Vi lagrar data om din användning i cookies. Genom fortsatt användning godkänner du detta

Cookiepolicy

Här är grejerna som gör löprundan roligare!

AvPriceRunnerUppdaterad 11 juli 2019

Tryter motivationen för att komma ut och springa? Det finns knep för att förmå sig själv att snöra på skorna och ge sig ut i motionsspåret. Ett kan vara att anlita Arga snickaren att stå och skrika på en tills man lämnar soffan. En annan bra idé kan vara att kolla in de här 5 produkterna, som kan göra joggingturen lite roligare.

Stretching for running

Ja, det vore en bekväm lösning. Men nej, ingen annan kan springa löprundan åt dig. Åtminstone inte om du vill skörda dess effekter, såsom förbättrad kondition och allmänt ökat välbefinnande. Den som gjort rumpgropen i soffan lite för mjuk och bekväm vet dock att de där första springturerna kan vara en riktig plåga. Så hur förmår man sig att komma igång?

5 tillbehör för att boosta din löpning

1. Snabba springskor

Skor som är för små, som blivit slitna eller som helt enkelt är så gamla att de inte längre har bra stuns eller ger ett bra stöd är ingen bra grund att bygga löparglädje på. Om resten av grejerna är sånt man klarar sig utan så är springskor något som faktiskt känns som ett måste. Tips: Välj en riktigt knallig färg! Det är visserligen inte vetenskapligt fastställt men det känns faktiskt som att man är snabbare i neonfärger?

2. Snygga träningskläder

Kanske är det en placeboeffekt. Men många är de som vittnar om att snygga träningskläder ökar lusten att komma ut och springa. Kom ihåg att allt inte handlar om mode - ska du springa på kvällen eller på vintern får du inte glömma bort att maxa reflexerna också. Är tanken att köra ett spexigt Stockholm Marathon juni 2020 så kan du lika gärna även löparträna i vikinghatt direkt förstås!

3. Pulsklocka med GPS

Är du en löpare med intresse för statistik? Då är en pulsklocka med inbyggd GPS en riktig hit. Kartlägg dina rundor, farttävla mot dig själv och se exakt hur brant den där mördarbacken faktiskt var. Är du en sann tävlingsmänniska kan du försöka hitta en likasinnad och jämföra tider med varandra. Inget är så motiverande som chansen att slå Johan i porten bredvids personbästa på 5k.

4. Smarta, sladdlösa hörlurar

En del föredrar att lyssna till stadens brus, naturens tystnad eller sitt eget flåsande. Andra behöver kunna slå på favoritlåten med precis rätt BPM när energin börjar tryta. Att lyssna på musik när man springer görs förstås smidigast med trådlösa lurar. En del använder sig av appen "Zombies, Run!" för att få extra fart. Men om man inte uppskattar att höra de levande döda virtuellt flåsa en i nacken medan man själv lunkar fram i elljusspåret så finns förstås chansen att förkovra sig intellektuellt med en djuplodande podcast.

5. Midjebälte för mobilen

Vill man ha med sig mobiltelefonen under joggingrundan så finns det flera olika lösningar för hur man kan förvara den. Gör dig själv en tjänst, håll den åtminstone inte i handen. En lika enkel som smidig lösning är ett midjebälte, som dessutom rymmer även lite annat än mobiltelefonen.

Logga in

Bli medlem gratis

Inte medlem? Bli medlem