Utländska butiker

Vad gäller vid köp från ett annat land inom EU?

Att handla varor inom EU är tryggare än vad många kanske tror. Den ångerrätt och regler för handel på distans som gäller i Sverige bygger på ett EU-direktiv som gäller i alla EU-länder:

  • Ångerrätten vid handel på nätet gäller precis som i Sverige under 14 dagar efter att du tagit emot varan.
  • Butiken har en skyldighet att ge dig tydlig information om villkoren för ångerrätten innan du genomför ett köp av en vara.
  • Olika länder kan ha olika minimigränser för ångerrätten. I många länder är den 50 Euro.
  • Kom ihåg att ångerfristen om 14 dagar börjar löpa först dagen efter du tagit emot varan.
  • Butiken ska leverera varan till dig inom 30 dagar om inte annat överenskommits. Om du efter påminnelse inte får varan heller under en rimlig period därefter, så har du rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka.

Vad gäller vid köp från länder utanför EU?

Om du handlar från ett land utanför EU så räknas det som privatimport. Tänk då på följande:

  • Du ska betala moms på ditt köp. Momssatsen är normalt 25 %.
  • Du kan också behöva betala tull och andra avgifter om värdet på det du köpt överstiger 1 500 kronor.
  • Det är inte säkert att du har samma skydd som konsument som du har inom EU. Det kan också vara krångligt att reklamera eller skicka tillbaka varor.
  • Du bör noga kontrollera om den butik du köper från ger ett seriöst intryck. Kolla gärna vilket betyg andra användare gett butiken hos PriceRunner eller andra oberoende sajter. Handlar du från en butik i USA så är en rekommendation att kontrollera vad som sägs om butiken på branschorganisationen Better Business Bureaus (BBB) sajt.
  • Du bör vara medveten om att produkter som är godkända i andra länder kan vara förbjudna i Sverige.
  • Du bör också säkerställa att det inte är kopior eller förfalskningar av produkter.

Vill du veta mer om dina rättigheter?

  • Bäst i test
  • Rea
  • Guider
  • Om oss