Vi lagrar data om din användning i cookies. Genom fortsatt användning godkänner du detta

Cookiepolicy

Så byter du däck själv – expertens tips (och 5 verktyg du måste ha)

AvPriceRunnerUppdaterad 16 april 2019

Är du ute i sista stund med däckbytet? Här får du svar på hur du kan göra jobbet själv. Bytena till sommardäck och vinterdäck sker under en kort period vår och höst. Om däckverkstaden redan är fullbokad eller om man bara föredrar att göra jobbet själv så är det viktigt att man utför däckskiftet på rätt sätt. Dels för att däckbytet ska bli bra och dels för att inte riskera att utsätta sig själv för skador.

I Sverige är det enligt lag obligatorisk med vinterdäck. Detta gäller oavsett var i landet man bor och vinterdäcken kan vara antingen dubbade eller dubbfria. När vintern är över och det blir dags att byta till sommardäck så kan det vara svårt att hålla ordning på reglerna om när bytet ska ske. Samma regler gäller oavsett om man byter däck på verkstad, hemma eller i en gör det själv-hall.

Aktuella lagar och datum för när man ska byta däck år 2019

Vinterdäck: Om vinterväglag råder så måste man använda vinterdäck, oavsett om det är dubbdäck eller dubbfria däck, under perioden från 1 december fram till 31 mars.

Dubbdäck: Användning av dubbdäck får inledas den 1 oktober och kan användas fram till den 15e april. Därefter måste man ha bytt till dubbfria däck. Undantag från regeln är om vinterväglag råder.

Sommardäck: Byte till sommardäck får alltså ske tidigast 1 april, om inte vinterväglag råder.

Däckexpert delar med sig av sina bästa tips för ett lyckat däckbyte

Vi har träffat Daniel Sandberg på Däckson 08 AB, en däckverkstad i södra Stockholm. Alla däckbyten han har genomfört motsvarar tusentals år av däckbyten för den vanliga bilägaren, så Daniel har hunnit samla på sig mycket erfarenhet kring hur man bäst går tillväga och vilka metoder som är säkrast samt mest skonsamma för kroppen. Bland travar av gamla däck och mitt i en verkstadsrenovering tog Daniel sig tiden att noga gå igenom exakt hur man byter däck på sin bil, och delade med sig av tipsen som bara en riktig insider sitter på. Här är däckproffsets goda råd för den som vill byta sina däck själv.

Daniels 3 bästa tips för den som ska byta däck själv för första gången

  • Stressa inte. Se till att ha gott om tid på dig när du ska skifta däck.
  • Använd bra och hela verktyg.
  • Var noggrann. Se till att göra alla steg och i rätt ordning. Då blir det enklast, samt mindre risk för att man råkat missar något.

Verktygen du behöver när du ska byta däck

Verktygen du behöver när du ska byta däck

  1. Garagedomkraft - använd aldrig den domkraft som följer med bilen, då den är avsedd för nödbyten och ofta inte kraftig nog för regelbunden användning
  2. Fälgkors
  3. Hylsskaft med förlängning – endast för att använda när du ska lossa bultar/muttrar.
  4. Stålborste
  5. Koppar-, aluminium- eller keramisk pasta – själv så föredrar Daniel aluminiumpasta då han tycker att det är mest lättarbetat
  6. Momentskaft – överkurs för de flesta men fyller en smart funktion

Det är populärt med elverktyg vid däckbyte, men tänk på att man måste vara försiktig när man drar åt. I synnerhet om man befinner sig på en gör det själv-hall med verktyg man inte är van vid. Dra inte åt för hårt och efterdrag alltid för hand med fälgkors eller momentnyckel. Efterdragningen ska göras när bilen står på underlaget med alla fyra hjul.

Guide: 12 enkla steg till hur du själv byter däck på bilen

1. Gå igenom skicket på dina däck

Gå igenom skicket på dina däck Innan man inleder däckbytet så kan det vara bra att kolla däckens skick. Det man ska titta på då är mönsterdjup, ålder och allmänt skick. Kolla även att inget däck har tappat luft. Helst bör man fylla på luft innan man påbörjar sitt däckskifte, då det är lättare att åtgärda upptäckta läckage innan däcket är monterat på bilen.

2. Hitta en bra plats för däckskifte

Lås hjulen så bilen inte kan börja rulla under däckbytet Ställ bilen på en plan yta och dra åt handbromsen. Om det är lite lutning på underlaget, ställ bilen i lutningens riktning och lägga gärna en kloss, sten eller annat framför framdäcken som extra säkerhet.

3. Placera ut dina däck

Kolla rotationsriktningen på däcken Lägg ut alla däcken på sin plats. Var noga med att kolla eventuell rotationsriktning på däcken, det är viktigt att de roterar att rätt håll för att få ut däckets maximala kapacitet. Om däcken är uppmärkta med tidigare position, t.ex VB för vänster bak så bör du placera det däcket vänster fram om däcken är hyfsat likvärdiga.

Om det är stor skillnad på mönsterdjup bör de bästa däcken sitta bak. Undantag är bilar som har olika dimension mellan fram och bakdäck, då skall det bredare däcket alltid sitta bak.

Anledningen till att man vid varje skifte byter mellan fram och bak är att få ett jämnt slitage på däcken. Om det är olika märken och mönster på däcken, bör man om möjligt sätta likvärdigt mönster på samma axel.

4. Ta loss vinterdäcken från bilen

Lossa bultarna från däcket Lossa alla bultar/muttrar på samtliga hjul ett halvt varv med ett fälgkors innan du påbörjar däckbytet. Om dina däck är utrustade med låsmuttrar/låsbultar så krävs ett särskilt verktyg för att lossa dem. Sitter muttrarna hårt, använd ett hylsskaft med förlängning för mer kraft. Det är dock viktigt att notera att du inte ska använda ett hylsskaft för att dra åt bultar vid däckbytet. Tänk på att vara försiktig, då bultar/muttrar är väldigt känsliga. De får absolut inte lossas eller dras åt med ett elverktyg.

5. Dags att ta fram domkraften

Ta fram domkraften och hitta lyftpunkterna Hitta lyftpunkterna på bilen. Dessa är oftast utmärkta. Om du är osäker på var lyftpunkterna är placerad, kolla instruktionsboken. Måtta in garagedomkraften centralt på lyftpunkten och hissa upp ett hjul i taget

6. Lyfta av hjulet från bilen

Ta loss däcken från bilen Lossa hjulet från bilen och håll emot med en fot placerad klockan 6 på hjulet, så att inte hjulet trillar av och ned i marken. När bultarna/muttrarna är lossade, lyft av hjulet försiktigt.

7. Rengör och serva ytan bakom hjulet

Rengör och serva ytan bakom hjulet När du byter däck så kan du passa på att kolla skicket på bromsbeläggen medan hjulet ändå är avmonterat. Rengör anläggningsytan och navet på bilen med en stålborste om det är rostigt. Rengör även samma ytor på fälgen som ska sättas på bilen. Smörj in navutsticket på bilen med ett heltäckande men tunt lager av aluminiumpasta eller liknande. Smörj även bultar eller pinnbultarna på bilen försiktigt med lite pasta. Det är viktigt att inte ta för mycket.

8. Placera det nya däcket på bilen

Lyft upp däcket på bilen igen Måtta in hjulet som ska monteras, så att hålen på fälgen matchar bilens innan du lyfter. Gå ner på knä eller huk och ta stöd med armbågarna på knä/lår för mer styrka. Håll däcket klockan 4 och 8 och lyft upp hjulet på navet.

Skruva fast däcket medan du håller det på plats med foten Håll foten klockan 6 på hjulet för avlastning och måtta in däcket försiktig på plats. Håll kvar foten och skruva fast däcket. Ha aldrig foten under däcket utan sätt sulan lätt mot däckets sida. Skruva tills det tar emot, inte mer.

9. Efterdrag när hjulet står i marken

Sänk ner bilen igen Sänk ner hjulet och efterdrag med fälgkors. Dra åt bultarna/muttrarna korsvis. Ett fembultat hjul dras åt i ett stjärnmönster.

10. Ta hand om hjulet du har monterat av

Märk upp på däckets insida med en däckkrita var det satt, exempelvis HB för höger bak. Det finns andra sätt att märka upp däcken på. En metod använder sig av brickor som fästs på ventilerna.

11. Efterdrag igen när alla däck är monterade

Efterdrag bultarna när bilen står på marken När alla hjulen är bytta och bilen står på alla fyra hjulen är det dags att göra en efterkontroll av alla bultar/muttrar med fälgkorset

12. Rengör däcken och se till att förvara dem rätt

Tvätta av hjulen och låt torka innan de läggs undan för förvaring. Hjul fyllda med luft kan förvaras både liggande på varann eller stående. Optimal förvaringsplats skall vara torr, mörk och sval. Förvara helst däcken utan påsar. Påsarna är endast till för att skydda bilen från smuts.

Viktiga saker att ha koll på när man gör sitt eget däckbyte

Innan man har kört 5 mil sen däckskiftet så bör man utföra en efterkontroll av bultarna/muttrarna och dra åt dem med hjälp av ett fälgkors. Och om man nyligen efter att ha bytt däcken känner kraftiga vibrationer eller hör oljud så bör man genast stanna bilen på ett säkert ställe och kontrollera hjulen. Om man känner mindre vibrationer i ratten eller sätet vid vissa hastigheter, kan hjulen behöva balanseras. Om så är fallet bör man höra av sig till en däckverkstad.

De 5 vanligaste felen när man byter sina egna däck

  • Att man sätter däcken fel på bilen eller inte utgår ifrån rotationsriktningen
  • Att man drar åt bultarna/muttrarna för hårt
  • Att man inte efterdrar muttrarna när alla hjulen är bytta och bilen är nerhissad på marken
  • Att man missar att rengöra anläggningsytorna
  • Att man glömmer att fylla på luft, så däcken har fel tryck
Logga in

Bli medlem i PriceRunner Plus

Inte medlem? Bli medlem