1. Start
  2. Guider

Uppdaterad  

Så byter du däck själv (och 5 smarta verktyg du måste ha)

Tobias Jacobsson

Är du ute i sista stund med däckbytet? Här får du svar på hur du byter däck själv och vad du absolut inte får glömma.

Dags för däckbyte? Eller, ja, egentligen är det ju faktiskt hela hjulet vi vanligen byter ut när vi byter till vinter- eller sommardäck – men i folkmun talar vi ändå om ett däckbyte.

I Sverige är det enligt lag obligatoriskt med vinterdäck mellan 1:a december och 31:a mars. Detta gäller oavsett var i landet man bor och vinterdäcken kan vara antingen dubbade eller dubbfria. När vintern slår till kan man plötsligt bli osäker, men samma regler gäller oavsett om man byter däck på verkstad, hemma eller i en gör det själv-hall.

Byt till sommardäck senast den 15 april 2024.

Enligt lagen måste bilen ha vinterdäck mellan den 1 december och 31 mars. I normala fall är det tillåtet att använda dubbdäck från och med 1 oktober till och med 15 april (om det inte är eller förväntas bli vinterväglag).

Vanligaste felen vid däckbyte

Daniel Sandberg har tidigare ägt en däckverkstad i södra Stockholm och har bytt tusentals däck. Här är de vanligaste felen som hemmafixare gör:

  • Man sätter däcken fel på bilen eller utgår inte ifrån rotationsriktningen.
  • Man drar åt bultarna/muttrarna för hårt.
  • Man efterdrar inte muttrarna när alla hjulen är bytta och bilen är nerhissad på marken.
  • Man missar att rengöra anläggningsytorna.
  • Man glömmer att fylla på luft, så däcken har fel tryck.

Verktygen du behöver när du ska byta däck

Verktygen du behöver för att byta däck

De flesta kan lära sig hur man byter däck själv. Med rätt verktyg och hjälpmedel blir det faktisk ganska enkelt – även för den som aldrig gjort det tidigare.

1. Garagedomkraft eller annan lyftanordning

Använd aldrig den domkraft som följer med bilen, då den är avsedd för nödbyten och ofta inte kraftig nog för regelbunden användning. Se alla domkrafter på PriceRunner

Berger & Schröter 30178 Air Cushion Lifter 3 Ton

Lyft bilen enkelt med kraftfull luftkudde

Supersmidig domkraft i form av en uppblåsbar luftkudde som blåses upp via avgasröret. Tar mycket liten plats vid förvaring. Kan hantera upp till 3 ton. Storleken gör att den kan följa med i bilen, perfekt om du råkar få punka längs vägen.

Jämför alla priser

2. Fälgkors, hylsa med förlängning och/eller mutterdragare

Du behöver även ett verktyg för att lossa dina muttrar. Många väljer ett fälgkors. Ett alternativ är en hylsnyckel med förlängningsskaft. Mutterdragare fungerar också bra men bör inte användas för att sedan dra åt muttrarna igen.

Se till att det du köper stämmer med de muttrar du har, de vanligaste storlekarna är 17, 19 och 21. Kontrollera dina och säkerställ storlek. Se alla fälgkors på PriceRunner

Gedore 4-way Wheel Wrench 17x19x21x11/16

Fälgkors av högsta kvalitet

Tyska premiummärket Gedore är världskända för sina högkvalitativa blocknycklar och lednycklar. Även fälgkorsen får det att vattnas i munnen hos mekaniker. Köper du detta fälgkorset kommer det kunna gå i arv i flera generationer.

Ryobi R18IW3-0 Solo

Populär, billig mutterdragare

Perfekt för den som vill få jobbet gjort fort. Mutterdragaren ger både kraft nog för att lossa muttrarna, och farten för att få bort allihop snabbast möjligt. Ryobi R18IW3-0 Solo är en prisvärd modell med skönt grepp.

3. Stålborste

Används för att borsta ren ringen som fälgen centrerar på. Se alla stålborstar på PriceRunner

4. Koppar- eller aluminiumpasta

Själv så föredrar Daniel aluminiumpasta då han tycker att det är mest lättarbetat. Tänk på att inte använda kopparpasta på icke-plåtfälg då det annars blir ett galvaniskt element och bulten blir förorenad. Hitta på PriceRunner: Kopparpasta, eller keramisk pasta

Starta Kopparpasta

Kopparpasta

Starta Kopparpasta smörjer och skyddar delar som utsätts för höga temperaturer. Passar utmärkt för exempelvis hjulbultar, men även för bromsdelar.

5. Momentskaft

Överkurs för de flesta men fyller en smart funktion. Momentnyckel används för att dra åt muttrarna - utan att du råkar dra åt dem för hårt. Tänk på att du behöver hylsor till momentnyckeln, och att dessa ska passa till muttrarna på dina däck. De vanligaste storlekarna är 17, 19 och 21 mm. Se alla momentskaft på PriceRunner

Toolcraft 820680 Momentnyckel

Prisvärd och enkel momentnyckel

En lång momentnyckel med skönt gummerat grepp som gör att du kan dra åt ordentligt. Kommer med smidig hylslåsanordning med frigörningsknapp. Passar utmärkt för dig som redan har ett set med hylsor hemma.

Wera 05004018001 28pcs Hylsnyckel

Momentnyckel

Ett komplett kit med momentnyckel och hylsor från Wera. Består av totalt 28 delar. Extremt kompakt och lätt så det ryms i bilen eller på lämplig plats i garaget.

Guide: 13 enkla steg till hur du själv byter däck på bilen

Om däckverkstaden redan är fullbokad eller om man bara föredrar att göra jobbet själv så är det viktigt att man utför däckskiftet på rätt sätt. Dels för att däckbytet ska bli bra och dels för att inte riskera att utsätta sig själv för skador.

Det är populärt med elverktyg vid däckbyte, men tänk på att man måste vara försiktig när man drar åt. I synnerhet om man befinner sig på en gör det själv-hall med verktyg man inte är van vid. Dra inte åt för hårt och efterdrag alltid för hand med fälgkors eller momentnyckel. Efterdragningen ska göras när bilen står på underlaget med alla fyra hjul.

Lägg följande regler på minnet

  • Stressa inte. Se till att ha gott om tid på dig när du ska skifta däck.
  • Använd bra och hela verktyg.
  • Var noggrann. Se till att göra alla steg och i rätt ordning. Då blir det enklast, samt mindre risk för att man råkat missar något.

1. Gå igenom skicket på dina däck

Gå igenom skicket på dina däck Innan man inleder däckbytet så kan det vara bra att kolla däckens skick. Det man ska titta på då är mönsterdjup, ålder och allmänt skick. Kolla även att inget däck har tappat luft. Helst bör man fylla på luft innan man påbörjar sitt däckskifte, då det är lättare att åtgärda upptäckta läckage innan däcket är monterat på bilen.

2. Hitta en bra plats för däckskifte

Lås hjulen så bilen inte kan börja rulla under däckbytet Ställ bilen på en plan yta och dra åt handbromsen. Om det är lite lutning på underlaget, ställ bilen i lutningens riktning och lägga gärna en kloss, sten eller annat framför framdäcken som extra säkerhet.

3. Placera ut dina däck

Kolla rotationsriktningen på däcken Lägg ut alla däcken på sin plats. Var noga med att kolla eventuell rotationsriktning på däcken, det är viktigt att de roterar att rätt håll för att få ut däckets maximala kapacitet. Om däcken är uppmärkta med tidigare position, t.ex VB för vänster bak så bör du placera det däcket vänster fram om däcken är hyfsat likvärdiga.

Om det är stor skillnad på mönsterdjup bör de bästa däcken sitta bak. Undantag är bilar som har olika dimension mellan fram och bakdäck, då skall det bredare däcket alltid sitta bak.

Anledningen till att man vid varje skifte byter mellan fram och bak är att få ett jämnt slitage på däcken. Om det är olika märken och mönster på däcken, bör man om möjligt sätta likvärdigt mönster på samma axel.

4. Ta loss vinterdäcken från bilen

Lossa bultarna från däcket Lossa alla bultar/muttrar på samtliga hjul ett halvt varv med ett fälgkors innan du påbörjar däckbytet. Om dina däck är utrustade med låsmuttrar/låsbultar så krävs ett särskilt verktyg för att lossa dem. Sitter muttrarna hårt, använd ett hylsskaft med förlängning för mer kraft. Det är dock viktigt att notera att du inte ska använda ett hylsskaft för att dra åt bultar vid däckbytet. Tänk på att vara försiktig, då bultar/muttrar är väldigt känsliga. De får absolut inte lossas eller dras åt med ett elverktyg.

5. Dags att ta fram domkraften

Ta fram domkraften och hitta lyftpunkterna Hitta lyftpunkterna på bilen. Dessa är oftast utmärkta. Om du är osäker på var lyftpunkterna är placerad, kolla instruktionsboken. Måtta in garagedomkraften centralt på lyftpunkten och hissa upp ett hjul i taget

6. Lyft av hjulet från bilen

Ta loss däcken från bilen Lossa hjulet från bilen och håll emot med en fot placerad klockan 6 på hjulet, så att inte hjulet trillar av och ned i marken. När bultarna/muttrarna är lossade, lyft av hjulet försiktigt.

7. Rengör och serva ytan bakom hjulet

Rengör och serva ytan bakom hjulet När du byter däck så kan du passa på att kolla skicket på bromsbeläggen medan hjulet ändå är avmonterat. Rengör anläggningsytan och navet på bilen med en stålborste om det är rostigt. Rengör även samma ytor på fälgen som ska sättas på bilen. Smörj in navutsticket på bilen med ett heltäckande men tunt lager av aluminiumpasta eller liknande. Smörj även bultar eller pinnbultarna på bilen försiktigt med lite pasta. Det är viktigt att inte ta för mycket.

8. Placera det nya däcket på bilen

Lyft upp däcket på bilen igen Måtta in hjulet som ska monteras, så att hålen på fälgen matchar bilens innan du lyfter. Gå ner på knä eller huk och ta stöd med armbågarna på knä/lår för mer styrka. Håll däcket klockan 4 och 8 och lyft upp hjulet på navet.

Skruva fast däcket medan du håller det på plats med foten Håll foten klockan 6 på hjulet för avlastning och måtta in däcket försiktig på plats. Håll kvar foten och skruva fast däcket. Ha aldrig foten under däcket utan sätt sulan lätt mot däckets sida. Skruva tills det tar emot, inte mer.

9. Efterdra när hjulet står i marken

Sänk ner bilen igen Sänk ner hjulet och efterdrag med fälgkors. Dra åt bultarna/muttrarna korsvis. Ett fembultat hjul dras åt i ett stjärnmönster.

10. Ta hand om hjulet du har monterat av

Märk upp på däckets insida med en däckkrita var det satt, exempelvis HB för höger bak. Det finns andra sätt att märka upp däcken på. En metod använder sig av brickor som fästs på ventilerna.

11. Efterdra igen när alla däck är monterade

Efterdrag bultarna när bilen står på marken När alla hjulen är bytta och bilen står på alla fyra hjulen är det dags att göra en efterkontroll av alla bultar/muttrar med fälgkorset

12. Rengör däcken och se till att förvara dem rätt

Tvätta av hjulen och låt torka innan de läggs undan för förvaring. Hjul fyllda med luft kan förvaras både liggande på varann eller stående. Optimal förvaringsplats skall vara torr, mörk och sval. Förvara helst däcken utan påsar. Påsarna är endast till för att skydda bilen från smuts.

13. Efterdra muttrarna

Innan man har kört 5 mil sen däckskiftet så bör man utföra en efterkontroll av bultarna/muttrarna och dra åt dem med hjälp av ett fälgkors. Och om man nyligen efter att ha bytt däcken känner kraftiga vibrationer eller hör oljud så bör man genast stanna bilen på ett säkert ställe och kontrollera hjulen. Om man känner mindre vibrationer i ratten eller sätet vid vissa hastigheter, kan hjulen behöva balanseras. Om så är fallet bör man höra av sig till en däckverkstad.

Kolla lufttryck och pumpa vid behov

När du fått däcken på plats är det en god idé att kontrollera lufttrycket i dem, detta ska ligga runt 2,5 bar. Vilket tryck din biltillverkare rekommenderar brukar stå i manualen.

Med rätt lufttryck håller du nere bränsleförbrukningen och säkerställer att du inte sliter onödigt mycket på däcken. Det är också viktigt ur säkerhetssynpunkt.

Lufttrycket kan vanligen kontrolleras på närmaste bensinstation, men du kan även använda en tryckmätare och en kompressor för att både kolla trycket och pumpa däcken hemma.

Metabo Basic 250-24 W (601533000)

Nätansluten kompressor

Denna mycket välbyggda och oljesmorda kolvkompressor från tyska proffsmärket Metabo kommer med reglerbart arbetstryck genom tryckbegränsare med manometer. Tryckbehållaren har hela 10 års rostgaranti. Du förflyttar den lätt tack vare de två bakre däcken. Bra kallstartsprestanda tack vare tryckbrytare med avlastningsventil.

Ryobi R18I-0 ONE+ Solo

Batteridriven 18-voltskompressor

För dig som vill vara helt mobil finns Ryobis sladdlösa batterikompressor. R18I-0 kommer med ett maxtryck på 10,3 bar och ett smidigt deflationsläge. Trots sin smidiga storlek har den inbyggd förvaringsplats för tillbehör.

Aktuella lagar och datum för när man ska byta däck år 2021

Vinterdäck: Om vinterväglag råder så måste man använda vinterdäck, oavsett om det är dubbdäck eller dubbfria däck, under perioden från 1 december fram till 31 mars.

Dubbdäck: Användning av dubbdäck får inledas den 1 oktober och kan användas fram till den 15e april. Därefter måste man ha bytt till dubbfria däck. Undantag från regeln är om vinterväglag råder.

Sommardäck: Byte till sommardäck får alltså ske tidigast 1 april, om inte vinterväglag råder.

  • Bäst i test
  • Rea
  • Guider
  • Om oss