Vi använder cookies för att erbjuda en bättre upplevelse, samla in statistik och visa relevanta annonser. Genom att använda vår tjänst godkänner du detta. Läs mer i vår cookiepolicy.

För butiker och annonsörer

Varför PriceRunner?

När en konsument jämför specifika produkter och priser, så är man normalt nära att genomföra ett köp. PriceRunners besökare har därför hög köpbenägenhet. Genom PriceRunner skapas goda förutsättningar att öka er försäljning:

  • PriceRunner har 10 miljoner besök varje månad på alla våra sajter.
  • Vi är Sveriges största jämförelsetjänst med 1 648 000 produkter.
  • Vi utsågs till Bästa Sök- och jämförelsetjänsten 2018 av tidningen IDG.

PriceRunners besökare väljer i stort sett uteslutande att köpa hos butiker som är kunder till PriceRunner. Det är en kvalitetsstämpel och genom att bli kund hos PriceRunner kommer ni att få stor exponering och ökad konvertering:

  • Tydlig grafisk profil med logotyp i färg.
  • Beskrivning av lagerstatus.
  • Beskrivning av mervärden.
  • PriceRunner Köpgaranti som skyddar köp hos er upp till 50 000 kronor.
  • Möjlighet att få Köpgaranti-symbolen vid ert företagsnamn.

Bli synlig för kunderna

8 av 10 av alla konsumenter undersöker priser och produkter på nätet innan de beslutar om vad eller hur de ska agera, så det gäller att göra sig synlig där konsumenten letar. Kontakta oss och vi hjälper dig att hitta den lösning som passar din butik bäst.

Hur funkar det?

För butiker

De flesta butiker skickar en fil med sina priser och produkter som PriceRunner sedan uppdaterar minst dagligen. Har du inte möjlighet att skapa en sådan fil så har PriceRunner möjlighet att dagligen automatiskt hämta dina priser, utan något arbete för din del.

Vad kostar det?

Du bestämmer dina kostnader på PriceRunner själv. Alla butiker kan sätta en månadsvis budget, vilket gör att du alltid har kontroll över dina utgifter. Du betalar per klick (CPC) som gör att en besökare skickas till er sajt. Kontakta oss för att få ett mer konkret prisförslag.

Listas gratis

PriceRunner listar även butiker som inte är kunder. Dock får kunderna i stort sett all trafik av köpbenägna besökare på PriceRunner. Men alla butiker är välkomna att visa sina priser hos PriceRunner.

Är du intresserad av att din butik och produkter visas på PriceRunner? Då går det bra att kontakta oss via telefon +46 (0)8 562 103 50 eller e-post.

För annonsörer

PriceRunner har varje månad tio miljoner besök och det är en intressant målgrupp. Många besökare planerar att köpa en viss typ av produkt men har ännu inte bestämt sig för vad. Förutom prisjämförelser erbjuder PriceRunner även omdömen och professionella produkttester. Dessa tjänster ger konsumenten mervärde och skapar en positiv attityd till PriceRunner. Att annonsera i en sådan miljö ger positiva associationer.

Läs mer detaljerad information om PriceRunners målgrupp på Ocast.

Är du intresserad av att annonsera på PriceRunner? Då går det bra att kontakta oss på +46 (0)8 562 103 50 eller via e-post.

För tillverkare

Vårt mål är att konstant förse konsumenter med korrekt och uppdaterad information för att de ska kunna fatta ett köpbeslut. PriceRunner samlar in priser och produktinformation på flera sätt.

Är du tillverkare och har produkter som inte finns på PriceRunner? Då går det bra att kontakta oss på +46 (0)8 562 103 50 eller via e-post.

Adminsida för befintliga kunder

På er egen adminsida kan ni bland annat se över er klickstatistik, administrera budgivning samt ta fram olika typer av rapporter.

Komma igång

Prisfiler

När ni ska listas på PriceRunner är den smidigaste lösningen att ni skapar en prisfil (även kallad feed eller produktfeed), laddar upp den på en server och sedan skickar länken till oss så att vi kan läsa av den. De flesta e-handelsplattformar har färdiga lösningar för detta och det brukar ingå i deras standardpaket.

En prisfil är ett snabbt och effektivt sätt att delge er produktinformation till oss. Det tar oftast bara mellan några sekunder och en minut för vårt system att läsa in uppgifterna och ni har full kontroll över vad som visas. Har man inte en prisfil så kan PriceRunner hämta in all information direkt från er sajt. Denna lösning är mer tids- och resurskrävande och skulle ni göra någon förändring på er sajt finns risken att era produkter försvinner från PriceRunner. Kontakta oss gärna för att diskutera den mest relevanta lösningen för just er sajt.

Har ni en prisfil läses den in av oss 1-4 gånger per dygn baserat på era preferenser.

Struktur och krav

Datan ska vara strukturerad i rader och kolumner, där en rad representerar en produkt och varje kolumn består av fält med produktinformation. OBS! Fält får aldrig innehålla kod eller taggar såsom HTML.

Format

Vi kan hantera de flesta format, de vanligaste är: xml, txt, csv, html, php och asp. Notera att prisfilen inte kan vara i xsl eller andra icke-textformat. OBS! För XML, tänk på att inte använda namespaces (prefix för XML-taggarna).

Fältseparator

Varje fält eller kolumn måste avgränsas med en bestämd separator. Några vanliga och rekommenderade separatorer

  1. kommatecken (,)
  2. tab ( )
  3. semikolon (;)
  4. pipe (|).

Det kan bli problem om tecknet för er separator även förekommer inuti ett fält. I sådana fall behövs en ”field qualifier” i form av citationstecken (””) i början och slutet av varje fält. Notera dock att detta tecken inte får förekomma inuti fält.

Kolumnspecifikation och ordning

Nedan följer de kolumner som är rekommenderade för lyckad listning på PriceRunner. De rödmarkerade är ett krav för att prisfilen ska kunna användas. Ordning och benämning spelar ingen roll (förutsatt att de är begripliga, även engelska går bra). OBS! Genom att inkludera MSKU eller EAN (kolumn 11 och 12) blir era produkter möjliga att matcha in automatiskt och laddas därmed upp på PriceRunner fortare.

Produktnamn

Ska tydligt framgå eventuell variant eller modell av produkten. PriceRunners sökmotor och filtreringar går efter infon i detta fält. Försök inkludera nyckelord ni vill synas på.

  • Bra produktnamn: Philips Azur Performer Plus GC4517
  • Dåligt produktnamn: Philips Strykjärn

SKU/Artikel-nr

Produktens unika ID. Är med fördel en kombination av text och siffror, t ex ”abc123” och inte bara ”1”.

  • Bra SKU: ABC123
  • Dåligt SKU: 1

Kategori

Produktkategorins namn. Tänk på att ha en tydlig kategorisering och blanda inte olika produkttyper i kategorierna. För könsspecifika produkter (t. ex. kläder och parfym) är det viktigt att dela upp i Dam, Herr och Barn. Våra filtreringar baseras delvis på kategorinamnen.

  • Bra kategorinamn: Kläder > Dam > Toppar.
  • Dåligt kategorinamn: Mode & Kläder

Pris

Produktens pris inklusive moms. Valuta ska framgå. Använd komma eller punkt som decimalmarkör.

  • Bra pris: 199,00 SEK
  • Dåligt pris: 199 exklusive moms

Produkt-URL

URL till produkten i er butik. Kan även innehålla spårningsparametrar för analysverktyg, t ex Google Analytics.

Produktbeskrivning

Utförlig information om produkten. PriceRunners sökmotor och filtreringar går efter infon i detta fält, försök inkludera nyckelord ni vill synas på.

  • Bra produktbeskrivning: Ett rött fyrbent bord med förvaring undertill. Passar i vardagsrum och sovrum. Mått 100 x 50 cm.
  • Dålig produktbeskrivning: Väldigt fin och praktisk!

Bild-URL

URL till produktbild. CMYK-format stöds inte.

Lagerstatus

Antal produkter i lager eller Ja/Nej fungerar.

  • Bra lagerstatus: 12 st, eller, Ja
  • Dålig lagerstatus: Fåtal, eller, N/A

Fraktkostnad

Produktens fraktkostnad. Om värdet saknas eller är felaktigt kommer PriceRunner försöka hitta rätt uppgifter på er sajt.

  • Exempel: 49 SEK

Tillverkare

Produktens tillverkare. Används i våra filtreringar.

  • Exempel: Adidas

Tillverkare-SKU/Tillverkarens artikel-nr/MSKU

Tillverkarens unika artikel-nr. Används av oss för att automatiskt matcha in många produkttyper.

  • Exempel: 1170-0500

EAN

EAN-kod, unikt streckkods-nr. Används av oss för att automatiskt matcha in många produkttyper och gör produkterna sökbara i scannerfunktionen i vår app.

  • Exempel: 0021299147573

Leveranstid

Produktens utlovade leveranstid från beställningstillfället i antal arbetsdagar.

  • Bra leveranstid: 5 arbetsdagar
  • Dålig leveranstid: Varierar

Produktkategorier

Det optimala är att ha kategorier med tydliga och detaljerade namn som beskriver vad för produkttyp kategorin innehåller. Det är alltså fördelaktigt att ta med hela sökvägen till kategorin, exempelvis ”Kök – Servering – Tallrikar” istället för bara ”Kök”. Dessutom får kategorierna inte var för vaga eller generella, såsom ”Tillbehör” eller ”Hushållsapparater”. Välj istället till exempel ”Mobiltelefontillbehör” eller ”Hushållsapparater > Kaffemaskiner”. Tänk också på att inte blanda olika produkttyper inom kategorierna. Ett exempel är att inte lägga tillbehör för en kaffemaskin i samma kategori som de faktiska maskinerna.

OBS! Var och en av era kategorier kräver manuell styrning av oss mot lämplig PriceRunner-kategori. Därför kan kategorier med för generella eller otydliga namn samt med blandade produkttyper ignoreras eller bara delvis listas om vi bedömer det för resurskrävande att lösa.

Encoding

Använd någon av följande encodings för prisfilen: iso-8859-1, utf-8, utf-16 eller windows-1252.

Placering av prisfil

Filen ska placeras på en ftp- eller http-adress som vi kan hämta in den ifrån. Finns det blockeringar på IP-adressnivå måste ni se till att PriceRunners IP har åtkomst. Prisfilens URL får inte förändras utan vår vetskap, då detta kommer innebära att era produkter försvinner från PriceRunner.

Informationens aktualitet och kvalitet

PriceRunner strävar alltid efter att visa korrekta och fullständiga uppgifter. Försök därför att uppdatera datan i prisfilen ofta och ta med all relevant information. Extra kostnader utöver priset och fraktkostnaden, såsom expeditionsavgifter, kommer vi själva försöka hitta en lösning för att visa om denna information saknas i prisfilen. Mängdpriser accepteras inte heller. Har ni ett särskilt pris om man köper exempelvis fyra exemplar av en produkt så ska ändå priset för köp av en produkt visas i prisfilen, oavsett hur vanligt mängdköp är bland era besökare.

Exempel på prisfil

Här finns ett exempel på en tab-separerad prisfil med rekommenderad struktur och information

För frågor om prisfilen, tveka inte att kontakta oss.

Budgivning

PriceRunners budgivning innebär att alla betalande butiker har möjlighet att annonsera för en viss produkt eller kategori. Det innebär ökad synlighet och mer affärer för er. Era annonser kopplas till rätt kategori och produkt. Ni kan när som helst justera sina klickpriser och påverka sin synlighet.

Varje kategori har ett minimibud. Det finns även möjlighet att via mejl få reda på när toppbuden ändras i era kategorier. kontakta oss om ni saknar inloggningsuppgifter till våra adminsidor för butiker.

Verifierade omdömen

En av de avgörande faktorerna för att få köp i butiken är att kunden känner sig trygg med att handla från butiken. En viktig del i processen att bygga upp ett tryggt varumärke är att ha många positiva omdömen på nätet.

Med hjälp av PriceRunners Verifierade omdömen har du inte bara kontroll på att det bara är betalande kunder som recenserar din butik, utan du kommer även få ett stadigt flöde av nyskrivna omdömen. Det gör att fler konsumenter kommer känna sig trygga med att handla från er butik.

Det är enkelt att implementera Verifierade omdömen. Det räcker med att ni publicerar en länk. PriceRunner hanterar därefter allt såsom utskick, sammanställning och publicering. Självklart har du även möjlighet att bemöta omdömen i de fall du anser nödvändigt.

Tips på hur ni får in maximalt med omdömen

  • Ha koll på den tekniska biten! Kontrollera att scriptet för Verifierade omdömen är på plats på er sida för orderbekräftelse för samtliga genomförda köp. En annan variant är att ni skickar med en länk till undersökningen i mejlet för orderbekräftelse. Det kan hända att scriptet faller bort vid någon förändring på er sajt och då försvinner också möjligheten för era kunder att lägga ett omdöme via PriceRunner.
  • Var öppna, inbjudande och tydliga! Använd gärna en bild ihop med en text som förklarar att det är värdefullt både för er och andra konsumenter. Alltihop bör även placeras tydligt och synligt så att ingen kan missa det.

Hur funkar Verifierade omdömen?

Efter att en kund genomfört ett köp i en butik så har hen möjlighet att utvärdera köpet hos butiken genom att klicka på en länk till PriceRunners Verifierade omdömen. Denna länk visas bara för kunder som slutfört ett köp, vilket gör att omdömen endast lämnas av riktiga kunder.

Undersökningen är uppdelad i två delar där butiken först utvärderas vid köptillfället och därefter efter leverans av produkten. I båda delarna betygsätter kunden butiken utifrån skalan 1-5, där 5 är det högsta betyget (Utmärkt) och 1 är det sämsta betyget (Dåligt).

Del 1: Utvärdering av köpprocessen (startas på butikens sida för orderbekräftelse) Del 2: Utvärdering av leverans (mejlas ut till köpare efter ca en vecka)

När scriptet för Verifierade omdömen är implementerat kommer ni få ett stadigt flöde av omdömen. I de fall ni får en negativ omdömen eller helt enkelt bara vill skriva ett svar till någon, så kan ni göra detta på adminsidorna för butiker. På våra adminsidor för butiker kan ni dessutom sätta upp en bevakning, så det skickas en notis till er varje gång ni får ett omdöme. Det ger er möjlighet att agera snabbt på olika typer av omdömen. Det är normalt värdefullt att vara aktiv och därigenom visa att ni tar era kunders synpunkter på allvar.

Exempel på undersökning

Exempel på komplett omdöme på PriceRunner

De butiker som aktiverar Verifierade omdömen kommer få större andel av klicken på PriceRunner och därmed fler affärer. OBS! Vi har verktyg för att kontrollera omdömen för att se om de inte är skapade av riktiga kunder. Om vi upptäcker falska omdömen förlorar butiken möjligheten att använda Verifierade omdömen.

Hur kommer vår butik igång med Verifierade omdömen?

Vår widget för Verifierade omdömen ska endast inkludera konsumenter som har utfört ett köp och skall därför placeras på sidan för orderbekräftelse på er sajt.

Er sida för orderbekräftelse laddar ett JavaScript från PriceRunners server. Scriptet definierar en funktion som öppnar undersökningen i ett nytt fönster. Ni kan styra så att funktionen anropas när en besökare klickar på en länk eller en knapp.

Koden kan placeras var som helst inom body-taggen på er sida för orderbekräftelse. Alla fetmarkerade stycken behöver ändras till era egna uppgifter.

<!—-Placeras någonstans på orderbekräftelsesidan--> < script src = "https://research.pricerunner.com/cgi-bin/quest/cssi.js?quest=102&client=CID"> < /script> < a href="#" onclick="launchCSS()"> Skriv in den text ni vill visa för länken här < /a> <!—-Nu har ni en länk som öppnar undersökningen när den klickas på-->

Om ni stöter på några problem eller har frågor, så tveka inte att kontakta oss.

Vilken återförsäljare syns högst upp på en produktsida?

På produktsidor så lyfts ett pris upp bredvid produktbilden och ovanför prisjämförelsen. Det erbjudandet är det som PriceRunner bedömer är det mest intressanta för kunden och baseras t ex på lagerstatus, leveranstid, fraktpris, om återförsäljaren är en verifierad e-handel som skickar produktfeed till PriceRunner, användarnas betyg på återförsäljaren, om återförsäljarens sajt är svensk, fraktpris, köpgaranti och om återförsäljaren är kopplad till PriceRunners kassalösning eller inte. Algoritmen som väger de olika faktorerna kan ändras av PriceRunner men är alltid tillgänglig här för full transparens. Varje faktor får en poäng och den återförsäljare på produktsidan som har högst poäng visas högst upp på sidan.

Kriterie Poäng
I lager50
Pris80
Kassalösning 20
Köpgaranti 20
Betyg 5
Verifierad e-handel 10
Svensk sajt 20
Fraktpris 15

Spårningsparametrar

För att ni som butik ska kunna se hur PriceRunner utvecklar er försäljning och hålla koll på vilka klick som kommer från oss så är det vanligt att använda spårningsparametrar (även kallat tracking) på produkternas direktlänkar. Parametrarna består av ett tillägg efter den ursprungliga produktlänken där det framgår vilken källa det är som har stått för klicket/besöket.

Exempel på hur Googles spårningsparametrar kan se ut: http://www.erbutiksadress.se/shop/produkt1.html?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

Det finns många olika varianter av spårningsparametrar. Det går även att fördjupa och specificera sina parametrar, så att man kan se vilken av era kategorier och/eller produkter ett klick/besök tillhör.

Exempel: http://www.erbutiksadress.se/shop/produkt13482.html?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=klanningar-13482

Google Analytics är ett av de vanligaste verktygen för att analysera sajttrafik. Där kan ni ta reda på exakt hur mycket order som PriceRunners besökare gett er och på så sätt utvärdera trafiken. Ni har även möjlighet att se vilka produkter som är storsäljare eller vilka som är mindre lönsamma.

PriceRunner lägger till Googles spårningsparametrar på våra butikers produktlänkar när vi ser att de använder Google Analytics på sin sajt, förutsatt att det inte redan finns några spårningsparametrar i prisfilen.

Behöver ni hjälp att lösa specifika spårningsbehov eller har några frågor om spårning så är det bara att kontakta oss.

Årets e-handlare

PriceRunner vill verkligen uppmärksamma de e-handlare som har gjort ett fantastiskt jobb under året som gått. Baserat på ett antal kriterier, bland annat snittbetyget från butikernas konsumenter, utser PriceRunner varje år Årets e-handlare samt vinnare i 17 produktsegment. Butiker nominerar sig själva och berättar hur de har jobbat med kund- och kvalitetssäkring det senaste året, samt vilka förbättringar som gjorts. Läs mer om Årets e-handlare och hur ni kan nominera er butik.

Vanliga frågor

Uppdateringar, prisfiler, och information

Hur kan jag få felaktig information eller namn på en viss produkt korrigerad?

Mycket av den information vi visar hämtar vi direkt från alla butiker. Hittar ni ett fel så är det därför sannolikt att något är fel på butikens sida. Vi är tacksamma om ni rapporterar felaktig information här.

Hur ändrar jag felaktiga företags- eller butiksuppgifter?

Våra kunder har möjlighet att ändra detta själva via våra adminsidor för butiker. Hör av er om ni saknar inloggningsuppgifter.

Varför syns inte nyligen uppdaterade priser på PriceRunner?

När en butik gör en förändring på sin sajt eller i prisfilen så krävs det att vi gör en avläsning igen innan ändringarna visas på PriceRunner. Avläsning sker automatiskt dagligen, men vi kan även schemalägga flera avläsningar vid olika tidpunkter varje dygn eller göra det manuellt direkt om ni efterfrågar det. Om det är så att ni har lagt till/tagit bort kolumner i er prisfil eller byggt om er sajt så kan det hända att dessa orsakat att vår avläsning inte fungerar som den ska. Därför är det värdefullt att vara proaktiv och meddela oss sådana förändringar i förväg så anpassar vi oss.

Värt att notera om prisuppdateringar hos PriceRunner:

  • Priser eller information om produkter som redan finns på PriceRunner uppdateras direkt efter inläsning av prisfil eller sajt.
  • Nya produkter tar oftast runt ett dygn efter inläsning av prisfil eller sajt innan de kommer upp.
  • Om ni lägger till eller förändrar produkter, kategorier eller gör andra viktiga uppdateringar är det alltid bra att säga till oss. Då kan vi snabba upp processen och säkerställa att allt sker så smidigt och korrekt som möjligt.
  • Rådgör alltid med PriceRunner innan ni gör omstruktureringar eller omfattande förändringar av er sajt eller prisfil.

Vad kan hända om vi förändrar prisfilen eller på sajten utan att meddela er?

Att bara lägga till nya produkter, kategorier eller ändra befintlig information i prisfilen eller på sajten går alltid bra.

Om ni däremot gör några väsentliga förändringar i strukturen för er sajt/prisfil finns risk för att produkter försvinner från PriceRunner eller att det blir problem med vår avläsning. Gör ni förändringar i fältet för varje produkts unika artikel-nr (SKU) innebär det att varje produkt måste skapas om i vår databas, och då försvinner den insamlade populariteten (antal klick) för de produkterna. Meddela alltid oss om ni planerar större eller viktiga förändringar så säkerställer vi att det sker så smidigt och korrekt och som möjligt.

Rådgör alltid med PriceRunner innan ni gör omstruktureringar eller omfattande förändringar av er sajt eller prisfil.

Varför dröjer det innan våra nya produkter dyker upp på PriceRunner?

Tiden det tar från att en produkt läggs till i er butik eller prisfil till dess att den syns på PriceRunner varierar och kan bero på olika saker.

Det kan ta upp till ett dygn innan nya produkter visas på PriceRunner. Om det rör sig om helt nya kategorier hos er kan det dock ta längre tid. Om ni lägger till eller förändrar produkter, kategorier, eller gör viktiga uppdateringar är det alltid bra att säga till oss. Då kan vi snabba upp processen och säkerställa att allt sker så smidigt och korrekt som möjligt.

En stark rekommendation är att ni tillhandahåller tillverkarens streckkods-nr (EAN) eller artikel-nr (MSKU) i er prisfil eller på er sajt. Då sker matchning till rätt produkt hos oss automatiskt och uppdateringen går snabbare.

Hur ofta läser ni av vår sajt eller prisfil?

Er sajt eller prisfil läses in 1-4 gånger per dygn. Antalet inläsningar beror på hur stora systemresurser datainsamlingen tar. Har ni önskemål om tidpunkter för avläsning så anpassar vi gärna efter era preferenser.

Priser eller information om produkter som redan är live på PriceRunner uppdateras direkt efter inläsning av prisfil eller sajt.

Varför saknas bilder på flera av produkterna i vår butik?

Det kan vara så att era bildlänkar vi läser in har slutat fungera eller så har ni bytt ut bilder på befintliga bildlänkar som gjort att en återuppladdning i våra system kan vara nödvändig. En annan möjlig orsak är att ert bildformat saknar stöd hos oss. Se till att alltid ha tydliga och korrekta produktbilder för att öka era chanser till fler klick. Kontakta oss om ni har problem med era bilder hos PriceRunner.

PriceRunner Köpgaranti

Vad är PriceRunner Köpgaranti?

PriceRunner Köpgaranti är en tjänst som gynnar både de butiker som är kunder hos oss och konsumenterna. Statistiken visar tydligt att våra användare känner sig tryggare och är därmed mer köpbenägna om de ser att en butik är ansluten till PriceRunner Köpgaranti. Den innebär att köparen får ett ekonomiskt skydd upp till 50 000 kronor genom PriceRunner. Köpgarantin är gratis för både butiken och köparen. Köpgarantin gäller för samtliga butiker som vid köpets genomförande har den symbolen på PriceRunner.

Hur fungerar PriceRunner Köpgaranti?

PriceRunner Köpgaranti skyddar konsumenten vid handel på internet. Om något mot förmodan skulle gå fel utan att butiken tar sitt ansvar så ser PriceRunner till att konsumenten får pengarna tillbaka upp till 50 000 kronor per köp. Läs våra mer detaljerade villkor här.

Finns det inga begränsningar eller täcker PriceRunner Köpgaranti allt som kan hända?

Jo, det finns begränsningar. Köpgarantin gäller alla butiker på PriceRunner som har symbolen Köpgarantin och omfattar själva köpet och leveransen, men inte det som köpts. Det är alltså ingen produktgaranti. Köpgarantin blir aktivt i de fall en butik inte följer lagar och praxis. Det finns en övre gräns om 50 000 kronor per köp. Det finns också förstås en del finstilt som du behöver känna till och som du kan läsa om här.

Varför finns det en gräns på 50 000 kronor?

Vi vet att det är ytterst få köp på internet som överstiger 50 000 kronor. Så för de allra flesta kommer gränsen aldrig passeras.

Varför erbjuder ni Köpgaranti?

PriceRunner står på konsumenternas sida. Vi vill att alla ska känna sig trygga när de handlar via PriceRunner.

Kan vår butik ingå i PriceRunner Köpgaranti?

Med PriceRunner Köpgaranti vill vi bidra till en säkrare e-handel och öka förtroendet mellan konsumenter och butiker. För att som butik kunna innefattas av PriceRunner Köpgaranti har vi följande villkor:

  • Du måste ha varit betalande kund de senaste 6 månaderna.
  • Du har inte något olöst med PriceRunner, till exempel obetalda räkningar.
  • Du måste inkludera information om PriceRunner Köpgaranti på din webbplats.
  • Dessutom vill vi att du använder verifierade recensioner på din sajt.

Kategorityper, listning och sortering

Min produkt har lägst pris men hamnar ändå inte högst upp?

Det kan finnas flera skäl till detta. En anledning är att PriceRunner saknar information om fraktkostnaden. Om vi saknar avgifter för frakt så kommer vi placera priset från en butik längst ner vid jämförelse av pris inklusive fraktavgift.

Det finns också produkter som vi ännu inte har skapat en sorterad prisjämförelse för. Dessa produkter sorteras inte stigande prisordning utan istället utifrån bland annat relevans.

Varför syns mina priser på mina produkter så långt ned i listningen?

Den mest sannolika förklaringen är att ni antingen har ett högre pris på produkten än många av era konkurrenter, eller att vi saknar fraktkostnad för produkten. De produkter som saknar fraktkostnad hamnar alltid längst ned.

Det finns också produkter som vi ännu inte har skapat en sorterad prisjämförelse för. Dessa produkter sorteras inte stigande prisordning utan istället utifrån bland annat relevans.

Listningen ser annorlunda ut i olika kategorier?

PriceRunner strävar efter att visa produkter på det sätt som användarna uppskattar mest. Det innebär att vissa kategorier som standardval visas i en lista som huvudsakligen består av text (list view) medan standardvalet i andra kategorier är att produktbilden får en mer framträdande position i produktlistningen (grid view).

För samtliga produkter som vi har en prisjämförelse för är standardinställningen att visa lägsta pris inklusive fraktavgift högst upp. Därefter följer priserna i stigande ordning. Som användare kan man välja att ändra sorteringen. Exempelvis kan man sortera efter lägst pris exklusive fraktavgift eller efter kortast leveranstid.

Sökningar och produktkategorisering

Varför hittar jag inte den produkt jag söker efter?

Det lättaste sättet att hitta det du letar efter är att skriva i sökrutan högst uppe vad du söker efter. Det räcker med att skriva det märke, modell eller typ av produkt som du vill hitta.

Det kan även vara så att eftersökt produkt finns i flera kategorier. Den produkt du söker efter kan också finnas i en annan kategori än den som sökningen leder till. Titta därför även alltid i sökresultatet där även andra kategorier visas.

Varför hamnar våra produkter ibland i fel PriceRunner-kategori?

PriceRunner matchar varje produktkategori hos butiken till den kategori hos PriceRunner som bäst överensstämmer. I vissa fall överensstämmer innehållet i butikens kategori inte helt med rubriken på den. Exempelvis kan en kategori som heter ”Mobiltelefoner” även innehålla tillbehör till mobiltelefoner. Då finns en risk för att dessa hamnar fel på PriceRunner. Naturligtvis anstränger vi oss för att allt ska hamna rätt men vi kan inte garantera 100 % korrekthet. Anser ni att en produkt är felkategoriserad är det bara att meddela oss så försöker vi hitta en lösning.

Var tydliga i er produktkategorisering och se till att inte blanda produkttyper för att undvika att produkter hamnar fel eller inte kan listas på PriceRunner.

Klick, spårning och konvertering

Varför har alla mina produkter försvunnit från PriceRunner?

Om er butik försvinner från PriceRunner så beror det oftast på någon av nedanstående anledningar. Naturligtvis har vi rutiner för att undvika detta, men vi kan tyvärr inte garantera att det aldrig sker. Förklaringen kan bero på att något av följande har inträffat:

  • Er prisfil kan inte längre hittas på den angivna länken.
  • Er prisfil har förändrats på ett sätt som gör att vår avläsning inte längre fungerar.
  • Er sajt har förändrats på ett sätt som gör att vår avläsning inte längre fungerar.
  • Era kategorier har förändrats så att det krävs en ny manuell inmatchning av oss.
  • Ni har nått ert månatliga kostnadstak.

Rådgör alltid med PriceRunner innan ni gör omstruktureringar eller omfattande förändringar av er sajt eller prisfil.

Hur kommer det sig att vår butik enligt PriceRunner har fått ett visst antal klick, medan det i Google Analytics står en annan siffra?

Det är vanligt att statistiken är annorlunda i Google Analytics jämfört med PriceRunners siffror. Det beror på att Google Analytics visar sessioner och inte klick (vilket är vad vi räknar och fakturerar för).

Detta innebär att en PriceRunner-användare under kort tid kan klicka på flera av era produktlänkar och ändå registreras som en enda session i Google Analytics. Det är väldigt vanligt att våra användare klickar på mer än en länk från samma butik och därför är det normalt med större antal klick än sessioner.

PriceRunner har ett skydd mot ”robotklick” som innebär att alla klick på en produkt hos en butik som sker inom 10 sekunder alltid registreras som ett klick i våra system.

Kan vi se hur mycket försäljning PriceRunner har gett min butik?

Ja, det kan ni spåra om ni använder ett analysverktyg och har korrekta spårningsparametrar på era produktlänkar. Då kan ni hålla koll både på försäljningen och trafiken från PriceRunner, och därmed bland annat reda ut vilka produkter som säljer bra och inte. Vanligaste verktyget är Google Analytics och vi lägger till deras spårningsparametrar för alla butiker vi listar, förutsatt att några andra parametrar inte redan används. Vid behov kan utökad spårning läggas till, t. ex. produkt och kategori: http://www.minbutik.se/kategori1/produkt1.html?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner.

Med en spårning som ser ut på detta sätt rekommenderar vi att ni tittar under ”campaign” i Google Analytics för mest korrekt statistik.

Varför har antal klick till min butik minskat?

Ett tapp i trafik från PriceRunner kan ha många olika orsaker. Några vanliga är:

  • Antal produkter på er sajt eller i er prisfil har minskat eller så är kategorierna problematiska att matcha in.
  • Era produkter har otillräcklig information för att kunna matchas in.
  • Det har uppstått komplikationer vid inläsning av er sajt eller prisfil.
  • Antal konkurrenter i er butiks segment har ökat och minskat er andel av samtliga klick.
  • Era priser tillhör inte längre de billigaste.

Håll koll på er aktivitet regelbundet via våra adminsidor för butiker.

Varför har vi låg konvertering generellt eller på vissa produkter?

Det finns många olika saker en låg konvertering kan bero på. Här ser det ofta väldigt olika ut från butik till butik, därför kan ni kontakta oss om ni har funderingar kring konverteringen så gör vi en analys för just er butik. Några sannolika orsaker följer nedan:

  • Priser stämmer inte. Kommer det upp ett högre pris på butikens sida finns risk att konsument avstår köp.
  • Er sajt är inte mobilanpassad. Den största delen av PriceRunners besökare använder mobilen. Om er sajt inte är anpassad till en mobil användarupplevelse, så finns en risk att besökarna avstår från köp.
  • Det är krångligt att betala. Om köpförfarandet är krångligt eller otydligt eller om ni saknar etablerade betalsätt som faktura kommer en del besökare avstå från köp.
  • Extra avgifter tillkommer. Om det finns fraktkostnader, expeditionsavgifter eller liknande som inte syns på PriceRunner finns risk att konsument avstår köp.
  • Produktinformation eller bild är otydlig eller felaktig.
  • Lagerstatus stämmer inte. Är en produkt i lager enligt PriceRunner men ur lager på butikens sida väljer konsument troligen en annan butik.
  • Populär produkt som är ur lager kan få många klick trots att den står som ur lager på PriceRunner för att konsument vill dubbelkolla att lagerstatus stämmer.
  • Konsumenten känner sig otrygg p g a oprofessionellt mottagande på butikens sida.
  • Företagsinformatioen på butikens sajt är ofullständig eller slarvigt skriven.
  • Butiken saknar Verifierade omdömen på PriceRunner eller är inte ansluten till PriceRunner Köpgaranti.
  • Efterfrågade leveranssätt saknas.

Analysera er verksamhet och konsultera med PriceRunner om ni vill förbättra er konvertering.

Omdömen

Är det viktigt att ha synliga och aktuella omdömen på PriceRunner?

Ja, både våra egna och externa undersökningar har visat att butiker med många positiva omdömen synliga online, och framför allt på jämförelsesajter, säljer mer än de utan omdömen. Detta för att köptrygghet är en av de viktigaste urvalsfaktorerna när konsumenter handlar online. PriceRunner erbjuder sina butiker att använda Verifierade omdömen, som innebär att deras köpande konsumenter kan lämna omdömen.

Exponera ert snittbetyg från PriceRunner i realtid på er egen sajt med hjälp av vår widget.

Hur får vi in fler omdömen till PriceRunner?

Säkerställ att scriptet för Verifierade omdömen är på plats på er sida för orderbekräftelse för samtliga genomförda köp. Ni kan också skicka med en länk till undersökningen i ert mejl med orderbekräftelse. Det kan hända att scriptet faller bort vid omstrukturering eller förändring på er sajt och då försvinner också möjligheten för era kunder att bidra med ett omdöme via PriceRunner.

Var aktiva och inbjudande när ni erbjuder möjligheten att utvärdera er. Använd gärna en bild ihop med en text som förklarar att det är värdefullt både för er och andra konsumenter. Alltihop bör även placeras tydligt och synligt så att ingen kan missa det.

Det förekommer att butiker erbjuder sina recensenter en belöning eller att delta i tävling om en produkt eller ett presentkort. Detta vet vi har en positiv effekt på antalet omdömen som kommer in.

Kan ni ta bort ett negativt omdöme som vi har fått?

PriceRunner är en oberoende jämförelsesajt med huvudsyfte att hjälpa konsumenter. Därför kan vi inte ta bort ett omdöme på begäran av en butik. I ett fall med ett negativt omdöme kan butiken svara på omdömet via våra adminsidor för butiker. Vi kan även ta kontakt med recensenten åt er för att reda ut vad som har hänt och ge er en chans att rätta till felet. I de fall butik och konsument kommer överens om en lösning så får recensenten chansen att ändra sitt omdöme. Finns det starka bevis på att ett omdöme är falskt kan vi givetvis radera det.

Lös eventuella oklarheter i samråd med konsument och ge denne chans att ändra sitt betyg på PriceRunner.

Kan vi besvara omdömen?

Ja, detta gör ni via våra adminsidor för butiker. Vi kan även höra av oss till recensenter och be dem kontakta er om något behöver redas ut.

Var aktiva och trevliga i era svar för att visa att ni har en god kundkontakt och värdesätter konsumenters feedback.

Inte medlem? Börja här