Vi lagrar data om din användning i cookies. Genom fortsatt användning godkänner du detta

Cookiepolicy

Rea i Sverige - det tror svenskarna (2019)

AvSøren KnudsenUppdaterad 28 november 2019

Stor undersökning: Enorm misstro till butikernas reapriser – mer än hälften av de svenska konsumenterna misstror erbjudandena. Men trots det så handlar vi ändå när det är rea.

Stor misstro till reapriser

Konsumenter har en stor misstro till butikers reapriser

Vi är väldigt skeptiska mot reapriser. Många tror att butikernas erbjudanden är bluff – d.v.s. att erbjudandet inte är så bra som det först verkar.

Det visar en undersökning som analysinstitutet Kantar har utfört för PriceRunner. Över 1000 svenskar har blivit intervjuade kring sin syn på reor.

Undersökningen kartlägger svenska konsumenters förhållande till reor och är genomförd under oktober 2019.

Analysen fastslår att 4 av 10 svenskar inte deltar i reor.

Rea i Sverige 2019) Ladda ner grafik

Hälften av alla har inget förtroende till butikernas reapriser (51 %)

Svenskarna är väldigt skeptiska mot reapriser. Många tror att butikernas erbjudanden är bluffreor – d.v.s. att rabatterna ser bättre ut än vad de är.

51% säger rakt ut att de inte tror på dem, medan 16% är osäkra och inte kan svara.

1 av 3 svenskar (34 %) litar på butikernas erbjudanden.

Men för dem som är på rea så stiger förtroendet för reapriserna markant. Den värsta skepsisen har då lagt sig och nästan hälften (46 %) av de som handlade under Black Friday 2018 säger att de tyckte att priserna gick att lita på.

Även om konsumenterna är väldigt misstänksamma mot butikernas reapriser så är det väldigt många som ändå köper något i slutändan.

Nästan hälften (43 %) av de män som köper något under rean litar inte på butikernas erbjudanden .

Samtidigt är det 1 av 3 kvinnor (36 %) som köper något som inte litar på priserna.

Rea i Sverige 2019) Ladda ner grafik

Männen är mest skeptiska, med 55% som uttryckligen inte tror på rea-erbjudanden, medan samma siffra för kvinnor är 46%.

Jämför priser

Rea i Sverige 2019) Ladda ner grafik

Störst förtroende till butikernas reapriser har de konsumenter som har undersökt priserna via prisjämförelsetjänster.

Ju bättre informerade konsumenterna är, desto högre förtroende har de till att göra en god affär under rean och att reapriserna stämmer. Konsumenterna vet vad de ska titta efter för att avgöra om de är ett bra erbjudande

49 % av de som har förtroende för reapriserna använder prisjämförelsetjänster som PriceRunner – medan bara 19% av de som har förtroende för reor använder Google för att jämföra priserna.

Reorna med de bästa priserna

Svenskarna förväntar sig att de bästa erbjudandena finns under Black Friday.

33% av konsumenterna tror på Black Friday som rean med de bästa priserna, följt av mellandagsrean med 26%. Endast 3% tror att Cyber Monday levererar de bästa priserna och nykomlingen Singles Day noterar blyga 1%.

Det är också värt att notera att hela 38% av konsumenterna uppger att de helt enkelt inte vet, eller kan svara på frågan om vilken rea som egentligen kommer att erbjuda de bästa priserna.

En indikation på att det råder ett stort mått av förvirring avseende vad man egentligen kan förvänta sig av den flora av reor som man i dag möter som konsument.

Läs också om svenskarnas förhållande till Black Friday 2019

Logga in

Bli medlem gratis