Vi lagrar data om din användning i cookies. Genom fortsatt användning godkänner du detta

Cookiepolicy

Sulky: 20 modeller i test

Profilbild
Uppdaterad 1 april 2020

Börjar barnvagnen kännas för liten? En sulky är en ofta mer rymlig, framåtvänd sittvagn som passar för lite större barn. Vi har testat sulkys och utser Crescent Compact 360 XT Air till bäst i test. Det är en rejäl sittvagn med hög maxvikt, skön körkänsla och stora, luftfyllda hjul.

Bästa trehjuling blir Baby Jogger City Mini GT. Det är en enkelt hopfällbar sittvagn med punkteringsfria hjul, lång sufflett och ställbart knäledshandtag.

Så gjorde vi testet

Vi gör alla våra tester själva och testar alla produkter i verkligheten. När vi har testat sulkys så har vi låtit barn i olika åldrar provsitta, och vi har kört både på asfalt och i stadsmiljö samt i terräng och i snö. Vagnarna har packats in i bilar och använts i kollektivtrafiken. Föräldrar av olika längd och barn av olika storlekar har testat alla sulkys i testet och de sammanlagda intrycken har sammanställts i ett betyg. Viktigt att tänka på inför inköp av sulky är följande:

  • Användning: om sulkyn främst ska packa in i en bil och användas vid shopping eller om den snarare ska användas för skogspromenader avgör vilken typ av vagn man ska införskaffa.

  • Barnet: Hur stort barnet är och vad det väger avgör hur rymlig sittdelen måste vara och om man behöver en vagn med högre maxvikt.

  • Föräldern: Om föräldrarna är olika långa kan ett ställbart handtag vara bra, en förälder med ryggproblem kanske behöver prioritera en lätt vagn framför en mer stabil.

Det kan vara värt att notera att en del barnvagnstillverkare användare sig av årsmodeller, där funktionerna kan vara olika från år till år. En vagn från 2019 kan alltså fungera annorlunda än en vagn med samma namn men som har några år på nacken.

1. Kronan Sulky/S - BÄST I TEST SULKY

Lättstyrd sulky med svängbara lufthjul framtill, hög maxvikt och bra liggläge

Maxvikt: 20 kg Vikt på vagnen: 10,3 kg Storlek hopfälld (Längd): 63 cm Storlek hopfälld (Bredd): 53 cm Storlek hopfälld (Höjd): 40 cm Bredd: 53 cm Typ av hjul: Lufthjul Framhjul: Swivel Ryggstöd: Steglöst ställbart, fullt liggläge

Kronan Sulky/S

Kronan Barnvagnar släppte en ny version av sin populära Sulky vintern 2014/2015. Nya Sulky/S har också fyra lufthjul, men de två framhjulen är svängbara - de kan också låsas i fast läge om man skulle vilja. Att Sulky/S fick swivelhjul innebar att vagnen blev betydligt mer lättkörd och att man inte behöver trycka ned handtaget för att häva vagnen när den ska svängas med tungt barn i sittdelen. Första modellen av Sulky/S drabbades av en del barnsjukdomar i form av problem med framhjulen, men modell 2016 har fått ett par centimeter kortare chassi vilket gjort vagnen mer stabil och att bekymret med vobblande framhjul byggts bort. I övrigt är de två vagnarna mycket lika varandra. Maxvikten är högre än standard, ryggstöd fällts steglöst ned till fullt liggläge och suffletten har en rejäl solkeps som fälls ut för ett riktigt bra skydd mot väder och vind. Handtaget är ergonomiskt och har en knäled som gör att det kan vinklas i flera olika lägen. Den långa föräldern skulle gärna sett att handtaget kom ut en bit från vagnen, då stegutrymmet för benen blir något mer begränsat än önskvärt. För vardagspromenader är det inget man tänker på men ska man gå i mer rask takt finns en liten risk för att man kickar i chassit med tårna.

Hopfällningen av Kronan Sulky/S är nästan lika kompakt som av Kronan Sulky. Vagnen är lika smal och fälls även den ihop i två steg genom att vika på mitten, och chassit kan låsas i hopfällt läge med en rem. Vagnen blir kompakt men några centimeter högre, vilket inte är något som påverkar hur Sulky/S är att använda i en bil eller under en resa. Sittdelen är rymlig och liggläget samt det ställbara fotstödet ger det mindre barnet en väldigt fin och plan sovyta. För att chassit ska fungera med de svängbara framhjulen utan att de tar i någonstans så har dock varukorgen fått bantas ner något i storlek, och här har vi vagnen största minus. Varukorgen rymmer några liter mjölk och en limpa bröd men blir snabbt full, så Sulky/S är inget för den som behöver storhandla med vagnen eller överlag tycker om att ha mycket packning. Trevliga promenader får man dock, lufthjulen tar sig fram överallt och det är ett skönt gung i chassit både för den som åker och den som kör. Kronan Sulky/S är en populär sittvagn och efter att ha kört den är det inte svårt att förstå varför.

Rymlig sittdelbra ligglägelufthjul som tar sig fram i all terräng
Liten varukorglite ont om benutrymme för långa föräldrar
4,5

2. Nordic Crown Spin - BÄSTA BUDGETVAL

Rymlig sulky med lång sufflett, bra fjädring och tåliga, svängbara hjul

Maxvikt: 23 kg Vikt på vagnen: 11 kg Storlek hopfälld (Längd): 86 cm Storlek hopfälld (Bredd): 53 cm Storlek hopfälld (Höjd): 35 cm Typ av hjul: Punkteringsfria PU-hjul Framhjul: Swivel Ryggstöd: 3 lägen, lutat liggläge

Nordic Crown Spin

I samband med att Britax köpte upp BRIO upphörde tillverkningen av märkets sulkys Sitty, Race och Spin. Nu har dessa barnvagnar återuppstått tack vare det nya, svenska märket Nordic Crown. Spin också fått sig en mängd välbehövda uppdateringar och är i alla avseenden en ännu bättre vagn än tidigare. Nordic Crown Spin är en sulky med rymlig sittdel, vilket ihop med den höga maxvikten gör att vagnen får en lång användningstid. En normalstor treåring sitter bekvämt med marginaler för att växa lite till. Klädseln är tålig och enkel att hålla ren utan att den känns plastig eller obekväm för barnet att sitta på. Fotstödet kan vinklas i ett vågrätt och ett nedfällt läge. Bygeln är fast men den är högt placerad och lämnar gott med plats för barnets ben. För föräldern som kör är det bekvämt med det ställbara teleskophandtaget, som kan dras högt upp.

Nordic Crown Spin har en rejäl solsufflett med tittlucka av meshnät. Luckans lock hålls stängd med kardborre som tyvärr låter en del när luckan öppnas. Locket kan rullas ihop och fästas undan för bättre luftinflöde varma dagar. Suffletten kan öppnas upp i framkant och en rejäl solkeps kan dras ut. Även i liggläge är barnet väl skyddat när suffletten är fullt utfälld. Ryggstödet justeras genom att det dras lite uppåt, för att sedan vinklas till rätt läge. Sittläget är upprätt, därefter följer ett viloläge och sedan ett något lutat liggläge. Körkomforten i Spin är riktigt god. Chassit har fin fjädring och vagnen har ett bättre gung än många andra vagnar. Den gör sig bäst på plant underlag men fixar även lite ojämnheter. Nordic Crown Spin är utrustad med PU-hjul, som det inte fastnar sten i. Framhjulen är svängbara men kan låsas. Varukorgen är normalstor och rymmer det viktigaste. Vagnen fälls enkelt ihop och chassit låser sig automatisk. Ihopfälld blir Spin platt men ganska lång. Gillar man den klassiska sulkyn så kommer man gilla Nordic Crown Spin, som framgångsrikt bockar av alla de viktiga egenskaper en bra sulky ska ha.

Bra körkänslarymlig och bekväm sittdellång sufflett
Blir lång ihopfälld
4,5

Bra pris hos:

Jollyroom.se

3. Baby Jogger City Mini GT 2 - BÄSTA PREMIUMVAL

Rymlig och rejäl sittvagn med skön körkänsla, tåliga hjul och kompakt hopfällning

Tagline: Rymlig och rejäl sittvagn med skön körkänsla, tåliga hjul och kompakt hopfällning Maxvikt: 27,5 kg Vikt på vagnen: 9,5 kg Storlek hopfälld: 79 x 64,5 x 25 cm Typ av hjul: Punkteringsfria skumhjul Framhjul: Swivel Ryggstöd: Steglöst ställbart, fullt liggläge

Baby Jogger City Mini GT2

Baby Jogger City Mini GT 2 är en uppdaterad version av mycket populära City Mini GT. Några av de främsta förändringarna är en ny design på chassi och klädsel, ställbart fotstöd, fjädring på alla hjul och en förenklad ihopfällning. GT2 är en fast framåtvänd sittvagn med tre hjul. Hjulen är punkteringsfria och tillräckligt rejäla för att fixa alla sorters underlag, även grusväg, gräsmatta och snö.

Körkänslan i vagnen är mycket bra. Tack vare fjädringen känns GT 2 lätt och mjuk att styra, och känns aldrig stötig eller hård. Den har ett ställbart knäledshandtag, som gör vagnen bekväm att köra för föräldrar av olika längd. Sittdelen är rymlig. Barn upp till minst 5 år får plats och på GT 2 kan suffletten ställas i två olika höjdlägen, vilket gör att vagnen kan växa med barnet. Selen är enkel att justera i höjd och längd, och kan tas isär i fem separata selremmar.

Den nya klädseln på City Mini GT 2 är mjukare och mindre glansig, vilket ger en mer ombonad känsla. Ryggstödet är steglöst ställbart, från ett svagt tillbakalutat sittläge till ett helt plant liggläge. Är det varmt så kan vagnens bakstycke rullas upp när ryggstödet är i liggläge. Där under finns ett meshnät som släpper in gott om luft. Suffletten är lång och ger bra skugga. Den har två tittluckor i klarplast med lock som hålls på plats med tysta magnetlås.

Den främst märkbara förbättringen på City Mini GT 2 är det ställbara fotstödet. Det innebär att ett sovande barns ben inte behöver bli hängande. Det är relativt enkelt att reglera fotstödet, men det krävs en del kraft för att trycka det på plats i sitt fäste. Baby Jogger City Mini GT 2 har en rymlig varukorg som man enkelt kan komma åt från alla håll.

Att fälla ihop City Mini GT 2 är lekande lätt. Mitt i sittdelen finns två remmar, tydligt märkta med 1 och 2 för i vilken ordning man ska dra i dem. När GT 2 lyfts upp i den andra remmen viker den ihop sig på mitten till ett platt paket. Vagnen är enkel att lasta in i bilen. Den främsta nackdelen med GT 2 är att den är nästan 65 cm bred, vilket är relativt brett. Vill man gör den mindre ihopfälld kan hjulen klickas loss på några sekunder. I alla övriga avseenden är Baby Jogger City Mini GT 2 en riktig fullträff och ett tydligt tecken på att GT kommer fortsätta vara många, många barnfamiljers förstahandsval.

Rymlig sittdelhärlig körkänslaställbart fotstödlång sufflettstor varukorg
Bred över bakhjulen
4,5

Bra pris hos:

Babyworld.se

4. Thule Spring

Smidig och lättkörd sulky med ombonad sittdel och riktigt kompakt hopfällning

Maxvikt: 22 kg Vikt på vagnen: 9,5 kg Storlek hopfälld: 76 x 45 x 32 cm Typ av hjul: Punkteringsfria skumhjul Framhjul: Swivel Ryggstöd: Steglöst ställbart, viloläge

Thule Spring

Med sitt smidiga men ändå robusta format är Thule Spring sittvagnen för de lite större barnen, som tål att användas till dess att en barnvagn inte behövs mer. Spring har en fast framåtvänd sittdel. Rekommenderad användning är från 6 månaders ålder, då det inte finns någon liggdel att köpa till. Det går dock att använda Thule Spring med en nyfödd, genom att man köper till adaptrar och fäster sitt babyskydd på chassit.

Maxvikten i Spring är 22 kg, och sittdelen är rymlig. Ett normallångt barn kan åka bekvämt upp till omkring 5 års ålder. Ryggstödet är steglöst ställbart med remmar, och kan fällas ned till ett väldigt bra – men ej helt plant – viloläge. Klädseln i Thule Spring är rejält stoppad vilket gör att vagnen känns mer ombonad än andra, snarlika sittvagnar. Selen har Thules karaktäristiska vadderingar på alla remmar. Selen kan tas isär i fem separata remmar, vilket underlättar om Spring ska användas med åkpåse eller sittdyna.

Suffletten på Thule Spring kan öppnas upp med dragkedja och förlängas ett extra steg, i en brant neråtlutande vinkel. Detta ger ett väldigt bra solskydd. I suffletten finns en stor, kombinerad titt- och vädringslucka. När ryggstödet fällts ned till viloläge kan man även öppna upp en rejäl vädringslucka med meshnät i bakstycket. Vagnens teleskophandtag kan ställas i flera höjdlägen, och Thule funkar ypperligt bra både för kortare och rejält långa föräldrar. Varukorgen är både rymlig och lätt att komma åt.

Körkänslan i Thule Spring är riktigt bra. Vagnen är mycket lättstyrd och kan lätt manövreras med en hand. Framhjulet är snurrbart, men kan låsas i fast läge. De tre hjulen är punkteringsfria och skumfyllda. De är tåliga och tar sig fram både på grusväg och gräsmatta. Men även om det finns lite inbyggd fjädring så blir Spring lite studsig på gropigt underlag. Bäst rullar den på mer släta ytor, och i stadsmiljö glider den fram – tyst och smidigt.

En funktion som sticker ut mycket hos Thule Spring är vagnens ihopfällning. Med ett handtag under sitsen fäller man lätt Spring med en hand, och kan sedan bära den med sig. Vagnen blir då inte bara kortare och lägre, utan också smalare på bredden. Från 60 cm till 45 cm, tack vare en slags 3D-ihopfällning. Med handtaget i rätt läge kan Spring förvaras stående.

Utbudet av tillbehör till Spring är stort och som alltid med Thules produkter så andas denna barnvagn kvalitet. Ett ställbart fotstöd hade varit önskvärt, med tanke på att det är en vanlig funktion hos många likvärdiga vagnar. Thules slogan för barnvagnar är ”bring your kids”. Och den smidiga körkänslan, den ombonade komforten och den otroligt praktiska ihopfällningen gör att Thule Spring gärna blir sulkyn man vill köra barnen i.

Lättkördmycket kompakt ihopfälldombonad sittdelenkel att fällalång sufflett
Saknar ställbart fotstödej fullt liggläge
4,5

Bra pris hos:

Jollyroom.se

5. Crescent Compact 360 XT Air

Smidig och samtidigt rejäl sittvagn med hög maxvikt, skön körkänsla och bra terrängegenskaper

Maxvikt: 30 kg Vikt på vagnen: 13 kg Storlek hopfälld (Längd): 52 cm Storlek hopfälld (Bredd): 43 cm Storlek hopfälld (Höjd): 91 cm Typ av hjul: Lufthjul Framhjul: Swivel Ryggstöd: 3 lägen, lutat liggläge

Crescent Compact XT Air

Crescent 360 XT Air är en klassisk sulky med många moderna funktioner, som nu uppdaterats. Crescent har uppgraderat till högre kvalitet på materialet och nu är vagnen godkänd för en totalbelastning om 30 kg. Handtaget har gjorts om från grunden. Det nya handtaget är både snyggare och mer greppvänligt. Den fastsydda läderimitation är bekväm att hålla i och materialet glider inte runt som tidigare, när handtagets överdrag gick att ta loss med dragkedja. Compact 360 XT Air är fortsatt smidig att köra samtidigt som vagnen känns riktigt rejäl. Namnet är något utav en rebus för den oinvigde. 360 står för de svängbara framhjulen, som även kan låsas i fast läge. XT står för den förlängningsbara suffletten och Air står för att vagnen har luftfyllda däck. Just körkänslan är en annan av styrkorna i Crescent 360 XT Air. Det finns gott om fjädring i chassit och hjulens storlek gör att vagnen klarar av grusvägar och lite terräng utan besvär. Det ställbara knäledshandtaget ger ett bra benutrymme för den som kör och innebär att vagnen går använda ihop med ståbräda.

Sittdelen är mysigt ombonad även om det ställbara, tygklädda fotstödet mer ser fint ut än är praktiskt med leriga barnskor i vagnen. Sittkomforten hos Crescent 360 XT Air är hög. Det långa ryggstödet gör att även längre barn har utrymme för huvudet, vilket ihop med den höga maxvikten ger en lång användningstid. Ryggstödet fälls med hjälp av ett lättanvänt handtag på baksidan och har sitt-, vilo- samt ett bra men inte helt plant liggläge. Den förlängningsbara suffletten är normallång i sitt utgångsläge, och blir bättre om den öppnas upp och förlängs. Förlängningen består dock av nät och lämpar sig därför bäst när det är varmt. Det hade varit positivt om det också funnits en solskärm at vika ut, för lite bättre solskydd av barnets kropp. Den främsta nackdelen med Crescent 360 XT Air är dock att vagnen blir relativt stor ihopfälld och att chassit ej låser ihop sig. Vid bilåkning känns den därför ganska osmidig. Men uppfälld och i rull så är Crescent 360 XT Air den mest funktionella av de klassiska sulkys vi har provat och en sann testvinnare.

Rymlig sittytaskön körkänslahög maxvikt och ombonad sittdel
Stor ihopfälldsuffletten hade kunnat vara längre
4,5

Bra pris hos:

BabyV.se

6. Baby Jogger City Mini GT

Trehjuling med punkteringsfria hjul, lång sufflett och ställbart knäledshandtag

Maxvikt: 30 kg Vikt på vagnen: 9,5 kg Storlek hopfälld (Längd): 80 cm Storlek hopfälld (Bredd): 62 cm Storlek hopfälld (Höjd): 25 cm Bredd: 62 cm Typ av hjul: Foam Framhjul: Swivel Ryggstöd: Steglöst ställbart, fullt liggläge

Baby Jogger City Mini GT

Baby Jogger City Mini GT är en modern barnvagnsklassiker och en favorit för många som behöver en vagn som har lång användningstid och kan rulla året runt. Vagnen är en trehjuling så det krävs en viss körteknik, i synnerhet när man ska upp på en buss eller över en trottoarkant, men när man väl vant sig vid det så känns vagnen lika stabil som en fyrhjuling. De tre hjulen är foamfyllda och kan således inte punkteras men har ändå lite stuns i sig, och grus kan inte fastna i dem. City Mini GT har ett knäledshandtag vilket gör att vagnen funkar bra även för familjer där föräldrarnas längd skiljer sig åt. För barnet är City Mini GT en bekväm vagn med mycket vidd i sittdelen, en justerbar fempunktssele och ett steglöst fällbart ryggstöd som går ända ned till fullt liggläge. Vagnen har inte ställbart fotstöd. Tack vare sittdelens storlek och den höga maxvikten kan i princip alla barn köras i City Mini GT fram tills att barnvagn inte längre behövs. För ett väldigt litet barn kan sittdelen behöva fyllas upp med en sittdyna för mer support i sidorna.

Suffletten på Baby Jogger City Mini GT är lång och täcker väl även i liggläget. Det finns två tittluckor i suffletten och när ryggstödet är nedfällt kan hela bakstycket rullas upp, under finns ett lager meshnät som ger bra genomströmning av luft i vagnen. Varukorgen är mycket rymlig och klarar med lätthet av att frakta hem ett par matkassar, om ryggstödet är nedfällt försämras dock åtkomligheten något. Hopfällningen av Baby Jogger City Mini GT är en av vagnen bästa egenskaper. Baby Joggers Quick Fold-teknik innebär att man enkelt lyfter vagnen i remmen i sittdelen, så fälls hela chassit ihop. City Mini GT blir mycket kompakt och platt och funkar därför ypperligt som en vagn att ha med i bilen, men också på resan. Körkänslan är också den mycket god. Vagnen rullar på bra och klarar av både snö och lite terräng utan att det tar stopp och det finns gott om utrymme för långa kliv. Ett litet minus med City Mini GT är att det är klurigt att få en sittdyna eller åkpåse att sitta snyggt, och en del tycker att sittläget är något för tillbakalutat. Men det är två små minus hos en vagn som annars bara har plus. Det är svårt att bli missnöjd med Baby Jogger City Mini GT och den är utmärkt för så många olika behov att vi därför utser den till bästa trehjulingen 2016.

Lång användningstidbra körkänslaoerhört smidig hopfällning
Något tillbakalutat sittläge
4,5

Bra pris hos:

Jollyroom.se

7. Baby Jogger City Elite 2

Lättkörd och stabil sulky som fixar all terräng och har riktigt lång användningstid

Maxvikt: 34 kg Vikt på vagnen: 11,5 kg Storlek hopfälld: 80 x 68 x 34 cm Typ av hjul: Punkteringsfria skumhjul Framhjul: Swivel Ryggstöd: Steglöst ställbart, fullt liggläge

Baby Jogger City Elite 2

När storleken inte spelar någon roll och körkänslan går före allt annat, kanske Baby Jogger City Elite 2 är den rätt sulkyn för dig? Det ska sägas att vagnen är 68 cm bred över bakdäcken, vilket är väldigt väl tilltaget för en sulky. Men Elite 2 väger upp för sitt omfång med en rad fördelar. Denna fast framåtvända sittvagn har en mycket rymlig sittdel och en hög maxvikt. En normalstor 6-åring kan åka bekvämt, så att City Elite 2 har en lång användningstid råder det inga tvivel om.

Ryggstöd är steglöst ställbart med remmar, och kan sänkas ned till ett plant liggläge. City Elite 2 har uppdaterats med ett ställbart fotstöd. Fotstödet fälls upp, en metallställning vinklas ut och trycks fast i ett fäste. Det är enkel, men fungerande lösning. Att dra loss ställningen ur fästet igen är dock inte riktigt lika enkelt, man får ta i lite väl mycket. Men att fotstödet kan fällas upp gör att sovkomforten i City Elite 2 är riktigt bra.

Baby Jogger City Elite 2 har en lång sufflett, som ger bra skugga och skydd mot vind. På sufflettens båda sidor finns öppningsbara vädringsluckor, som hålls på plats med tysta magnetfästen. Mitt uppepå suffletten finns en stor tittlucka i klar plast, som också den har en lucka med magneter. En varm sommardag kan man bättra på ventilationen i vagnen ytterligare. När ryggstödet fälls till liggläge kan man rulla undan bakstycket och blotta ett lager meshnät där under. Det gör att luften kan blåsa genom vagnen och skapa mer svalka.

Selen kan delas i fem olika delar, så man kan fästa en åkpåse lättare och välja hur man vill knäppa fast sitt barn. City Elite 2 har ett något tillbakalutat sittläge, men ryggplattan kan tryckas fram en bit extra om man vill. Vagnen har ett ställbart knäledshandtag som kan vinklas i flera olika lägen. Varukorgen är riktigt stor, och man kommer åt att packa lika lätt från sidorna som bakifrån.

Som med alla Baby Joggers sittvagnar har också Elite den lika enkla som snabba hopfällningen. Mitt i sittytan finns två remmar, en kortare märkt med 1 och ett längre handtag märkt med 2. Drar man först i rem 1 och sedan lyfter upp City Elite 2 i rem 2 så viker sig vagnen raskt på mitten. Chassit låser sig automatiskt och vagnen blir väldigt platt och kompakt. Klickar man av bakhjulen, vilket går på några sekunder, kan man få ned bredden till endast 53 cm.

Vagnen är lättstyrd med en fantastisk körkänsla, rejäl fjädring och superbt bra rull. Tack vare bredden är den väldigt stabil. För den som vill rulla på grusväg, på traktorstig, i skogen eller i djup snö så fixar de tre stora, punkteringsfria hjulen på Elite alla underlag lika galant. Den höga maxvikten och den rymliga sittdelen ihop med ett fullt liggläge och det ställbara fotstödet, gör att City Elite 2 fungerar lika bra för en ettåring som för en femåring. Det är inte vagnen för den trångbodda eller för stadsmiljö med trånga butiker. Men för terräng och blandad körning är Baby Jogger City Elite 2 en rejäl och pålitlig fullträff.

Fantastisk körkänslafixar alla terrängerenkel att fälla ihoplång användningstid
Mycket bredsvårt att lossa fotstödetnågot tillbakalutat sittläge
4,0

Bra pris hos:

Babyv.se

8. Britax B-Agile R

Prisvärd sittvagn med bra liggläge, lång sufflett och smidig hopfällning

Maxvikt: 22 kg Vikt på vagnen: 10,5 kg Storlek hopfälld: 69 x 56 x 36 cm Typ av hjul: Punkteringsfria skumhjul Framhjul: Swivel Ryggstöd: Steglöst ställbart, liggläge

Britax B-Agile R

Britax utökar sitt redan breda utbud av sittvagnar med ytterligare en sulky. Om namnet låter bekant så beror det på att det redan funnits flera varianter av B-Agile i sortimentet. Just Britax B-Agile R är vad man bäst kan beskriva som en premiumversion av B-Agile M. Skillnaderna mellan de två modellerna kan kokas ned till tre punkter – mer påkostad design med konstläder på bygel och handtag, smidig swing away-bygel och bättre hjul.

Britax B-Agile R är en fast framåtvänd sittvagn med fyra hjul. Framhjulen är snurrbara men kan låsas i fast läge. Vagnen har skumfyllda gummidäck, vilket gör att hjulen är slittåliga och kan köras på grusväg utan att det fastnar småsten i däcken. Vagnen har ett bra rull och är lättstyrd. Handtaget kan inte justeras i höjd och är normalhögt, men vinkeln på det gör att hävstångseffekten är mindre bra. Vid höga trottoarkanter får man trycka till lite extra eller hjälpa till med foten.

Sittdelen är rymlig på bredden med ett ryggstöd som är högt nog att en femåring kan sitta bekvämt i vagnen. Maxvikten är 22 kg i sittdelen och 4 kg i varukorgen. Britax B-Agile R levereras med regnskydd och mugghållare, det senare klickas på ett fäste på sidan av handtaget. Ryggstödet kan ställas i tre fasta lägen, och vagnen har ett fullt liggläge. Det ihop med att fotstödet kan vinklas gör att man kan få till en mycket bra, plan sovyta i B-Agile R.

Varukorgen är enkel att komma åt bakifrån och kan packas med allt det viktiga man behöver ha med sig. Britax B-Agile R har en bra sufflett som kan öppnas upp med dragkedja och förlängas ett extra steg. Ovanpå suffletten finns en tittlucka i meshnät, bra att ha exempelvis för den som vill se in till ett sovande barn. Selen i sittdelen är lätt att justera i längd men också i höjd på ryggstödet. Selremmarna kan separeras, vilket gör att man snabbt och lätt kan sätta i en åkpåse eller sittdyna.

Ska man packa in Britax B-Agile R i bilen så är det ett stort plus att hela hopfällningen kan skötas med en hand. Först trycker man upp och in en knapp på sidan av vagnen, då är chassit upplåst inuti. Sedan lyfter man lite på klädseln i sittytan. Där under finns en hopfällningsrem. Drar man i den och lyfter vagnen uppåt med ett ryck, så viker B-Agile R ihop sig på mitten till ett platt paket. Chassit låser sig automatiskt. Ibland fastnar vagnen halvvägs vid hopfällning, så ett tips är att vinkla bak ryggstödet till viloläge först – då krånglar det aldrig.

Britax B-Agile R är en funktionell och lättanvänd sittvagn med alla funktioner man behöver för en sulky som ska användas både i vardagen, men som också ska funka för resor. På frågan om vilken som är bäst av B-Agile M och B-Agile R så är svaret enkelt: har man råd med det något högre priset så är B-Agile R det självklara valet.

Bra ligglägeförlängningsbar sufflettlätt att fälla ihopställbart fotstöd
Ej ställbart handtaglite svår att häva över kanter
4,0

Bra pris hos:

Babyv.se

9. Baby Jogger City Mini 2

Praktisk och smidigt sulky med rymlig sittdel, ställbart fotstöd och hög maxvikt

Maxvikt: 28 kg Vikt på vagnen: 9,5 kg Storlek hopfälld (utan hjul): 77 x 53 x 20 cm Typ av hjul: Punkteringsfria Framhjul: Swivel Ryggstöd: Steglöst ställbart, fullt liggläge

Baby Jogger City Mini 2 3-wheels

Baby Jogger City Mini 2 är en fast framåtvänd sittvagn med hög maxvikt, rymlig sittyta och en riktigt kompakt ihopfällning. Att kombinera just dessa tre egenskaper på ett lyckat sätt är vad Baby Jogger är mest kända för. Nu har släppet av andra generation av Baby Joggers vagnar också nått den klassiska trehjulingen City Mini. Uppdateringarna utgörs av en ny design och av att vagnen fått ett inbyggt, ställbart fotstöd.

City Mini 2 har tre hjul. Det svängbara framhjulet är ett så kallat dubbelhjul. Vagnen är väldigt lättrullad men dubbelhjul gör sig generellt bäst på planare underlag än i snö och terräng. I stadsmiljö är City Mini 2 mycket lätt att rulla och svängs lätt med en hand. Baby Jogger City Mini 2 har ett fast handtag som inte kan justeras i höjd, något som kan upplevas problematisk av både korta och mycket långa föräldrar.

Sittdelen är rymlig både på längden och bredden. Barn upp till åtminstone 4-5 års ålder sitter bra i City Mini 2. Selen är enkel att använda sig av, med ett smidigt spänne och remmar som lätt tas isär om man vill sätta fast en åkpåse eller bara spänna fast barnet över höften. Ryggstödet kan steglöst vinklas ned till ett plant liggläge. Och i och med att BJ City Mini 2 har fått ett ställbart fotstöd så är sovytan i vagnen numera riktigt bra. Fotstödet lyfts upp och på undersidan finns ett ställ man fäller ut och trycker fast. En ganska analog lösning, men det funkar.

Suffletten på Baby Jogger City Mini 2 är väl tilltagen i längd och storlek. Den har två stora tittluckor och på chassit finns sufflettfäste i två olika höjdlägen. På så sätt kan man höja suffletten när barnet växer. Man kan på inget sätt klaga över den användningstid man får med Baby Jogger City Mini 2.

Vid praktisk användning i vardagen så är City Mini 2 en uppskattad sittvagn. Varukorgen är rymlig och enkel att komma åt. Att fälla ihop vagnen är lika lätt som det går snabbt. Mitt i sittdelen finns två hopfällningsremmar markerade 1 och 2. Efter att ha dragit i rem 1 så lyfter man upp Baby Jogger City Mini 2 i rem 2 och vips viker sig vagnen på mitten, till ett mycket platt paket. Chassit låser sig automatiskt. Praktisk, smidig och prisvärd – det är de tre ord som bäst beskriver Baby Jogger City Mini 2.

Rymlig sittdelhög maxviktsmidig ihopfällningbra och plant sovläge
Inget för snö och terränghandtaget kan ej justeras i höjd
4,0

Bra pris hos:

BabyV.se

10. Baby Jogger City Mini 2 4W

Stabil och rymlig sittvagn med bra liggläge, ställbart fotstöd och smidig ihopfällning

Maxvikt: 28 kg Vikt på vagnen: 10 kg Storlek hopfälld utan hjul): 75 x 53,5 x 25 cm Typ av hjul: Punkteringsfria Framhjul: Swivel Ryggstöd: Steglöst ställbart, fullt liggläge

Baby Jogger City Mini 2 4-wheels

Baby Jogger City Mini 2 4W är syskonmodellen till Baby Jogger City Mini 2. Den enda skillnaden mellan de två vagnarna ligger i beteckningen 4W. För medan City Mini 2 har tre hjul så har City Mini 2 4W helt logiskt fyra hjul. Fördelen med fyra hjul är att vagnen blir något mer stabil sidledes. Det gäller både när barnet ska gå i och ur vagnen, men också vid körningen. Att City Mini 2 4W har ett till hjul innebär även att den är något tyngre.

Denna fasta framåtvända sittvagn har en väl tilltagen sittdel som rymmer stora barn. Även med tjock vinteroverall på sig får de plats utan problem. Själva sittytan är både bred och djup, och det finns bra med höjd i ryggstödet. För det riktigt långa barnet gläder det att Baby Jogger monterat dubbla sufflettfästen på vagnen. Det innebär att suffletten kan höjas och sänkas mellan två lägen. Själva suffletten ger ett bra solskydd när den är fullt utfälld. Den är även utrustad med två stora tittluckor med lock.

City Mini 2 4W har ett steglöst ställbart ryggstöd som kan fällas ned till plant liggläge. En nyhet för modellen, jämfört med föregångaren City Mini 4W, är att City Mini 2 4W är utrustad med ett inbyggt, ställbart fotstöd. Lyfter man på det nedfällda fotstödet finns det ett stativ i metall därunder. Det fäller man ut och klämmer på plats i ett fäste på vagnen. Det är lite bökigt att få till ibland, krävs en del kraft helt enkelt. Men väl uppe så funkar fotstödet utmärkt och sovytan i City Mini 2 4W är riktigt bra.

Vagnen har ett fast handtag som inte kan vinklas eller på annat sätt justeras i höjd. Det är därför viktigt att man provkör vagnen och vet sen innan att man är bekväm med den höjden på handtaget. City Mini 2 4W har en fotbroms mitt på bakaxlen, som är lätt att komma åt med foten. Även varukorgen är lättåtkomlig.

Ihopfällningen är Baby Joggers klassiska, och det blir inte enklare än såhär att fälla ihop en vagn. Man drar i remmarna markerade med 1 och 2 i sittdelen och så viker sig vagnen smidigt på mitten samtidigt som chassit låser ihop sig. Körkänslan gör sig bäst i stadmiljö eller på lite grusväg. Men under de förutsättningar är Baby Jogger City Mini 2 4W en riktigt stabil, smidig och praktisk sittvagn.

Rymlig sittdelbra ligglägehög maxviktstabil och tålig
Fast handtagibland lite trögt att trycka fast fotstödet
4,0

Bra pris hos:

BabyV.se

11. Emmaljunga NXT30

Kompakt ihopfälld sulky med liggläge och innovativ T-bygel

Maxvikt: 22 kg Vikt på vagnen: 12,9 kg Storlek hopfälld (Längd): 22 cm Storlek hopfälld (Bredd): 58 cm Storlek hopfälld (Höjd): 76 cm Typ av hjul: Punkteringsfria ECCO-hjul Framhjul: Swivel Ryggstöd: Steglöst ställbart, fullt liggläge

Emmaljunga NXT30

Emmaljungas serie mer moderna NXT-vagnar omfattar numera även en sulky, kallad NXT30. Denna skiljer sig avsevärt från Emmaljungas äldre, klassiska sulkymodeller. NXT30 har en fast framåtvänd sittdel med ett ryggstöd som kan vinklas i tre olika lägen. Ett upprätt sittläge, ett viloläge samt ett så gott som plant liggläge. Viloläget är djupt tillbakalutat, kanske lite för mycket för en del barns smak. Ryggstödet justeras med en spärr på baksidan av sittdelen. Det är gott om utrymme under suffletten i vagnen, och selen kan anpassas i höjd när barnet växer. Fotstödet kan vinklas vågrätt eller nedåtlutat i två lägen. Det har ingen nedre kant, vilket gör att ett större barns fötter lätt blir hängande utanför.

Något som sticker ut rejält med NXT30 är att Emmaljunga för första gången har valt att använda sig av en T-bygel i sittdelen. Den lämnar gott om utrymme för barnets ben. När barnet ska sättas i vagnen, och när NXT30 ska fällas ihop, så kan bygeln vinklas framåt. Övre delen av bygeln, själva taket på T:et, kan dessutom enkelt tas bort. Att inte hela bygeln kan lossas känns dock som ett minus. NXT30 har en förlängningsbar sufflett med vädringslucka baktill, som även fungerar som tittlucka. Trots förlängningen känns den lite kort i liggläget.

Precis som med övriga NXT-vagnar så har även 30 både teleskop och knäled på handtaget. Den övre delen kan snurras 360 grader. Detta gör att vagnen fungerar mycket väl oavsett hur lång den som ska köra vagnen är – man kan alltid hitta en bekväm höjd på handtaget. Men det gör också vagnen mer kompakt när den fälls ihop. Det är fler moment att fälla NXT30 än en äldre Emmaljunga-sulky, men vagnen blir betydligt kortare när den väl är hopfälld.

Emmaljunga NXT30 har en för vagnens storlek normalstor varukorg, som rymmer det mest väsentliga. Hjulen är 100% återvinningsbara ECCO-hjul. De är punkteringsfria, men med luftkanaler inuti för att efterlikna känslan i ett par lufthjul. De känns initialt lite hoppiga, men de är många resor bättre än den äldre typen ECCO-hjul från Emmaljunga. Körkänslan i vagnen är god. Den rullar lätt och är enkel att svänga. Tack vare handtagslängden kan NXT30 lätt kombineras med en ståbräda. Totalt sett är det en bra sulky som känns modern i funktionerna. Och att Emmaljunga släppt den i en ECO-kollektion med tyger av återvunnet material känns helt rätt i tiden.

Kompakt ihopfällninghandtag som kan justeras i både höjd och vinkelhögt ryggstöd med mycket rymd i sittdelen
För djupt vilolägenågot kort sufflettfotstödet blir snabbt urvuxet
4,0

Bra pris hos:

BabyV.se

12. Britax B-Motion 4 Plus

Mycket rymlig sulky med plant liggläge, ställbart fotstöd och lång sufflett

Maxvikt: 20 kg Bredd: 55 cm Storlek hopfälld: 73x55x45 cm Vikt på vagnen: 11,5 kg Typ av hjul: Skumfyllda Framhjul: Swivel Ryggstöd: Steglöst ställbart, plant liggläge

Britax B-Motion 4 Plus

Britax B-Motion 4 Plus är en framåtvänd sittvagn med lång användningstid Sittdelen är riktigt rymlig och vagnen har ett långt, ställbart fotstöd. Maxvikten ligger på hela 20 kg, vilket väl matchar att stora barn ryms fint i B-Motion 4 Plus. Vagnen har ett ryggstöd som steglöst kan fällas ned till ett helt plant liggläge. Det ihop fotstödet i vågrätt läge innebär att liggytan för barnet blir väldigt bra.

Ryggstödet på Britax B-Motion 4 Plus ställs in med remmar och ett spänne, som uppfattas som något trögt. Handtaget är ställbart med en knäled, som även innebär att det kan vikas in och göra vagnen något kortare på bussen eller hemma i hallen. Handtaget är klätt i skum och på mitten finns en plastkloss som kommer till stor användning när vagnen ska fällas ihop eller förvaras stående, då plasten istället för det ömtåliga skummet är vad som tar i marken. Själva handtaget har en annorlunda form som komfortmässigt inte passar alla, så vi rekommenderar att provköra vagnen innan inköp.

Suffletten på B-Motion 4 Plus är lång och täcker hela barnet väl. När ryggstödet är nedfällt kommer man även åt den stora förvaringsfickan på bakstycket. Ovanpå suffletten finns en tittlucka i plast. Bygeln är av swingaway-typen och lämnar mycket rymd för barnet. Varukorgen på B-Motion 4 Plus är gigantisk och det är inget problem att ta med sig den här vagnen vare på shoppingrunda eller picknickpromenad.

För att fälla ihop B-Motion 4 Plus så krävs bara en hand. Först ska en grå knapp på sidan av chassit pressas uppåt och in, sedan lyfter man hela vagnen i hopfällningsremmen mitt i sittdelen. Chassit låser automatisk ihop sig när vagnen fälls. B-Motion 4 Plus är ganska tung men inpackning i bilen blir tack vare vagnens kompakta form ändå enkel.

De skumfyllda hjulen klarar lite grus och terräng utan problem men vagnen rullar bäst på plan mark, delvis för att den ibland upplevs som något trögstyrd och tung att häva. Om komforten för barnet är främsta prio och man vill kunna använda sin vagn även till större barn, då blir Britax B-Motion 4 Plus antagligen väl använd.

Rymlig sittdellångt och plant ligglägekompakt hopfällning
Något trögkördlite tung
4,0

Bra pris hos:

Babyshop.se

13. Nuna Pepp Luxx

Mycket kompakt hopfällning, rymlig sittdel, lättkörd och smidig att ha i bilen

Maxvikt: 18 kg Vikt på vagnen: 10,3 kg Storlek hopfälld (Längd): 54 cm Storlek hopfälld (Bredd): 33,5 cm Storlek hopfälld (Höjd): 89 cm Bredd: 55 cm Liggläge: Lutat liggläge Typ av hjul: Plast Framhjul: Swivel Ryggstöd: 3 positioner, viloläge.

Nuna Pepp Luxx

Nuna är ett mindre känt barnvagnsmärke men deras sulky Pepp har lyckats göra sig ett namn, och Pepp Luxx är den förbättrade efterföljaren. Vagnen ser möjligtvis inte mycket ut för världen med små hjul och enkla funktioner men den presterar över förväntan. Pepp Luxx har lite högre maxvikt än standard och sittdelen rymmer också barn upp till ungefär 3-4 års ålder. De främsta skillnaderna mellan Pepp Luxx och vanliga Pepp är att suffletten blivit förlängningsbar, varukorgen är större och att sittdel och fotstöd förbättrats. Vagnens handtag kan höjas och sänkas, och på Luxx kan även fotstöd regleras i två olika lägen. Sittdelen har sittläge och sedan två olika vilolägen som regleras med dragkedja, själva sittytan har fått förbättra vaddering och känns nu riktigt mjuk och skön. Vagnen har en bygel med lite böjlighet i men som inte är av swing away-typen så därför oftast behövs ta bort innan barnet sätter sig. Pepp Luxx har en smart fempunktsele som är enkel att använda. Suffletten har en utvikbar solkeps men kan även öppnas upp med dragkedja för åtkomst till en lång solskärm som kan dras fram och ger riktigt bra skugga.

Nuna Pepp Luxx har visserligen fått en större varukorg men den är fortfarande åt det mindre hållet och vagnen är inte en ultimat kompanjon när man ska handla mat även om lite packning givetvis ryms. Rullet i Nuna Pepp Luxx är överraskande bra. Plasthjulen är rätt små och ser ut som att de skulle slitas snabbt men tvärtom är de riktigt tåliga och klarar av både grus och lite terräng. Vagnen är mycket lättsvängd och kan med lätthet köras med en hand även om man har ett barn i sittdelen som väger mycket. Pepp Luxx fungerar bra i vardagen men utmärker sig när det gäller packning i bil och vid resor. Vagnen är mycket enkel att fälla ihop och blir riktigt platt. Den kompakta formen på chassit innebär att den enkelt lyfts in i ett bagageutrymme, vagnen kan låtsas i hopfällt läge så blir den ännu enklare att bära på. Nuna Pepp Luxx utmärker sig utseendemässigt men funktionerna är både väl genomtänkta och konstruerade. Det finns många användningsområden där man som förälder har stor glädje av att ha med sig Nuna Pepp Luxx.

Lättkördliten hopfälld och smidig vid resor
Något liten varukorg
4,0

14. Nordic Crown Race

Klassisk sulky med fyra fasta hjul, förlängningsbar sufflett och rymlig sittdel

Maxvikt: 23 kg Vikt på vagnen: 11 kg Storlek hopfälld (Längd): 92 cm Storlek hopfälld (Bredd): 53 cm Storlek hopfälld (Höjd): 35 cm Typ av hjul: Punkteringsfria PU-hjul Framhjul: Fasta Ryggstöd: 3 lägen, lutat liggläge

Nordic Crown Race

BRIO Race var under en lång tid en populär sulkymodell, som dock slutade tillverkas när märket köptes upp av Britax. Nu har den nya, svenska tillverkaren Nordic Crown tagit upp produktionen igen och man har även genomfört en del uppdateringar av Race. Både fram- och bakhjul är nu tillverkad i tåligt PU-material, vilket innebär att det inte fastnar grus i dem och hjulen kan såklart inte heller få punktering. Alla fyra hjul är av samma storlek och det gör vagnen tålig nog att fixa en del terräng. Chassit har fjädring vid bakhjulen, vilket gör vagnen ett skönt gung. Race är utrustad med teleskophandtag som kan ställas i fler lägen, och går att få högt upp vilket är bekvämt för långa föräldrar i och med att även stegutrymmet då utökas. Vagnen är de fasta framhjulen till trots ändå relativt lättstyrd. Med ett tungt barn i sittdelen krävs dock ett högre tryck på handtaget vid snäva svängar.

Nordic Crown Race har en högt placerad, fast bygel som lämnar bra med utrymme för barnets ben. Sittdelen är utrustad med fempunktssele. Fotstödet kan vinklas i två olika lägen. För att justera ryggstödet drar man det något uppåt och fäller det sedan bakåt till önskad position. Sittläget är upprätt medan liggläget är något lutat, men bra nog för att även mindre barn ska kunna sova bekvämt. Suffletten har en tittlucka av meshnät och en rejäl solkeps som utdragen skuggar hela vagnen effektivt, även när ryggstödet är nedfällt. Varukorgen är relativt rymlig och enklast att komma åt bakifrån. Det finns plats för att ställa in en normalstor matkasse. Vagnen fälls enkelt ihop och blir då platt men ganska lång. Chassit låser sig automatisk vilket är praktisk om vagnen ska lastas in i en bil. Tack vare Nordic Crown Races höga maxvikt på 23 kg och den rymliga sittdelen så kan vagnen användas upp till minst tre, fyra års ålder. De fasta framhjulen är rejäla och gillar man vad de gör för vagnens stabilitet och framkomlighet på ojämnt underlag så kommer man trivas väl med Nordic Crown Race.

Rymlig sittdelrejäla hjul av bra materiallång sufflett
Blir lång ihopfälldde fasta framhjulen gör den lite mer svårstyrd
4,0

Bra pris hos:

Jollyroom.se

15. Emmaljunga Scooter 4S

Sulky med bekvämt handtag, bra förlängningsbar sufflett och god komfort för barnet

Maxvikt: 15 kg Vikt på vagnen: 10,9 kg Storlek hopfälld (Längd): 87 cm Storlek hopfälld (Bredd): 50 cm Storlek hopfälld (Höjd): 28 cm Bredd: 50 cm Typ av hjul: Punkteringsfria, finns även lufthjul Framhjul: Swivel Ryggstöd: 3 positioner, lutat liggläge

Emmaljunga Scooter 4 S

Den klassiska sulkyn har sett i stort sett likadan ut i många år, och Emmaljunga är ett av få barnvagnsmärken som även i modern tid satsar på den här barnvagnsmodellen. De gör det bra dessutom. Scooter har funnits i Emmaljungas sortiment i ett tag, men i många olika versioner. Emmaljunga jobbar dessutom med årsmodeller och det exemplar som vi har testat är från 2016. Scooter 4S innebär att vagnens framhjul är snurrbara, men de kan även låsas i fast läge. Det finns även möjlighet att byta ut alla fyra hjulen mot lufthjul som tar terräng bättre. De punkteringsfria lättviktshjulen hanterar grus bra och tar sig fram dugligt också i snö. I vagnen chassi finns fjädring som gör åkturen mjukare för barnet. Knäledshandtaget är klätt i läderimitation och mycket bekvämt att hålla i. Det kan vinklas i flera lägen och är tillräckligt långt för att även de längsta av ben ska kunna gå obehindrat bakom vagnen. Vagnen fälls enkelt ihop men blir ganska lång i hopfällt läge och det finns inget automatiskt lås som håller ihop chassit. Scooter 4S gör sig bäst för den med rejält bagageutrymme eller som inte behöver en vagn som blir liten hopfälld.

Sittdelen har hög sittkomfort för barnet och känns mycket ombonad. Ryggstödet är enkelt att reglera genom att det dras uppåt och positioneras i ett nytt läge. Sittläget är upprätt medan liggläget inte är plant utan mer tillbakalutat, dock utan tvekan tillräckligt bra lutning för att ett barn ska sova gott. Fotstödet är också det ställbart i flera lägen. Bygeln är fast men det finns gott om utrymme under den och fempunktselen kan höjdjusteras. Suffletten är mycket rejäl och kan förlängas så den täcker i princip hela sittytan. När suffletten fälls bak så hänger den nedåt, inget som stör någon funktion men rent estetiskt är det inte så tilltalande. Varukorgen på Emmaljunga Scooter 4S är åt det rymligare hållet för att sitta på en sulky, inte helt lätt att ställa ned en matkasse direkt i men det går i en hel del så vagnen fungerar ändå att handla mat med. Rullet är helt okej men sedan framhjulen blev enkelt avtagbara så har Emmaljunga tampats en del med att vagnarna känns tröga att svänga. Scooter 4S är en trevlig promenadkompis likväl och för den som behöver en pålitlig sulky av hög kvalitet så uppfyller Emmaljunga Scooter 4S förväntningarna.

Bekvämt handtagbra komfort för barnetbra varukorg
kan ha något trögt rull ibland
4,0

16. Bumprider Connect

Stabil sulky med fullt liggläge, hög maxvikt och möjlighet att göras till syskonvagn

Maxvikt: 22 kg Vikt på vagnen: 8,9 kg Storlek hopfälld: 59 x 49 x 27 cm Typ av hjul: Punkteringsfria PU-hjul Framhjul: Swivel Ryggstöd: Ställbart, fullt liggläge

Bumprider Connect

Bumprider Connect är något så unikt som både en sulky och en möjlig syskonvagn. Med hjälp av magnetfästen på båda sidorna av chassit, och en extra förankring mellan framhjulen, kan man sätta ihop två Connect med varandra. Fördelarna med en sådan lösning är uppenbara. På sekunder kan man gå från att köra varsin vagn, till att snabbt klicka ihop vagnarna och turas om med att köra barnen.

Det gör också att man har en syskonvagn som kan tas isär i två delar och då tar upp minimalt med utrymme hopfällda i bilen. Men det finns också nackdelar med att fästa ihop två Bumprider Connect med varandra – som syskonvagn blir ekipaget hela 98 cm brett. Att jämföra med vanliga syskonvagnar som ofta är mellan 74 och 79 cm breda. Två Connect i bredd tar sig inte in genom en vanlig standarddörr. Det kloka är därför att inte se Connect som en delbar syskonvagn, utan snarare som en rejäl sulky där magnethopkopplingen är en funktion bland många.

För Bumrider Connect har onekligen andra styrkor att bjuda på. Som en sulky är den mycket rejäl med en riktigt stabil körkänsla. Hjulen må vara små men lite grus och andra ojämnheter funkar ändå bra. Bäst rullar Connect förstås i stan eller på asfalt. Varukorgen är liten i förhållande till vagnen storlek, det är knappt att en skötväska går in. Sittytan är dock rymlig, med bra benutrymme. Det hade varit önskvärt med ett lite högre ryggstöd. Som det är nu växer barnet ur vagnen på längden långt innan maxvikten på 22 kg överskrids.

Ryggstödets sittläge är upprätt och bra. Det kan med en rem sänkas ned till ett blygsamt viloläge, som inte är tillräckligt för att ett barn ska kunna sova skönt. Därefter kan remmen knäppas upp och då faller ryggstödet ned till plant liggläge. Att Bumprider Connect har fullt liggläge med ställbart fotstöd, och en riktigt skönt vadderad sittdyna, gör den utmärkt att sova i.

Suffletten funkar bra när sittdelen är i sittläge, men i liggläget så känns den något kort. Handtaget är inte justerbart i höjd men har en bra vinkel och det går smidigt att köra och häva vagnen. Ihopfällningen är snabb. Efter att handtaget har vikts in trycker man in knappen under sittelen och lyfter upp Connect i handtaget som också finns där. Den viks då på tre leder och blir mycket platt och kompakt. Dessutom har Connect inbyggda fästen för Bumpriders ståbräda. Det är få andra sulkys som är så mångsidiga som Bumprider Connect.

Hög maxviktstabilfullt ligglägeinbyggda fästen för ståbrädakan bli syskonvagn
Något lågt ryggstödliten varukorgkort sufflett
3,0

Bra pris hos:

CDON.com

17. Britax B-Agile M

Mycket prisvärd sittvagn med bra liggläge, ställbart fotstöd och rymlig varukorg

Maxvikt: 22 kg Vikt på vagnen: 10 kg Storlek hopfälld: 69 x 55,5 x 36 cm Typ av hjul: Punkteringsfria EVA-hjul Framhjul: Swivel Ryggstöd: Ställbart, fullt liggläge

Britax B-Agile M

Britax B-Agile M är en sittvagn med fast framåtvänd sittdel och en hög maxvikt på 22 kg. Sittytan är normal i storlek och rymmer med lätthet en 3-4åring. Ryggstödet kan vinklas mellan fasta lägen ned till fullt liggläge. Selen kan med två klick tas isär i fem separata remmar. Selens axelremmar kan justeras i höjd genom att dras upp eller ned längs med ryggstödet. Att ryggstödet har fullt liggläge ihop med det fällbara fotstödet, som kan justeras mellan ett nedfällt och ett vågrätt läge, gör B-Agile M till en bra sovvagn. Överlag känns sulkyn ombonad, klädseln är enkel att torka av utan att kännas sträv och hård.

Det är inte ovanligt att en i övrigt funktionell sulky har en sorgligt bristande sufflett, men Britax vet vad de gör. B-Agile M har en bra sufflett med en utvikbar solskärm. Suffletten kan dessutom förlängas om man öppnar upp dragkedjan som löper tvärsöver. Då blir solskyddet riktigt bra – även när ryggstödet är i liggläge.

Denna framåtvända sulky har egentligen bara två minus. Det första är hjulen. B-Agile M har punkteringsfria EVA-hjul, vilkas yttre lager inte är så slitstarkt. Det innebär att sten och grus kan och kommer fastna i däcken. Detta påverkar inte vagnens funktion men kan få hjulen att skramla lite när de körs på släta golv. Och det ser väldigt tråkigt ut. När stenarna petas ur kvarstår små hål.

Det andra minuset är att B-Agile M inte har ett ställbart handtag, och att handtagets höjd och vinkel inte är helt optimala för att man ska få till en bra hävkraft. Med ett tyngre barn i sittdelen innebär det att man får ta i en del när sulkyn ska upp över högre trottoarkanter. I övrigt är körkänslan i vagnen bra. B-Agile M är inget för rejäl terrängkörning, men vanliga promenader på grusväg och i stadsmiljö fungerar utmärkt.

Varukorgen är lätt att komma åt och rymmer en bra mängd packning. B-Agile M har en fotbroms vid höger bakhjul. På samma sida av chassit sitter den knapp man ska trycka in och upp för att låsa upp hopfällningsspärren. Därefter lyfter man vagnen i remmen som finns i sittytan. Det gäller att lyfta med ett ganska rejält ryck, man lär sig snabbt, så viker sig Britax B-Agile M på mitten, varefter chassit automatiskt låser ihop sig. Sen kan man lätt och enkelt lyfta in vagnen i bilen, och de ryms även i mindre bagageutrymmen. Med tanke på allt man får i B-Agile M så är det här en ovanligt prisvärd sulky.

Mycket prisvärdbra ligglägeställbart fotstöd rymlig varukorg
Fastnar grus i hjulennågot svårhävd
3,5

Bra pris hos:

Babyworld.se

18. Britax B-Motion 3 Plus

Rejäl sulky med stora lufthjul, bra liggläge och en smidig ihopfällning

Maxvikt: 17 kg Vikt på vagnen: 11,5 kg Storlek hopfälld (Längd): 41 cm Storlek hopfälld (Bredd): 58 cm Storlek hopfälld (Höjd): 70 cm Typ av hjul: Lufthjul Framhjul: Swivel Ryggstöd: Steglöst ställbart, fullt liggläge

Britax B-Motion 3 Plus

Britax B-Motion 3 Plus är en sittvagn med tre stora lufthjul. Modellen är inte fullt lika rymlig i sittytan som B-Motion 4 Plus, framför allt är det fotstödet som känns kort. Barn upp till tre år sitter bra i vagnen, i ryggstödet och upp till suffletten finns gott om plats. Den fast framåtvända sittdelen har ett ryggstöd som steglöst kan fällas ned till fullt liggläge. Vill man använda vagnen från födseln så finns det en liggdel att köpa till och fästa på chassit. I sittdelen finns Britax smarta sele som enkelt delas i separata selremmar, vilket underlättar om man vill sätta i en åkpåse i vagnen. Vagnen har ett ställbart fotstöd. När fotstödet fälls upp och ryggstödet fällts ned får man till en väldigt bra, helt plan liggyta. Komforten för barn som ska sova i vagnen är således mycket god.

Suffletten är lång och ger ett väldigt bra solskydd. På suffletten finns en vädringslucka som även kan användas som tittlucka. Tyvärr hålls locket för luckan på plats med kardborre, vilket innebär att det låter lite varje gång den öppnas. Britax B-Motion 3 Plus har en rymlig varukorg som man kommer åt både från sidorna och bakifrån. Med ryggstödet nedfällt får man även tillgång till en mindre förvaringsficka med dragkedja. En bygel medföljer med vagnen, den kan öppnas upp i sidorna och vikas undan när barnet ska klättra i och ur.

B-Motion 3 Plus har ett ställbart knäledshandtag och vagnen är relativt lättstyrd. Framhjulet kan låsas i fast läge, något som är praktiskt både i terräng och om man går på sluttande underlag – där ju trehjulingar extra mycket tenderar att vilja dra åt det håll det sluttar. Att fälla ihop vagnen görs genom att man trycker in en grå knapp på sidan av chassit och sedan lyfter upp den i hopfällningsremmen i sittytan. Den blir kompakt och eftersom att chassit låser sig automatiskt är den enkel att packa in i bilen. Britax B-Motion 3 Plus hade gärna kunnat få ha lite mer benutrymme, och även häveffekten känns något bristande. I övrigt är detta en vagn som tar sig fram väl både i terräng och snö utan att ta upp så mycket plats när den fällts ihop, och för det ska Britax B-Motion 3 Plus ha beröm.

Smidig ihopfälldhelt plan sovytafixar terräng och snö
För kort fotstöddålig häveffekt
3,5

Bra pris hos:

Babyshop.se

19. Elodie Details Stockholm Stroller 3.0

Snyggt designad sulky av paraplyvagnsmodell, med bra liggläge och lång sufflett

Prisklass: Mellan Vikt på vagnen med sittdel: 8,5 kg Mått hopfälld med hjul: 118 x 28 x 33 cm Vändbar: Nej Liggdel: Nej Resväska: Ingår Regnskydd: Köps separat Sovposition: Liggläge Handtag: Delat, ej justerbart i höjd Maxvikt: 15 kg Adapter för babyskydd: Nej

Elodie Details Stockholm Stroller 3.0 Powder Pink

Elodie Details är mest kända för sina barnvagnstillbehör och andra barnaccessoarer, men de har faktiskt haft Stockholm Stroller i sortimentet under många år. Barnvagnen är en klassisk paraplysulky i lite roligare design, och nu när Elodie Details uppdaterat den så har vagnen givits verktyg för att förbli aktuell ytterligare år framöver. Stockholm Stroller 3.0 är en framåtvänd sittvagn med delat handtag. Vad som gör den till en paraplyvagn är hur den fälls ihop. Istället för att enbart vikas på mitten så trycks en paraplyvagn också ihop på bredden. Ihopfälld är den därmed smal men lång. Stockholm Stroller har en förlängningsbar sufflett med magnetlås, utrustad med en lång solkeps som kan vikas ut. Solskyddet för barnet är väldigt bra. Ryggstödet kan vinklas i flera lägen ned till ett liggläge, och fotstödet är också ställbart – ett plus för bra sovkomfort för barnet. Varukorgen rymmer en del men är något svår att komma åt.

Det som främst skiljer Elodie Details Stockholm Stroller 3.0 från dess föregångare är att den nya versionen har enkla framhjul. Dubbla framhjul används ofta på mindre vagnar för att göra dem mer stabila, men Stockholm Stroller 3.0 känns inte det minsta vinglig och de enkla framhjulen gör vagnen betydligt mer lättstyrd. Skillnaden i körkänsla är utan tvekan till det bättre. Vagnen har också utrustats med fäste för mugghållare, och både en sådan samt en bygel kan numera köpas till separat. Styrkorna hos Elodie Details Stockholm Stroller 3.0 är den rymliga sittdelen, den snygga designen med många stilfulla detaljer – såsom förvaringsfickan på baksidan av ryggstödet – och den långa suffletten. Även om Stockholm Stroller 3.0 gjorts mycket mer lättsvängd så innebär ett delat handtag alltid att det är svårare att köra med en hand. Är paraplysulkyn som modell intressant för ens barnvagnsbehov så är Elodie Details Stockholm Stroller 3.0 ett av de roligare alternativen på marknaden.

Lång sufflettrymlig sittdelmycket snygg design
Delat handtagnågot svåråtkomlig varukorg
3,5

Bra pris hos:

Adlibris

20. Elodie Details Stockholm Stroller

Maxvikt: 15 kg Vikt på vagnen: 8,5 kg Storlek hopfälld (Längd): 110 cm Storlek hopfälld (Bredd): 28 cm Storlek hopfälld (Höjd): 33 cm Bredd: 50 cm Liggläge: Lutat liggläge Typ av hjul: Plasthjul Framhjul: swivel

Elodie Details Stockholm Stroller Dot

Elodie Details Stockholm Stroller är i grunden en klassisk paraplyvagn som fälls ihop enligt samma principer som andra paraplyvagnar. Vagnen sticker dock ut i framför allt tre avseenden: förlängningsbar sufflett som gör vagnen väl lämpad att användas på resor eller under sommarsemestern, lite större hjul som bättre klarar av även enklare grusgångar, samt att vagnen finns i flera olika utföranden med både mycket färg och mönster. Stockholm Stroller har en sittdel som är i samma storlek som hos en vanlig sulky, alltså relativt rymlig. Det finns ingen bygel till vagnen. Fotstödet är ställbart i två lägen, vågrätt eller nedvikt. Det finns även ett fast fotstöd på chassit. Sittdelen har tre lägen, liggläget är inte helt plant men tillräckligt bra för att även ett mindre barn ska kunna sova bekvämt.

Suffletten på Elodie Details Stockholm Stroller är väl genomtänkt. Dels har den en utfällbar solkeps, dels kan den öppnas upp med dragkedja och på så sätt fällas fram ytterligare ett steg. Även i liggläget är således hela barnet väl skyddat från sol. Suffletten har en tittlucka med nät, samt en förvaringsficka på baksidan av sittdelen. Varukorgen är rymlig för att tillhöra en paraplyvagn. Med sittdelen nedfälld i liggläge är den något svår att komma åt, men i sittläget får man enkelt ned en sköterska eller en matkasse. Vagnen har delat handtag så enhandskörning kan bli knepigt med ett tyngre barn i vagnen. Stockholm Stroller är smal och tar sig fram bra även i trånga utrymmen, den är även lätt att hantera i hopfälld tack vare låg vikt och en spärr som automatiskt låser ihop vagnen. Körkänslan i vagnen är klart godkänd men helhetsbetyget dras ned något av att det inte är lika lätt att ta ut stegen som vanligt när man kör en paraplysulky, och att Stockholm Stroller trots storleken på hjulen ändå bäst lämpar sig för körning på plan mark eller inomhus.

Lång sufflettsnygg design
Plastiga hjul
3,0

Bra pris hos:

Adlibris

Allt om sulky

En sulky är en barnvagn i något enklare utförande, avsedd att användas av lite större barn. Sulkys är fast framåtvända och har oftast viloläge och ibland - men inte alltid - fullt liggläge. Sulkyn bör och brukar även vara liten och behändig när den fälls ihop. En del sulkys fälls mer som en duovagn, det vill säga att de viks ihop och blir framför allt lägre när de är hopfällda. Andra sulkys går under benämningen paraplyvagnar och fälls ihop både på bredden och höjden. Det finns sulkys som har många funktioner och sådana som har basfunktionerna men inget extra. En tydlig egenskap som skiljer sig mellan olika modeller är hjulen. Det går att hitta både tre- och fyrhjuliga sulkys och också många varianter av däck: lufthjul, plasthjul, dubbelhjul och enkelhjul. Givetvis finns det sulkys med fasta framhjul, och sådana som har svängbara framhjul. Ska sulkyn köras i snö och terräng är det bra om den har stora hjul, ska den endast användas i stadsmiljö kan små hjul räcka.

I och med att en sulky ofta är en typ av vagn som köps in för att ersätta en singelvagn så kan det vara smart att i förväg testa sitt barn i vagnen och se att det finns utrymme att växa. När man brukar börja med sulky är olika men det är vanligt att byta ut sin första barnvagn till en enklare modell från att barnet är 1,5 - 2 år gammal. Ska vagnen användas till ett stort barn, så blir det viktigt att det inte direkt blir trångt för benen under bygeln med vinterkläder på, att liggläget inte är för kort och att barnets huvud inte slår i suffletten när den ska fällas ut. Det är också värt att notera att en del sulkys har maxviktskapacitet på 15 kg - vilket är en slags standard, medan andra är godkända för betydligt högre belastning och orkar upp till 20-25 kg, och därmed kan får en längre användningstid.

Syftet med en sulky är vanligtvis att byta ut den vändbara duovagnen mot något billigare och mer slittåligt. Dels för att barnet kanske inte åker vagn lika mycket och dels för att man vill ha en vagn att köra till och från förskolan eller att använda bara vid behov vid enstaka tillfällen. Men även när man väljer en sulky bör man se över sin egen livsstil. Har man tidigare haft en duovagn med rymlig varukorg och planerar att också fortsättningsvis handla mat med barnvagnen så är det smart att välja också en sulky där varukorgen rymmer en eller ett par matkassar. En del använder sulkyn också som resevagn, och tror man sig ha många solresor att göra så finns det vissa sulkys som har bättre sufflett och solskydd än andra. Det finns även sulkys som är riktigt basala i sitt utförande och där sufflett är något som köps till separat.

Kolla även in vår köpguide med fler viktiga parametrar när du ska köpa barnvagn. Länk till köpguide

Kommentera

Håll dig till ämnet, håll en god ton och visa respekt för andra. Vi tar bort inlägg som vi bedömer olämpliga.

Det finns ännu inga kommentarer. Bli först med att kommentera!