Handel inom EU

Funderar du på att köpa varor från ett land inom EU? Håll koll på dina rättigheter! Vi vet vad du bör tänka på när köper produkter eller tjänster från ett annat EU-land.

Information

På e-handelsplatsen ska alltid standardinformation finnas.

Tull, moms och avgifter

Utländska återförsäljare inom EU tillämpar antingen svensk eller lokal moms, beroende på omsättningsnivå. PriceRunner listar alltid återförsäljare inom EU med svensk moms, eftersom vi inte har möjlighet att kontrollera när återförsäljaren överskrider den omsättningnivå för svensk moms.

Du behöver inte betala någon tullavgift och Posten tar inte ut någon speditionsavgift när du beställer varor från ett EU-land. Men det finns områden inom EU som har särskilda avtal med EU. Detta innebär att när du köper varor från något av dessa områden måste du betala moms, och ibland även tull, på varorna. Läs mer om det på Tullverkets sidor.

Garanti och returrätt

Precis som när du handlar i Sverige har du rättigheter om något problem skulle uppstå. Läs på företagets webbplats vad som gäller.

Manualer / bruksanvisningar

Återförsäljaren kanske inte tillhandahåller manual eller bruksanvisning på svenska. Kontakta återförsäljaren för att ta reda på vad som gäller.

Service och Support

Kontrollera även om du kan utnyttja supporten av din nyinköpta produkt hos leverantören i Sverige. Du kan vara tvungen att kontakta återförsäljaren i det land varan införskaffades.

Ångerrätt

Bra att veta är att alla länder inte har samma tidsintervall vad det gäller ångerrätt. Tänk även på att returfrakten kan bli dyr om du utnyttjar ångerrätten.

Länkar

Nedan finner du nyttiga länkar som du kan ha nytta av innan du köper:

Observera att om man väljer att visa även priser från utlandet så är det beställningar i det landet som avses och det är inte säkert att dessa återförsäljare levererar till alla länder.


Tillbaka till PriceRunners konsumentportal
När du använder denna site accepterar du användningen av cookies. Läs mer