Vi lagrar data om din användning i cookies. Genom fortsatt användning godkänner du detta

Cookiepolicy

Det tycker svenskarna om Black Friday rean (2019)

AvSøren KnudsenUppdaterad 28 november 2019

Black Friday är den största readagen i Sverige. Men vad tycker svenska konsumenter egentligen om Black Friday? PriceRunner har i samarbete med analysinstitutet Kantar genomfört en omfattande undersökning och kartlagt svenskarnas förhållande till den stora readagen.

Black Friday är störst

Black Friday är Sveriges största readag och dagen då de flesta svenskar shoppar.

33% av konsumenterna tror på Black Friday som rean med de bästa priserna. Högre än för tvåan, Mellandagsrean, som bara 26% tror har det bästa priserna.

Det visar en undersökning som analysinstitutet Kantar har utfört för PriceRunner. Över 1000 svenskar har blivit intervjuade kring deras syn på reor.

Undersökningen kartlägger svenska konsumenters förhållande till reor och är genomförd under oktober 2019.

Rea i Sverige 2019) Ladda ner grafik

Black Friday pågår endast under en dag samtidigt som sommar- och mellandagsrean sträcker sig under en lång tidsperiod – vilket ännu en gång bekräftar att Black Friday är den överlägset största readagen.

Hur handlar vi på rea?

Reaköp sker mer och mer hemma framför skärmen. Lite över hälften av konsumenterna (52 %) handlar på egen hand (män: 52 %, kvinnor: 52%)

Rea i Sverige 2019) Ladda ner grafik

Cirka 1 av 5 ser rean som någonting socialt.

De ger sig ut med vänner och familj för att se om de finns några bra erbjudanden under rean.

Vi vet ofta vad vi är på jakt efter under reor. Knappt hälften (43 %) vet vad de ska köpa och har förberett sig så att de kan göra bästa möjliga köp.

  • Cirka 1 av 3 handlar om de ser något spännande till ett bra pris även om de inte hade planerat att köpa något specifikt.
  • Cirka 1 av 3 går på reor då de förväntar sig att finna produkter till de billigaste priserna.
  • Cirka 1 av 3 väntar med att handla tills det kommer en större rea.

Vem går på rea?

Rea i Sverige 2019) Ladda ner grafik

Så ser den typiska manliga reashopparen ut:

Han är mellan 18 och 29 år. Han letar efter spelkonsoler som PS4 och relaterade spel. Han gillar att vara väl förberedd och vet vad han vill köpa. Därför ser han även till att jämföra priser innan han handlar, eftersom han bara kommer att köpa produkten till det billigaste priset – vilket främst görs online.

Så ser den typiska kvinnliga reashopparen ut:

Hon är mellan 18 och 29 år. Det är en social händelse med vänner och familj – en rolig och inspirerande upplevelse som inte nödvändigtvis handlar om att köpa något.

Hon köper främst kläder på rea, är väldig medveten, vet vad hon vill köpa och har undersökt produkter och jämfört priser online. Hon har ett stort förtroende för butikernas reaerbjudanden.

Hur stora är rabatterna under Black Friday?

Rea i Sverige 2019) Ladda ner grafik

En analys gjord av PriceRunner av priserna på 20 000 produkter under Black Friday 2018 avslöjar att 22 % av butikernas produkter var nedsatta under Black Friday och att de i genomsnitt var nedsatta med 17 %.

Den genomsnittliga Black Friday rabatten ligger på mellan 20 och 25 % och det är mer regel än undantag att butikernas föredragna rabatt är 25 %.

Konsumenterna däremot har en helt annan förväntning på rabatternas storlek under reor. Det är flera som förväntar sig (hoppas på) rabatter på upp till 50 %.

Men så stora rabatter finns bara i ett fåtal fall – och nästan aldrig på de populäraste och mest eftertraktade produkterna.

Den stora skillnaden mellan förväntningar och verkligheten leder till besvikelse och frustration hos många konsumenter som hade förväntat sig mer av rean.

Vilka produkter lönar det sig att fynda?

Rea i Sverige 2019) Ladda ner grafik

Även om Black Friday, och Black Week, innebär många bra erbjudanden är det inte alla produkter som reas ut. Data visar att det finns vissa produktkategorier där chansen för fynd är högre.

1 av 4 erbjudanden kan vara bluff

Rea i Sverige 2019) Ladda ner grafik

Varje år analyserar PriceRunner de mest populära produkterna hos de största e-handlarna. Det är en analys som omfattar mer än 20 000 produkter och de 50 största e-handlarna i Sverige.

Analysen av priserna i samband med Black Friday 2018 visade att 23 % av de produkter som "reades" ut tidigare höjts i pris. Detta är ett sätt för butikerna att ge sken av att priserna är bättre än vad de egentligen är.

Det betyder att 1 av 4 erbjudanden kan vara bluff under Black Friday, eftersom priset tidigare har varit lägre eller detsamma.

Läs också om svenskarnas förhållning till reor

Logga in

Bli medlem gratis