Vi lagrar data om din användning i cookies. Genom fortsatt användning godkänner du detta

Cookiepolicy

Allt du behöver veta om pulsklockor

AvDanielHesselUppdaterad 15. august 2019

Vill du ta nästa steg i din träning? Eller tycker du det bara är kul att hålla koll på din träning och välbefinnande. Då är en pulsklocka ett smart val.

Pulsklocka, löparklocka, träningsklocka, GPS-klocka, kärt barn har många namn. Den här typen av klockor har funnits med längre än de smarta klockorna och fokuserar stenhårt just på din träning. Löpning och cykling brukar finnas i de flesta, men generellt sett brukar antalet tillgängliga träningsformer öka ju mer avancerad modell du väljer. Den här typen av klockor kan träning bäst, men har sedan ett par år även byggt in allt fler funktioner som normalt hittas i en smartwatch.

Vad är en pulsklocka eller GPS-klocka?

  • GPS brukar utmärka den här typen av klockor. Numera har ganska många smartwatch-modeller det också, men långt ifrån alla. Med den kan du mäta exakt var du befinner dig, vilket i sin tur används för att visa hur långt du sprungit, cyklat eller vad du nu gör utomhus.

  • Skärmen och batteritiden brukar utmärka sig hos renodlade träningsklockor. Skärmen är oftast av enklare snitt än hos en smartwatch, men i gengäld är den alltid påslagen för att du ska kunna se tiden eller dina träningsdata. Även batteritiden brukar vara dramatiskt mycket bättre. Medan en traditionell smartwatch håller i ungefär en dag är det inte ovanligt med batteritider kring en vecka för pulsklockor. Givetvis beroende på hur ofta du tränar och använder GPS-funktionen (som för det mesta bara är påslagen när du tränar utomhus).

  • Sensorer. Pulsklockor använder trådlös överföring via teknikerna ANT+ och Bluetooth (eller båda) för att kommunicera med fler tillbehör än vad en smartwatch generellt klarar av. De mer exakta pulsbanden du trär kring bröstet är vanligast, men även kadensmätare för cykeln, kraftmätare för cykling och löpning och en hel del annat finns att ansluta. De flesta pulsklockor har numera även pulsmätare vid handleden och stegräknare inbyggda.

  • Sensorer, både externa och inbyggda, tillsammans med ett mer renodlat sportfokus gör att pulsklockor ofta har mängder med data om din träning. Det används både under din träning beroende på dina inställningar, men också för analyser och grafer över din träning och dina prestationer i efterhand.

  • Även om alla tillverkare helst ser att du håller dig inom deras ekosystem brukar pulsklockor vara mer vänligt inställda till att du flyttar dina data till andra tjänster än en smartwatch. Är du mer seriös i din träning används troligen ett separat analysprogram av antingen dig själv eller din tränare och där har pulsklockorna en stor fördel.

  • Även pulsklockor fungerar idag som smarta klockor kopplade till mobilen. Först och främst synkar du såklart dina träningspass till tillverkarens mobilapp (och vidare till deras molntjänst). Men många klarar även av att visa notiser från telefonen, om än oftast utan möjlighet att svara på dem. Beroende på tillverkare finns även visst stöd för appar, musiktjänster för att ladda ner musik till klockan och mobila betalningar.

Vad är skillnaden mellan en pulsklocka och smartwatch?

I stort sett alla smarta klockor har träningsfunktioner och många pulsklockor har stöd för notifieringar från telefonen, så vad är skillnaden? Allt mindre ska det sägas och för många fungerar det ena lika bra för det andra så att säga. Många smarta klockor blir samtidigt allt suddigare att kategorisera i ena eller andra kategorin. Men enkelt uttryckt kan man säga att det beror på varifrån de kommer.

Även om en smartwatch har träningsfunktioner inbyggt från start (och ofta extra sådant via appar) håller de sig på en ganska grundläggande nivå. GPS i en smartwatch börjar bli vanligare, så att du kan lämna telefonen hemma under löprundan, men det är fortfarande inte standard. Det är däremot en av grundbultarna i en mer renodlad pulsklocka (eller löparklocka/GPS-klocka om du så vill). Eftersom pulsklockorna utgår från träning i första hand har de ofta betydligt fler inställningar för vad som ska visas på skärmen under ett pass, betydligt fler data om din träning och bättre delningsfunktioner för just träningsdata. En smartwatch har ofta även betydligt sämre batteritid än en pulsklocka, eftersom den satsar på fler och flashigare funktioner än att kunna logga ett marathon på en laddning.

Det beror helt enkelt på vad du vill ha ut av den lilla datorn på armen. Flest möjliga funktioner men med lite sämre batteritid innebär en smartwatch, bättre träningsfunktioner och längre batteritid (men oftast med begränsade funktioner i övrigt) innebär en pulsklocka.

Tillverkare av pulsklockor

Garmin

Tidiga in i sammanhanget för GPS-klockor och numera stora inom uppkopplade pulsklockor. Främst är det klockor i serierna Fenix och Forerunner som syns hos Garmin. Fenix-serien ligger som flaggskepp med mer eller mindre alla funktioner Garmin för stunden klarar av att trycka in, medan Forerunner innehåller klockor i allt från enklast möjliga GPS-klocka upp till fullödiga multisportklockor.

Det är få som tävlar med Garmin sett till funktioner och mängd data från träningspass och alla modeller går att koppla till en mängd olika externa sensorer (pulsband, kadensmätare etc) för ännu mer funktionalitet. Klarar även enklare smartwatch-funktioner och funkar med både Android och Iphone.

Suunto

Från dykarur till multisportklockor. Suunto har länge haft en hel del intressanta pulsklockor med GPS i sitt stall och klarar numera av enklare smartwatch-funktioner mot både Iphone och Android. Under de senaste åren har de bytt runt mellan olika plattformar, både i klockorna och i deras webbtjänst, vilket gjort att även om de sköter sig riktigt bra som träningsklocka har de inte riktigt kommit så långt som de skulle ha kunnat gjort med en koncentrerad plattform.

Polar

En gång pionjärer inom pulsmätning och numera veteraner inom pulsklockor. Polar är den enda av de stora inom traditionella pulsklockor som vågat sig på att släppa en smartwatch med Wear OS. Vid sidan av den har de mer traditionella pulsklockor, där toppmodellerna i Vantage-serien ska få stöd för åtminstone notifieringar från mobilen under första kvartalet 2019. Synkronisering av träningspass fungerar dock redan nu och då både med Iphone och Android.

Vid sidan av klockorna satsar Polar hårt på coach-funktioner via sin webbportal för att du ska få ut så mycket som möjligt ur din träning.

Polar

En gång pionjärer inom pulsmätning och numera veteraner inom pulsklockor. Polar är den enda av de stora inom traditionella pulsklockor som vågat sig på att släppa en smartwatch med Wear OS. Vid sidan av den har de mer traditionella pulsklockor, där toppmodellerna i Vantage-serien ska få stöd för åtminstone notifieringar från mobilen under första kvartalet 2019. Synkronisering av träningspass fungerar dock redan nu och då både med Iphone och Android.

Vid sidan av klockorna satsar Polar hårt på coach-funktioner via sin webbportal för att du ska få ut så mycket som möjligt ur din träning.

Xiaomi

Här i Sverige håller Xiaomi fortfarande på att etablera sig som varumärke, men globalt sett är de faktiskt störst på wearables, alltså allt från smarta klockor till aktivitetsmätare. Just deras smarta klockor säljs inte under Xiaomi-märket, utan istället under namnet Amazfit. Som namnet skvallrar om handlar det mycket om träningsfunktioner och klockorna funkar med både Iphone och Android.

Fitbit

Tidigare kungarna inom uppkopplade stegräknare har haft det lite svårt att översätta sina framgångar till smarta klockor och pulsklockor. Efter att ha köpt upp Kickstarter-succén Pebble lanserade de de Fitbit OS för sina smarta klockor, med bland annat stöd för appar. Fokus ligger däremot fortfarande mer åt träningshållet. Vid sidan av de smarta pulsklockorna är de fortfarande väldigt stora inom aktivitetsband, som i sin tur kan beskrivas som väldigt bantade och förenklade pulsklockor, där formatet begränsar funktioner i såväl hård- som mjukvara.

Övriga

Medan kategorin smartwatch har en hel del tillverkare som gick att klassificera som övrigt är det lite mer tunnsått bland pulsklockor. Givetvis finns det en uppsjö olika tillverkare även här, men trion ovan har en så pass dominerande ställning inom renodlade träningsklockor att konkurrenterna för en ganska tynande tillvaro generellt.

Vilken klocka funkar till min telefon?

En fördel med pulsklockor är att de är ganska agnostiska när det kommer till vilken telefon du använder. Eftersom fokus sällan ligger på smartwatch-funktioner har de ofta bara stöd för att visa notiser från telefonen, vilket både Android och Iphone inte har några problem med. Generellt kan man säga att alla pulsklockor som går att koppla mot en telefon fungerar mot både Android och Iphone.

Kopplingen sker genom en tillhörande app, exempelvis Garmin Connect för alla Garminklockor. Via den sköter du uppkoppling mellan telefon och klocka, synkar träningspass och aktivitetsdata samt får ut notiser för de appar du själv väljer till telefonen.

Funktioner

Varför ska jag ha en GPS i klockan?

En av standardfunktionerna i en pulsklocka är GPS-mottagaren. Med hjälp av den kan du få ut väldigt exakt hur långt du sprungit, cyklat eller vad du nu tränat utomhus. Alternativet, som exempelvis aktivitetsmätare använder sig av, är att uppskatta din distans baserat på antal steg du tar, något som varken är speciellt exakt eller fungerar till alla träningsformer. De data som spelas in med GPS används sedan tillsammans med kartdata för att ta reda på hur terrängen påverkat ditt träningspass. Har du sprungit på relativt platt mark runt en sjö ger det andra data än om du joggat uppför ett berg exempelvis.

Pulsmätning på handleden eller pulsband?

Många klockor har idag inbyggt optisk pulsmätare. Det innebär att din puls mäts genom huden med hjälp av ett antal lysdioder på undersidan av klockan. Ofta fungerar den mätningen helt okej och det är ett smidigt sätt att mäta din puls utan att behöva komma ihåg några extra tillbehör.

Att mäta pulsen på handleden innebär samtidigt att klockan måste sitta lite hårdare runt handleden för att fungera tillfredsställande. Eftersom pulsen i praktiken mäts med en lampa är den väldigt känslig för utomstående ljus. Det gör att exaktheten inte alltid är på topp och det tar ofta längre tid att registrera förändringar i din puls, exempelvis vid intervallträning.

Alternativet, som i många fall är exklusivt för pulsklockor, är att koppla till ett externt pulsband. Bandet ansluts trådlöst och träs runt din bröstkorg. Bandet använder sig av svaga elektriska impulser för att mäta din puls. Nackdelen är såklart att du måste släpa med dig ett tillbehör till träningen, men fördelen är att du får ett betydligt mer exakt verktyg för att mäta din puls under träning.

Vissa pulsband är även anpassade för att registrera din puls under simning. Eftersom vatten dödar många radiosignaler efter bara ett par centimeter brukar pulsdata sparas i bandet och synkas över till klockan när du kommit upp ur vattnet. Är du ute och springer synkas pulsdata löpande med klockan. Vissa pulsband har även extra sensorer inbyggda, vilket ger dig mer information och din kadens (hur många steg per minut du tar) och lite olika data kring ditt löpsteg.

Jag cyklar, vilka sensorer kan jag använda för det?

För cyklister finns det tre sensorer att titta på. Ovan nämnda pulsband är det första, men det finns även kadens och kraftsensorer.

En kadensmätare består för det mesta av en sensor och två magneter. Sensor monteras på ramen och vardera magnet placeras på bakhjulet och ena pedalen. Efter att ha ställt in din hjulstorlek kan du sedan få ut extra information om just din kadens (hur många tramptag du tar) i förhållande till hur fort hjulet snurrar. En kraftmätare, eller power meter på engelska, är ett ofta betydligt dyrare tillbehör som du antagligen bara investerar i om du är tävlingscyklist. Tanken här är att du utöver kadensen även ska kunna ta reda på hur mycket kraft du lägger på varje tramptag med pedalerna. Oftast kommer kraftmätare i form av en pedal som du helt enkelt ersätter befintliga pedaler med.

Vad finns det mer som kan mätas med sensorer?

För pulsklockor finns det en hel del sensorer att koppla in för den som känner för det, håll bara koll på om din klocka har stöd för dem innan du shoppar loss. Vanligast är så kallade foot pods. Alltså små klossar tänkta att knäppas fast på skosnörena. Här finns det bland annat sensorer för att analysera löpkadens och löpsteg, utomhustemperaturen (även om vissa klockor har inbyggd termometer blir det inte alltid exakt när den sensorn sitter nära en varm kropp) och även kraftmätning vid löpning. Vissa löpband och motionscyklar, exempelvis på ditt gym, har även stöd för sensorer. Antingen för att koppla ett pulsband till löpbandet, men också för att synka data mot en klocka. Även trainers för inomhusträning av cykling brukar gå att koppla ihop.

Vad är ANT+ och vad skiljer det mot Bluetooth Smart?

För att kunna koppla upp sig mot externa sensorer behövs trådlös överföring av något slag. Traditionellt sett har den överföringen haft namnet ANT+, en teknik som specifikt riktat in sig på strömsnål dataöverföring mellan i första hand träningssensorer och dess mottagare. Tekniken används fortfarande flitigt bland pulsklockor, men är i stort sett obefintlig hos mobiler och smarta klockor.

En annan variant är Bluetooth smart, alltså den strömsnåla falangen av Bluetooth som funnits ute i ett par år. Som standard för trådlösa träningssensorer är den betydligt mindre utvecklad än ANT+, men fungerar i praktiken på ungefär samma sätt för användaren. Främst saknas många profiler för olika sensorer, men pulsband och kadensmätare finns sedan länge åtminstone. Tekniken används ofta för att koppla ihop exempelvis ett pulsband mot en telefon med träningsapp som har stöd för det. Vissa pulsklockor har även stöd för tekniken.

Höjdmätare och kompass, varför behövs det?

En kompass i en klocka säger sig självt vad den används till, som en kompass helt enkelt. Du är ute och går i skogen och vill ha någon riktning på åt vilket väderstreck du går helt enkelt. Höjdmätare används främst till två saker. Dels som komplement till GPS-data. Medan det går bra att kombinera GPS-data med kartdata för att väga in om du sprungit uppför ett berg eller ej är kartdatan ganska grovhuggen. Med en höjdmätare, eller barometer som det också kallas, får du betydligt mer exakta data att gå efter. Höjdmätaren används även för dina dagliga aktivitetsmål. Det är nyttigt att gå i trappor istället för att exempelvis ta en hiss eller rulltrappa och med en höjdmätare ombord kan du ställa in dagliga mål för hur mycket uppför du ska gå. Precis som du gör med det dagliga stegmålet.

Vilka träningsformer kan jag använda en pulsklocka till?

Det beror på klockan. Generellt gäller att ju mer avancerad klockan är, desto fler träningsformer innehåller den. Standard för de flesta är dock löpning och cykling, oftast både utomhus och inomhus (då distansen uppskattas med hjälp av stegräknaren eftersom GPS-mottagning saknas). Oftast finns det även ett övrigt läge, vanligen kallat kondition eller liknande, för att ta in andra aktiviteter i klockan också (träningsformen går att ändra i efterhand). Den tredje större träningsformen är simning i pool eller utomhus. Simmar du i inomhuspool anger du hur lång poolen är, vilket kombineras med rörelsesensorn i klockan för att uppskatta distans. De klockor som klarar samma sak utomhus plockar upp GPS-signal när du kör crawl (eftersom GPS-signalen inte funkar under vatten) och spelar sedan in sträckan på ungefär samma sätt som en löprunda. Utomhussimningen håller även koll på antal simtag och liknande, precis som inomhussimningen. Nästa steg brukar vara multisport, eller helt enkelt triathlon. Helt enkelt ett träningsläge som kombinerar flera sporter, som simning, löpning och cykling. Tanken är att du enkelt ska kunna byta till nästa träningsform utan att tappa tid på att spara föregående pass. Efter det blir det lite mer vilda västern vad klockorna klarar av. Längdskidåkning och utförsåkning brukar vara vanliga tillägg, men beroende på klocka finns det allt från fjällvandring till SUP-paddling och hopprep. Kolla på tillverkarens hemsida för att se vilka sporter som stöds. I vissa fall kan nya sporter läggas till via appar också, eller så kan du skapa egna träningslägen.

Varför ska jag mäta steg och sömn med klockan?

Även om de flesta utmärkande hälsofunktioner numera dyker upp först hos smarta klockor snarare än pulsklockor handlar steg- och sömnmätning om att ge dig en helhetsbild av din dag, hälsa och aktivitet. Ofta håller klockorna koll på steg, sömn och puls under dagen, medan du i appen (eller via en annan app) kan mata in vad du har ätit under dagen. På så sätt kan du se om löprundans resultat kanske påverkades av att du sov dåligt, ett för högt kaloriintag påverkar viktkurvan (som också går att lägga in). Alternativt kanske du har gått väldigt många steg och därför inte behöver ha dåligt samvete över att du inte hunnit träna så många gånger som du tänkt dig. Helt enkelt för att ge dig mer av en helhetsvy över din hälsa. Som tillägg klarar vissa klockor att, via pulsmätaren, ha koll på hur stressad du är. En hög puls även under dagens lugnare perioder indikerar ofta stress, vilket är ytterligare en faktor du kan påverka när du har koll på den.

Vad är VO2Max?

Vissa klockor, ofta i kombination med externt pulsband, räknar ut ditt VO2Max-värde efter någon eller några träningspass. Men vad är det och vad är det bra för. Volume Oxygen Maximum döljer sig bakom förkortningen, eller helt enkelt maximal syreupptagningsförmåga. Hur mycket syre du kan suga i dig per andetag. Det är ett lite mer detaljerat mått på din kondition överlag än vad sträcka per tid eller puls kan svara på. Däremot används både träningspass och framför allt puls för att räkna ut ditt VO2Max-värde. I vissa fall anges det även som “Fitness level” eller liknande.

Min klocka ger mig en återhämtningstid efter passet, vad är det?

Behändigt, eller hur? Återhämtningstid beräknas utifrån ditt senaste träningspass och puls. Sett till hur mycket klockan anser att du ansträngt dig i förhållande till tidigare pass, kroppsdata (ålder, vikt osv) och passet i sig uppskattar den hur lång tid du troligen behöver vila för att bli helt återhämtad. Återhämtningstiden är däremot bara en uppskattning för att du inte ska skada dig eller överträna. Även om den kan guida dig är det alltid bäst att känna efter vad din kropp säger om saken innan du ger dig ut på nästa pass.

Finns det några andra hälsofunktioner i pulsklockor?

Smarta klockor, främst Apple Watch, har under åren fått olika funktioner för att hålla koll mer på allmänhälsan än enbart träning. Det kan handla om oregelbunden hjärtrytm, att hålla koll på om du ramlat eller till och med EKG. Många sådana funktioner ligger fortfarande mer hos smarta klockor än pulsklockor (något paradoxalt kan tyckas, men så är det). När det kommer till mer allmänhälsa och smarta klockor klarar många av att uppskatta din allmänna stressnivå. Beroende på klocka kan du få allt från varningar till handfasta råd om hur du kan minska stressen. Men för ytterligare funktioner ligger pulsklockorna fortfarande något efter.

Kan jag ha musik i en pulsklocka? För att slippa ta med mig telefonen på löprundan

Ibland, är det generella svaret här. Även om pulsklockor med stöd för musik har funnits i närmare tio år är det fortfarande långt ifrån standard. Här är ofta smarta klockor bättre på stödet, som gör att du kan koppla ett par trådlösa hörlurar till klockan och slippa behöva ha med dig telefonen ut på passet som musikspelare. Tomtom, när de fortfarande gjorde klockor, hade funktionen mer eller mindre som standard. I dagsläget är det Garmin och Xiaomi som allt oftare har stödet. Oftast handlar det om den gamla skolans MP3-filer som stöds, så det gäller att du har kvar ditt gamla bibliotek för att kunna dra nytta av funktionen. Enstaka modeller från Garmin har stöd för att ladda ner spellistor från Spotify (om du är premiumanvändare), men annars är det förhållandevis skralt med moderna musiktjänster i pulsklockor. Situationen är lite bättre bland de smarta klockorna, men även där är det ganska bristfälligt.

Kan jag få notiser från telefonen till en pulsklocka?

En av huvudfunktionerna hos en smartwatch är såklart att du kan se direkt på handleden om du fått ett mail, sms eller något annat och på så vis vet om du behöver dra upp telefonen eller ej. Även om smarta klockor ofta kan väldigt mycket mer än att visa upp notiser från telefonen är det fortfarande den mest grundläggande funktionen som alla klarar av. Just den funktionen är turligt nog även den vanligaste för pulsklockor som kopplas till telefonen. Ofta är de ganska sparsmakade på extrafunktioner som att svara på meddelanden och liknande, men att visa nya notiser klarar väldigt många av. Så länge du har Bluetooth aktiverat på telefonen så att den och klockan kan prata med varandra brukar det fungera utan några större problem. Ofta kan du även välja vilka appar som ska få skicka notiser till klockan, så att du exempelvis ser sms men slipper mailen eller liknande.

Finns det speciella dam- herrmodeller av pulsklockor?

Oftast är svaret faktiskt nej. Vissa modeller kommer i två olika storlekar, ofta med diametern 38-42 respektive 44-48 millimeter, för att passa olika typer av bärare. På samma sätt är det inte en ovanlighet att klockorna sälja i olika färger och med olika armband. Just armbanden går i många fall att byta själv också, men med olika färger på klockan samt olika storlekar siktar tillverkarna på att kunna förse alla typer av användare med något som passar utan att för den sakens skull ringa in en specifik modell kring ett kön.

Finns det pulsklockor för barn?

Det korta svaret, nej. Vill du absolut ha en pulsklocka med GPS och hela baletten till ditt barn är det nog bäst att ni tittar på modeller och storlekar tillsammans för att hitta något som passar. När det gäller just barnprodukter ser det ut ungefär som med herr- och dammodeller. Det vill säga inget är uttalat, men det finns olika färger och storlekar för att passa så många som möjligt. Kan du hoppa över själva klockdelen har Garmin aktivitetsarmband anpassade för barn. Då med en speciell app där föräldrar kan gå in och se data, men även lägga till olika sysslor i hemmet och tilldela poäng för det. Poäng och insamlade steg kan sedan användas för att låsa upp saker i ett tillhörande spel (eller som grund för veckopeng om du nu vill det). Ett i allmänhet bra sätt att motivera barnet att både röra sig mer och hjälpa till hemma.

Logga in

Bli medlem gratis