Vi lagrar data om din användning i cookies. Genom fortsatt användning godkänner du detta

Cookiepolicy

E-handlarindex Q1 2019: Utvecklingen Q1 sämre än tidigare

Publicerad 11 april 2019 (Läs som PDF)

I en undersökning besvarad av 95 svenska e-handlare minskar PriceRunner E-handlarindex från 68,2 under fjärde kvartalet 2018 till 67,9 under första kvartalet 2019. Trots minskningen indikerar indexvärdet en fortsatt stark e-handelsmarknad.

Till minskningen i index bidrar framförallt en sämre tendens, d v s att försäljningsutvecklingen under första kvartalet varit sämre än under tidigare kvartal. Framtidsutsikterna ökar dock jämfört med fjärde kvartalet.

Q1 2019 index

"E-handlarindex visar tydligt att utvecklingen bland butikerna på nätet kan delas in i två läger. Å ena sidan ökar de e-handlare som uppger att försäljningen utvecklas mycket sämre jämfört med samma kvartal 2018 från 2 % till 8 %. Det är en markant ökning. Å andra sidan så är det 35 % som uppger att försäljningen är mycket bättre än samma kvartal förra året, vilket är en ökning från 29 % vid den senaste mätningen", säger Nicklas Storåkers, VD PriceRunner.

Det är framförallt de större butikerna det gått bättre för. Bland de e-handlare som representerar de 200 största butikerna på nätet uppger 71 % att de upplever än bättre eller mycket bättre försäljning jämfört med samma kvartal 2018. Samma andel bland de mindre butikerna uppgår till 55 %.

Jämfört med fjärde kvartalet uppger 18 % av de bolag som ingår i undersökningen att de upplever en sämre försäljningsutveckling. Det är naturligt eftersom det fjärde kvartalet normalt är den starkaste e-handelsperioden på året. Bland de största butikerna så är det dock bara 4 % som upplever än sämre försäljning jämfört med slutet på 2018, vilket indikerar en stark utveckling bland dessa bolag.

När våren kommer till Sverige skiftar e-handeln karaktär, bland annat till betydligt mer trädgårdsprodukter. Över hälften av alla e-handlare i undersökningen uppger att de upplever än bra försäljning i månadsskiftet mellan mars och april.

"Trots en lite mindre stark utveckling under inledningen av 2019, så är svenska e-handlare optimistiska inför framtiden. Totalt sett är det 64 % som bedömer att försäljningen kommer utvecklas bra eller mycket bra under de kommande tolv månaderna. Denna optimism delas av både stora och små e-handlare", avslutar Nicklas Storåkers.

Kontaktperson

Nicklas Storåkers, VD 070-861 80 01

Logga in

Bli medlem gratis

Inte medlem? Bli medlem