PriceRunner E-handlarindex på rekordnivå; ökar från 66,4 till 68,2 i Q4 2018

Publicerad 7 januari 2019 (Läs som PDF)

PriceRunner E-handlarindex på rekordnivå; ökar från 66,4 till 68,2 i Q4 2018

I en undersökning besvarad av 129 svenska e-handlare under perioden 10-21 december 2018 ökar PriceRunner E-handlarindex från 66,4 under Q3 2018 till 68,2 under Q4 2018. Framförallt är ökningen markant bland de 200 största e-handlarna där index ökade till 76,4. Det är e-handlarnas syn på nuläget och framtidstron som förbättrats under kvartalet.

”Det är ett trendbrott bland de största nätbutikerna. Både Black Friday och julhandeln blev bra. PriceRunners E-handlarindex visar att de 200 största butikerna på nätet nu upplever en mycket stark marknad. Ett skäl är att 28 % av svenskarna uppger att de handlade en större andel av sina julklappar på nätet”, kommenterar Nicklas Storåkers, VD PriceRunner.

En av fyra butiker på nätet upplever försäljningsläget som mycket starkt just nu. I undersökningen uppger 58 % att försäljningen varit bättre eller mycket bättre än fjärde kvartalet 2017. Det är särskilt andelen som uppger en mycket bättre försäljning som ökar.

”Starkast är optimismen bland de stora e-handlarna. Hela 84 % tror på bättre eller mycket bättre försäljning under 2019. Bakgrunden är att nätet tar allt större del av konsumtionen. Dessutom har Amazon-spöket blivit mindre skrämmande”, säger Nicklas Storåkers.

PriceRunner E-handlarindex Q4 2018

Om undersökningen fjärde kvartalet 2018

Undersökningen genomfördes online mellan 10 och 21 december 2018. Totalt deltog 129 e- handlare. PriceRunner skänkte en gåva på 50 kr för varje genomförd intervju till Barncancerfonden.

Nicklas Storåkers, VD

Bli medlem i PriceRunner Plus