Vi använder kakor för personligt innehåll och annonser samt för analys av vår trafik. Vi delar information om din användning av tjänsten med våra partners inom sociala medier, annonsering och trafikanalys. Våra partners kan kombinera denna data med information som du delat med dem.
PriceRunner E-handlarindex är en kvartalsvis onlineundersökning som genomförs av Kantar Sifo bland ett urval av PriceRunners 6.000 butiker. Undersökningen syftar till att följa utvecklingen av svensk e-handel genom ett index som tar hänsyn till e-handlarnas upplevelse av:
Tendensen, bedömningen av hur onlineförsäljningen har utvecklats under det senaste kvartalet jämfört med föregående kvartal.
Nuläget, hur försäljningsläget för e-handeln upplevs idag.
Framtidstron, bedömningen av hur onlineförsäljningen kommer att utvecklas under de kommande 12 månaderna.
E-handlarindex presenteras kvartalsvis. I samband med varje mätning undersöker PriceRunner också e-handlarnas upplevelser av specifika och aktuella ämnen som påverkar svensk e-handel.
E-handelsindex för Q2 2020 är högre än samma period förra året. PriceRunners e-handelsindex är rekordhögt, 69,2 i det andra kvartalet, jämfört med 66,5 i det första kvartalet. Det är en ökning med 2,7 enheter och innebär all time high för den svenska e-handeln.
Index är högre än för ett år sedan. Vi ser en ökning med +2,7 enheter jämfört med tidigare kvartal
Den goda trenden har fortsatt efter första kvartalet. Trots Corona-krisen upplever sex av tio nätbutiker just nu positiva resultat. Tre av tio butiker säljer mycket bra.
Under fjärde kvartalet 2019, med julhandel och Black Friday, så var det bara två av tio butiker som svarade att försäljningen gick mycket bra.
Hela 66% av butikerna svarar att försäljningen är bra eller mycket bra nu.
Hela 70% av butikerna svarar att försäljningen är bra eller mycket bra nu.
Undersökningen visar att 68% av butikerna upplevt en ökning av omsättningen. Sammantaget uppger 48% mycket positiv ökning av försäljningen under Corona-krisen.
Framtidstron sjunker med -2,4 enheter de kommande tolv månaderna. Även om framtidstron ser ut att hålla de närmaste månaderna så är det svårt att överblicka effekterna längre fram.
PriceRunner E-handlarindex är en kvartalsvis onlineundersökning som genomförs av Kantar Sifo bland ett urval av PriceRunners 6.000 butiker.
E-handlarindex presenteras kvartalsvis.
Undersökningen syftar till att följa utvecklingen av svensk e-handel genom ett index som tar hänsyn till ehandlarnas upplevelse av:
Exklusiva erbjudanden och kampanjer varje vecka. Läs om produktnyheter och trender, guider och produkttester som hjälper dig till en bättre affär!