikt.

Lifebike C-Mute Uni G8 är en utmärkt elcykel för den som söker en användarvänlig modell som är lättrampad, bekväm och snygg.

Mycket bekvämlätt att justerabra med fjädring i styretlätt att trampa upp till maxhastighet
Felplacerat lysegår inte att stänga av pedalmotståndet vid hög hastighet

3. Lifebike C-Go

Utmärkt lastcykel eller för att kunna skjutsa två barn samtidigt

Lifebike C-Go är en otroligt smidig elcykel för dig som gillar att köra omkring med mycket grejer. Om du exempelvis vill kunna köra hem paket från postutlämningen, eller flytta prylar mellan olika platser, så har den gott om utrymme och en hög lastvikt att göra så på.

När vi har testkört den här elcykeln har vi fraktat allt från bensindunkar och högtryckstvättar till hundar och barn på den. Man får plats med två barnstolar bak och har då ändå lastutrymme kvar framtill.

Pakethållaren fram är robust och stor. Korgen ovanpå har ett innermått på 33x33 centimeter men det är ganska glest emellan så ska du förvara småsaker i den får du ha en påse. Måtten på den bakre korgen mäter vi till 42x54 centimeter.

Bör helst bo i stadsmiljö

C-Go har en bekväm sadel som är enkel att justera. Den är även utrustad med två batterihållare, du kan alltså ha två batterier i ett.

Nackdelen med denna elcykel är att den är så anpassad för stadskörning. För dig som bor centralt gör det kanske inget men för dig som bor ute på landet blir det en svaghet. Den har sju växlar men eftersom däcken är så små måste du trampa på ganska bra om du ska nå upp till 25 km/h. Trampar du i normal takt ligger du i ungefär 20 km/h. Vi kör 1,2 mil på drygt 40 minuter. Vår ena testperson är van att lägga i en högre växel och trampa sakta, så hon tycker att denna modell är sämre ur den aspekten. Vår andra testperson tycker däremot om den just för att det går att lasta den så tungt.

Man kan även vinkla styret på den så att man kan lasta in den i mer begränsade utrymmen. Har man bara korgen på den är den 90 centimeter hög.

Det är dubbelstöd på stödet, så att den ska stå stabilt även med last - ungefär som på postcyklar. Det finns ingen pinne ivägen så den är lätt att kliva på.

Framtill hittar du lås, en tydlig display, bekväma gummerade handtag och belysning. Lyset framtill lyser upp vägen bra. Det är både välplacerat och starkt nog för att ge god sikt när det skymmer.

Lifebike C-Go passar dig som söker en elcykel som du kan frakta mycket saker på. Då allra helst i stadsmiljö.

Utmärkt för att frakta saker i stadsmiljödubbelstöd för stabil förvaringplats för två barnstolarbekväm sadel
Måste trampa på hårt för att komma upp i hastighet

4. Lifebike Classic + Steps E6

Pansarcykeln

Typ: Hybrid/commuter Motor: Mittenmotor Batteri: 418 Wh Räckvidd: 70 km (uppmätt), 70-120 km (angivet värde) Elassistans: Momentstyrd Uppladdningstid: 4 h Växelsystem: Shimano Deore Bromsar: Skivbroms Ram: Stål Däckstorlek: 27,5” Vikt: 25 kg Dämpare: Fram: Ja, Bak: Nej Garanti: 2 år

Om Power Metal-bandet Sabaton hade designat en elcykel skulle den nog se ut ungefär som Lifebike Classic + Steps E6. Rent visuellt ger den bastanta och breda designen i dammgrått med breda däck intrycket av att vara elcyklarnas pansarvagn. Antingen det, eller lite av den bulligare formens plastcyklar som fanns förr i tiden. Det är helt enkelt en ganska speciell design som antagligen hittar både sina fans och kritiker.

Bekväm pendlare

Det är dock mest okulärt. För trots att cykeln ser ut att vara bepansrad handlar det inte om någon överdrivet tung cykel. Även om det såklart blir markant tyngre går det rätt bra att cykla även om batteriet tagit slut. Däremot hör det modelltypen till att ha en ganska vid svängradie jämfört med lite sportigare hybridcyklar.

Med batteri är Lifebike Classic en bekväm pendlarcykel. Motorn är inte speciellt ryckig mellan på och av. Däremot har den inte riktigt samma flyt mellan pedaltramp och motoreffekt som andra cyklar bara något prishack ovanför – lite mer motor och lite mindre cykelkänsla helt enkelt.

Eldriften sköts via en rejält tilltagen cykeldator på styret, med stora och tydliga siffror. Däremot kan det vara lite knepigt till en början att få koll på hur du nollställer trippmätare och liknande.

Framdämpad

Den angivna batteritiden stämmer hyfsat korrekt med verkligheten, såklart beroende på vilken effekt du ställer på hjälpmotorn. Däremot tar batteriet lite övning att ta loss och montera innan det känns helt naturligt.

När det gäller tillbehör är det egentligen bara cykelkorg som vi skulle säga saknas i grundutförandet, knappast en dealbreaker. Lite extra lyxigt blir det med den dämpade framgaffeln. Ett tillägg som gör även skumpiga trottoarkanter lite behagligare att forcera och som bidrar ytterligare till komforten vid pendling.

LifeBike Classic är i grund och botten en fullgod pendlarcykel med bra batteritid och bekväm framdämpning. Samtidigt placerar den sig i en ganska cykeltät prisklass. Där kan du komma billigare undan om du bara ska ha något för att ta dig från punkt a till b, eller för ungefär samma pris om du vill ha något lite sportigare med mer cykelkänsla.

FramdämpningTydlig cykeldatorVälutrustadDämpning
Kunde haft bättre cykelkänslaDesignen är en vattendelare

Allt om elcykel

Funderar du på att köpa en elcykel? Fördelen med att välja en elcykel är flera, dels ger den positiva hälsoeffekter, dels bidrar du till en bättre miljö. Du slipper också trängsel och köbildning när du åker till och från jobbet. Du är dessutom ute i helt rätt tid.

Priserna har sjunkit till acceptabla nivåer och dessutom planerar regeringen att införa en premie till de som köper en sådan cykel. Rent konkret innebär premien att du kommer att kunna dra av upp till en fjärdedel av inköpskostnaden, upp till ett tak på 10 000 kronor. Men det gäller bara en enda cykel per person. Det du behöver tänka på är att spara kvittot och se till att det finns ett ID-nummer på så att man kan identifiera cykeln.

Elcykeln fungerar så att den ger dig extra skjuts upp till 25 km/h, fart utöver det får du trampa dig till själv. Du kan alltså trampa jättemycket och komma upp i mycket hög hastighet. Eller i princip bara försiktigt snurra tramporna och åka utan anmärkningsvärd ansträngning i upp till 25 km/h. Du kan också stänga av elassistenten och använda elcykeln som en helt vanlig cykel.

Välja elcykel

Elcyklar kostar vanligen mellan 6 000-30 000 kronor. Det som skiljer modellerna åt är främst designen och motorn där den senares spänning och effekt varierar med priset. Men även sådant som batterikapacitet, strömförbrukning vid laddning, uppladdningstid, behov av underhåll, antal växlar och övriga funktioner skiljer sig åt.

En bra tumregel är att utgå från hur du skulle tänka om du köpte en vanlig cykel. Brukar du cykla på en cykel med många växlar och är van vid det, bör även din elcykel ha det. Du kommer ju trots allt att trampa en del även om den har elmotor.

Se även över cykelns räckvidd. Om du har 3 mil till jobbet och inte vill behöva trampa allt för mycket bör du inte välja en elcykel med en räckvidd på 40 kilometer om det inte finns möjlighet att ladda den på arbetsplatsen. Det finns modeller som räcker upp till hela 145 kilometer på en laddning.

Det finns tyvärr också modeller som kategoriseras som elcyklar i butiken men egentligen klassificeras som mopeder och då gäller helt andra regler. Se till att den “elcykel” du tittar på inte egentligen är en moped. De elcyklar som kategoriseras som just cyklar har en motor på maximalt 250 watt – detta brukar anges tydligt i specifikationen för elcykeln.

Precis som hos vanliga cyklar är det hjälmkrav upp till 15 års ålder, och därefter rekommenderas hjälm men det är inget krav.

Här nedan listar vi alla de egenskaper och faktorer som påverkar hur en elcykel presterar på vägarna, både vad gäller prestanda, ergonomi och funktioner. När du ska köpa en elcykel, oavsett om du köper den via en återförsäljare på nätet eller via en fysisk cykelaffär, är det bra om du är på det klara med vad för typ av kravbild du har. Utgå från hur ofta och hur långt du brukar cykla, samt i vilken typ av terräng. Genom att ta hjälp av guiden nedan kan du sedan se vilken typ av elcykel som kommer att passa dig.

Kontrollenheten

Kontrollenheten utgör elcykelns dator, dess hjärna, och är således den del som håller koll på allt. Det inkluderar exempelvis hastighet, batteristatus, effekt och andra viktiga värden.

Cykeldatorn är ofta utrustad med en skärm så att även du själv kan se dessa värden - exempelvis i form av hur långt du har cyklat och hur långt till du kan cykla med eldrift innan du behöver ladda batteriet. Du kan också göra inställningar, exempelvis hur mycket hjälp du vill ha av motorn när du cyklar.

Motor

Motorn är förstås en grundläggande del på elcykeln. Maxeffekten som denna får ha om cykeln ska klassas som en elcykel utifrån cykelregler är, enligt EU-direktiv, 250 watt. Har elcykeln ett högre wattal än så kan den fortfarande klassas som en elcykel men lyder under EU-reglerna för mopeder. Du har då andra lagar och krav att förhålla dig till för att den ska få brukas i trafik.

Det finns flera olika typer av motorsystem, några exempel på tillverkare är Shimano, Bosch och Bafang. De är olika bra på olika saker, och cykeltillverkaren väljer vanligen den typ av motor som passar elcykelns målgrupp. Bosch gör exempelvis centerplacerade motorer som är kraftiga och passar tuff terräng, medan E-motion gör framhjulsplacerade motorer som lämpar sig bättre i stadsmiljö.

Motorns placering

Motorns placering på elcykeln är avgörande för hur du tänkt använda den. Framhjulsdrivna elcyklar är bra vid enkel terräng, exempelvis stadsmiljö. Fördelarna är att den placeringen fungerar med alla växeltyper, du får möjlighet till fotbroms, att det blir relativt billigt och att det är ett enkelt system. Nackdelarna är att det krävs kraftigare bromsar eftersom du får mer rörelseenergi i hjulen, att kablarna måste lossas om du ska laga en punka och du får sämre grepp om vägen.

Ska du cykla mycket i backar och vill ha mer kraft är en bak- eller mitthjulsmonterad motor bättre. Den mittmonterade har fördelarna att du får en mycket god viktfördelning, bra grepp både fram och bak och att du slipper extra rörelseenergi i hjulen. Du behöver heller inte lossa några kablar om du ska byta däck. Nackdelarna är att det krävs en specialanpassad ram och att fotbroms inte är möjlig tillsammans med vissa växelsystem.

Slutligen har vi den bakmonterade motorn, även den är bra i backar och svårare terräng. Fördelarna är att du får bra grepp, att det är en relativt billig lösning eftersom det är ett enkelt system och att det är lätt att montera på en befintlig cykel. Nackdelarna är att det krävs kraftigare bromsar då du får extra rörelseenergi i hjulen och att det inte är möjligt att kombinera denna lösning med fotbroms. En annan nackdel är att om elcykeln samtidigt har batteripaketet monterat i pakethållaren uppstår lätt obalans i elcykeln eftersom all vikt är fördelad långt bak.

Batteriet

Det första du bör tänka på när det kommer till batterier är huruvida ett batteri ens ingår med den elcykel du tittar på, de säljs nämligen ibland exklusive batteri vilket du då får köpa till i efterhand. För att kunna göra en rättvis prisjämförelse mellan olika modeller bör du se till att priset även inkluderar ett batteri.

Batterierna är vanligen av Litium-jon-typ. Det är den typ som används i de flesta maskiner och verktyg idag och fördelen med dessa är att de håller bra mellan laddningarna. De är också enkla att använda och ladda. Tänk dock på att den här typen av batterier aldrig bör laddas ur helt eftersom det kan göra att de slutar att fungera. Dessutom tål de kyla dåligt och får då sämre effekt. Du bör därför ta in dem när det blir minusgrader ute.

När du köper elcykel är det viktigt att du väljer en med ett batteri med tillräcklig kapacitet. Batterierna finns med olika kapacitet. Kapaciteten är dock inte helt lätt att jämföra eftersom den ibland anges i Ah, ibland Wh och ibland räckvidd. Ah står för amperetimmar och anger batteriets kapacitet att leverera ström över tid, Wh står för wattimmar och anger kapaciteten för att lagra energi. Räckvidden är kort och gott hur långt du kan cykla med elcykeln innan den kommer att behöva laddas. Vanligen är det tack och lov räckvidden som anges, exempelvis 120 kilometer. Men ibland står bara exempelvis amperetimmarna och du får då fråga vilken räckvidd du får ut ihop med den cykel du har valt.

Förutom batteriets kapacitet är även placeringen viktig, denna hänger framför allt ihop med motorns placering. Är motorn placerad fram och batteriet sitter i pakethållaren får du ofta en god balans i elcykeln. Nackdelen med ett batteri på pakethållaren är att det kan bli svårare att få plats med en barnstol. Vissa har batteriet i ramen för att skapa en lägre tyngdpunkt och det kan också ha sina fördelar beroende på hur konstruktionen ser ut i övrigt.

Uppladdningstid

Uppladdningstiden är viktig eftersom du vanligen vill att batteriet laddas upp igen så fort som möjligt så att du slipper sitta och vänta ut det. Många tillverkare har idag system där de snabbt laddar upp till exempelvis 80 procents kapacitet, och därefter går de sista procenten lite långsammare. Det innebär att du kan snabbladda om du skulle få stopp någonstans för att kunna ta dig hem.

Pedalassistansen

Många elcyklar är utrustade med rotationssensor. Det innebär att det krafttillskott som elcykeln ger dig när du cyklar bestäms av de varv du trampar. Rotationssensorn är med andra ord den sensor som ser till att du får skjuts av motorn. Den aktiveras när du börjar trampa och ger sedan en jämn hastighet så länge du fortsätter.

Däremot känner den inte av hur mycket du får anstränga dig. Den ger alltså inte mer kraft om du måste trampa hårdare i en uppförsbacke, istället måste du då växla ned för att elcykeln inte ska sänka assistansen.

Vill du inte behöva göra det krävs istället att elcykeln också är utrustad med en kraftsensor. Krävs det då mer kraft när du trampar kommer den att aktivera mer assistans. Bor du i ett område med många uppförsbackar kan det vara läge att fundera igenom om detta är något du önskar av din elcykel. Nackdelen är att denna funktion kan påverka räckvidden negativt.

Växlar

Antalet växlar är, precis som på en vanlig cykel, en viktig faktor för att du ska orka ta dig fram i alla miljöer, allt från den snåriga skogsstigen till den tuffa uppförsbacken. Även om du får krafttillskott av motorn är det skönt att kunna växla ner när du ska ta dig uppför backen, och växla upp när du vill cykla fort på raksträckan.

Ska du cykla dagligen rekommenderas minst 7 växlar. En bra tumregel är att försöka hålla sig till det du sedan tidigare vet att du trivs med. Har du 10 växlar på din vanliga cykel idag och är nöjd med det kan du försöka eftersträva att även din elcykel ska ha det.

Växelsystemet kan antingen vara utvändigt eller invändigt. Förstnämnda är vanligast på sportcyklar eftersom det blir lågt rullmotstånd och mindre hopp mellan växlarna. Därmed passar det bra för den som cyklar i terräng. Sistnämnda är vanligare bland stadselcyklar eftersom det i stort sett är underhållsfritt och du slipper rasslande kedjor. Dock är det större hopp mellan växlarna, högre rullmotstånd och högre vikt.

Det finns såklart även nackdelar med det utvändiga, främst att det kräver mer underhåll och regelbundet måste justeras, men även att du bara kan växla under rörelse.

Bromssystem

Det finns flera olika slags bromssystem som används på elcyklar. Man brukar skilja på fotbroms och handbroms. Det är långt ifrån alla elcyklar som är utrustade med just fotbroms eftersom det beror på hur konstruktionen ser ut, fotbroms fungerar endast som navbroms. Fördelen med att ha en fotbroms är att den har väldigt lågt servicebehov. Nackdelen gentemot handbromsen är att det finns vissa pedallägen där det är svårare att bromsa, och dessutom väger fotbromsen en del.

Vanligen är det så att om elcykeln har fotbroms har den ändå även en handbroms, men däremot är det inte givet att det finns en fotbroms bara för att den har en handbroms.

Handbromsen finns i flera varianter. Du har v-bromsen som är vanligast. I praktiken är det två belägg som trycks in mot fälgen och därmed bromsas däcket. Systemet kräver en del underhåll och justering, men det är å andra sidan billigt, har låg vikt och är lätt att justera. Bromseffekten kan dock påverkas en del när det är blött ute.

En annan typ av handbroms är den hydrauliska skivbromsen. Den ger en mycket effektiv inbromsning som inte sliter på fälgen och inte påverkas av väderleken. Dock är systemet något dyrare än andra och kräver dessutom luftning ett par gånger om året.

Bland de hydrauliska systemen finns även hydraulisk fälgbroms, namnet till trots så påminner den mer om en v-broms än skivbromsen. Dess fördel gentemot v-bromsen är att den blir mer effektiv tack vare den hydrauliska vätskan, men samtidigt har den fortfarande problem med försämrad bromseffekt när det är blött ute. Den är också dyrare än v-bromsen.

Slutligen har du rullbromsen som är ett system där ett bromsbelägg pressas mot insidan av hjulnavet. Det ger fördelar i form av låga underhållskostnader och att de inte påverkas av dåligt väder. Nackdelarna är främst den lägre bromskraften. Det passar inte så bra om du ska cykla i extrema nedförsbackar.

Utseende och komfort

Det finns ett par punkter som kan vara bra att ha med som checklista när du tänker komfort och elcyklar:

  • Storleken - elcykeln ska passa din längd.

  • Du ska sitta skönt även under längre tid. Hur är stoppningen i sadeln?

  • Hur känns balansen när du cyklar? En faktor som påverkar denna är placeringen av motor och batteri, är de placerade på samma ände av cykeln uppstår lätt obalans. Denna fakta kan du vanligen läsa dig till hos återförsäljaren, men du kan även läsa tester av elcyklar där balansen kommenteras.

  • Hur mycket väger elcykeln? Måste du ibland kunna lyfta cykeln är detta en extra viktig punkt.

  • Bor du lite mindre och vill kunna fälla ihop elcykeln? Det finns hopfällbara elcyklar från flera tillverkare.

Certifieringar

På elcyklar finns det främst två certifieringar. Det är dels Europastandarden (EN15194:2011) och (BATSO 01). Om elcykeln är märkt med dessa innebär det att den anses hålla rätt hastighet och att den uppfyller den rådande säkerhetsbestämmelser, bland annat avseende brandrisk och explosionsrisk hos batterierna.

Försäkringar och garantier

Elcyklar utgör ett stöldbegärligt fordon på grund av dess värde och bör därför skyddas så gott du kan. Köper du en dyr elcykel kan det vara en god idé att försäkra den och detta gör du genom att ha en vanlig hemförsäkring - i denna ingår nämligen även skydd för cykeln. Se även till att du får en bra garanti vid köpet.

Tillbehör

Några exempel på tillbehör som kan vara bra att överväga vid inköp av elcykel är en godkänd hjälm, ett ordentligt lås (undvik helst tunna vajerlås) och en cykelpump.

Andra exempel på tillbehör är: cykelväska, ringklocka, barnstol, cykelkorg, belysning och extraslang eller lagningspaket till slangen.

Kända elcykelmärken

Crescent

Cykeltillverkaren Crescent har lång erfarenhet av cykeltillverkning, och har även ett stort utbud av elcyklar. Crescents elcyklar finns med alla typer av motorplacering och både med dämpad och stel framgaffel.

Batavus

Cykeltillverkaren Batavus har funnits i över 100 år och tillverkar både vanliga cyklar och elcyklar. Priserna på elcyklarna ligger främst i budget- och mellanklass.

Ecoride

Ecoride är ett relativt ungt företag på cykelmarknaden och sysslar uteslutande med elcyklar. Målsättningen är, som namnet antyder, en bättre miljö genom att fler väljer elcykeln framför bilen. De har ett flertal elcykelmodeller i olika serier beroende på vilka behov och önskemål du har. Allt från terrängmodeller till cityvarianter.

Monark

Monark startades 1908 av en svensk vid namn Birger Svensson, och utgör idag ett välkänt varumärke. Förutom vanliga cyklar producerar de även elcyklar. Deras modeller har vanligen motorn fram och batteriet bak.

Scott

Scotts elcyklar finns i utbudet hos många återförsäljare. Företaget är en Schweizisk sportutrustningstillverkare som även säljer exempelvis skidor. De har ett stort utbud elcyklar som sträcker sig över en bred målgrupp, allt från MTB-modeller för skogsturen till elcyklar anpassade för stadsmiljö. Prismässigt spänner de från mellanklass upp till övre premiumsortimentet

Nishiki

Nishiki har sina rötter i Japan men är numera ett helsvenskt företag som tillverkar sina cyklar för hand i Göteborg. De lägger stor vikt vid geometri och balans. Förutom vanliga cyklar säljer de även elcyklar. I skrivande stund har de två stycken modeller varav den ena är unisex.

  • Bäst i test
  • Rea
  • Guider
  • Om oss