Vi använder cookies för att erbjuda en bättre upplevelse, samla in statistik och visa relevanta annonser. Genom att använda vår tjänst godkänner du detta. Läs mer i vår cookiepolicy.

En guide till säker julhandel

Publicerad 5 december 2018 (läs som PDF)

En guide till säker julhandel

Idag kan man som konsument på nätet känna sig trygg, för näthandeln är till största delen helt säker. Men fortfarande finns det en del fallgropar att akta sig för och det existerar falska sidor, där konsumenten kan luras med alltför bra erbjudanden.

”Det är som regel säkert att köpa julklappar på nätet”, säger Nicklas Storåkers, VD PriceRunner. PriceRunner är Sveriges största jämförelsetjänst med mer än 1,8 miljoner produkter från 5.900 butiker.

Här hittar du de tio bästa tipsen för säkra julklappsinköp på nätet.

Tio goda råd till säker julhandel

  1. Gör prisjämförelser innan du köper något
  2. Kontrollera webbutiken
  3. Använd ditt sunda förnuft
  4. Du kan (nästen) alltid ångra ditt köp
  5. Kontrollera nätbutikens bytesregler vid jultid
  6. Säker betalning
  7. Reklamation och garanti
  8. Reklamationsmöjligheter vid köp från utlandet
  9. Öppna alltid försändelsen med en gång
  10. Kontrollera giltighetstiden för presentkort

1. Gör prisjämförelser innan du köper något

Det här är en grundregel som gäller för alla köp på nätet och även i fysiska butiker. Använd en prisjämförelsetjänst såsom www.pricerunner.se för att jämföra priserna på den vara du vill köpa.

Det finns alltid pengar att spara om man handlar där varan är billigast. Dessutom är det viktigt att kontrollera om det är fri frakt eller om det kostar att få varan levererad. Håll ett öga på rabattkoder, håll utkik efter reor eller om priset går ner, eller om det finns ett billigare alternativ.

Allt fler använder sin mobil istället för datorn när de jämför priser. Du kan alltså lätt och enkelt jämföra priset på en vara när du befinner dig i en butik.

2. Kontrollera webbutiken – speciellt om det är en utländsk butik och om du inte har handlat där förut

Du kan skydda dig mot oseriösa nätbutiker och hemsidor skapade av bedragare genom att kontrollera sidan innan du köper något därifrån eller lämnar ut dina personuppgifter.

  • Kontrollera om säljstället lämnar tydlig information om sig själv – inklusive en fysisk adress
  • Kontrollera om det finns klara prisuppgifter och tydliga sälj- och leveransvillkor
  • Kontrollera att betalning sker via en krypterad anslutning
  • Kontrollera om butiken är ansluten till en märkningsstandard som garanterar dina rättigheter
  • Sök efter butikens namn på internet för att se andra konsumenters omdöme och erfarenheter. Använd Trustpilot eller andra sidor för omdömen.

3. Använd ditt sunda förnuft – är erbjudandet för bra för att vara sant?

Vi söker alla efter bra erbjudanden. När man googlar går det ofta att hitta ett par märkesskor eller ett märkesplagg till ett betydligt billigare pris än på andra ställen. Det kan då vara frestande att nappa på ett bra erbjudande när en märkesvara plötsligt bara kostar hälften av vad den normalt sett kostar, eller har ett mycket avvikande pris.

Använd ditt sunda förnuft och fråga dig själv om det verkligen kan vara sant. Vilket det tyvärr sällan är.

4. Du kan (nästen) alltid ångra ditt köp

Du har 14-dagars ångerrätt när du handlar på nätet i Sverige eller i ett annat EU-land. Det gäller för både köp av varor och tjänster, som t.ex. fönsterputsning eller ett telefonabonnemang.

Din ångerrätt startar först när du mottagit varan. Dagen då du mottager varan eller gör beställningen räknas inte med i de 14 dagarna.

Så utnyttjar du din ångerrätt: Om du ångrar ett köp av en vara är det viktigt att du tydligt meddelar säljaren om att du ångrat dig, innan ångerperioden löper ut. Det räcker att du skickat ditt meddelande innan perioden löpt ut. Spara en kvittens på att meddelandet skickats så att du har ett bevis på att du hållit dig inom tidsfristen.

Därefter har du ytterligare 14 dagar på dig att returnera varan. Säljaren har rätt att få se dokumentation på att varan är avsänd. Se därför till att du får en kvittens från postkontoret eller budfirman.

Om du ångrar ett köp innan du mottagit varan, kan du meddela säljaren om att du inte vill ha varan levererad.

5. Kontrollera nätbutikens bytesregler vid jultid

Som konsument har du alltid 14-dagars ångerrätt när du köper något på nätet. Om gåvomottagaren emellertid ska kunna byta julklappen efter jul, räcker inte detta om julklappen har köpts i oktober, november och inte ens om den köpts i början av december.

Många nätbutiker, liksom många fysiska butiker, erbjuder förlängd bytesrätt hela vägen in i januari, men det är inte en skyldighet. Du bör därför alltid kontrollera vad nätbutiken skriver om julklappsbyten innan du gör ditt inköp. Det gör livet mycket lättare för mottagaren.

6. Säker betalning

När du betalar med kreditkort och det är något fel med ditt inköp, kan du även få tillbaka pengarna med bankens hjälp.

Tull, moms och avgifter vid handel från utlandet – kontrollera var nätbutiken hör hemma. Sidan kan vara på svenska men hemmahörande i Kina, vilket innebär extrakostnader avseende tull och moms vid leverans.

7. Reklamation och garanti

Reklamationsrätt: Om en vara går sönder inom 2 år från köpet kan du reklamera den hos butiken. Detsamma gäller om du upptäcker att varan inte fungerar som den ska eller är annorlunda än vad som utlovandes, eller vad du rimligen kunde förvänta dig vid inköpet.

Butiken är skyldig att avhjälpa fel eller brister som inte är självförvållade men som fanns redan vid köptillfället, utan extra kostnad eller besvär för dig.

8. Reklamationsmöjligheter vid köp från utlandet

Om säljaren har marknadsfört sig i Sverige eller har informerat på sin hemsida att man även säljer till kunder i Sverige, kommer du inte att ha sämre rättigheter än enligt svensk lag, när du handlar från Sverige. I praktiken kan du välja svensk rätt när den ger dig bäst villkor, och säljarens hemlands rätt i de fall den är bäst.

Om det uppstår en tvist som ska behandlas av en reklamationsnämnd eller en domstol, kan du välja om saken ska prövas i Sverige eller i säljarens hemland.

9. Öppna alltid försändelsen med en gång

Det är aldrig bra att vänta för länge med att öppna paketet från nätbutiken. Även om du ska ge bort den som present först om några månader. Det finns två goda skäl för detta.

För det första undviker du att den 23 december stå med en felaktig vara som du inte kan byta då, och för det andra har du ett bättre läge vid eventuella fel eller brister i varan.

Därutöver är det alltid bra att behålla förpackningen om du skulle behöva reklamera. Märken, stötar och skadade hörn kan vara en indikation på att paketet har hanterats vårdslöst under transporten.

10. Kontrollera giltighetstiden för presentkort

Presentkort för upplevelser, och presentkort i allmänhet, har blivit populära julklappar. Om du ger bort ett presentkort är det viktigt att vara uppmärksam på hur länge det gäller. Det finns ingen speciell regel för hur lång giltighetstid ett presentkort ska ha, men tiden får inte vara ”orimligt kort”.

Detta tolkas i regel som minst sex månader, om presentkortet avser en viss service. Dock ska du alltid upplysas om giltighetstiden som också måste framgå av presentkortet för att tillämpas som giltighetstid. Om ingen förfallodag anges gäller presentkortet i tre år.

Trevlig julhandel!

Kontaktperson

Nicklas Storåkers, VD

Inte medlem? Börja här