Vi lagrar data om din användning i cookies. Genom fortsatt användning godkänner du detta

Cookiepolicy

Sulky: 12 modeller i test

AvPriceRunnerUppdaterad 25 april 2019

Börjar barnvagnen kännas för liten? En sulky är en ofta mer rymlig, framåtvänd sittvagn som passar för lite större barn. Vi har testat sulkys och utser Crescent Compact 360 XT Air till bäst i test. Det är en rejäl sittvagn med hög maxvikt, skön körkänsla och stora, luftfyllda hjul.

Bästa trehjuling blir Baby Jogger City Mini GT. Det är en enkelt hopfällbar sittvagn med punkteringsfria hjul, lång sufflett och ställbart knäledshandtag.

Så gjorde vi testet

Vi gör alla våra tester själva och testar alla produkter i verkligheten. När vi har testat sulkys så har vi låtit barn i olika åldrar provsitta, och vi har kört både på asfalt och i stadsmiljö samt i terräng och i snö. Vagnarna har packats in i bilar och använts i kollektivtrafiken. Föräldrar av olika längd och barn av olika storlekar har testat alla sulkys i testet och de sammanlagda intrycken har sammanställts i ett betyg. Viktigt att tänka på inför inköp av sulky är följande:

  • Användning: om sulkyn främst ska packa in i en bil och användas vid shopping eller om den snarare ska användas för skogspromenader avgör vilken typ av vagn man ska införskaffa.

  • Barnet: Hur stort barnet är och vad det väger avgör hur rymlig sittdelen måste vara och om man behöver en vagn med högre maxvikt.

  • Föräldern: Om föräldrarna är olika långa kan ett ställbart handtag vara bra, en förälder med ryggproblem kanske behöver prioritera en lätt vagn framför en mer stabil.

Det kan vara värt att notera att en del barnvagnstillverkare användare sig av årsmodeller, där funktionerna kan vara olika från år till år. En vagn från 2016 kan alltså fungera annorlunda än en vagn med samma namn men som har några år på nacken.

1. Crescent Compact 360 XT Air - BÄST I TEST SULKY

Smidig och samtidigt rejäl sittvagn med hög maxvikt, skön körkänsla och bra terrängegenskaper

Maxvikt: 30 kg Vikt på vagnen: 13 kg Storlek hopfälld (Längd): 52 cm Storlek hopfälld (Bredd): 43 cm Storlek hopfälld (Höjd): 91 cm Typ av hjul: Lufthjul Framhjul: Swivel Ryggstöd: 3 lägen, lutat liggläge

Crescent Compact XT Air

Crescent 360 XT Air är en klassisk sulky med många moderna funktioner, som nu uppdaterats. Crescent har uppgraderat till högre kvalitet på materialet och nu är vagnen godkänd för en totalbelastning om 30 kg. Handtaget har gjorts om från grunden. Det nya handtaget är både snyggare och mer greppvänligt. Den fastsydda läderimitation är bekväm att hålla i och materialet glider inte runt som tidigare, när handtagets överdrag gick att ta loss med dragkedja. Compact 360 XT Air är fortsatt smidig att köra samtidigt som vagnen känns riktigt rejäl. Namnet är något utav en rebus för den oinvigde. 360 står för de svängbara framhjulen, som även kan låsas i fast läge. XT står för den förlängningsbara suffletten och Air står för att vagnen har luftfyllda däck. Just körkänslan är en annan av styrkorna i Crescent 360 XT Air. Det finns gott om fjädring i chassit och hjulens storlek gör att vagnen klarar av grusvägar och lite terräng utan besvär. Det ställbara knäledshandtaget ger ett bra benutrymme för den som kör och innebär att vagnen går använda ihop med ståbräda.

Sittdelen är mysigt ombonad även om det ställbara, tygklädda fotstödet mer ser fint ut än är praktiskt med leriga barnskor i vagnen. Sittkomforten hos Crescent 360 XT Air är hög. Det långa ryggstödet gör att även längre barn har utrymme för huvudet, vilket ihop med den höga maxvikten ger en lång användningstid. Ryggstödet fälls med hjälp av ett lättanvänt handtag på baksidan och har sitt-, vilo- samt ett bra men inte helt plant liggläge. Den förlängningsbara suffletten är normallång i sitt utgångsläge, och blir bättre om den öppnas upp och förlängs. Förlängningen består dock av nät och lämpar sig därför bäst när det är varmt. Det hade varit positivt om det också funnits en solskärm at vika ut, för lite bättre solskydd av barnets kropp. Den främsta nackdelen med Crescent 360 XT Air är dock att vagnen blir relativt stor ihopfälld och att chassit ej låser ihop sig. Vid bilåkning känns den därför ganska osmidig. Men uppfälld och i rull så är Crescent 360 XT Air den mest funktionella av de klassiska sulkys vi har provat och en sann testvinnare.

Rymlig sittytaskön körkänslahög maxvikt och ombonad sittdel
Stor ihopfälldsuffletten hade kunnat vara längre

Bra pris hos:

Köpbarnvagn.se

2. Baby Jogger City Mini GT - BÄSTA TREHJULING

Trehjuling med punkteringsfria hjul, lång sufflett och ställbart knäledshandtag

Maxvikt: 30 kg Vikt på vagnen: 9,5 kg Storlek hopfälld (Längd): 80 cm Storlek hopfälld (Bredd): 62 cm Storlek hopfälld (Höjd): 25 cm Bredd: 62 cm Typ av hjul: Foam Framhjul: Swivel Ryggstöd: Steglöst ställbart, fullt liggläge

Baby Jogger City Mini GT

Baby Jogger City Mini GT är en modern barnvagnsklassiker och en favorit för många som behöver en vagn som har lång användningstid och kan rulla året runt. Vagnen är en trehjuling så det krävs en viss körteknik, i synnerhet när man ska upp på en buss eller över en trottoarkant, men när man väl vant sig vid det så känns vagnen lika stabil som en fyrhjuling. De tre hjulen är foamfyllda och kan således inte punkteras men har ändå lite stuns i sig, och grus kan inte fastna i dem. City Mini GT har ett knäledshandtag vilket gör att vagnen funkar bra även för familjer där föräldrarnas längd skiljer sig åt. För barnet är City Mini GT en bekväm vagn med mycket vidd i sittdelen, en justerbar fempunktssele och ett steglöst fällbart ryggstöd som går ända ned till fullt liggläge. Vagnen har inte ställbart fotstöd. Tack vare sittdelens storlek och den höga maxvikten kan i princip alla barn köras i City Mini GT fram tills att barnvagn inte längre behövs. För ett väldigt litet barn kan sittdelen behöva fyllas upp med en sittdyna för mer support i sidorna.

Suffletten på Baby Jogger City Mini GT är lång och täcker väl även i liggläget. Det finns två tittluckor i suffletten och när ryggstödet är nedfällt kan hela bakstycket rullas upp, under finns ett lager meshnät som ger bra genomströmning av luft i vagnen. Varukorgen är mycket rymlig och klarar med lätthet av att frakta hem ett par matkassar, om ryggstödet är nedfällt försämras dock åtkomligheten något. Hopfällningen av Baby Jogger City Mini GT är en av vagnen bästa egenskaper. Baby Joggers Quick Fold-teknik innebär att man enkelt lyfter vagnen i remmen i sittdelen, så fälls hela chassit ihop. City Mini GT blir mycket kompakt och platt och funkar därför ypperligt som en vagn att ha med i bilen, men också på resan. Körkänslan är också den mycket god. Vagnen rullar på bra och klarar av både snö och lite terräng utan att det tar stopp och det finns gott om utrymme för långa kliv. Ett litet minus med City Mini GT är att det är klurigt att få en sittdyna eller åkpåse att sitta snyggt, och en del tycker att sittläget är något för tillbakalutat. Men det är två små minus hos en vagn som annars bara har plus. Det är svårt att bli missnöjd med Baby Jogger City Mini GT och den är utmärkt för så många olika behov att vi därför utser den till bästa trehjulingen 2016.

Lång användningstidbra körkänslaoerhört smidig hopfällning
Något tillbakalutat sittläge

Bra pris hos:

Babyland.se

3. Nordic Crown Spin - BRA VAL

Rymlig sulky med lång sufflett, bra fjädring och tåliga, svängbara hjul

Maxvikt: 23 kg Vikt på vagnen: 11 kg Storlek hopfälld (Längd): 86 cm Storlek hopfälld (Bredd): 53 cm Storlek hopfälld (Höjd): 35 cm Typ av hjul: Punkteringsfria PU-hjul Framhjul: Swivel Ryggstöd: 3 lägen, lutat liggläge

Nordic Crown Spin

I samband med att Britax köpte upp BRIO upphörde tillverkningen av märkets sulkys Sitty, Race och Spin. Nu har dessa barnvagnar återuppstått tack vare det nya, svenska märket Nordic Crown. Spin också fått sig en mängd välbehövda uppdateringar och är i alla avseenden en ännu bättre vagn än tidigare. Nordic Crown Spin är en sulky med rymlig sittdel, vilket ihop med den höga maxvikten gör att vagnen får en lång användningstid. En normalstor treåring sitter bekvämt med marginaler för att växa lite till. Klädseln är tålig och enkel att hålla ren utan att den känns plastig eller obekväm för barnet att sitta på. Fotstödet kan vinklas i ett vågrätt och ett nedfällt läge. Bygeln är fast men den är högt placerad och lämnar gott med plats för barnets ben. För föräldern som kör är det bekvämt med det ställbara teleskophandtaget, som kan dras högt upp.

Nordic Crown Spin har en rejäl solsufflett med tittlucka av meshnät. Luckans lock hålls stängd med kardborre som tyvärr låter en del när luckan öppnas. Locket kan rullas ihop och fästas undan för bättre luftinflöde varma dagar. Suffletten kan öppnas upp i framkant och en rejäl solkeps kan dras ut. Även i liggläge är barnet väl skyddat när suffletten är fullt utfälld. Ryggstödet justeras genom att det dras lite uppåt, för att sedan vinklas till rätt läge. Sittläget är upprätt, därefter följer ett viloläge och sedan ett något lutat liggläge. Körkomforten i Spin är riktigt god. Chassit har fin fjädring och vagnen har ett bättre gung än många andra vagnar. Den gör sig bäst på plant underlag men fixar även lite ojämnheter. Nordic Crown Spin är utrustad med PU-hjul, som det inte fastnar sten i. Framhjulen är svängbara men kan låsas. Varukorgen är normalstor och rymmer det viktigaste. Vagnen fälls enkelt ihop och chassit låser sig automatisk. Ihopfälld blir Spin platt men ganska lång. Gillar man den klassiska sulkyn så kommer man gilla Nordic Crown Spin, som framgångsrikt bockar av alla de viktiga egenskaper en bra sulky ska ha.

Bra körkänslarymlig och bekväm sittdellång sufflett
Blir lång ihopfälld

Bra pris hos:

Babyland.se

4. Crescent 360 XT Air

Lättkörd sulky med skön körkänsla, rymlig och bekväm sittdel och en hög maxvikt

Maxvikt: 25 kg Vikt på vagnen: 13 kg Storlek hopfälld (Längd): 52 cm Storlek hopfälld (Bredd): 43 cm Storlek hopfälld (Höjd): 91 cm Typ av hjul: Lufthjul Framhjul: Swivel Ryggstöd: 3 lägen, lutat liggläge

Crescent Compact XT Air 360

Crescent 360 XT Air är en klassisk sulky med många moderna funktioner. Crescent har lyckats bra med att få till en smidig sittvagn som ändå har en rymlig sittdel och dessutom har de fått upp maxvikten 5 kg högre än standard - vilket kan öka på användningsperioden med flera år. Namnet 360 XT Air är något utav en rebus för den oinvigde. 360 står för de svängbara framhjulen, som givetvis även kan låsas i fast läge. XT står för den förlängningsbara suffletten och Air står för att vagnen har luftfyllda däck. Just körkänslan är en annan av styrkorna i Crescent 360 XT Air. Det finns gott om fjädring i chassit och hjulens storlek gör att vagnen klarar av grusvägar och lite terräng utan besvär. Det ställbara knäledshandtaget skapar bra utrymme för benen även för långa föräldrar, och barnet sitter ändå på ett rimligt avstånd från förälder.

Sittdelen är mysigt ombonad även om det ställbara, tygklädda fotstödet mer ser fint ut än är praktiskt med leriga barnskor i vagnen. Sittkomforten hos Crescent 360 XT Air är hög, barnet sitter ombonat och det långa ryggstödet gör att även längre barn har utrymme för huvudet. Ryggstödet fälls med hjälp av ett lättanvänt handtag och har sitt-, vilo- och ett bra men inte helt plant liggläge. Den förlängningsbara suffletten är normallång i sitt utgångsläge, och blir bättre om den öppnas upp och förlängs. Förlängningen består dock av nät och lämpar sig därför bäst när det är varmt, och vi hade väldigt gärna sett att det funnits en rejäl solskärm som gått att vika ut. Den främsta nackdelen med Crescent 360 XT Air är dock den relativt höga vikten och att vagnen blir relativt stor ihopfälld och att chassit ej låser ihop sig. Vid bilåkning känns den därför ganska osmidig. Men uppfälld och i rull så är Crescent 360 XT Air den mest funktionella av de klassiska sulkys vi har provat och därför utser vi den till bästa sulky 2016.

Skön körkänslarymlig sittdelbra maxvikt och hög sittkomfort
Stor ihopfälldnågot kort sufflett

Bra pris hos:

BabyV

5. Emmaljunga NXT30

Kompakt ihopfälld sulky med liggläge och innovativ T-bygel

Maxvikt: 22 kg Vikt på vagnen: 12,9 kg Storlek hopfälld (Längd): 22 cm Storlek hopfälld (Bredd): 58 cm Storlek hopfälld (Höjd): 76 cm Typ av hjul: Punkteringsfria ECCO-hjul Framhjul: Swivel Ryggstöd: Steglöst ställbart, fullt liggläge

Emmaljunga NXT30

Emmaljungas serie mer moderna NXT-vagnar omfattar numera även en sulky, kallad NXT30. Denna skiljer sig avsevärt från Emmaljungas äldre, klassiska sulkymodeller. NXT30 har en fast framåtvänd sittdel med ett ryggstöd som kan vinklas i tre olika lägen. Ett upprätt sittläge, ett viloläge samt ett så gott som plant liggläge. Viloläget är djupt tillbakalutat, kanske lite för mycket för en del barns smak. Ryggstödet justeras med en spärr på baksidan av sittdelen. Det är gott om utrymme under suffletten i vagnen, och selen kan anpassas i höjd när barnet växer. Fotstödet kan vinklas vågrätt eller nedåtlutat i två lägen. Det har ingen nedre kant, vilket gör att ett större barns fötter lätt blir hängande utanför.

Något som sticker ut rejält med NXT30 är att Emmaljunga för första gången har valt att använda sig av en T-bygel i sittdelen. Den lämnar gott om utrymme för barnets ben. När barnet ska sättas i vagnen, och när NXT30 ska fällas ihop, så kan bygeln vinklas framåt. Övre delen av bygeln, själva taket på T:et, kan dessutom enkelt tas bort. Att inte hela bygeln kan lossas känns dock som ett minus. NXT30 har en förlängningsbar sufflett med vädringslucka baktill, som även fungerar som tittlucka. Trots förlängningen känns den lite kort i liggläget.

Precis som med övriga NXT-vagnar så har även 30 både teleskop och knäled på handtaget. Den övre delen kan snurras 360 grader. Detta gör att vagnen fungerar mycket väl oavsett hur lång den som ska köra vagnen är – man kan alltid hitta en bekväm höjd på handtaget. Men det gör också vagnen mer kompakt när den fälls ihop. Det är fler moment att fälla NXT30 än en äldre Emmaljunga-sulky, men vagnen blir betydligt kortare när den väl är hopfälld.

Emmaljunga NXT30 har en för vagnens storlek normalstor varukorg, som rymmer det mest väsentliga. Hjulen är 100% återvinningsbara ECCO-hjul. De är punkteringsfria, men med luftkanaler inuti för att efterlikna känslan i ett par lufthjul. De känns initialt lite hoppiga, men de är många resor bättre än den äldre typen ECCO-hjul från Emmaljunga. Körkänslan i vagnen är god. Den rullar lätt och är enkel att svänga. Tack vare handtagslängden kan NXT30 lätt kombineras med en ståbräda. Totalt sett är det en bra sulky som känns modern i funktionerna. Och att Emmaljunga släppt den i en ECO-kollektion med tyger av återvunnet material känns helt rätt i tiden.

Kompakt ihopfällninghandtag som kan justeras i både höjd och vinkelhögt ryggstöd med mycket rymd i sittdelen
För djupt vilolägenågot kort sufflettfotstödet blir snabbt urvuxet

Bra pris hos:

Köpbarnvagn.se

6. Nuna Pepp Luxx

Mycket kompakt hopfällning, rymlig sittdel, lättkörd och smidig att ha i bilen

Maxvikt: 18 kg Vikt på vagnen: 10,3 kg Storlek hopfälld (Längd): 54 cm Storlek hopfälld (Bredd): 33,5 cm Storlek hopfälld (Höjd): 89 cm Bredd: 55 cm Liggläge: Lutat liggläge Typ av hjul: Plast Framhjul: Swivel Ryggstöd: 3 positioner, viloläge.

Nuna Pepp Luxx

Nuna är ett mindre känt barnvagnsmärke men deras sulky Pepp har lyckats göra sig ett namn, och Pepp Luxx är den förbättrade efterföljaren. Vagnen ser möjligtvis inte mycket ut för världen med små hjul och enkla funktioner men den presterar över förväntan. Pepp Luxx har lite högre maxvikt än standard och sittdelen rymmer också barn upp till ungefär 3-4 års ålder. De främsta skillnaderna mellan Pepp Luxx och vanliga Pepp är att suffletten blivit förlängningsbar, varukorgen är större och att sittdel och fotstöd förbättrats. Vagnens handtag kan höjas och sänkas, och på Luxx kan även fotstöd regleras i två olika lägen. Sittdelen har sittläge och sedan två olika vilolägen som regleras med dragkedja, själva sittytan har fått förbättra vaddering och känns nu riktigt mjuk och skön. Vagnen har en bygel med lite böjlighet i men som inte är av swing away-typen så därför oftast behövs ta bort innan barnet sätter sig. Pepp Luxx har en smart fempunktsele som är enkel att använda. Suffletten har en utvikbar solkeps men kan även öppnas upp med dragkedja för åtkomst till en lång solskärm som kan dras fram och ger riktigt bra skugga.

Nuna Pepp Luxx har visserligen fått en större varukorg men den är fortfarande åt det mindre hållet och vagnen är inte en ultimat kompanjon när man ska handla mat även om lite packning givetvis ryms. Rullet i Nuna Pepp Luxx är överraskande bra. Plasthjulen är rätt små och ser ut som att de skulle slitas snabbt men tvärtom är de riktigt tåliga och klarar av både grus och lite terräng. Vagnen är mycket lättsvängd och kan med lätthet köras med en hand även om man har ett barn i sittdelen som väger mycket. Pepp Luxx fungerar bra i vardagen men utmärker sig när det gäller packning i bil och vid resor. Vagnen är mycket enkel att fälla ihop och blir riktigt platt. Den kompakta formen på chassit innebär att den enkelt lyfts in i ett bagageutrymme, vagnen kan låtsas i hopfällt läge så blir den ännu enklare att bära på. Nuna Pepp Luxx utmärker sig utseendemässigt men funktionerna är både väl genomtänkta och konstruerade. Det finns många användningsområden där man som förälder har stor glädje av att ha med sig Nuna Pepp Luxx.

Lättkördliten hopfälld och smidig vid resor
Något liten varukorg

7. Nordic Crown Race

Klassisk sulky med fyra fasta hjul, förlängningsbar sufflett och rymlig sittdel

Maxvikt: 23 kg Vikt på vagnen: 11 kg Storlek hopfälld (Längd): 92 cm Storlek hopfälld (Bredd): 53 cm Storlek hopfälld (Höjd): 35 cm Typ av hjul: Punkteringsfria PU-hjul Framhjul: Fasta Ryggstöd: 3 lägen, lutat liggläge

Nordic Crown Race

BRIO Race var under en lång tid en populär sulkymodell, som dock slutade tillverkas när märket köptes upp av Britax. Nu har den nya, svenska tillverkaren Nordic Crown tagit upp produktionen igen och man har även genomfört en del uppdateringar av Race. Både fram- och bakhjul är nu tillverkad i tåligt PU-material, vilket innebär att det inte fastnar grus i dem och hjulen kan såklart inte heller få punktering. Alla fyra hjul är av samma storlek och det gör vagnen tålig nog att fixa en del terräng. Chassit har fjädring vid bakhjulen, vilket gör vagnen ett skönt gung. Race är utrustad med teleskophandtag som kan ställas i fler lägen, och går att få högt upp vilket är bekvämt för långa föräldrar i och med att även stegutrymmet då utökas. Vagnen är de fasta framhjulen till trots ändå relativt lättstyrd. Med ett tungt barn i sittdelen krävs dock ett högre tryck på handtaget vid snäva svängar.

Nordic Crown Race har en högt placerad, fast bygel som lämnar bra med utrymme för barnets ben. Sittdelen är utrustad med fempunktssele. Fotstödet kan vinklas i två olika lägen. För att justera ryggstödet drar man det något uppåt och fäller det sedan bakåt till önskad position. Sittläget är upprätt medan liggläget är något lutat, men bra nog för att även mindre barn ska kunna sova bekvämt. Suffletten har en tittlucka av meshnät och en rejäl solkeps som utdragen skuggar hela vagnen effektivt, även när ryggstödet är nedfällt. Varukorgen är relativt rymlig och enklast att komma åt bakifrån. Det finns plats för att ställa in en normalstor matkasse. Vagnen fälls enkelt ihop och blir då platt men ganska lång. Chassit låser sig automatisk vilket är praktisk om vagnen ska lastas in i en bil. Tack vare Nordic Crown Races höga maxvikt på 23 kg och den rymliga sittdelen så kan vagnen användas upp till minst tre, fyra års ålder. De fasta framhjulen är rejäla och gillar man vad de gör för vagnens stabilitet och framkomlighet på ojämnt underlag så kommer man trivas väl med Nordic Crown Race.

Rymlig sittdelrejäla hjul av bra materiallång sufflett
Blir lång ihopfälldde fasta framhjulen gör den lite mer svårstyrd

Bra pris hos:

Babyland.se

8. Kronan Sulky/S

Lättstyrd sulky med svängbara lufthjul framtill, hög maxvikt och bra liggläge

Maxvikt: 20 kg Vikt på vagnen: 10,3 kg Storlek hopfälld (Längd): 63 cm Storlek hopfälld (Bredd): 53 cm Storlek hopfälld (Höjd): 40 cm Bredd: 53 cm Typ av hjul: Lufthjul Framhjul: Swivel Ryggstöd: Steglöst ställbart, fullt liggläge

Kronan Sulky/S

Kronan Barnvagnar släppte en ny version av sin populära Sulky vintern 2014/2015. Nya Sulky/S har också fyra lufthjul, men de två framhjulen är svängbara - de kan också låsas i fast läge om man skulle vilja. Att Sulky/S fick swivelhjul innebar att vagnen blev betydligt mer lättkörd och att man inte behöver trycka ned handtaget för att häva vagnen när den ska svängas med tungt barn i sittdelen. Första modellen av Sulky/S drabbades av en del barnsjukdomar i form av problem med framhjulen, men modell 2016 har fått ett par centimeter kortare chassi vilket gjort vagnen mer stabil och att bekymret med vobblande framhjul byggts bort. I övrigt är de två vagnarna mycket lika varandra. Maxvikten är högre än standard, ryggstöd fällts steglöst ned till fullt liggläge och suffletten har en rejäl solkeps som fälls ut för ett riktigt bra skydd mot väder och vind. Handtaget är ergonomiskt och har en knäled som gör att det kan vinklas i flera olika lägen. Den långa föräldern skulle gärna sett att handtaget kom ut en bit från vagnen, då stegutrymmet för benen blir något mer begränsat än önskvärt. För vardagspromenader är det inget man tänker på men ska man gå i mer rask takt finns en liten risk för att man kickar i chassit med tårna.

Hopfällningen av Kronan Sulky/S är nästan lika kompakt som av Kronan Sulky. Vagnen är lika smal och fälls även den ihop i två steg genom att vika på mitten, och chassit kan låsas i hopfällt läge med en rem. Vagnen blir kompakt men några centimeter högre, vilket inte är något som påverkar hur Sulky/S är att använda i en bil eller under en resa. Sittdelen är rymlig och liggläget samt det ställbara fotstödet ger det mindre barnet en väldigt fin och plan sovyta. För att chassit ska fungera med de svängbara framhjulen utan att de tar i någonstans så har dock varukorgen fått bantas ner något i storlek, och här har vi vagnen största minus. Varukorgen rymmer några liter mjölk och en limpa bröd men blir snabbt full, så Sulky/S är inget för den som behöver storhandla med vagnen eller överlag tycker om att ha mycket packning. Trevliga promenader får man dock, lufthjulen tar sig fram överallt och det är ett skönt gung i chassit både för den som åker och den som kör. Kronan Sulky/S är en populär sittvagn och efter att ha kört den är det inte svårt att förstå varför.

Rymlig sittdelbra ligglägelufthjul som tar sig fram i all terräng
Liten varukorglite ont om benutrymme för långa föräldrar

Bra pris hos:

Jollyroom

9. Emmaljunga Scooter 4S

Sulky med bekvämt handtag, bra förlängningsbar sufflett och god komfort för barnet

Maxvikt: 15 kg Vikt på vagnen: 10,9 kg Storlek hopfälld (Längd): 87 cm Storlek hopfälld (Bredd): 50 cm Storlek hopfälld (Höjd): 28 cm Bredd: 50 cm Typ av hjul: Punkteringsfria, finns även lufthjul Framhjul: Swivel Ryggstöd: 3 positioner, lutat liggläge

Emmaljunga Scooter 4 S

Den klassiska sulkyn har sett i stort sett likadan ut i många år, och Emmaljunga är ett av få barnvagnsmärken som även i modern tid satsar på den här barnvagnsmodellen. De gör det bra dessutom. Scooter har funnits i Emmaljungas sortiment i ett tag, men i många olika versioner. Emmaljunga jobbar dessutom med årsmodeller och det exemplar som vi har testat är från 2016. Scooter 4S innebär att vagnens framhjul är snurrbara, men de kan även låsas i fast läge. Det finns även möjlighet att byta ut alla fyra hjulen mot lufthjul som tar terräng bättre. De punkteringsfria lättviktshjulen hanterar grus bra och tar sig fram dugligt också i snö. I vagnen chassi finns fjädring som gör åkturen mjukare för barnet. Knäledshandtaget är klätt i läderimitation och mycket bekvämt att hålla i. Det kan vinklas i flera lägen och är tillräckligt långt för att även de längsta av ben ska kunna gå obehindrat bakom vagnen. Vagnen fälls enkelt ihop men blir ganska lång i hopfällt läge och det finns inget automatiskt lås som håller ihop chassit. Scooter 4S gör sig bäst för den med rejält bagageutrymme eller som inte behöver en vagn som blir liten hopfälld.

Sittdelen har hög sittkomfort för barnet och känns mycket ombonad. Ryggstödet är enkelt att reglera genom att det dras uppåt och positioneras i ett nytt läge. Sittläget är upprätt medan liggläget inte är plant utan mer tillbakalutat, dock utan tvekan tillräckligt bra lutning för att ett barn ska sova gott. Fotstödet är också det ställbart i flera lägen. Bygeln är fast men det finns gott om utrymme under den och fempunktselen kan höjdjusteras. Suffletten är mycket rejäl och kan förlängas så den täcker i princip hela sittytan. När suffletten fälls bak så hänger den nedåt, inget som stör någon funktion men rent estetiskt är det inte så tilltalande. Varukorgen på Emmaljunga Scooter 4S är åt det rymligare hållet för att sitta på en sulky, inte helt lätt att ställa ned en matkasse direkt i men det går i en hel del så vagnen fungerar ändå att handla mat med. Rullet är helt okej men sedan framhjulen blev enkelt avtagbara så har Emmaljunga tampats en del med att vagnarna känns tröga att svänga. Scooter 4S är en trevlig promenadkompis likväl och för den som behöver en pålitlig sulky av hög kvalitet så uppfyller Emmaljunga Scooter 4S förväntningarna.

Bekvämt handtagbra komfort för barnetbra varukorg
kan ha något trögt rull ibland

Bra pris hos:

Lekcenter

10. Britax B-Motion 3 Plus

Maxvikt: 17 kg Vikt på vagnen: 11,5 kg Storlek hopfälld (Längd): 41 cm Storlek hopfälld (Bredd): 58 cm Storlek hopfälld (Höjd): 70 cm Typ av hjul: Lufthjul Framhjul: Swivel Ryggstöd: Steglöst ställbart, fullt liggläge

Britax B-Motion 3 Plus

Britax B-Motion 3 Plus är en sittvagn med tre stora lufthjul. Modellen är inte fullt lika rymlig i sittytan som B-Motion 4 Plus, framför allt är det fotstödet som känns kort. Barn upp till tre år sitter bra i vagnen, i ryggstödet och upp till suffletten finns gott om plats. Den fast framåtvända sittdelen har ett ryggstöd som steglöst kan fällas ned till fullt liggläge. Vill man använda vagnen från födseln så finns det en liggdel att köpa till och fästa på chassit. I sittdelen finns Britax smarta sele som enkelt delas i separata selremmar, vilket underlättar om man vill sätta i en åkpåse i vagnen. Vagnen har ett ställbart fotstöd. När fotstödet fälls upp och ryggstödet fällts ned får man till en väldigt bra, helt plan liggyta. Komforten för barn som ska sova i vagnen är således mycket god.

Suffletten är lång och ger ett väldigt bra solskydd. På suffletten finns en vädringslucka som även kan användas som tittlucka. Tyvärr hålls locket för luckan på plats med kardborre, vilket innebär att det låter lite varje gång den öppnas. Britax B-Motion 3 Plus har en rymlig varukorg som man kommer åt både från sidorna och bakifrån. Med ryggstödet nedfällt får man även tillgång till en mindre förvaringsficka med dragkedja. En bygel medföljer med vagnen, den kan öppnas upp i sidorna och vikas undan när barnet ska klättra i och ur.

B-Motion 3 Plus har ett ställbart knäledshandtag och vagnen är relativt lättstyrd. Framhjulet kan låsas i fast läge, något som är praktiskt både i terräng och om man går på sluttande underlag – där ju trehjulingar extra mycket tenderar att vilja dra åt det håll det sluttar. Att fälla ihop vagnen görs genom att man trycker in en grå knapp på sidan av chassit och sedan lyfter upp den i hopfällningsremmen i sittytan. Den blir kompakt och eftersom att chassit låser sig automatiskt är den enkel att packa in i bilen. Britax B-Motion 3 Plus hade gärna kunnat få ha lite mer benutrymme, och även häveffekten känns något bristande. I övrigt är detta en vagn som tar sig fram väl både i terräng och snö utan att ta upp så mycket plats när den fällts ihop, och för det ska Britax B-Motion 3 Plus ha beröm.

Smidig ihopfälldhelt plan sovytafixar terräng och snö
För kort fotstöddålig häveffekt

Bra pris hos:

Köpbarnvagn.se

11. Elodie Details Stockholm Stroller 3.0

Snyggt designad sulky av paraplyvagnsmodell, med bra liggläge och lång sufflett

Prisklass: Mellan Vikt på vagnen med sittdel: 8,5 kg Mått hopfälld med hjul: 118 x 28 x 33 cm Vändbar: Nej Liggdel: Nej Resväska: Ingår Regnskydd: Köps separat Sovposition: Liggläge Handtag: Delat, ej justerbart i höjd Maxvikt: 15 kg Adapter för babyskydd: Nej

Elodie Details Stockholm Stroller 3.0 Powder Pink

Elodie Details är mest kända för sina barnvagnstillbehör och andra barnaccessoarer, men de har faktiskt haft Stockholm Stroller i sortimentet under många år. Barnvagnen är en klassisk paraplysulky i lite roligare design, och nu när Elodie Details uppdaterat den så har vagnen givits verktyg för att förbli aktuell ytterligare år framöver. Stockholm Stroller 3.0 är en framåtvänd sittvagn med delat handtag. Vad som gör den till en paraplyvagn är hur den fälls ihop. Istället för att enbart vikas på mitten så trycks en paraplyvagn också ihop på bredden. Ihopfälld är den därmed smal men lång. Stockholm Stroller har en förlängningsbar sufflett med magnetlås, utrustad med en lång solkeps som kan vikas ut. Solskyddet för barnet är väldigt bra. Ryggstödet kan vinklas i flera lägen ned till ett liggläge, och fotstödet är också ställbart – ett plus för bra sovkomfort för barnet. Varukorgen rymmer en del men är något svår att komma åt.

Det som främst skiljer Elodie Details Stockholm Stroller 3.0 från dess föregångare är att den nya versionen har enkla framhjul. Dubbla framhjul används ofta på mindre vagnar för att göra dem mer stabila, men Stockholm Stroller 3.0 känns inte det minsta vinglig och de enkla framhjulen gör vagnen betydligt mer lättstyrd. Skillnaden i körkänsla är utan tvekan till det bättre. Vagnen har också utrustats med fäste för mugghållare, och både en sådan samt en bygel kan numera köpas till separat. Styrkorna hos Elodie Details Stockholm Stroller 3.0 är den rymliga sittdelen, den snygga designen med många stilfulla detaljer – såsom förvaringsfickan på baksidan av ryggstödet – och den långa suffletten. Även om Stockholm Stroller 3.0 gjorts mycket mer lättsvängd så innebär ett delat handtag alltid att det är svårare att köra med en hand. Är paraplysulkyn som modell intressant för ens barnvagnsbehov så är Elodie Details Stockholm Stroller 3.0 ett av de roligare alternativen på marknaden.

Lång sufflettrymlig sittdelmycket snygg design
Delat handtagnågot svåråtkomlig varukorg

Bra pris hos:

Stor&Liten

12. Elodie Details Stockholm Stroller

Maxvikt: 15 kg Vikt på vagnen: 8,5 kg Storlek hopfälld (Längd): 110 cm Storlek hopfälld (Bredd): 28 cm Storlek hopfälld (Höjd): 33 cm Bredd: 50 cm Liggläge: Lutat liggläge Typ av hjul: Plasthjul Framhjul: swivel

Elodie Details Stockholm Stroller Dot

Elodie Details Stockholm Stroller är i grunden en klassisk paraplyvagn som fälls ihop enligt samma principer som andra paraplyvagnar. Vagnen sticker dock ut i framför allt tre avseenden: förlängningsbar sufflett som gör vagnen väl lämpad att användas på resor eller under sommarsemestern, lite större hjul som bättre klarar av även enklare grusgångar, samt att vagnen finns i flera olika utföranden med både mycket färg och mönster. Stockholm Stroller har en sittdel som är i samma storlek som hos en vanlig sulky, alltså relativt rymlig. Det finns ingen bygel till vagnen. Fotstödet är ställbart i två lägen, vågrätt eller nedvikt. Det finns även ett fast fotstöd på chassit. Sittdelen har tre lägen, liggläget är inte helt plant men tillräckligt bra för att även ett mindre barn ska kunna sova bekvämt.

Suffletten på Elodie Details Stockholm Stroller är väl genomtänkt. Dels har den en utfällbar solkeps, dels kan den öppnas upp med dragkedja och på så sätt fällas fram ytterligare ett steg. Även i liggläget är således hela barnet väl skyddat från sol. Suffletten har en tittlucka med nät, samt en förvaringsficka på baksidan av sittdelen. Varukorgen är rymlig för att tillhöra en paraplyvagn. Med sittdelen nedfälld i liggläge är den något svår att komma åt, men i sittläget får man enkelt ned en sköterska eller en matkasse. Vagnen har delat handtag så enhandskörning kan bli knepigt med ett tyngre barn i vagnen. Stockholm Stroller är smal och tar sig fram bra även i trånga utrymmen, den är även lätt att hantera i hopfälld tack vare låg vikt och en spärr som automatiskt låser ihop vagnen. Körkänslan i vagnen är klart godkänd men helhetsbetyget dras ned något av att det inte är lika lätt att ta ut stegen som vanligt när man kör en paraplysulky, och att Stockholm Stroller trots storleken på hjulen ändå bäst lämpar sig för körning på plan mark eller inomhus.

Lång sufflettsnygg design
Plastiga hjul

Bra pris hos:

Köpbarnvagn.se

Hitta på sidan

Allt om sulky

En sulky är en barnvagn i något enklare utförande, avsedd att användas av lite större barn. Sulkys är fast framåtvända och har oftast viloläge och ibland - men inte alltid - fullt liggläge. Sulkyn bör och brukar även vara liten och behändig när den fälls ihop. En del sulkys fälls mer som en duovagn, det vill säga att de viks ihop och blir framför allt lägre när de är hopfällda. Andra sulkys går under benämningen paraplyvagnar och fälls ihop både på bredden och höjden. Det finns sulkys som har många funktioner och sådana som har basfunktionerna men inget extra. En tydlig egenskap som skiljer sig mellan olika modeller är hjulen. Det går att hitta både tre- och fyrhjuliga sulkys och också många varianter av däck: lufthjul, plasthjul, dubbelhjul och enkelhjul. Givetvis finns det sulkys med fasta framhjul, och sådana som har svängbara framhjul. Ska sulkyn köras i snö och terräng är det bra om den har stora hjul, ska den endast användas i stadsmiljö kan små hjul räcka.

I och med att en sulky ofta är en typ av vagn som köps in för att ersätta en singelvagn så kan det vara smart att i förväg testa sitt barn i vagnen och se att det finns utrymme att växa. När man brukar börja med sulky är olika men det är vanligt att byta ut sin första barnvagn till en enklare modell från att barnet är 1,5 - 2 år gammal. Ska vagnen användas till ett stort barn, så blir det viktigt att det inte direkt blir trångt för benen under bygeln med vinterkläder på, att liggläget inte är för kort och att barnets huvud inte slår i suffletten när den ska fällas ut. Det är också värt att notera att en del sulkys har maxviktskapacitet på 15 kg - vilket är en slags standard, medan andra är godkända för betydligt högre belastning och orkar upp till 20-25 kg, och därmed kan får en längre användningstid.

Syftet med en sulky är vanligtvis att byta ut den vändbara duovagnen mot något billigare och mer slittåligt. Dels för att barnet kanske inte åker vagn lika mycket och dels för att man vill ha en vagn att köra till och från förskolan eller att använda bara vid behov vid enstaka tillfällen. Men även när man väljer en sulky bör man se över sin egen livsstil. Har man tidigare haft en duovagn med rymlig varukorg och planerar att också fortsättningsvis handla mat med barnvagnen så är det smart att välja också en sulky där varukorgen rymmer en eller ett par matkassar. En del använder sulkyn också som resevagn, och tror man sig ha många solresor att göra så finns det vissa sulkys som har bättre sufflett och solskydd än andra. Det finns även sulkys som är riktigt basala i sitt utförande och där sufflett är något som köps till separat.

Kolla även in vår köpguide med fler viktiga parametrar när du ska köpa barnvagn. Länk till köpguide

Logga in

Bli medlem gratis

Inte medlem? Bli medlem