Vi lagrar data om din användning i cookies. Genom fortsatt användning godkänner du detta

Cookiepolicy

PS5 vs Xbox Series X - Jämförelse av specifikationer

Profilbild
Uppdaterad 25 mars 2020

Det är ett tag kvar innan Sony och Microsoft släpper sina nästa spelkonsoler. Men nu vet vi tillräckligt mycket om dem för att börja kunna jämföra. Häng med när vi gör en djupdykning.

Playstation 5 vs Xbox Series X

Nyligen presenterade såväl Microsoft som Sony nya detaljer kring Xbox Series X och Playstation 5 och de båda ser ut att bli riktiga monster sett till prestandan.

Även om det finns en hel del detaljer kvar att presentera, bland annat exakt pris och lanseringsdatum, men även hur Playstation 5 faktiskt ser ut, har specifikationerna för de bägge systemen släppts. Precis som vid varje tidigare konsolgeneration innebär det ett enormt hopp uppåt i prestanda och vi får den ena högtflygande siffran efter den andra. Därför har vi valt att jämföra det vi hittills vet om Playstation 5 och Xbox Series X, med dess föregångare och även Nintendos Switch.

Vi ha tagit med såväl standardutgåvan (PS4 Slim, Xbox One S) som ‘Pro-utgåvan’ (PS4 Pro, Xbox One X) i jämförelsen för att illustrera hur stort hoppet är mellan alla tre. Nintendo Switch är med mest som kuriosa. Detta eftersom Nintendo aldrig haft för avsikt att tävla om specifikationer med Switchen, samtidigt som det är den enda av maskinerna i jämförelsen som är bärbar.

Men vi börjar såklart med de officiella källorna och vad de har att säga. Först ut är Sony med en djupdykning i specifikationerna för Playstation 5.

Följt av en halvofficiell källa för Xbox Series X. Austin Evans jobbar inte på Microsoft (så vitt vi vet), men det är garanterat med deras välsignelse som han fått gröta runt i maskinen som inte släppts än.

1. Pris och lansering

Frågan på allas läppar är när Xbox Series X och Playstation 5 släpps och vad de kommer att kosta. I skrivande stund har varken Sony eller Microsoft sagt något om pris och gällande släpp är det ‘lagom till julhandeln 2020’ som är sagt från båda två (åtminstone Sony har även nämnt att den pågående Coronapandemin inte påverkar releasen än så länge).

Men vi kan ju alltid gissa och titta på historiska data, eller hur?

I vår stora guide om Playstation 5 djupanalyserar vi såväl historiska releasedatum som pris och kommer fram till att den 20:e november är dagen då PS5 släpps, till ett pris på 6 390 kronor. Givet den analysen lär Microsoft göra något liknande med Xbox Series X, eventuellt med en kortare tids försprång och några hundralappar lägre pris för att vinna konkurrensfördelar.

Officiell bild på Xbox Series X och dess kontroll

2. Processor

Till namnet ser det ut som att Xbox Series X och Playstation 5 har samma processor. Playstation 5 kör nämligen med en AMD Ryzen ‘Zen 2’ och Xbox Series X kör en… AMD Ryzen ‘Zen 2’. Bägge har dessutom 8 processorkärnor med sammantaget 16 trådar, enda skillnaden är klockfrekvensen. Där springer Xbox Series X on med 3,8 gigahertz mot 3,5 hos Playstation 5.

Playstation 4 vs Xbox Series X - CPU Klockfrekvens

Det såg å andra sidan ut på ungefär ett liknande sätt förra konsolgenerationen. Detta av flera anledningar. Dels gör AMD generellt sett billigare processorer jämfört med ärkerivalen Intel, vilket sänker konsolernas totalkostnad. Dels underlättar det för utvecklare, som redan från start har skyhöga utvecklingskostnader. Att samsas om väldigt likartad hårdvara gör att utvecklingskostnaderna kan hållas nere något och att spelutvecklare lättare kan släppa ett spel till båda systemen. Kostar det svinmycket att utveckla ett spel känns det nog lite extra surt att behöva lägga extra pengar på att anpassa det för en helt annan arkitektur, vilket gör att du kanske väljer en plattform och håller dig till den.

Xbox Series X vs PS5 - Processorkärnor

Samtidigt blir det lite roligt i vår andra jämförelse, eftersom det här ser ut som att både dagens och morgondagens konsoler ser väldigt lika ut. Även om antalet kärnor och trådar är viktiga ur prestandasynpunkt säger det egentligen inte så mycket.
En processorkärna kan jämföras lite med att ha flera separata processorer, fast de sitter ihop på samma yta. Med fler processorkärnor kan såväl datorer som mobiltelefoner och spelkonsoler koncentrera sig på flera saker samtidigt. Samtidigt ökar komplexiteten med flera processorkärnor, vilket gör att vi inte ser processorer med många fler kärnor.

Trådar då? Det är lite åt samma håll. En processor med två trådar har, enkelt förklarat, skapat en extra virtuell processor som klarar av att åtminstone bitvis hantera egna uppgifter. Inte lika effektivt som en separat processorkärna, men ändå avhjälpande om det är mycket som ska göras samtidigt.
Xbox Series X och Playstation 5 är faktiskt första konsolgenerationen att använda processortrådar samtidigt som flertalet processorkärnor, även om fenomenet varit vanligt hos datorer i många år nu.

En grej till. Xbox Series X kör 3,8 GHz, men 3,6 GHz SMT medan Playstation 5 har 3,5 GHz i både 'vanligt utförande' och SMT. De tre bokstäverna står för Simultaneous Multithreading och handlar om hur effektivt processorn hanterar flera trådar. Den högre siffran utan SMT hos Xbox Series X är således när en processorkärna används med enbart en tråd, medan hastigheten går ner något när processorkärnans bägge trådar används.
Playstation 5 skryter samtidigt med variabel klockfrekvens för såväl CPU som GPU. Något som bland annat ska kunna spara ström, men också kunna fördela ström bättre mellan CPU och GPU för att kunna leverera kraft där det behövs även i lite varmare omgivningar.

Sidonotis är att Nintendo Switch må ha åtta processorkärnor totalt, men det är sanning med modifikation. Det Nvidia Tegra-chip som sitter i Nintendos maskin fungerar på ungefär samma sätt som en processor i en mobiltelefon. Fyra av kärnorna är högpresterande och tänkta att ta de tunga lyften, medan fyra är lite klenare som hanterar enklare uppgifter och även drar lite mindre ström.

En av många teorier om hur Playstation 5 kan komma att se ut, då det inte finns några officiella bilder än.

Samtidigt som processorer blir allt mer effektiva i allmänhet visar klockfrekvensen hur snabbt processorerna klarar av att jobba. Även om Xbox Series X är snabbare än Playstation 5 på det området är bägge maskinerna bra mycket snabbare än sina föregångare.

Vinnare: Processor → Xbox Series X

3. Grafik

Även när det kommer till grafiken är de båda kommande konsolerna ganska lika i grunden, med AMD som även står för grafiken. Här i form av AMD Radeon RDNA 2 i bägge maskinerna.

Både Xbox Series X och Playstation 5 har även hårdvarustöd för Ray Tracing och kan spotta ur sig en videosignal på upp till 8K-upplösning. Vidare har de även stöd för en bilduppdateringshastighet i maximalt 120 hertz.

Ser vi till klockfrekvens på respektive maskins grafikkort springer faktiskt Playstation 5 om Xbox Series X här.

Xboz Series X vs Playstation 5 - GPU GHz

Men som vanligt säger inte klockfrekvens hela sanningen. Grafikkort fungerar samtidigt på ett lite annorlunda sätt jämfört med en processor.
Gräver vi lite till i specifikationerna kan vi se 36CU och 52CU för Playstation 5 respektive Xbox Series X. CU står för Compute Unit och är i förenklade termer ungefär detsamma som processorkärnor (på en djupare teknisk nivå skiljer de sig en hel del, men låt gå för den här gången).

Det innebär att även om grafiknissarna i Playstation 5 räknar snabbare än de i Xbox Series X har den senare betydligt fler grafiknissar som räknar, vilket gör att den sammanlagda prestandan blir högre. Prestandan i det här fallet skrivs i TFLOPS.

TFLOPS är en förkortning för ‘trillion floating-point operations’, eller en biljard flyttalsoperationer och detta mäts per sekund. Helt enkelt hur många beräkningar grafikkortet klarar av att hantera per sekund. Ju fler beräkningar, desto högre antal bilder per sekund, fler detaljer, fler rörliga delar och så vidare i det spel du spelar. När vi pratar prestanda i grafikkort är det i de flesta fall antalet FLOPS som är intressant, inte några exakta klockfrekvenser och liknande (även om de såklart spelar in en hel del på sitt håll).

Med fler enheter för beräkningar blir ställningen en helt annan för de båda grafikkorten.

PS4 vs Xbox Series X - TFLOPS

En rejäl ökning från tidigare för båda deltagarna, men i slutändan högre prestanda hos Xbox Series X.

Vi kan krångla till det ytterligare om vi vill. Playstation 5 ska kunna samköra CPU och GPU i högre grad än vad Microsoft har pratat om och matcha klockfrekvenser bättre. Samtidigt är vi bara i början av spelstreamingens era, vilket kan innebära att vissa grafikberäkningar i vissa spel kan skötas i molnet. Men hela den biten skippar vi för stunden tills det faktiskt finns och syns i verkligheten på spelkonsoler som är ute i handeln.

Vinnare: Grafik → Xbox Series X

4. Arbetsminne

Arbetsminnet, eller RAM, är såklart även det en viktig del av prestandan hos en spelkonsol. Här får vi en rejäl ökning av minnet från föregående generation, då båda maskinerna begåvats med 16 gigabyte GDDR6-minne.

PS5 vs Xbo Series X - RAM

En hel del mer än vad vi bjöds på under förra generationen helt enkelt, även om Xbox One X är hyfsat nära med sina 12 gigabyte. Playstation 4 Pro körde en specialare på området, där de hade 8 gigabyte dedikerat åt utvecklarna att använda i spel, plus en extra (långsammare) gigabyte minne som var vigt åt konsolens operativsystem och andra grundläggande funktioner.

Men såklart, mängden minne säger inte allt här heller. Mer intressant i sammanhanget är hur mycket av det minnet som går att skyffla åt det håll det ska, eller minnesbandbredden på fikonspråket.

Xboz series x vs playstation 5 - ram speed

Här ser vi ytterligare en fördel för Xbox Series X, med snabbare överföring av minnet.

Vinnare: Arbetsminne → Xbox Series X

5. Lagring

Men det finns en aspekt som åtminstone ägare av Playstation 3 och 4 säkert känner igen: Lagringen. I Sonys spelkonsoler har det varit en hyfsat enkel match att själv köpa en ny hårddisk för att få mer lagringsutrymme, eller helt enkelt en snabbare sådan för att kapa laddningstiderna. Allt eftersom SSD-diskar fallit i pris har de också blivit intressanta att stoppa in i sin Sony-maskin för att snabba upp laddningstider.

HDD - ps5 vs xbox series x

Av den anledningen gör det inte så mycket att ovanstående graf får det att se ut som att lagringsutrymmet stått mer eller mindre still sedan föregående generation. Det är istället hastigheten som räknas.

Både Playstation 5 och Xbox Series X kör på blixtsnabba SSD-diskar med NVMe-teknik. Den senare förkortningen är anslutningen. Vanliga hårddiskar och även ‘vanliga’ SSD-diskar kör på SATA-tekniken för dataöverföring (även nuvarande spelkonsoler) och där kommer NVMe in som en modernare standard med högre överföringshastighet.

Men där skiljer sig också de båda konsolerna åt. För även om det kan se surt ut att Playstation 5 bara har en SSD-disk på 825 gigabyte jämfört med en terabyte (1024 gigabyte) hos Xbox Series X så är Sonys maskin snabbare, mycket snabbare.

Xbox vs ps5 - hdd speed

Bägge nya konsoler gör skillnad på okomprimerad och komprimerad data, där överföringshastigheten för det senare är ungefär det dubbla för bägge konsoler gentemot den okomprimerade datahastigheten som grafen ovan visar.

Oavsett vad är Playstation 5 mer än dubbelt så snabb här. Det kommer troligen att synas när det kommer till laddningstider i lite mer krävande spel. Sony lovar att laddningstider, både för uppstart av spel och för resande mellan områden, ska vara helt eliminerat med Playstation 5. Även Microsoft lovar ungefär samma sak, men trycker inte fullt så hårt på det som Sony.

Värt att nämna är att båda konsolerna ska ha stöd för externa hårddiskar. Dessa kommer inte att användas för nya spel, utan snarare som lagringsmedium för Playstation 4 respektive Xbox One-spel för att inte ta upp för mycket utrymme på de inbyggda diskarna.

Båda konsolerna kommer även ha möjligheten att byta ut och uppgradera lagringen. Bägge lösningarna är däremot proprietära (fancy ord för ‘tillverkarens egna grejer’), så räkna inte med att kunna köpa valfri SSD-disk och peta in i maskinerna.

Sidonotis för Nintendo Switch är att även om dess inbyggda lagring faktiskt är snabbare än PS4 och Xbox One ligger den på pyttiga 32 gigabyte. Det innebär att du nästan omgående får köpa till ett minneskort. Något som påverkar läshastigheten även det, både beroende på hur snabbt kort du har och att det generellt sett blir långsammare med ett 'löst' minneskort än det inbyggda.

Vinnare: Lagring → Playstation 5

6. Blu-ray och video

Blu-ray

Sony gick på en riktig mina när de släppte såväl Playstation 4 Slim och Playstation 4 Pro med en vanlig Blu-ray-läsare. När Microsoft kontrade med Xbox One S och Xbox One X har båda två en 4K Blu-ray-läsare inbyggt och även den slimmade Xboxen klarade utan problem av att spela upp 4K-filmer, medan Playstation var låst till enbart spel.

Det misstaget gör Sony bevisligen inte om och båda maskinerna levereras med en 4K Blu-ray-spelare för er som hellre vill ha filmer på skiva och i bästa möjliga kvalitet. Givetvis kommer spel fortsätta att släppas på skiva, men de kommer att installeras helt och fullt på SSD-disken för att kunna dra nytta av hastigheten där (en skivspelare är rejält mycket långsammare i jämförelse).

8K

Skrytsiffran 8K är något båda konsolerna kör med. Helt enkelt möjligheten att trycka ut material i upplösningen 7680 × 4320 pixlar. Det är steget efter 4K, som är mer eller mindre standard på TV-apparater idag (och som Xbox One och Playstation4 Pro kan hantera).
Däremot får det ses som just en skrytsiffra i dagsläget. TV-apparater med 8K-upplösning går att räkna på en hand och kostar både den nämnda handen och hela armen i inköp.

Samtidigt finns det extremt lite material i den upplösningen. Enstaka mobiler klarar av att filma i upplösningen, men professionell videoutrustning är knappast vida utbrett för det. Samtidigt finns ingen standard för Blu-ray med upplösningen och det krävs en rejäl internetuppkoppling för att kunna streama en film i upplösningen. Inget för gemene konsument alltså, men en bra framtidssäkring.
När det gäller spel så krävs det såklart vansinnigt mycket av hårdvaran för att leverera ett spel i den upplösningen. Än så länge har inget spel utannonserats som faktiskt klarar av att köras i den upplösningen och om vi får gissa kommer det knappast höra till vanligheterna. Några enstaka skryttitlar kommer vi nog få se, men merparten av spelen kommer att köras i lägre upplösningar.

Samtidigt är det viktigt att göra skillnad på upplösning och bildhastighet. Både 8K och 120 hertz nämns i specifikationerna, men ingen av konsolerna kommer kunna skyffla ur sig ett spel i 8K-upplösning och 120 bilduppdateringar per sekund. 8K-upplösningen hos båda konsoler är istället begränsad till 60 hertz och det är med 4K-upplösning som de ska kunna klara av att maxa på 120 hertz.

HDMI 2.1

Apropå lägre upplösningar, nya TV-apparater och allt det där. För spel är det nog mer intressant att hitta en TV med HDMI 2.1 av andra anledningar. Båda konsolerna kommer att vara utrustade med den nya standarden (pinsamt få TV-apparater är det idag).
Utöver 8K-stöd innebär den nya standarden även 4K-upplösning i hela 120 hertz (uppdateringar per sekund). 8K via standarden stannar på 60 hertz. Vi får även variabel uppdateringshastighet, så att den kan anpassas till att flyta på som allra bäst i alla lägen.

Vinnare: Blu-ray och video → Oavgjort

7. Onlinetjänster

Om vi går på hur föregående och nuvarande konsolgeneration har hanterat onlinedelen och applicerar den på kommande generation finns det ett par delar att ta hänsyn till.

Samtliga spel som släpps kommer att släppas digitalt i konsolernas respektive affärer. Många spel kommer även att enbart släppas digitalt, precis som det har varit länge nu. Det ändrar inte på sig.

Onlinespel kommer antagligen fortsatt kräva att du prenumererar på Playstation Plus eller Xbox Live Gold. Playstation Plus hade länge fördelen med att du som prenumerant fick ett par gratisspel och rabatter varje månad, något som Microsoft numera har tagit igen med sitt Games With Gold.

Just när det kommer till onlinespel och hur du som spelare hanterar det har däremot Xbox länge haft ett övertag. Socialiserande är lättare och matcher över huvud taget har funkat en hårsmån bättre än vad det gjort till Playstation.

Halo kommer såklart till nya Xbox.

När det kommer till Playstation Now och Xbox Game Pass, alltså prenumerationstjänsterna för spel i antingen nedladdad eller streamad form har Xbox ett klart övertag. Tjänsten fungerar ruggigt mycket bättre och utbudet är betydligt bättre än det ofta rätt knaggliga utbudet hos Playstation Now.

Just onlinetjänster har de båda företagen varit förtegna om när det gäller kommande spelkonsoler. Rimligen kommer de båda ha riktigt vassa tjänster och erbjudanden där, men exakt vad får vi se. Sett till historiken är Microsoft starkare på den här fronten. Men eftersom vi vet så lite håller vi oss från att utse en vinnare.

8. Spelen

En spelkonsol är ingenting utan sina spel. Därför är det närmast oroväckande att vi i dagsläget har väldigt få utannonserade spel totalt till den nya konsolgenerationen.
Både Microsoft och Sony har talat sig varma om möjligheten att spela äldre spel på de nya maskinerna. Men när det gäller nya spel är det lite mer sparsmakat. Detta gäller särskilt de livsviktiga exklusiva titlarna, som oftast är de som vinner över spelare.

Hellblade 2 och Halo Infinite är två exklusiva titlar till Xbox Series X som lyfts fram särskilt av Microsoft själva. För Playstation 5 är det istället Godfall som är titeln de visar upp för tillfället. Senua's Saga: Hellblade 2 är också ett bekräftat för Xbox Series X.

När det gäller tredjepartspel finns CD Project Reds Cyberpunk 2077 utannonserad till Xbox Series X. Spelet släpps även till nuvarande konsolgeneration och vi räknar kallt med att Playstation 5 får vara med och leka också. Även Lord of the Rings: Gollum, Watch Dogs: Legion, Outriders och två rainbow Six-spel (Siege och Quarantine) finns med.

Godfall är ett av spelen som utannonserats till Playstation 5.

Ser vi hur det gått under nuvarande konsolgeneration är det däremot Sony som oftast dragit det längsta strået, med hyllade titlar som Spider-man, Horizon: Zero Dawn och Shadow of the Colossus som några exempel. Medan Xbox One haft ett par titlar som stått ut har de ofta dragit det kortare strået.

Vår gissning är att Sony kommer slåss med näbbar och klor för att behålla det försprånget.

Vinnare: Spelen (tror vi): → Playstation 5

Vilken konsol vinner?

Det finns en aspekt vi inte har tagit upp här bland alla siffror och det är kundlojalitet. Har du haft kul med en spelkonsol under många år är sannolikheten ganska stor att du köper uppföljaren. Det (och de exklusiva spelen) slår oftast högre än prestandasiffror.

Playstation 4 är världens fjärde bäst säljande spelkonsol genom tiderna (PS2, Nintendo DS och Game Boy ligger före), Xbox One har plats 15 på den listan. Xbox One har skrapat ihop närmare 47 miljoner köpare under sin livstid, medan Playstation 4 mer än dubblar det på snart 109 miljoner sålda konsoler.

Vi vet inte allt om Xbox Series X (horribelt namn om du frågar oss) eller Playstation 5 ännu. Men vår gissning är att det krävs något riktigt extraordinärt från Microsofts sida för att vända den trenden. Om det är en rejält mycket lägre prislapp eller riktigt tunga exklusiva titlar får stå för dem. Men som det ser ut nu gissar vi på vinst för Sonys Playstation 5, i alla fall sett till antal sålda enheter.

Vinnare: Antal sålda enheter → Playstation 5

Kommentera

Håll dig till ämnet, håll en god ton och visa respekt för andra. Vi tar bort inlägg som vi bedömer olämpliga.

Det finns ännu inga kommentarer. Bli först med att kommentera!