Vi lagrar data om din användning i cookies. Genom fortsatt användning godkänner du detta

Cookiepolicy

PriceRunner E-Handlarindex

PriceRunner E-handlarindex är en kvartalsvis onlineundersökning som genomförs av Kantar Sifo bland ett urval av PriceRunners 6.000 butiker. Undersökningen syftar till att följa utvecklingen av svensk e-handel genom ett index som tar hänsyn till e-handlarnas upplevelse av:

  • Tendensen, bedömningen av hur onlineförsäljningen har utvecklats under det senaste kvartalet jämfört med föregående kvartal.

  • Nuläget, hur försäljningsläget för e-handeln upplevs idag.

  • Framtidstron, bedömningen av hur onlineförsäljningen kommer att utvecklas under de kommande 12 månaderna.

E-handlarindex presenteras kvartalsvis. I samband med varje mätning undersöker PriceRunner också e-handlarnas upplevelser av specifika och aktuella ämnen som påverkar svensk e-handel.

PriceRunner E-Handlarindex Q4 2019

Index har stigit markant till 67,4, den näst högsta nivån sedan e-handlarindexet infördes

PriceRunners E-handlarindex över tid i Sverige

Ökningen kommer efter vikande siffror under tre kvartal på raken, och ett rekordlågt tredje kvartal med index 60,4.

Så är försäljningen just nu

Den goda trenden har fortsatt efter årsskiftet. Hälften av butikerna meddelar att försäljningen går bra just nu.

Så har forsäjlningen utvecklats i förhållande till förra kvartalet

Hälften av butikerna rapporterar att det fjärde kvartalet var bra eller mycket bra jämfört med föregående kvartal.

Så har försäljningen utvecklats i förhållande till samma kvartal i fjol

Butikernas egna siffror indikerar att näthandeln är på samma nivåer som i slutet av 2018, den senaste toppnivån för e-handlarindex

Utveckling af framtidstron

PriceRunners E-handlarindex visar att framtidstron fortsätter vara stark bland svenska e-handlare. Två av tre butiker säger att de ser mycket positivt på de kommande tolv månaderna, och att de förväntar sig att försäljningen kommer att peka uppåt.

Allt om E-handlarindex

PriceRunner E-handlarindex är en kvartalsvis onlineundersökning som genomförs av Kantar Sifo bland ett urval av PriceRunners 6.000 butiker.

E-handlarindex presenteras kvartalsvis.

Undersökningen syftar till att följa utvecklingen av svensk e-handel genom ett index som tar hänsyn till ehandlarnas upplevelse av:

  • Tendensen, bedömningen av hur onlineförsäljningen har utvecklats under det senaste kvartalet jämfört med föregående kvartal.
  • Nuläget, hur försäljningsläget för e-handeln upplevs idag.
  • Framtidstron, bedömningen av hur onlineförsäljningen kommer att utvecklas under de kommande 12 månaderna.