Uppdaterad
Den 8 mars uppmärksammas internationella kvinnodagen. Vi har samlat produkter från kvinnoägda företag för att lyfta dem lite extra.
Kvinnokampen kan föras på många sätt, och ett är att stötta andra kvinnor. Drygt en fjärdedel av svenska företagare är kvinnor, enligt en artikel från Svenska Dagbladet. Genom att vi köper produkter av kvinnoägda företag kan de växa sig större och inspirera andra kvinnor att starta egna verksamheter.
Unna startades av Vendela Wikman och Linnea Markmeyer och är den första svensktillverkade ekologiska mjölkersättningen. Syftet är att erbjuda ett alternativ (eller komplement) till amning som är närproducerat och vars näringsinnehåll lever upp till höga krav.
2006 startade systrarna Nadia och Neda DuffLashes. Deras lösögonfransar blev snabbt populära, och 2020 bytte företaget namn till DuffBeauty för att kunna sälja mer än fransar. Systrarnas mål är kvinnlig empowerment och att boosta kvinnors självkärlek.
Andrea Elisabeth Rudolph står bakom Rudolph Care. Företaget är idag ett välkänt danskt hudvårdsmärke, som bland annat skapat den här populära krämen. Den är så skonsam att den kan användas både av gravida kvinnor och deras bebisar.
Om du är musikintresserad eller aktiv på sociala medier vet du säkert vem som startade Fenty Beauty, nämligen sångerskan Rihanna. Märket blev en stor succé bland annat tack vare det breda urvalet av nyanser. Målet är att alla kvinnor, oavsett hudton, ska kunna använda Fenty Beautys produkter.
MoonBoon är ett danskt företag startat av Marie Grew och hennes man Adam. De fick idén till sin populära hängvagga när de blev föräldrar, och idag skapar de baby- och barnprodukter som ska ge bättre sömn – och därmed mer energi till föräldrarna. Namnet kommer från att produkternas design är inspirerad av månen.
Sara Blakely blev snabbt den yngsta kvinna någonsin att bli miljardär på eget arbete. År 2000 grundade hon företaget Spanx, som säljer shapewear till kvinnor över hela världen. Idén föddes redan på 90-talet ur frustrationen över att troskanten syntes genom vanliga strumpbyxor, som hon var tvungen att bära i sitt dåvarande yrke.
Female Invest grundades av tre kvinnor: Emma Due Bitz, Anna-Sophie Hartvigsen och Camilla Falkenberg. De började själva att investera när de var 19 år, men stötte på ett flertal hinder på vägen. Därför stiftade de Female Invest för att göra det lättare för kvinnor att investera och därmed nå ekonomisk jämlikhet.
I samband med det skrev de boken "Girls Just Wanna Have Funds", som är en guide till att komma igång med de första investeringarna.
2020 revolutionerade Stina Lönnkvist och Josefin Landgård hudvårdsmarknaden genom att ta fram produkter med CBD i. De har i intervjuer berättat att de vill omdefiniera vår syn på skönhet: inget ska förändras eller tas bort, utan det unika lyfts i stället.