Årets e-mästare 2019: Apotea

Publicerad 12 april 2019 (Läs som PDF)

Årets e-mästare 2019 i Sverige är onlineapoteket Apotea.se – igen. För andra året i rad tar Apotea hem den prestigefyllda utmärkelsen i PriceRunners erkända tävling om att bli årets butik på nätet. Årets undersökning har varit betydligt mer omfattande och bland annat baserats på s.k. mystery shopping och omfattande kundundersökningar.

Det är sextonde året i rad som PriceRunner korar årets e-handlare i Sverige efter en omfattande genomgång och analys av alla nominerade butiker i 19 olika kategorier.

Grattis till Apotea till utmärkelsen Årets e-mästare 2019 och grattis till alla andra vinnare i PriceRunners årliga tävling. Det är viktigt att uppmärksamma arbetet som butikerna gör varje dag för att ge kunderna den bästa upplevelsen och servicen när de handlar på nätet.

– Nicklas Storåkers, VD PriceRunner

Apotea har fått högsta betyg inom kategorin "Hälsa" av PriceRunner och vann även priset som Årets e-handlare år 2016 och 2018. Bland de övriga vinnarna i de 19 olika kategorierna kan även nämnas Gardenstore. Butiken vann priset i den snabbt växande kategorin Hem och Trädgård.

Vi har många nya vinnare i år och det är imponerande att se hur målmedvetet butikerna har arbetat på att bli bättre. E-handel står idag för 10 % av den totala konsumtionen och dessa butiker förtjänar uppmärksamet som Årets e-handlare inom deras kategorier.

Omfattande urvalsprocess

Resultatet i tävlingen om att bli Årets e-mästare och Årets e-handlare är baserat på omdömen från konsumenter, röster från kunder och shoppingupplevelse via s k mystery shopping genomförd av ett externt bolag.

Vi har ägnat mycket tid åt att finna de riktiga vinnarna. Därför var det väldigt viktigt att genomföra mystery shopping, där alla delar av inköpsupplevelsen -- från köp till returer -- blir värderade på ett professionellt och jämförbart sätt.

– Nicklas Storåkers

En del av mystery shoppingen var bl a att titta närmare på butikernas miljötänk i leveranserna.

De vinnande butikerna är bra på att sätta miljö och klimat på dagordningen i samband med leveransen av de beställda produkterna. Det blir mer och mer viktigt att vi kan skapa en hållbar onlineshopping.

– Nicklas Storåkers

Så här går mystery shopping till.

Snabba svar och bra miljötänk

Viktiga aspekter har bl a varit hög tillgänglighet, pris, effektiva leveranser, försändelser med miljötänk och samt snabb och engagerad kundservice. Inom dessa områden har PriceRunner sett tydliga skillnader när vinnarna utsetts.

Tydlig och utförlig produktinformation, ett flertal sätt att komma i kontakt med butikerna samt möjlighet att välja mellan flera olika leveranssätt är också viktigt för kunderna när de väljer vilken butik de handlar från.

Så gjorde vi

PriceRunner har över 5.900 registrerade butiker. Fram till den 21 mars 2019 har alla dessa e-handlare haft möjlighet att bli nominerade till Årets e-handlare i PriceRunners 19 produktsegment. PriceRunner har utsett vinnarna baserat på omdömen från kunder, omdömen samt mystery shopping hos de nominerade butikerna.

Vinnarna av årets e-handlare 2019

ButikKategori