Vi lagrar data om din användning i cookies. Genom fortsatt användning godkänner du detta

Cookiepolicy

Duovagn: 23 modeller i test

AvPriceRunnerUppdaterad 22 maj 2019

Hur hittar man rätt barnvagn? Det gäller att välja en som passar ens budget, den miljö man rör sig i och som får plats i bilen eller kommer in i hissen. Vi har testat barnvagnar och utser Britax Smile 2 till bäst i test. Det är en mycket prisvärd duovagn med ombonad liggdel, bra liggläge i sittdelen, rymlig varukorg och rejäla, luftfyllda hjul.

Bugaboo Fox utses till bästa premiumval. Det är en påkostad duovagn med låg vikt, härlig körkänsla och mycket vältäckande sufflett. Den kan dessutom fällas ihop kompakt och har en stor varukorg.

Så gjorde vi testet

Vi gör våra tester själva och testar alla produkter så som de är tänka att användas i verkligheten. I vårt test av duovagnar har vi låtit såväl vanliga barnfamiljer som experter inom området få köra vagnarna med barn i. Vagnarna har använts med både liggdel och sittdel. De har körts i olika terräng för att se hur väl de fungerar i stadsmiljö och ute i naturen. Vagnarnas alla funktioner har gåtts igenom och testats. Duovagnarna har alla använts under längre perioder för att en rättvis bedömning av kvalitet ska kunna göras.

I testet av duovagnar har vi inkluderat alla modeller av barnvagn som är tänkta att användas från födseln, först med separat liggdel alternativt med hård- eller mjuklift i sittdelen, och därför efter med sittdel. Eftersom att alla familjer har olika vardag så finns det ingen vagn som passar alla bäst. Det är viktigt att utgå ifrån sina egna behov. I vårt test är ambitionen att göra en generell bedömning och beskrivning av varje vagn. Vi har tittat extra noga på följande egenskaper:

  • Egenskaper: Är det en duo- eller kombivagn, kan sittdelen vändas, hur blir vagnen när den fälls ihop och vad ingår barnvagnen?

  • Funktioner: Kan handtaget justeras i höjd, är det smidigt att fälla ihop vagnen, är knappar och spärrar enkla att använda sig av?

  • Användning: Hur är vagnen att rulla, finns det fjädring i chassit och är körkänslan bra? Sitter barnet bekvämt och underlättar eller försvårar vagnen livet som förälder?

Utöver egenskaper och funktioner har vi i vår slutgiltiga bedömning också vägt in vagnens design och hur dess prisvärde upplevs. Vi har därefter utsett testvinnare i flera olika kategorier uppdelat i olika prisklasser, så det finns en köprekommendation som passar alla plånböcker.

1. Britax Smile 2 - BÄST I TEST DUOVAGN

Mycket prisvärd duovagn med liggläge i sittdelen, luftfyllda hjul och rymlig varukorg

Prisklass: Budget Maxvikt ligg/sittdel: 9/17 kg Vikt på vagnen m sittdel: 13 kg Mått hopfälld med hjul (Längd): 89 cm Mått hopfälld med hjul (Bredd): 57 cm Mått hopfälld med hjul (Höjd): 38 cm Hjul: Lufthjul Typ av sittdel: Vändbar, vanlig Ingår regnskydd/fotsack: Nej/ja Adapter för babyskydd: Ja Handtag: Knäled

Britax Smile 2

Britax Smile 2 är den uppdaterade versionen av omåttliga populära Brio Smile. Britax köpte upp BRIO för ett par år sedan och har sedan dess sakta men säkert flyttat över de olika barnvagnsmodellerna under sitt eget varumärke, samt slutat tillverka några av dem. Smile är nu Smile 2 och i grunden samma vagn men med ett antal uppdateringar; maxvikten har höjts till 17 kg, suffletten är numera ljudlös och klädseln är tillverkad av ett annat material, som känns lite mindre grovt. Smile har fått en helt ny liggdel. Den känns ombonad och är mycket enklare att ta av från chassit än vad den gamla Brio Smile-liggdelen var. Chassit har numera Britax-infästningar, vilket innebär att samma liggdel kan användas på en del andra Britax-chassin. Det gör också att Britax babyskydd kan fästas direkt på chassit. Vill man använda Smile 2-chassit med babyskydd av andra märken, exempelvis från Maxi Cosi, så finns det att köpa till separat.

Endast 57 cm smal så är Britax Smile 2 enkel att manövrera i stadsmiljö samtidigt som de fyra lufthjulen klarar av både lättare terräng och snö. Framhjulen är snurrbara och går att låsa. Chassit har fjädring som gör barnets åktur mjukare. Med sitt knäledshandtag så kan vagnen anpassas till både längre och kortare förare, och eftersom att den inte har någon bakaxel så kan man ta ut stegen ordentligt. Britax Smile 2 har en mycket generös varukorg som är lättåtkomlig från flera håll. Vagnen kan fällas i ett stycke med sittdelen på, och blir minst hopfälld med sittdelen vänd framåt men är inte vad vi skulle klassa som liten ihopfälld i jämförelse med andra duovagnar.

Smile 2 kan användas både som duo- och kombivagn. Som kombivagn använder man Smile med sittdelen i liggläge med en lift i, där liften kan fästas i sittdelen för säker körning. Sittdelen på Smile har i princip fullt liggläge, är vändbar och högt placerad. Suffletten är av den längre typen och fotstödet är fällbart i flera olika lägen. Bygeln är av swingaway typen och footsack/vindskydd medföljer. Sittdelen är något kort i ryggen och utrymmet mellan sittdel och bygel ganska tight, varför Smile 2 storleksmässigt lämpar sig bäst för barn upp till cirka 2 år. Britax Smile 2 är ett mycket bra barnvagnsval för den som söker en vagn som är både smal och smidig men tål lite olika typer av underlag. Det är svårt att få mer eller bättre duovagn för priset, så därför utser vi Britax Smile 2, precis som dess föregångare Brio Smile, till bäst i test.

Smalluftfyllda hjulstor varukorgbra liggläge och mycket prisvärd
Lite otymplig ihopfälldkort ryggstöd

Bra pris hos:

Babyland.se

2. Bugaboo Fox - BÄSTA PREMIUMVAL

Påkostad duovagn med låg vikt, härlig körkänsla och mycket vältäckande sufflett

Prisklass: Premium Maxvikt ligg/sittdel: 9/17 kg Vikt på vagnen m sittdel: 9,9 kg Mått hopfälld med hjul (Längd): 88 cm Mått hopfälld med hjul (Bredd): 60 cm Mått hopfälld med hjul (Höjd): 46 cm Hjul: Foamhjul Typ av sittdel: Vändbar, ergonomisk Ingår regnskydd/fotsack: Ja/nej Adapter för babyskydd: Ja Handtag: Teleskop

Bugaboo Fox

Fox är nykomlingen i Bugaboo-familjen när Buffalo pensioneras; en duovagn med separat liggdel och ergonomisk sittdel. Sitt- och liggdelsklädsel monteras på samma ram och här har Bugaboo gått från en okomplicerad till en riktigt invecklad montering, som kräver att instruktionsboken lusläses. Väl på plats är liggdelen både rymlig och riktigt mysigt ombonad. Sittdelen är vändbar och har sitt-, vilo- samt liggläge i båda riktningarna. För att fälla sittdelen lossar man en vit spärr på ryggstödets baksida. Tyvärr är den initialt ganska trög och man måste ibland använda båda händerna för att få ut den hela vägen. Selen i sittdelen är tvärtom enkel. Alla fyra selremmar klickas in separat i selens spänne och remmarna kan justeras både i höjd och omfång. Fotstödet är i hårdplast, som ska vara mer tåligt än textil. Ytan blir snabbt repig men fotstödet är enkelt att hålla rent. Fox sufflett har samma grundkonstruktion som Cameleons och i dess förlängda läge går den hela vägen ned till barnets ben. Inte en chans att kyliga vindar eller irriterande solstrålar kan leta sig in.

En funktion som skiljer Fox från övriga Bugaboo-vagnar är att chassit har fått fjädring. Fox har skumfyllda hjul och de låsbara framhjulen är något mindre än de hos Buffalo och Donkey. Men tack vare fjädringen så är Fox behaglig även på grusväg och fixar en del terräng, men gör sig trots allt bäst på plana underlag. I grövre terräng kan den köra fast, och den är paradoxalt nog lite för lätt för att orka knuffa sig igenom djupare lera och snö. På asfalt rullar vagnen fram som på moln och Fox är mycket lättstyrd. Handtaget kan ställas i flera höjdlägen och varukorgen är underbart rymlig, samt lättåtkomlig från flera håll. Ball point-bromsen är mycket smidig, ett klick för att lägga i den och ett till för att lossa. Dock irriterar det att man för enkelt trampar på varukorgens hörn varje gång man ska bromsa vagnen, något som lär synas som slitage efter en tid.

Fox har en kompakt ihopfällning. Sittdelen kan göras plan och även chassit har ett extra kompakt läge för när vagnen ska ta upp minimalt med plats. Vagnen väger dessutom endast 9,9 kg med sittdelen på. Det är riktigt låg vikt för en duovagn och gör Fox till en fröjd att lasta in i bilen. Bugaboo Fox har ett högt pris men är en väldesignad vagn som är härlig att köra och härlig att använda när den väl monterats. Det råder inga tvivel om att Bugaboo åter igen lyckats ta fram en barnvagn som motsvarar många föräldrars behov i vardagen.

Mycket lättstyrdlång sufflettlåg viktbra fjädring i chassit
Dyrkomplicerad monteringtrög fällningsknapp på sittdelen

Bra pris hos:

Köpbarnvagn.se

3. Joolz Day 3 - MYCKET BRA VAL

Snyggt designad duovagn med genomtänkt liggdel och härlig körkänsla

Prisklass: Mellan Maxvikt ligg/sittdel: 9/15 kg Vikt på vagnen m sittdel: 12,7 kg Mått hopfälld med hjul (Längd): 83 cm Mått hopfälld med hjul (Bredd): 61 cm Mått hopfälld med hjul (Höjd): 42 cm Hjul: Punkteringsfria skumdäck Typ av sittdel: Vändbar, ergonomisk Ingår regnskydd/fotsack: Nej/nej Adapter för babyskydd: Ja Handtag:** Teleskop

Joolz Day3 Earth (Duo)

Joolz Day 3 är uppföljaren till Joolz Day 2, och det är inte mycket som skiljer de två vagnarna åt. I jämförelse med Day 2 så har Day 3 bland annat fått integrerade fästen för skötväskan, förbättrad fotbroms, reptåligare ytor, rymligare sele i sittdelen och en ram som är enklare att klicka i chassit.

Joolz Day 3 är en duovagn med moderna funktioner och en design som stilmässigt ligger helt rätt i tiden. Liggdelen fungerar året om men lämpar sig extra väl om sommaren. Både sufflett och själva liggdelsklädseln kan öppnas upp framtill. Under finns meshtyg som släpper in luft och skapar en bra cirkulation i liggdelen. Day3 är mysigt ombonad för den nyfödda, med en mjuk madrass och ett bra liggdelslock som skyddar mot väder och vind. Liggdelen kan enkelt lyftas loss från chassit och får bäras i bygeln, upp till 9 kg.

När det är dags att byta till sittdel så tar man loss liggdelstyget från ramen och fäster sittdelstyget istället. Det är en del moment men tack vare en tydlig instruktionsbok så blir det inte svårt. Sittdelen är ergonomisk och vändbar. Den kan vinklas från sittläge, till viloläge och ned till ett liggläge. En unik funktion för Day3 är att fotstödet kan förlängas, vilket gör att man enkelt skapar mer benutrymme för det växande barnet.

Det är samma sufflett till sittdelen som till liggdelen. Framtill har den en utvikbar solkeps och suffletten kan som sagt öppnas upp för bättre ventilation. I liggläget känns suffletten en aning kort men i sittläge funkar den utmärkt. Bygeln är av swing away-typen. Sittdelens sele kan lätt delas i separata selremmar, något som underlättar när man ska sätta i en åkpåse eller sittdyna i vagnen. Sittdelen är varken liten eller stor i sittutrymmet, och funkar för de flesta barn upp till 2-3 års ålder – något som matchar maxvikten om 15 kg väl.

Den som gillar promenader kommer gilla Joolz Day 3. Körkänslan i vagnen är mycket god. I chassit finns viss fjädring och vagnen rullar både snabbt och lätt. Framhjulen kan bytas ut mot större terränghjul om man vill, då fixar vagnen snö bättre. Men detta är mer en vagn för stadsmiljö en för körning på landet. Day3 passar väl för långa föräldrar. Dels kan handtaget justeras till en riktigt hög höjd. Dels är både sitt- och liggdel högt placerade.

Day3 kan fällas med sittdelen på men blir mer kompakt om man fäller chassit separat. Vagnens varukorg är inget för storhandlaren. Den nedvikbara bakre kanten underlättar när man ska packa fullt under vagnen men det är svårt att få med sig större föremål under Joolz Day 3.

Utöver det är detta en vagn med många plus och få minus, och för den jämförelsevis rimliga prislappen så får man med Joolz Day3 väldigt mycket barnvagn för pengarna.

Härlig körkänslamycket genomtänkt liggdelsnygg design
Relativt liten varukorgnågot för kort sufflett

Bra pris hos:

Babyland

4. Britax Go Big2

Prisklass: Mellan Maxvikt ligg/sittdel: 9/17 kg Vikt på vagnen m sittdel: 14 kg Mått hopfälld med hjul (Längd): 80,5 cm Mått hopfälld med hjul (Bredd): 61,5 cm Mått hopfälld med hjul (Höjd): 52 cm Hjul: Skumhjul Typ av sittdel: Vändbar, vanlig Ingår regnskydd/fotsack: Nej/ja Adapter för babyskydd: Ja Handtag: Knäled

Britax Go Big2

Go Big är en vidareutveckling på de tidigare, populära modellerna Britax Go och Go Next. Go Big2 har uppdaterats med ett handtag i läderimitation och dekorativa vita streck på hjulsidorna. Till skillnad från sina föregångare erbjuder Go Big ett fullt liggläge i sittdelen och större punkteringsfria hjul. Britax Go Big är en vändbar duovagn som även kan användas som kombivagn, det vill säga en mjuklift kan förankras direkt i sittdelen. Go Big har 9 tum stora, foamfyllda framhjul med inbyggd fjädring. Bakhjulen är också skumfyllda, vilket ger en känsla snarlik lufthjul men innebär att man helt slipper risken för punktering. Även i chassit finns fjädring, vilket gör Go Big till en vagn med härligt mycket gung under promenaden. Vill man använda Go Big med liggdel så är det samma som liggdelen för vanliga Go, och den saknar tyvärr den solkeps som Go Nexts liggdel är utrustad med. Alla Go/Go Next/Go Big-liggdelar går dock att fästa på alla chassin, oavsett årsmodell.

Britax Go Big har en sittdel som tar 17 kilo och en varukorg med kapacitet för 10 kilos belastning. Varukorgen är rymlig, har uppfällbara kanter och är enkel att komma åt från flera riktningar. Sittdelen är vändbar med två enkla handgrepp. Ryggstödet är steglöst fällbart ned till ett plant liggläge. Vill man använda sittdelen med mjuklift så har Britax en egen modell som passar perfekt och kan fästas säkert med krokar i sittdelens sidor. Mjukliften är utrustad med ett avtagbart lock och praktiska bärremmar. Sittdelens fotstöd är ställbart i tre lägen, medan det bekvämt ergonomiska handledshandtaget kan vinklas i ett åtskilligt antal positioner. För att få vagnen att ta mindre plats i hallen eller kollektivtrafiken kan handtaget vikas in helt mot chassit. Storleken på Go Bigs sittdel är tillräckligt rymlig för att en normalstor 2-3-åring ska kunna sitta bekvämt. Fempunktsselen kan delas i fem remmar för enklare isättning av dynor och åkpåsar. Go Bigs sittdel är även utrustad med en avtagbar bygel med grenband som fästs med tryckknapp.

Trots att Go Big inte är någon liten vagn är den ändå smidig att fälla ihop och packa in i bilen. Liggdelen måste tas av och chassit fälls separat. Men Go Big kan fällas med sittdelen på, oavsett i vilken riktning sittdelen är vänd. Även när vagnen fällts ihop står den på hjulen, vilket gör att den inte blir blöt eller smutsig på vintern. Dessutom kan den då enkelt rullas in i bagageutrymmet. Go Bigs foamfyllda hjul klarar tack vare sin storlek av en hel del terräng, och det fastnar inte grus och småsten i dem. Men vagnen är även mycket lättkörd och smidig i stadsmiljö. Britax Go Big är en mångsidig vagn med högsta kvalitet på körkänsla. Med det förbättrade liggläget och de större hjulen har Britax uppfyllt mångas önskningar och Go Big är precis den fullträff man kunde hoppas på.

Fantastiskt gung och körkänslasmidig ihopfällningvälarbetad sittdelstor varukorg
Relativt stor

Bra pris hos:

Babyland.se

5. Cybex Priam

Snyggt designad duovagn med många valmöjligheter, bra rull och hög sittdel

Prisklass: Premium Maxvikt ligg/sittdel: 9/17 kg Vikt på vagnen m sittdel: Lux 12,1 kg - 2-in-1 11,2 kg Mått hopfälld med hjul: Lux 95,5x57,5x45,5 cm - 2-in-1 95,5x57,5x32,5 cm Hjul: Gummi/foam Typ av sittdel: Vändbar - Lux: vanlig och 2-in-1: ergonomisk Ingår regnskydd/fotsack: Ja/nej Adapter för babyskydd: Ja Handtag: Teleskop

Cybex Priam Lux

Cybex Priam har snabbt blivit en barnvagn att räkna med. Chassits utseende bygger på designerduon Ray & Charles Eames formgivningsstil och är både tilltalande för ögat och smart konstruerat. Teleskophandtaget kan som vanligt regleras i höjd för bättre komfort för den som kör vagnen, men vid hopfällning kan det även tryckas ihop helt vilket gör vagnen väldigt kort och enkel att exempelvis få in i ett bagageutrymme. Cybex Priam blir den vagn du vill att den ska vara. Det går att välja mellan olika slags hjul, men också mellan olika typer av sittdelar. Liggdelen - som är både rymlig och ombonad, samt lätt att skärma av med den förlängningsbara suffletten - är densamma oavsett. Sittdelarna skiljer sig åt desto mer. Lux är en vanlig sittdel med väldigt långt ryggstöd och ett i princip helt plant liggläge, samt flera vilolägen och ett upprätt sittläge. Fotstödet på Lux är ställbart och sittytan bekvämt vadderad. 2-in-1-sittdelen i sin tur är något mindre, men fortfarande rymlig, och ergonomiskt utformad med ett sitt-, ett vilo- och ett liggläge.

Båda sittdelarna är vändbara. Vill man kunna fälla vagnen i ett stycke med sittdelen på så måste man välja Lux (och ha sittdelen framåt), men Lux kostar också lite mer än 2-in-1-sätet. Att det kallas 2-in-1 beror på att det är en sittdelsram som man fäster både sitt- och liggdelstyget på. Oavsett vilken sittdel så är suffletten förlängningsbar och har i den förlängda delen en tittlucka av meshtyg, som även kan hållas öppen för bättre luftinsläpp. Bygeln - samma för båda sittdelar - är av swing away-typen. Varukorgen är normal i sin storlek och har en smart magnetlåsning, så att det går att hålla småsaker däri på sin plats. Framtill är varukorgen täckt med meshtyg, vilket gör att man ser in och om det regnar kan det bli blött, men man kommer inte åt innehållet framifrån. Med vagnen ingår ett smart regnskydd i klarplast samt babyskyddsadaptrar. Den vagn vi har testat har All Terrain-hjulen, med vilka vagnen får ett riktigt bra rull och klarar av grusvägar och enklare terräng. I stadsmiljö är Priam mycket lätt att styra och det finns gott om körglädje i chassit. Chassit har sen 2017 fått ökade stabilitet i handtaget och förbättrad fjädring.

Cybex Priam känns redan efter ett par år på marknaden som en allvarlig konkurrent till de mest populära duovagnarna från de större märkena. Egenskaperna de flesta efterfrågar hos en duovagn kombinerat med ett unikt utseende och möjlighet att välja mellan olika typer av sittdelar och hjul är vad som får Priam att sticka ut. Både kvalitet och egenskaper hos Cybex Priam håller en hög nivå som väl lever upp till priset.

Mycket bra rullhögt placerad sittdelförlängningsbar sufflettchassit fälls kompakt
Något liten varukorg

Bra pris hos:

BabyWorld

6. Emmaljunga NXT60 / NXT60F

Smidig och lättkörd duovagn med smart ställbart handtag och kompakt chassi

Prisklass: Mellan Maxvikt ligg/sittdel:9/15 kg Vikt på vagnen m sittdel:11,6/13,6 kg Mått hopfälld med hjul (Längd): 95 cm Mått hopfälld med hjul (Bredd): 58 cm Mått hopfälld med hjul (Höjd): 42 cm Hjul: Lufthjul/punkteringsfria Typ av sittdel: Vändbar, vanlig/ergonomisk Ingår regnskydd/fotsack: Nej/nej Adapter för babyskydd: Ja Handtag: Knäled och teleskop

Emmaljunga NXT60

Emmaljungas nya serie produkter går under namnet NXT och NXT60 är verkligen ett vidaretänk från märkets klassiska barnvagnsmodeller. Vagnen delar sitt- och liggdel med den lite större NXT90, men har sitt eget chassi. Och det är en ganska unik konstruktion. Emmaljunga har i handtaget kombinerat både en ställbar teleskopled och en roterande knäled. Handtaget på NXT60 kan alltså snurras ett helt varv runt sin egen axel. Med dessa två inställningsmöjligheter går det att få handtaget både mycket högt och mycket lågt. Vagnen kan också snabbt göras kortare, vilket är praktiskt i kollektivtrafiken. Hopfällningen är också den lite egen. Varukorgens ram utgör också spärren som håller chassit uppfällt. Lyfter man baktill på varukorgen så fälls chassit ihop till ett mycket platt paket. Sitt- och liggdelen måste dock tas av innan vagnen fälls.

NXT60 kan köpas i en mängd olika utföranden, som till stor del handlar om design men det är även vissa skillnader i funktion. Competition har exempelvis en extra solskärm på suffletten, och lite lättare, punkteringsfria hjul. Lounge har en klädsel av lite mer rejäl textil och precis som Outdoor har också Lounge fyra luftfyllda däck. Dessutom finns NXT60 också som NXT60F, där F står för Flat. NXT60 har en ergonomisk sittdel som fälls i flera steg ned till ett skålat liggläge. NXT60F har en vanlig sittdel, där endast ryggstödet vinklas ned till plant liggläge. I sittläge är NXT60F något rymligare, men när ryggstödet vinklas fälls en övre kant upp och liggutrymmet blir ungefär detsamma. När NXT60 köps ny i butik så ingår en spacer, en kil i textil som fästas på ryggstödet. Resultatet blir att suffletten höjs upp och att sittdelsramen vadderas, så att ett längre barn bekväm kan luta huvudet mot det. Med en spacer monterad så får en normalstor treåring plats i NXT60 utan att det känns trångt.

Liggdelen till NXT60 är mycket ombonad och har bärhandtag inbyggt i suffletten. Körkänslan i vagnen är mycket god. NXT60 är lättstyrd. Lufthjulen erbjuder ett märkbart bättre rull och rekommenderas för den som är glad i långpromenader eller ska köra i någon slags terräng. Att vagnen är så smal och liten gör den mycket smidig i stadsmiljö. Av Emmaljungas nya modellinje är NXT60 utan tvekan den bästa tillgängliga barnvagnsmodellen. Man har lyckats väl med att kombinera en bra åkupplevelse för barnet med trevlig körkänsla för föräldern, och det ihop med en smidig fällning och en lättpackad varukorg gör Emmaljunga NXT60 till en riktig fullträff.

Smidig och lättstyrdmycket god körkänslablir liten när den fälls ihopgenialiskt handtag
Sittdelen måste tas av innan chassit fälls ihop

Bra pris hos:

Köpbarnvagn.se

7. Emmaljunga Viking

Smal duovagn med bra fjädring, mycket god körkänsla och rymlig, vändbar sittdel

Prisklass: Mellan Maxvikt ligg/sittdel: 9/15 kg Vikt på vagnen m sittdel: 11,7/12,5 kg Mått hopfälld med hjul (Längd): 85 cm Mått hopfälld med hjul (Bredd): 52 cm Mått hopfälld med hjul (Höjd): 50 cm Hjul: Lufthjul/punkteringsfria Typ av sittdel: Vändbar, ergonomisk Ingår regnskydd/fotsack: Nej/nej Adapter för babyskydd: Ja Handtag: Knäled

Emmaljunga Viking (Duo)

Emmaljunga Viking lyckas mycket väl med att kombinera det lilla med det starka. Vagnen har låg vikt och ett smalt chassi, Viking mäter endast 52 cm över bakhjulen. Ändå känns den robust, som om att den tål mycket mer än den ger sken av. Viking kan köpas i flera utföranden, med olika utseende på chassi och klädsel samt med olika hjul. De punkteringsfria ECCO-hjulen är lite lättare, medan de luftfyllda däcken gör ett något bättre jobb i snö och terräng. Varukorgen är lätt att komma åt från flera håll. Vikings handtag har en bekväm form och knäleden gör att det kan vinklas i olika lägen utifrån längden på den som ska köra. Vill man göra sig lite mindre på bussen så kan handtaget vikas hela vägen in.

Emmaljunga är kända för god komfort och Viking är inget undantag. Liggdelen är ombonad med en mjuk och mysig madrass. Suffletten har integrerat bärhandtag, och kan även dras fram ett extra steg för ytterligare lite solskydd. Sittdelen är riktigt rymlig för sin storlek. Selen kan ställas i flera höjder och är enkel att anpassa efter barnet. Ryggstödet är högt och utrymmet mellan sittyta och sufflett är också bra. Vagnen har ställbart fotstöd. Den ergonomiska sittdelen kan vinklas mellan sittläge, viloläge och liggläge. Spärren för att justera lutningen är en rem på baksidan av ryggstödet. När vagnen är ny kan denna vara trög att dra ur sina lägen, men med tiden ger den med sig och blir enklare att använda. Det är enkel att byta riktning på sittdelen. För den som har flera barn och vill vara ekonomisk såväl som praktisk så är det värt att känna till att Vikings sitt- och liggdel också funkar på Emmaljungas syskonchassin Double Viking och Double Viking 735.

Hopfällningen är enkel att få till, och vagnen kan fällas med sittdelen på. Den blir platt och känns smidig att hantera, men blir inte jättekompakt. På sätt och vis känns Viking mindre uppfälld än hopfälld. Chassit har inget automatiskt lås men det finns en spärr som håller ihop det, så det är enklare att lyfta. Körkänslan är där Viking verkligen briljerar. Att vagnen är så smal gör den mycket smidig att manövrera i stadsmiljö och inne i butiker. Men fjädringen i chassit gör att vagnen funkar bra i lättare terräng och några centimeter snö är inte heller någon match för Viking. Den här vagnen bockar av alla de viktiga egenskaperna man söker i en duovagn och toppar det med att vara riktigt rolig att köra. Det räcker med en promenad för att inse varför Emmaljunga Viking är så populär.

Smal och smidighärlig körkänslarymlig sittdel
Något stor ihopfälld

Bra pris hos:

Köpbarnvagn.se

8. Britax Go Next2

Duovagn med superb fjädring, bra suffletter och smidigt, kompakt ihopfällning

Prisklass: Premium Maxvikt ligg/sittdel: 9/17 kg Vikt på vagnen m sittdel: 13 kg Mått hopfälld med hjul (Längd): 78 cm Mått hopfälld med hjul (Bredd): 62,5 cm Mått hopfälld med hjul (Höjd): 50 cm Hjul: Plast/luft Typ av sittdel: Vändbar, vanlig Ingår regnskydd/fotsack: Nej/ja Adapter för babyskydd: Ja Handtag:** Knäled, ergonomiskt

Britax Go Next2 (Duo)

Britax Go Next2 har uppdaterats med dekorativa, vita hjulstreck på sidorna och ett helt handtag i bekväm läderimitation. Go Next är utrustad med lufthjul baktill samt låsbara framhjul av punkteringsfri modell. Dessa framhjul är av hög kvalitet vilket innebär att grus och stenar inte fastnar i dem, och lufthjulen baktill på vagnen gör körningen ännu mjukare. Den stora varukorgen, som lätt rymmer ett par matkassar, har en uppvikbar kant som skyddar bättre mot löv och lerstänk från hjulen. Chassit har ergonomiskt handtag med knäled som är ställbart i flera vinklar, det fälls enkelt ihop och blir då väldigt kompakt.

Liggdelen på Go Next har en rejäl solkeps och därmed ett förbättrat skydd mot väder och vind. Solkepsen hålls på plats med magnetlås och det gör också det nya liggdelslocket, som fått dragkedjor i sidorna för att barnet smidigare ska kunna tas i och ur vagnen. Liggdelen är ombonad och rymlig och fästs vid chassit med medföljande adapter. I liggdelen finns inbyggda bärremmar och i fotändan finns flera smarta förvaringsfickor.

Go Next har en vändbar sittdel, fotstödet är ställbart i höjd och ryggstödet regleras steglöst med remmar. Go Next har inte fullt liggläge på sittdelen utan lutar svagt när den är i maxläget. Sittdelsklädseln är nu betydligt enklare att rengöra i och med att den kan tas loss med dragkedjor för att tvättas. Sittdelen är utrustad med Britax smarta fempunktssele som kan tas isär i fem delar, avtagbar bygel och det medföljer en fotsack som fästs vid sittdelen med tryckknappar. Även sittdelssuffletten är klart förbättrad med en rejäl solkeps med magnetlås. Britax Go Next har ett fantastiskt gung tack vare den generösa fjädringen, ett bra rull och funkar att köra med inne i stan såväl som i enklare terräng. Det är en klassisk barnvagn i modern version, med gott andrahandsvärde, hög komfort för barnet samt mycket körglädje för föräldern.

Mycket bra fjädringgenomtänkta detaljerbra suffletter och högre maxvikt på 17 kg
Något bredej helt upprätt sittläge i sittdelen

Bra pris hos:

Babyland

9. Joolz Day2

Smart designad duovagn med många snygga detaljer, bra fjädring och skönt rull

Prisklass: Mellan Maxvikt ligg/sittdel: 9/15 kg Vikt på vagnen m sittdel: 12,9 kg Mått hopfälld med hjul (Längd): 95 cm Mått hopfälld med hjul (Bredd): 59 cm Mått hopfälld med hjul (Höjd): 43 cm Hjul: Punkteringsfria med luftkanal Typ av sittdel: Vändbar, ergonomisk Ingår regnskydd/fotsack: Nej/nej Adapter för babyskydd: Ja Handtag: Teleskop

Joolz Day2 Earth (Duo)

Den första modellen av Joolz Day släpptes för många år sedan och uppdateringen i form av nya Day2 visar sig snabbt vara ett riktigt lyckodrag. När man tittar nära på vagnen så lägger man snabbt märke till en stor mängd både snygga och välarbetat praktiska detaljer. Liggdelen känns rymlig och ombonad för vinterbruk, madrassen är mjuk och mysig. För en sommarbebis så kan extra luft släppas in i huvudändan genom att yttertyget viks ned. Under finns ett lager meshnät. Även suffletten har ett tyg som kan vikas upp för ökad luftgenomströmning. Liggdelslocket är snyggt fäst med dold dragkedja och lockets kant kan vikas upp i två olika höjder samt fästas upp med tryckknappar de allra blåsigaste dagarna.

Den ergonomiska sittdelen på Day2 monteras på samma ram som liggdelen. Fotstödet kan förlängas, vilket gör att vagnen enkelt växer med barnet. Sittdelen kan vinklas i flera steg ned till liggläge. Tyvärr har Joolz behållit tvåhandsgreppet för denna funktion, en knapp på vardera sida om ramen ska hållas in samtidigt för att sittdelen ska kunna fällas. Ett enhandsgrepp hade känts betydligt mer modernt. Samma sufflett används till både sitt- och liggdel. Även om Day2 har fått en snygg och smart utvikbar solkeps så hade det varit positivt om suffletten även gått att förlänga ytterligare. Detta märks dock främst av när sittdelen är i liggläge. Sittdelens sele har ett smart magnetfäste för att hålla ihop axel- och midjebanden. Att selbanden kan delas gör det också enklare att sätta i åkpåse eller dyna. Bygeln till Day2 är av swing away-typen och klädd i läderimitation. Varukorgen är rymligare än den ser ut och den bakre kanten kan vikas ned, vilket underlättar när man vill packa in något större föremål.

De främsta styrkorna hos Joolz Day2 är vagnens mycket tilltalande och stilrena design, samt den toppklassiga körkänslan. Day2 har ett chassi med överraskande mycket fjädring. Hjulen är punkteringsfria men ändå mjuka tack vare luftkanalen inuti. Framhjulen är ganska små, men rörliga terränghjul kommer finnas som tillbehör. I originalutförande klarar Day2 av både lite terräng och mindre mängder snö, men görs sig allra bäst i stadsmiljö där den är anmärkningsvärt lättstyrd och har ett riktigt bra rull. När chassit fälls ihop blir det kompakt, men vagnen kan endast fällas med sittdelen på om den är framåtvänd. Gillar man originaltillbehör så kommer man älska Joolz, som har ett mycket brett utbud. Den får också extra plus för den högt placerade sitt- och liggdelen, även handtagets maxhöjd fungerar mycket väl för långa föräldrar. Men bäst av allt är ändå hur bra barnet sitter och hur härlig Joolz Day2 är att ta med ut på en barnvagnspromenad.

Mycket snygg designmånga smarta funktionerfantastiskt körkänsla
Tvåhandsgrepp för att vinkla sittdelenfälls i ett stycke endast med sittdelen framåtvänd

Bra pris hos:

Adlibris

10. Cybex Priam 2019

Lyxigt väldesignad duovagn med genomtänktl liggdel och rymlig, ombonad sittdel

Prisklass: Premium Maxvikt ligg/sittdel: 9/17 kg Vikt på vagnen m sittdel: 12,6 kg Mått hopfälld med hjul: 92 x 60 x 38 cm Hjul: Punkteringsfria skumdäck Typ av sittdel: Vändbar, vanlig Ingår regnskydd/fotsack: Ja/nej Adapter för babyskydd: Ja Handtag:** Teleskop

Cybex Priam Light Seat (Duo)

Efter fyra år på marknaden släpptes våren 2019 en ny version av Cybex Priam. Grunden, själva chassit, är sig likt. Men i övrigt har Priam genomgått flera större förändringar. Chassit finns i flera olika färger, med handtag, bygel och en del andra detaljer i konstläder. Numera säljs Priam endast med en sorts hjul, möjligheten att byta ut framhjulen mot skidor finns dock kvar.

Priams rymliga liggdel är otroligt genomtänkt och fungerar lika väl en kall vinterdag som vid en solig sommarpromenad. Insidan är klädd med mjukt foder och liggdelslocket har en bra kant som skyddar väl när den fälls upp. I huvudändan kan både sufflett och liggdelsklädseln öppnas upp. Under finns ett lager meshnät. Det gör att man kan få till en bra ventilation i liggdelen, och innebär också att ett vaket barn kan ligga på mage och titta ut. Liggdelen har inbyggt bärhandtag i suffletten, och en liten utfällbar solkeps ger ett utmärkt solskydd. Det här en liggdel som man gärna bäddar ned sitt nyfödda barn i.

Cybex Priams sittdel har en enkelt avtagbar klädsel, även om manualen för hur den ska monteras fast kunde fått vara tydligare. Klädseln är glansig och sittdelens sufflett är fodrat med ett tyg i samma färg men något ljusare. Det känns lyxigt och även om glansigt tyg kan se skört ut så upplevs det som slitstarkt. Fotändans nedre del är klokt nog klädd i ett lite tåligare material. Sittdelen är utrustad med en swing away-bygel som även kan klickas loss helt.

Sittdelen är rymligare på nya Priam jämfört med modeller före 2019, framför allt har fotstödet gjorts större. Men också det faktum att den medföljande sittdynan numera är urtagbar innebär att Priam vad gäller sittdelens rymlighet har fått längre användningstid. Det kombinerat med maxvikten gör att man med lätthet kan använda Priam under barnets första tre år, eller mer. Ryggstödet kan vinklas från upprätt sittläge ned till fullt liggläge, även fotstödet är ställbart. Barnets komfort i Cybex Priam är oklanderlig. Även om suffletten kan förlängas så upplevs den som något kort i liggläget, vilket kanske är sittdelens enda minus.

Cybex Priam har ett snyggt designat chassi och ett teleskophandtag som kan regleras i höjd. Både ligg- och sittdelen är högt placerad och Priam fungerar bra även för längre föräldrar. Varukorgen kan antingen stängas igen baktill, eller användas öppen – vilket gör det möjligt att packa med sig mer. Med Priam kan man med lätthet handla middag på vägen hem.

Tidigare versioner av Priam har haft fjädring i chassit, men nu har även framhjulen fått fjädring och det ger en betydligt mjukare körning. Priam är lättstyrd, enkelt att ha med i kollektivtrafik eftersom att handtaget kan tryckas in hela vägen mot chassit och är smidig att fälla ihop. Chassit för sig blir riktigt kompakt när det fällts. Vill man fälla barnvagnen med sittdelen på så måste denna vara framåtvänd.

Det är inte bara när funktionerna radas upp som Cybex Priam presterar väl. Även själva körkänslan har gått från bra till fantastisk. Men också priset har pressats uppåt och Priam är nu en av de dyraste barnvagnarna på marknaden. Har man budget för det så belönas man dock också med en riktigt lyxig upplevelse.

Superb körkänslamycket genomtänkt liggdelombonad sittdel med fullt liggläge
Mycket dyrnågot för kort sufflett på sittdelen

Bra pris hos:

Babyland.se

11. Thule Sleek

Prisklass: Mellan Maxvikt ligg/sittdel: 9/15 kg Vikt på vagnen m sittdel: 12,7 kg Mått hopfälld med hjul (Längd): 83 cm Mått hopfälld med hjul (Bredd): 61 cm Mått hopfälld med hjul (Höjd): 42 cm

Thule Sleek

Thule Sleek är en duovagn som även kan byggas om till syskonvagn, genom att man fäster en till ligg- eller sittdel framtill på chassit. Sleek är Thules första traditionella barnvagn men att man har en historik av spring- och cykelvagnar märks tydligt på körkänslan. Vagnen är mycket lättkörd och rullar i princip av sig själv. Sleek har fyra skumfyllda hjul, de två främre är svängbara men kan låsas i fast läge med ett klick. Varukorgen är rymlig och kan anpassas efter mängden packning, dels genom locket som kan vikas undan och dels genom att den bakre kanten kan fällas ut. Vagnen har ett teleskophandtag som kan ställas i många olika lägen. Vinkeln på handtaget är relativt brant, vilket gör att hävförmågan påverkas till det sämre - i synnerhet om man är kort och vill ha handtaget lågt.

Liggdelen är mysigt ombonad med ett bra vind- och solskydd i suffletten. Den vändbara sittdelen är ergonomisk och har ett ställbart fotstöd. Möjligheten att ställa fotstödet vågrätt saknas dock. Sittdelen är väldigt rymlig, både på bredden och höjden. Även äldre barn sitter riktigt bekvämt i Thule Sleek och långa barn slår inte i suffletten, då denna nämligen kan skjutas uppåt på ramen. Suffletten kan öppnas upp och förlängas med en dragkedja. Där under finns också en vädringslucka för att släppa in mer luft. Uppepå finns en vanlig tittlucka i klarplast. Sleek har dessutom en utfällbar solkeps, men med sittdelen i liggläge hade suffletten gärna fått vara ett snäpp längre ändå. Sittdelen har Thules vanliga, smarta sele med rejäla vadderingar och som kan delas upp i fem separata remmar. Endast en hand behövs för att vinkla sittdelen, och det är även lätt att lossa den från chassit för att byta riktning.

Alla funktioner hos Thule Sleek håller hög kvalitet. Swing away-bygeln fungerar felfritt och bromsen är lätt att hitta med foten. Vagnen fälls ihop kompakt men vill man fälla Sleek i ett stycke så måste sittdelen vara framåtvänd. Fäller man chassi och sittdel separat så kan de dock smidigt staplas på varandra i bilens bagageutrymme. Sleek är en gediget byggd barnvagn och man tvekar inte en sekund på att den även kan belastas med två barn i syskonutförande. Framför allt är detta en vagn för den aktiva föräldern, vilket väl alltid har varit Thules målgrupp. För den som lever småbarnslivet med vagnen som kompanjon både vid mathandling, hämtning på förskolan, rejäla powerwalks och skogspromenader så lär Thule Sleek kännas helt rätt.

Mycket rymlig sittdelgediget och stabilt chassitsmart varukorgmycket bra rull
Saknar vågrätt läge på fotstödetsuffletten hade kunnat vara längrebrant vinkel på handtaget

Bra pris hos:

Köpbarnvagn.se

12. Quinny Hubb

Duovagn med gigantisk varukorg, rejäla hjul och många smarta tillbehör

Prisklass: Mellan Maxvikt ligg/sittdel: 9/15 kg Vikt på vagnen m sittdel: 12,7 kg Mått hopfälld med hjul: 83x61x42 cm Hjul: Punkteringsfria skumdäck Typ av sittdel: Vändbar, ergonomisk Ingår regnskydd/fotsack: Nej/nej Adapter för babyskydd: Ja Handtag: Teleskop

Quinny Hubb

Quinny Hubb är en byggbar barnvagn som kan gå från singelvagn till tvillingvagn och syskonvagn. Chassit har fem olika infästningsmöjligheter, och som tur är medföljer en tydlig manual för hur dessa ska användas. Hubbs liggdel är rymlig och använder samma sufflett och bygel som sittdelen. Den fästs på chassit med sina egna, medföljande, adaptrar. Det går även att fästa babyskydd på Hubb.

Som singelvagn har Quinny Hubb en vändbar och ergonomisk sittdel med ställbart fotstöd. Hubbs sittdel vinklas från upprätt sittläge ned till liggläge, genom att man lossar spärren på ryggstödets baksida. Suffletten kan förlängas och i liggläget hade den gärna fått ha en solkeps också, men solskyddet är faktiskt bra nog ändå. Bygeln är swing away och väldigt lätt att öppna upp och vika åt sidan. Överlag har Hubb knappar och spärrar av hög kvalitet, som är enkla att trycka in.

Hubb har ett ställbart teleskophandtag, men skillnaden mellan högsta och lägsta läget är liten. Det hade varit trevligt att kunna få handtaget ytterligare en bit högre upp, för den som är lång eller den som vill ha gott om stegutrymme. Tack vare bakaxelns höjd från marken så är det dock ändå ingen risk att man sparkar i vagnen. Mitt på handtaget sitter knappen för att ställa in höjd och för att fälla ihop chassit. Den är gjord för att fungera lika väl oavsett om man använder höger eller vänster hand, en unik och mycket välkommen funktion.

Något man direkt noterar på Quinny Hubb är den gigantiska varukorgen som rymmer väldigt mycket packning. Baktill finns dessutom en stor förvaringsficka med elastisk öppning. Den är perfekt för grejerna man vill ha nära till hands och som inte får riskera att falla ur. Enhandsfällning av Quinny Hubb får man snabbt grepp om och vagnen kan fällas med sittdelen på. Den står kvar på hjulen när den fällts, vilket är mycket praktiskt en slaskig vinterdag på parkeringen. Men Hubb blir stor ihopfälld, egentligen plattas den bara till, och är inget för den med liten bil.

Quinny har utvecklat en rad smarta tillbehör för Hubb. Som syskonvagn fungerar den helt okej, även om det tyvärr inte går att ha båda barnen vända bakåt. Den bästa accessoaren är Hop on board-sätet, ett slags mellanting mellan ståbräda och syskonsittdel. Där kan ett större barn, upp till 25 kg, sitta. Tyvärr måste sittdelen då vara framåtvänd. Men är man okej med det så har man i Quinny Hubb en extremt bra barnvagnslösning för syskonduon där den äldre ofta orkar gå men ibland behöver få sitta – och där föräldern oavsett kan gå normalt bakom vagnen.

De fyra stora hjulen är punkteringsfria och klädda med rejält gummi. Hubb fixar mer snö och terräng än vad den rent visuellt ger sken av, och kör sällan fast i blandad terräng. I stadsmiljö är den riktigt lättmanövrerad. Quinny har även lyckats balansera chassit väl och vagnen känns inte tung att häva. Körkänslan är trevlig och Hubb levererar väl även under långpromenader.

Hubb är en barnvagn som sticker ut från övrigt utbud och det är värt en applåd att Quinny pressar gränserna för vad en barnvagn ska klara av och hur den ska se ut. I nuläget fungerar den bäst som singelvagn eller ihop med Hop on board. Hade fler möjligheter till en bakåtvänd sittdel funnits i syskonvarianten så hade det lyft totalintrycket. Men det här är väldigt lovande och det finns all anledning att hålla koll på den fortsatta utvecklingen av den redan nu trevliga vagn som Quinny Hubb är.

Stor varukorgmycket smarta tillbehörvändbar sittdel med bra ligglägerejäla hjul
Något lågt handtagbegränsad möjlighet till bakåtvänd sittdel i syskonläget

Bra pris hos:

Babyland.se

13. Bugaboo Cameleon3 (Duo)

Smidig och lättstyrd duovagn med låg vikt och som kan packas kompakt i bilen

Prisklass: Premium Maxvikt ligg/sittdel: 9/17 kg Vikt på vagnen m sittdel: 9,6 kg Mått hopfälld med hjul (Längd): 90 cm Mått hopfälld med hjul (Bredd): 60 cm Mått hopfälld med hjul (Höjd): 31 cm Hjul: Punkteringsfria Typ av sittdel: Vändbar, ergonomisk Ingår regnskydd/fotsack: Ja/nej Adapter för babyskydd: Ja Handtag: Teleskop

Bugaboo Cameleon3 (Duo)

Bugaboo Cameleon3 Plus är den uppdaterade versionen av Bugaboo Cameleon3. Framför allt har vagnen fått sig ett lyft vad gäller designen. Ramen som man fäster sitt- och liggdelstyget på är inte längre klädd med foam, vilket ger en snyggare siluett. Cameleon3 Plus finns också tillgänglig i samma färger på klädslar och suffletter som övriga vagnsmodeller från Bugaboo. Den mest märkbara skillnaden är dock den nya varukorgen, som nu är öppen och betydligt enklare att packa samt få översikt över. Vagnen har små swivelhjul fram och stora skumfyllda bakdäck. Handtaget kan regleras i höjd i fler steg. Det går också att fälla över vagnen så att den tillfälligt körs med bakhjulen främst, ett slags off road-läge. På höger sida av handtaget sitter en lättanvänd handbroms. Vagnen måste alltid tas isär i två delar innan fällning, vilket är ett extra moment när den ska packas in i bilen. Men fördelen är att Cameleon3 Plus blir väldigt platt när den staplas med sittdelen ovanpå chassit.

Både ligg- och sittdel på Cameleon3 Plus är lågt placerade. Liggdelen är rymlig och ombonad, liggdelslocket sitter fast med dragkedja. När det är dags för barnet att byta till sittdel så avlägsnar man liggdelstyget från ramen och sätter dit sittdelen istället. Man använder alltid samma sufflett. Suffletten kan öppnas upp med en dragkedja och förlängas, så den ger ett mycket bra solskydd. Den ergonomiska sittdelen är rymlig på bredden och längdmässigt funkar den för barn på upp till cirka en meters längd. Sittdelen kan oavsett riktning vinklas i sitt-, vilo- och liggläge. Det krävs dock två händer och lite styrka, då sittdelen justeras genom att de två vita, runda knapparna på ramens sidor trycks in samtidigt som man ändrar vinkel. En enhandslösning hade varit att föredra. Cameleon3 Plus har en smidig swing away-bygel, som även kan tas bort helt, samt en fempunktssele som kan delas i separata remmar. Det gör det lätt att sätta i en åkpåse i vagnen.

Även om Bugaboo marknadsför Cameleon3 Plus som en barnvagn som fungerar i skog och mark så gör den sig klart bäst i stadsmiljö. Vagnen är då mycket smidig och lättstyrd. Den låga vikten gör den lämplig för den som bor någon trappa upp utan hiss och måste bära in vagnen i lägenheten. Att handtaget kan fällas upp över vagnen gör Cameleon3 Plus tillfälligt kort, och ideal för att få in i små hissar. För den som bor eller mest rör sig inne i stan så är de små hjulen inget bekymmer och övriga funktioner i vagnen gör Bugaboo Cameleon3 Plus till ett väldigt trevlig promenad- och shoppingsällskap, samtidigt som den är mysigt ombonad för barnet.

Låg viktlättstyrdliten och smidigblir kompakt när den packas i bilen
Små framhjullågt placerad liggdelkrävs två händer för att vinkla sittdelen

Bra pris hos:

Köpbarnvagn.se

14. Dubatti One

Snyggt designad duovagn med stora svängbara lufthjul och högt ställbart handtag

Prisklass: Mellan Maxvikt ligg/sittdel: 9/15 kg Vikt på vagnen m sittdel: 12 kg Mått hopfälld med hjul (Längd): 93 cm Mått hopfälld med hjul (Bredd): 61 cm Mått hopfälld med hjul (Höjd): 30 cm Hjul: Lufthjul Typ av sittdel: Vändbar, ergonomisk Ingår regnskydd/fotsack: Nej/nej Adapter för babyskydd: Ja Handtag: Teleskop

Dubatti One (Duo)

Dubatti är ett nytt barnvagnsmärke på den nordiska marknaden. Precis som Bugaboo och Joolz har också Dubatti ursprung i Nederländerna. Märkets hittills enda barnvagnsmodell har fått namnet One och lyckas med vissa av sina egenskaper bryta sig ut från mängden. Främst utmärker sig hjulen. Dubatti One är nämligen utrustad med något så ovanligt som fyra lika stora lufthjul, där framhjulen ändå är svängbara. Precis som man kan förvänta sig så innebär detta att vagnen får ett mycket bra rull och klarar av såväl trottoarkanter som andra ojämnheter i marken med bravur. Då det inte finns så mycket fjädring i chassit så lämpar sig One ändå bäst för enklare terräng och stadsmiljö, men en skogsstig eller normalt vinterväglag är inget problem alls. Framhjulen kan givetvis låsas i fast läge för ökad framkomlighet.

De stora hjulen är ett stort plus, men får som följd att varukorgen är väldigt begränsad i sin storlek. Med nöd och näppe får man in en mindre skötväska, sen är varukorgen proppfull. Den är dock praktisk som kan stängas igen helt, så hänger man skötväskan på handtaget och förvarar endast lösa föremål i varukorgen så är de väl skyddade från lerstänk och dylikt. Det finns en shoppingbag att köpa till, den fungerar dock bäst i kombination med att One körs med framåtvänd sittdel. Vagnen har ett teleskophandtag som går att få riktigt högt upp. Det ihop med att höjden på själva ramen, som sitt- och liggdelstyget fästs på, kan justeras i två olika höjdlägen gör att Dubatti One fungerar väldigt väl också för längre föräldrar.

Utrymmesmässigt är Dubatti One normalstor i sittdelen, de flesta barn ryms upp till strax före tre års ålder. Sittdelen kan vinklas ned till liggläge oavsett riktning. Suffletten fungerar bra i sittläge men i liggläget blir den alldeles för kort och solen kommer åt att skina in på barnets ansikte. Eftersom att sitt- och liggdel delar sufflett uppstår samma problem där. Bygeln är av swing away-typen och sittdelsselen går att justera i längd och kan tas isär för lättare i och urtagning av sittdyna eller åkpåse. Dubatti One kan inte fällas ihop med sittdelen på, utan den får tas loss och sedan fälls chassit separat. Chassit blir dock både platt och kompakt så vagnen kan packas in i ett bagageutrymme utan att ta upp för mycket plats. Dubatti One är en stilrent snygg vagn med flera bra funktioner och gör sig allra bäst när det gäller – under själva promenaden. Det är alltid roligt att rulla ut med One och först när man vill ta med sig den för att handla mat eller vill ha sitt barn i skugga som man märker av vagnens brister. Med lite vidareutveckling av designen har dock Dubatti One säkerligen en möjlighet att bli the one för många barnvagnsfamiljer.

Stora lufthjulmycket god körkänslabra för långa föräldrarsnygg design
För kort sufflettväldigt liten varukorgmåste fällas i två delar

Bra pris hos:

Babyland

15. Baby Jogger City Premier

Rejäl och tålig duovagn med stora hjul, vändbar sittdel och platt ihopfällning

Prisklass: Mellan Maxvikt ligg/sittdel: 9/23 kg Vikt på vagnen m sittdel: 12,8 kg Mått hopfälld med hjul (Längd): 81 cm Mått hopfälld med hjul (Bredd): 63 cm Mått hopfälld med hjul (Höjd): 34 cm Hjul: Punkteringsfria Typ av sittdel: Vändbar, ergonomisk Ingår regnskydd/fotsack: Nej/nej Adapter för babyskydd: Ja Handtag: Teleskop

Baby Jogger City Premier

City Premier är en vändbar singelvagn från Baby Jogger som bygger på en äldre modell från samma märke - City Versa GT. Baby Jogger är kända för sina tåliga, rymliga barnvagnar som ändå blir kompakta ihopfällda. Premier är inget undantag. Vagnen har fyra punkteringsfria hjul, som tack vare sina luftkanaler har ett visst stuns i sig. Framhjulen är snurrbara men kan låsas i fast läge. Hjulen är stora och klarar av både stadsmiljö och terräng. Premier har fjädring, inget rejält gung men tillräckligt för att åkturen inte ska bli stötig. City Premier har ett teleskophandtag som kan ställas i två lägen. Maximalt utfällt är utrymmet för långa kliv mycket gott, vilket gör att Premier lämpar sig för föräldrar av alla längder. Vagnens varukorg får högsta betyg. Inte bara är den väldigt rymlig, den är också enkel att komma åt. Precis som majoriteten av Baby Joggers övriga vagnar har också Premier en handbroms på höger sida av handtaget.

För den som vill använda vagnen från födseln så finns en liggdel att köpa till. City Premiers sittdel är ergonomisk och kan ställas i sitt-, vilo- och liggläge genom spärren på baksidan av ryggstödet. På baksidan av ryggstödet finns även en stor förvaringsficka i nät. Sittdelen är rymlig både på bredd och längd, och Premiers maxvikt gör att vagnen kan användas längre. Dessutom kan sittdelen växa med barnet i och med att fotstödet kan förlängas. Fotstödet kan även vinklas i flera lägen. Klädseln på Premier är både slit- och smutstålig men ändå med en ombonad känsla. Sittdelen har en fempunktssele som kan delas i separata remmar, då blir det enklare att sätta i åkpåse eller sittdyna. Suffletten är normallång, med två tittluckor i klarplast.

Många andra vagnar av samma storlek och stabilitet som City Premier förblir stora även när de fälls ihop, eller har inte ens möjligheten att fällas i ett stycke utan måste delas först. Premier kan fällas med sittdelen på, oavsett riktning, och hela fällningsproceduren kan göras med en hand. När sittdelen är ihopvikt och säkerhetsspärren lossad genom ett tryck på den röda knappen, så är det bara att lyfta upp vagnen i ihopfällningsremmen. Vagnen blir då riktigt platt och kan enkelt packas in i bilens bagageutrymme. Baby Jogger City Premier är trevlig att köra, enkel att styra och bekväm för barnet både att sitta och sova i. Det är en rejäl och tålig vagn som ändå kan fällas smidigt och kompakt. Med så många efterfrågade egenskaper väl utförda i en och samma vagn tror vi att City Premier kan bli en älskad trotjänare i många familjer.

Rejäl och tåligliten och platt ihopfälldrymlig och vändbar sittdel
Något kort sufflett

Bra pris hos:

Köpbarnvagn.se

16. Stokke Trailz

Duovagn med rejäla lufthjul, stor varukorg och sitt- och liggdel högt placerade

Prisklass: Premium Maxvikt ligg/sittdel: 9/15 kg Vikt på vagnen m sittdel: 13,6 kg Mått hopfälld med hjul (Längd): 95 cm Mått hopfälld med hjul (Bredd): 62 cm Mått hopfälld med hjul (Höjd): 50 cm Hjul: Lufthjul Typ av sittdel: Vändbar, ergonomisk Ingår regnskydd/fotsack: Ja/nej Adapter för babyskydd: Ja Handtag: Knäled

Stokke Trailz (Duo)

Stokke Trailz är Stokkes senaste barnvagnsmodell och ett rejält steg uppåt i funktioner från föregångaren Crusi. Trailz är en duovagn med separat sitt- och liggdel. Liggkorgen är enorm med tjocka, vadderade kanter, smart liggdelslock och andra praktiska detaljer såsom ögla för upphängning av barnvagnsleksak. Sittdelen är vändbar och kan ställas i ligg-, vilo- och sittläge. Den är ergonomisk, vilket innebär att hela sittdelen vinklas och inte bara ryggstödet. Trailz har en ovanlig lösning för detta, då sittdelens spärr är en knapp på sidan av sittdelen, i höjd vid fotstödet. Vanligtvis hittar man den spärren någonstans på baksidan av ryggstödet. När man väl vant sig vid Trailz lösning så funkar den dock precis lika bra.

Sittdelen har en avtagbar bygel som är lite böjlig men inte kan ställas åt sidan som en swing away-bygeln kan. Fotstödet på Trailz är separat från sittdelen, kan ställas i olika längdlägen och även tas loss helt om man skulle vilja. Precis som liggdelen är också sittdelen rymlig i storleken samt rejält ombonad. Suffletten på Stokke Trailz har en rejäl solkeps i hårt material och kan öppnas upp baktill för bättre ventilation. Fempunktsselen är enkelt reglerbar och i både sitt- och liggdel finns fäste för Stokkes eget barnvagnsparasoll, som köps till separat. En av Stokke Trailz allra starkaste sidor är varukorgen, som är bland de största på barnvagnsmarknaden. Den är rymlig och öppen, enkel att ställa ner en matkasse i. Den tar dessutom hela 10 kg och den bakre kanten kan vikas in för att göra varukorgen mindre om man inte har så stort packbehov.

Trailz har fyra rejäla lufthjul och ett chassi med lite svikt i, det gör att vagnen kan rullas fram också på ojämnt underlag och snö riktigt bra - även om det finns bättre vagnar för grov terräng. När vagnen ska fällas måste man ta först ta av sitt- eller liggdelen och sedan fälla chassi separat, som då blir mycket kompakt. Fördelarna med Stokke Trailz är den goda körkänsla och att den har rejält med utrymme både för barn och för packning. Nackdelen är att vagnen är stor även i sina yttermått. En kort förälder kan uppleva det som svårt att se framför vagnen när man kör Trailz med suffletten uppfälld. Det är också synd att sittdelen kan rymma barn i fyraårsåldern väl men tyvärr bara har en maxvikt på 15 kg. Utan tvekan är dock Trailz Stokkes allra bästa barnvagnsmodell och efter att ha kört den förstår man lätt varför den blev så populär.

Stor varukorgrymlig sittdel och rejäla hjul
Osmidig att fällastor i måtten

Bra pris hos:

Babyland.se

17. Kronan Duo S

Rejäl och stabil duovagn med fyra lufthjul, klarar terräng men är även smidig i stan

Prisklass: Mellan Maxvikt ligg/sittdel: 9/15 kg Vikt på vagnen m sittdel: 14,4 kg Mått hopfälld med hjul (Längd): 83 cm Mått hopfälld med hjul (Bredd): 60 cm Mått hopfälld med hjul (Höjd): 36 cm Hjul: Lufthjul Typ av sittdel: Vändbar, vanlig Ingår regnskydd/fotsack: Nej/Ja Adapter för babyskydd: Ja Handtag: Knäled, ergonomiskt

Kronan Duo S (Duo)

Kronan Duo S är Kronans första vagn med svängbara framhjul. Precis som vanliga Duon har den fyra lufthjul, ergonomiskt handtag med knäled och Kronans karaktäristiska bärhandtag. Liggdelen är väldigt rymlig, såväl i bredd och längd som i sitt djup. Den är försedd med bärhandtag som är placerade i fickor på insidan. Suffletten har en solkeps och i fullt utfällt läge skärmar den av solsken bra, och ihop med liggdelslockets uppfällbara kant så blir bebisen väl skyddad . Liggdelen har flera smarta funktioner. I fotändan finns förvaringsfickor och under madrassen finns ett uppfällbart ryggstöd. Det gör det möjligt för den lite större bebisen att kunna sitta upp i liggdelen vilket underlättar under övergångsperioden från sitt­ till liggdel. Det ingår även en lös sele att säkra barnet med, denna fästs i botten på liggdelen.

Sittdelen på Kronan Duo S har i princip plant liggläge och det är därför möjligt att använda den ihop med en mjuklift. Även fotstödet är ställbart i flera olika lägen. Det är dock rätt kort vilket gör att barn som åker i Duo S växer ur den med benen innan de gör det med ryggen. Själva sittdelen är rymlig och steglöst ställbar i ryggen. Suffletten är relativt kort men har även den en utvikbar keps. Solskyddet skulle dock kunna vara bättre. Sittdelen har lös sele, svängbar bygel och är vändbar. Vagnen har många genomtänkta detaljer och fällningsmekanismen är okomplicerad men Duo S kan bara fällas i ett stycke med liggdelen på. Sittdelen ska tas av innan och chassit fällas ihop separat vilket är något otympligt.

Kronan Duo S har ett bra rull och är trevlig att köra både i staden och på skogspromenader. Chassit har viss fjädring och vagnen är både lätthävd och enkel att manövrera. Varukorgen är normalstor men inte så djup, och den har en gallerbotten som gör det svårt att förvara lösa småsaker i den. Duo S känns välkonstruerad och stabil, och som en vagn som skulle göra sig väl hos många olika sorters familjer i många olika miljöer.

Lättstyrdstora lufthjulbekvämt handtag
Kort fotstödgrund varukorg

Bra pris hos:

Jollyroom

18. Emmaljunga Super Viking

Rejäl och stabil duovagn med rymlig sittdel, ombonad liggdel och syskonadapters

Prisklass: Mellan Maxvikt ligg/sittdel: 9/15 kg Vikt på vagnen m sittdel: 13,6 kg Mått hopfälld med hjul: 93x57x56 cm Mått hopfälld med hjul (Längd): 93 cm Mått hopfälld med hjul (Bredd): 57 cm Mått hopfälld med hjul (Höjd): 56 cm Hjul: Punkteringsfria/lufthjul Typ av sittdel: Vändbar, ergonomisk Adapter för babyskydd: Ja Handtag: Knäled

Emmaljunga Super Viking

Super Viking är Emmaljungas starkaste duovagn med kapacitet för att byggas om till syskonvagn, med hjälp av adaptrar för att fästa en till sitt- eller liggdel. Något som bland annat märks av genom att chassit är ganska långt. Super Viking omfattar att både utseende och funktioner lätt ska kunna förändras och anpassas efter ägarens behov. Vagnens varukorg är stor och lätt åtkomlig från tre håll. Vagnen har svängbara framhjul, och man kan välja att få punkteringsfria eller luftfyllda däck. Körkänslan är bra och vagnen är väldigt lättstyrd med mycket god svängradie.

Chassit är 57 cm smalt vilket gör att Super Viking lämpar sig väl i stadsmiljö, kollektivtrafik och i köpcentrum. Vagnen är smidig att fälla ihop och kan fällas med sittdelen på, oavsett åt vilket håll den är vänd. Liggdelen måste tas av innan fällning. Vagnen blir dock stor ihopfälld, något som bör tas i beaktande om man har en bil med begränsat bagageutrymme. Knäledshandtaget går att få både högt och lågt och har lite större omkrets vilket gör det extra skönt att hålla i även för den med stora händer. Överlag fungerar vagnen mycket väl för den längre föräldern, då både liggdel och sittdel sitter högt upp.

Sittdelen på Super Viking är ergonomisk och har fullt sittläge, viloläge och ett lätt lutat liggläge. Den fälls med hjälp av en rem på baksidan av ryggstödet och fällningen kan vara rätt trög när vagnen är ny. Suffletten är smart konstruerad och sitter snyggt även i sitt mellanläge tack vare kardborrfästen. Bygeln är en swingaway, med grenband, och fotstödet är ställbart i flera olika lägen. Fotstödet är normallångt men ganska grunt. Sittdelsryggen är lång och även stora barn ryms väldigt väl i Super Viking. Också liggdelen är rymlig. Den är enkel att klicka av och på chassit och har suffletter med integrerat bärhandtag samt en väldigt mjuk och ombonad insida med mysig madrass. Liggdelslocket i kombination med suffletten ger bra skydd mot väder och vind. För den som söker en rejäl duovagn, med möjlighet att utöka för ett barn till, så är Emmaljunga Super Viking ett stabilt och pålitligt alternativ.

Rejäl och stabilombonad liggdelrymlig sittdelbra körkänsla
Blir stor ihopfälld

Bra pris hos:

Köpbarnvagn.se

19. Silver Cross Wave

Rejäl duovagn med ombonad sittdel och möjlighet att byggas om till syskonvagn

Prisklass: Premium Maxvikt ligg/sittdel: 9/25 kg Vikt på vagnen m sittdel: 9,9 kg Mått hopfälld med hjul (Längd): 88 cm Mått hopfälld med hjul (Bredd): 60 cm Mått hopfälld med hjul (Höjd): 46 cm Hjul: Foamhjul Typ av sittdel: Vändbar, ergonomisk Ingår regnskydd/fotsack: Ja/nej Adapter för babyskydd: Ja Handtag: Teleskop

Silver Cross Wave (Duo)

Silver Cross Wave är en flexibel modell. Den köps i duoutförande och då ingår chassi, sittdel och liggdel. Dessutom medföljer adaptrar så att sitt- och liggdel kan användas samtidigt på chassit. Det är således mycket enkelt att fortsätta använda Wave även efter att ett andra barn har tillkommit. Det går också att köra Wave med två sittdelar, men då måste man köpa till ett syskonsäte som kan fästas framtill på vagnen. Wave levereras dessutom komplett vad gäller tillbehör såsom fotsack, babyskyddsadapter, mugghållare, regnskydd och myggnät. Vagnen är rejäl och stabil. Handtaget kan höjas i flera olika lägen med ett enhandsgrepp om knappen mitt på handtaget. Hjulen är stora och punkteringsfria. Framhjulen kan låsas i fast läge. Alla hjul har fjädring men promenader på grusade vägar uppfattas likväl som ganska skumpiga. På släta underlag rullar Wave dock fram precis som en våg. Varukorgen är normalstor och mycket enkel att komma åt från alla håll.

Waves sittdel är ombonad, samma gäller den välventilerade liggdelen som också kan användas som extrasäng. Sittdelen är ergonomisk och kan vinklas mellan sitt-, vilo- och liggläge. Detta görs genom att man lossar spärren på baksidan av ryggstödet. Fotstödet kan också det ställas i flera olika lägen. Det känns ganska kort med tanke på att maxvikten om 25 kg antyder att stora barn också ska kunna åka. Utrymmet i ryggstödet är dock desto rymligare. Selen är lätt att använda och sittdelen är också utrustad med en praktisk swing away-bygel. Suffletten kan inte förlängas men den har två olika solskärmar som kan vikas ut. Först en mindre och sedan innanför en längre variant. Det går alltså att få till ett bra solskydd för barnet, även om man med sittdelen i liggläget hade önskat sig en ännu längre sufflett.

När man ska fälla ihop vagnen så görs det genom att man drar de två spärrarna på handtaget mot sig. Är sittdelen bakåtvänd blir vagnen stor och klumpig om den fälls med sittdelen på, men resultatet blir bättre när sittdelen är riktad framåt. Chassit blir platt men ganska långt, och det låser automatisk ihop sig efter att man fällt det. Bromsen är både praktisk och tydlig, med en röd pedal som pressas ned när man ska bromsa och en grön knapp som trycks in med foten när det åter är dags att börja rulla. En annan finurlig detalj är att fästen för sitt-/liggdelen kan vinklas i två olika positioner, vilket gör att man kan få sitt barn högre upp om man skulle vilja det. Detta förstås för att det ska finnas utrymme för att köra vagnen med två barn. Vagnens tyngd och något stötiga körkänsla är inte helt tillfredsställande, men desto bättre fungerar de praktiska funktionerna och att Silver Cross Wave är snyggt designad är tydligt.

Stabilt chassiombonad sittdelkan göras om till syskonvagnsmart broms
Vagnen väger mycketstum körkänsla

Bra pris hos:

Babyland.se

20. Britax Go

Lättstyrd barnvagn med ergonomiskt handtag, stor varukorg och bra fjädring

Prisklass: Mellan Maxvikt ligg/sittdel: 9/17 kg Vikt på vagnen m sittdel: 12 kg Mått hopfälld med hjul: 78x 61 x 50 cm Hjul: Punkteringsfria Typ av sittdel: Vändbar, vanlig Ingår regnskydd/fotsack: Nej/ja Adapter för babyskydd: Ja Handtag: Ergonomiskt, knäled

Britax Go

Britax Go är den uppdaterade versionen av Brio Go, som Britax bytte namn på efter uppköpet av Brio för ett par år sedan. Vagnen Go är i grunden densamma, men Britax har infört en del mindre ändringar. Maxvikten för sittdelen är numera 17 kg, selen i sittdelen har Britax smarta och lättanvända lösning med fem separata selremmar som knäpps ihop. Även klädseln är uppdaterad och det har blivit lättare att ta loss för rengöring.

Britax Go är enkel att fälla ihop och blir kompakt hopfälld med sittdelen på, oavsett hur den är vänd. Sittdelen har ett steglöst justerbart ryggstöd, den har ej helt plant liggläge men ett väldigt bra viloläge. Sittläget är något tillbakalutat. Själva sittdelen är rymlig med bra höjd på ryggstödet och funkar för barn från några månaders ålder och upp till cirka 3 år. Bygeln är avtagbar och fotstödet ställbart. Liggdelen fästs på chassit med en adapter, som ingår med vagnen. Den är rymlig både på bredden och längden, och väldigt enkelt att klicka av och bära med sig i bärremmarna. Liggdelssuffletten är något kort vid soliga dagar men har en vädringsficka med insektsnät som är smart vid varmt väder. Sittdelen är mycket enkel att vända och i och med att vagnen så lätt fälls med den på så är Britax Go utmärkt att ha med sig vid bilresor. En fotsack ingår till sittdelen och bygeln går att ta loss om man vill använda sittdelen utan. Även sittdelen hade gärna kunnat få ha en något längre sufflett.

Det ergonomiska handtaget på Britax Go är skönt att hålla i. Långa föräldrar kan ibland uppleva att fötterna kommer lite väl nära chassit när man tar ut stegen, men vinklar man handtaget mer vågrätt så blir steglängden bättre. Det är inget problem att handla med vagnen då varukorgen är stor och lättåtkomlig, framför allt med liggdelen men även med sittdelen. Dock händer det relativt ofta att småsten och löv hoppar in i varukorgen. Britax Go har en superb fjädring och det sköna gunget söver lätt de flesta barn. Hjulen är punkteringsfria, och swivelframhjulen kan bytas ut mot stora, fasta vinterhjul. Britax Go passar väldigt bra som barnvagn för promenader med sitt härliga rull och sin lätta styrning, och den klarar även av enklare terräng. Med terränghjulen på tar den sig fram överallt. Britax Go har blivit en klassiker till barnvagn och med tanke på hur lyckad modellen är, så tror vi att den är här för att stanna länge till.

Bra fjädringstor varukorglättstyrd och ett bekvämt handtag
Korta sufflettergrus som kommer in i varukorgen

Bra pris hos:

Cdon

21. Crescent Trike

Trehjuling med lufthjul och vändbar sittdel, bra fjädring som fungerar även i terräng

Prisklass: Mellan Maxvikt ligg/sittdel: 9/15 kg Vikt på vagnen m sittdel: 15,5 kg Mått hopfälld med hjul: 89,5x60x34,5 cm Hjul: Lufthjul Typ av sittdel: Vändbar, ergonomisk Handtag: Teleskop

Crescent Trike

Crescent Trike är en trehjuling med vändbar sittdel, utrustad med tre stora lufthjul där det främre är svängbart. Chassit har god fjädring och vagnen kör mjukt även över rötter och på stigar. Teleskophandtaget kan fås både högt och lågt, så föräldrar av olika längd kan köra samma barnvagn lika bekvämt. Varukorgen är normalstor och kan nås från flera olika håll. Trike har en stark broms vilket är bra om den ska ställas på sluttande underlag men den kan ibland kännas trög att lossa från det låsta läget.

Sittdelen är ergonomisk och har upprätt sittläge, viloläge och liggläge åt båda håll. Fällningen kräver två händer vilket kan kännas lite bökigt men blir enklare när man fått till en bra teknik. Klädseln känns väldigt ombonad och är enkel att ta av för tvätt. Fotstödet är också ställbart och överlag känns sittdelen väl anpassad för det lilla barnet, den fungerar storleksmässigt upp till cirka 2 års ålder. Också liggdelen på Trike känns ombonad, och den är enkel att hantera. Den klickas lätt loss från chassit och bärs i sitt bärhandtag. Suffletten skulle dock kunna vara något längre. Liggdelslock ingår.

Sittdelens sufflett har både tittlucka och solkeps, bygeln är en swingaway för att underlätta när barnet ska lyftas i och ur men sittdelen har också grensele och en vanlig fempunktssele. Trike kan fällas ihop med sittdelen på, men har man sittdelen bakåt blir vagnen väldigt otymplig. Enklast är att fälla den med sittdelen framåtvänd eller fälla chassi och sittdel separat. Eftersom att vagnen är ganska tung så kan det vara enklare att fälla den separat för smidigare lyft. Crescent Trike är en vagn med bra rull som är lätt att styra. Den funkar bra för den som rör sig mycket ute i naturen och för den som vill ha en trehjuling men ändå kunna ha sitt barn vänt mot sig.

Vändbar trehjulingbra rullhögt handtag
TungStor ihopfälldstor ihopfälld

Bra pris hos:

Adlibris

22. Nordic Crown Promenad

Stabil duovagn med fyra stora lufthjul, bra fjädring och ombonad liggdel

Prisklass: Mellan Maxvikt ligg/sittdel: 9/15 kg Vikt på vagnen m sittdel: 18,3 kg Mått hopfälld med hjul: (endast chassi) 84x60x49 cm Hjul: Lufthjul Typ av sittdel: Vändbar, vanlig Ingår regnskydd/fotsack: Nej/ja Adapter för babyskydd: Ja Handtag: Knäled

Nordic Cab Promenad (Duo)

Några av de modeller som skrotades när Brio Barnvagnar köptes upp av Britax har nu fötts på nytt under namnet Nordic Crown. Brio Happy är en klassisk barnvagn som delvis återuppstått som Nordic Crown Promenad. Liggdelen till Promenad är identisk med den Happy hade men chassi och sittdel påminner också om föregångaren. Nordic Crown Promenad är en duovagn med fyra fasta, lika stora lufthjul. Chassit är rejält men vagnen är normalbred. Varukorgens stålkonstruktion är förstås tålig. Nackdelen med en gallerkorg är att det är svårt att förvara småsaker i den. Knäledshandtaget kan vinklas i många olika positioner, vilket gör det enklare att hitta en bekväm höjd för den som ska köra vagnen. Det innebär också att Promenad kan göras lite kortare ombord på bussen eller vid förvaring. Chassit kan fällas ihop med sittdelen på, men även med chassit fällt separat blir Promenad stor och relativt tung.

Liggdelen är ett riktigt hantverk. Inte bara är den rymlig och ombonad med avtagbart, ljust innerfoder. Den har också en inbyggd ryggplatta som kan ställas upp så att en lite större bebis kan få sitta upp ibland mellan sovstunderna. Suffletten vinklas enkelt upp och ned men hade kunnat få vara längre. Liggdelen har bärremmar och klickas lätt av från chassit. När den sätts på plats finns på ena sidan en färgindikator som visar när liggdelen förankrats ordentligt. Sittdelen är vändbar och ryggen kan ställas i fyra olika lägen ned till plant liggläge. I liggläget kan en kant i huvudändan fästas upp, så att barnets huvud skyddas. Sittdelen har avtagbar bygel och fotstödet är ställbart.

Med Promenad ingår både sittdyna och fotsäck, som båda kan fästas stadigt. Sittdelens sufflett har utfällbar solkeps och solskyddet är bra. Sufflettkonstruktionen innebär tyvärr att man måste trycka in två knappar – en på varje sufflettfäste – för att kunna fälla bak den. Detta blir snabbt irriterande i den dagliga användningen och man önskar att sittdelens sufflett funkat på samma sätt som liggdelens. Körkänslan i Nordic Crown Promenad är mjuk. Fjädringen är maximal och de stora hjulen säkerställer att man tar sig både fram över och så gott som alla underlag. Med fasta framhjul krävs det förstås mer kraft när vagnen ska svängas och i en del sammanhang känns vagnen klumpig. Det är som promenadvagn snarare än en vagn för bilresor och shopping som Nordic Crown Promenad kommer till sin rätt.

Bra fjädringstora hjul som fixar terrängmycket välkonstruerad liggdel
Stor och tung när den fälls ihopfasta framhjul för den mer svårsvängd,knepig sufflett på sittdelen

Bra pris hos:

Jollyroom

23. Diono Quantum Classic

Duovagn med liggdel som byggs om till sittdel, lång sufflett och stor varukorg

Prisklass: Mellan Maxvikt ligg/sittdel: 9/22 kg Vikt på vagnen m sittdel: 14,3 kg Mått hopfälld med hjul (Längd): 80 cm Mått hopfälld med hjul (Bredd): 61 cm Mått hopfälld med hjul (Höjd): 33 cm Hjul: Lufthjul baktill, punkteringsfria fram Typ av sittdel: Vändbar, ergonomisk Ingår regnskydd/fotsack: Ja/nej Adapter för babyskydd: Ja Handtag:** Teleskop

Diono Quantum Classic

Dionos vagn finns i två utföranden – Quantum och Quantum Classic, där den senare är den något mer påkostade modellen. Quantum Classic har en liggdel som med några få klick byggs om till sittdel. Man behöver alltså inte förvara den ena delen medan den andra används. Liggdelen är mycket rymlig. Innerfodret sätts dit med dragkedja och kan således enkelt tas bort för tvätt. Liggdelslocket fästs på samma sätt längs med ramen och ger ett bra vindskydd. När det är dags att byta från liggdel så spänner man ihop remmar under dess botten, så att den formas om till en sittdel på bara ett par minuter. Remmarna hålls annars snyggt gömda genom dolda fickor i klädseln.

Den ergonomiska sittdelen är bred och rymlig även för större barn, med en hög maxvikt om hela 22 kg. Högst upp på ramen finns en spärr för att vinkla sittdelen, och den kan fällas ned från sittläge till ett liggläge. Fotstödet har knäleder som gör att det kan vinklas och bygeln är av swing away-typen. Selen är enkel att justera i längd och kan tas isär i fem separata remmar. För att vända på sittdelen trycker man in två spärrar på undersidan av ramen och lyfter sedan rakt upp. Suffletten på Diono Quantum Classic är inget annat än ultimat. Inte bara är den mycket lång med tre breda paneler. Den har dessutom en utfällbar solkeps som innebär att barnet kan skuggas från topp till tå. I suffletten finns en tittlucka i klarplast. Bakom sufflettens bakersta stycke finns ett lager meshnät, vilket gör att man kan få till en god ventilation när det är varmt.

Bakhjulen på Diono Quantum Classic är stora och luftfyllda men framhjulen håller tyvärr inte måttet. De känns underdimensionerade för vagnen och fastnar lätt mot trottoarkanter och ojämnheter. Handtaget på vagnen är ganska grovt i omfång. Det kan höjas väldigt högt upp, vilket är toppen för långa föräldrar. Varukorgen är rymlig och hopfällningen av chassit görs enkelt med en spärr mitt på handtaget. Med sittdelen på blir Quantum Classic rätt klumpig men chassit i sig fälls kompakt. Körkänslan är okej på plana underlag men vagnen håller inte riktigt måttet i terräng och är svårhävd om handtaget inte är i högsta läget. Den tenderar tyvärr även att dra åt det håll som marken lutar, vilket blir tröttsamt att korrigera under längre promenader. Sittdelen hos Diono Quantum Classic håller en nivå medan framhjulen har halkat efter i produktutvecklingen, något som tyvärr påverkar helhetsintrycket av vagnen.

Rymlig sittdel med hög maxviktgigantisk sufflettliggdel som enkelt byggs om till sittdel
För små framhjulvagnen drar sidledesnågot svårhävdklumpig när den fälls med sittdelen på

Bra pris hos:

Babyland.se

Allt om duovagn

Vi har testat de mest intressanta duovagnarna. En duovagn är en barnvagn som består utav chassi, hjul samt separat liggdel och sittdel, vilka fästs direkt på chassit. Med liggdelen kan duovagnen användas från födseln och med sittdelen tills dess att barnet blivit för tung för vagnen eller på annat sätt vuxit ur den vid ca två till tre års ålder. Oftast följer både sittdelen och liggdelen med i paketet när man köper duovagn och i och med detta blir det också en investering som håller länge under barnets uppväxt. Många blandar samman duovagnar med kombivagnar. Medan duovagnen alltså har både sittdel och liggdel så består kombivagnen endast av en sittdel där man kan lägga en lös mjuk- eller hårdlift. Liggdelen i en duovagn brukar oftast vara mer rymlig för barnet.

Att tänka på när du väljer duovagn

Det viktigaste i valet av duovagn är att utgå från sin livsstil. Börja med identifiera vilka egenskaper hos barnvagnen som är viktigast och matcha därefter utbudet mot era behov. Om det är fler än en som ska köra vagnen så kan det till exempel vara bra om båda parter kan ställa in handtaget i en bekväm höjd. Har man en bil med begränsat bagageutrymmet och ska åka mycket bil med barnvagnen är det värt att lägga tid på att kontrollera att vagnen hopfälld blir tillräckligt liten, och bor man högst upp i ett hus med liten hiss kan vagnens bredd vara den egenskap man måste utgå ifrån först av allt.

Kommer ni att behöva en rymlig och lättillgänglig varukorg för att kunna storhandla med barnvagnen, eller kommer ni ta bilen ofta och därmed behöva en barnvagn som är enkel att fälla? Just för duovagnen bör man också tänka på liggdelsmåtten. Vet man med sig att man får långa barn så är det bra att välja en vagn med rymlig liggdel så att man inte tvingas byta till sittdelen tidigare än man egentligen skulle ha önskat.

Även om barnvagnar kan vara mer eller mindre genomtänkta och roliga att köra, så finns det ingen barnvagn som är generellt bäst av alla och för alla. Men det finns absolut en vagn vars funktioner gör att den passar just er familj bättre än vad andra barnvagnar gör. Väntar man sitt första barn kan det vara svårt att föreställa sig i vilka situationer vagnen kommer att användas och hur mycket. En god idé kan därför vara att fråga andra med barn som bor i samma område, eller som har liknande vanor vad gäller resor, fritidsintressen och nöjen, hur de tänkte när de valde barnvagn och varför de valde just den modell de kör.

Bra att ha i åtanke är att även om man som blivande förstagångsförälder kanske har närmast till hands att visualisera en nyfödd bebis i en bäddad liggdel, så används liggdelen sällan längre än i sex månader. Sittdelen däremot kommer kanske att användas i flera år. Vill man ha en vagn som fungerar under en längre period så är det därmed bra att se till att man väljer en barnvagn som kan växa med barnet och förändras i takt med barnets utveckling.

Läs vår stora köpguide med fler viktiga parametrar när du ska köpa barnvagn. Länk till köpguide och alla våra tester av barnvagnar

Logga in

Bli medlem gratis

Inte medlem? Bli medlem