1. Start
  2. Bäst i test

Uppdaterad  

Duovagn: 10 modeller i test

PriceRunner

Vilken är den bästa barnvagnen för en bebis? Vi har testat duovagnar som kan användas från födseln, från alla de största märken, som Bugaboo, Emmaljunga och Britax. För att en duovagn ska kunna utses till bäst i test så måste den ha bra körkänsla, lång användningstid och vara utrustad med de funktioner man behöver i vardagen som småbarnsförälder.

Duovagn bäst i test

Så gjorde vi testet

Våra tester är oberoende utförda, och utgörs av testredaktörens uppriktiga och objektiva åsikter. Produkturval utförs och testresultat beslutas utan påverkan från tillverkare, återförsäljare eller andra interna eller externa parter.

Vi gör våra tester själva och testar alla produkter så som de är tänka att användas i verkligheten. I vårt test av duovagnar har vi låtit såväl vanliga barnfamiljer som experter inom området få köra vagnarna med barn i. Vagnarna har använts med både liggdel och sittdel. De har körts i olika terräng för att se hur väl de fungerar i stadsmiljö och ute i naturen. Vagnarnas alla funktioner har gåtts igenom och testats. Duovagnarna har alla använts under längre perioder för att en rättvis bedömning av kvalitet ska kunna göras.

I testet av duovagnar har vi inkluderat alla modeller av barnvagn som är tänkta att användas från födseln, först med separat liggdel alternativt med hård- eller mjuklift i sittdelen, och därför efter med sittdel. Eftersom att alla familjer har olika vardag så finns det ingen vagn som passar alla bäst. Det är viktigt att utgå ifrån sina egna behov. I vårt test är ambitionen att göra en generell bedömning och beskrivning av varje vagn. Vi har tittat extra noga på följande egenskaper:

  • Egenskaper: Är det en duo- eller kombivagn, kan sittdelen vändas, hur blir vagnen när den fälls ihop och vad ingår barnvagnen?

  • Funktioner: Kan handtaget justeras i höjd, är det smidigt att fälla ihop vagnen, är knappar och spärrar enkla att använda sig av?

  • Användning: Hur är vagnen att rulla, finns det fjädring i chassit och är körkänslan bra? Sitter barnet bekvämt och underlättar eller försvårar vagnen livet som förälder?

Utöver egenskaper och funktioner har vi i vår slutgiltiga bedömning också vägt in vagnens design och hur dess prisvärde upplevs. Vi har därefter utsett testvinnare i flera olika kategorier uppdelat i olika prisklasser, så det finns en köprekommendation som passar alla plånböcker.

Jämför pris hos alla duovagnar på PriceRunner.

Fler barnvagnstester

1. Britax Smile III - BÄST I TEST DUOVAGN

Mycket prisvärd duovagn med fullt liggläge på sittdelen och rejält rymlig varukorg

Maxvikt ligg/sittdel: 9/22 kg Vikt på vagnen m sittdel: 13 kg Mått hopfälld med hjul: 90 x 57 x 40 cm Hjul: Lufthjul Typ av sittdel: Vändbar, vanlig Ingår regnskydd/fotsack: Nej/nej Adapter för babyskydd: Ja Handtag: Knäled

Britax Smile 3

Britax Smile III är den uppdaterade versionen av Britax Smile 2. Vagnen har förändrats i grunden samtidigt som den är sig lik. Liggdelen är högt placerad och mycket ombonad, med en välsydd klädsel. Liggdelslocket har tysta magnetfästen i sidorna och kan knäppas fast mot suffletten med tryckknappar. När liggdelen ska lossas från chassit görs det enkelt med en hand tack vare de smarta memory-knapparna. Dessutom kan liggdelen plattas till när den ska förvaras eller packas ned för resa.

Rymlig sittdel med högt ryggstöd och hög maxvikt

Mest förändringar ser man dock på sittdelen. Smile 3 har en vändbar, vanlig sittdel med ett ryggstöd som kan fällas ned till ett plant liggläge. Jämfört med Smile 2 har ryggstödet blivit närapå en decimeter högre. Maxvikten har höjts till 22 kg och dessa faktorer ger Smile 3 en betydligt längre användningstid. Sittdelens sufflett kan förlängas, har en utvikbar solkeps och en rejäl vädringslucka. I sitt längsta läge skuggar suffletten barnet från huvud ned till knähöjd, vilket är mycket bra.

Sittdelen upplevs som rymlig och passar upp till cirka 2,5 – 3 år. Selen kan enkelt delas i fem separata remmar, och även med ett enhandsgrepp höjdjusteras på ryggstödet. Britax Smile 3 har en välfungerande swing away-bygel. Grenbandet sitter fast med kardborre, vilket innebär att det kan lossna om man monterat det snett och barnet lutar sig mot bandet. Som vanligt ska man alltid använda selen för att säkra barnet i vagnen.

Smal duovagn med fyra stora lufthjul

Britax Smile III är en smal barnvagn som mäter endast 57 cm över bakhjulen. Ändå har den en överraskande rymlig varukorg som rymmer allt man behöver och lite till. Vagnen har fyra lufthjul av bra storlek. Framhjulen kan lätt låsas i fast läge om man vill kunna ta sig fram ännu bättre i snö eller terräng. Smile III kan fällas i ett stycke med sittdelen på, men blir som mest kompakt om man fäller chassit separat. Knäledshandtaget kan ställas i många lägen. Det, ihop med att det finns gott om benutrymme för den som kör, gör att Britax Smile 3 passar väldigt väl även för långa föräldrar.

Har man kört Britax Smile 2 kommer man direkt känna igen sig i Smile III - men också snabbt inse att allt har blivit lite bättre. Att sittdelen är märkbart större samtidigt som maxvikten har höjts, ger en betydligt längre användningstid. Körkänslan är ännu bättre tack vare att Smile 3 har utrustats med mer fjädring. Detta är en lika lättrullad som lättsvängd vagn. Priset är visserligen höjt. Men de kraftigt förbättrade funktionerna och den snyggare designen på bland annat klädseln, gör att vagnen förblir lika prisvärd. Om det är någon duovagn som kan ta över efter omåttligt populära Smile 2 så är det utan tvekan Britax Smile III.

Utmärkt ligglägelång sufflettstor varukorgskön körkänslaprisvärd
Knepigt grenbandstor ihopfälld med sittdelen på

Prisjämförelse

Jämför alla priser
Illustration - Det finns inga priser just nu

Det finns inga priser just nu

2. Bugaboo Fox 3 - BÄSTA PREMIUMVAL

Påkostad duovagn med genomtänkta funktioner, passar de flesta familjer

Maxvikt ligg/sittdel: 9/22 kg Vikt på vagnen m sittdel: 12,2 kg Mått hopfälld med hjul: 88 x 60 x 46 cm Hjul: Punkteringsfria skumhjul Typ av sittdel: Vändbar, ergonomisk Ingår regnskydd/fotsack: Ja/nej Adapter för babyskydd: Ja Handtag: Teleskop

Bugaboo Fox 3 (Duo)

Bugaboos omtyckta duovagn Fox kommer i den tredje versionen med ett uppfräschat utbud av färger på klädsel och sufflett samt, något mer oväntat, på chassina. Bugaboo lämnar nu en lång era med billigare chassin i aluminiumfärg och dyrare i svart bakom sig. På Fox 3 byts alu ut mot grafitgrå, vars prisnivå är samma som för svarta chassin.

Uppdaterad liggdel med god ventilation

Bugaboo Fox 3 kan användas direkt från födseln med den medföljande liggdelen eller med babyskydd, adaptrar köps till separat. Vagnens montering kräver en titt i manualen, men sen är det logiskt hur allt hänger ihop. Liggdelen är rymlig och känns ombonad. Fox 3 får plus för att liggdelen så lätt kan plattas till när den packas in i bilen eller tas med på resa.

Fox 3 har en ny Breezy liggdel, vilket innebär att klädseln i huvudändan kan vikas upp. Under finns meshnät, som släpper in luft till barnet och skapar bättre svalka vid varmt väder. Ihop med den långa suffletten gör det Fox 3 till en utmärkt barnvagn även för sommarbebisar. Meshnätet gör också att en vaken bebis kan titta ut. Nedfälld hålls klädseln på plats med magnetlås, så det inte blåser in kyla under vintern.

Vändbar, ergonomisk sittdel med utmärkt solskydd

Jämfört med populära föregångaren Bugaboo Fox 2 så har nya Fox 3 fått en uppgraderad sele på sittdelen. Selen är mjukare och mer vadderad, men fortfarande lika smart med sina separata remmar som klickas i spännet individuellt. Maxvikten i sittdelen är 22 kg. Fox 3 är rymlig i ryggstödet och i sittytan, men det något korta fotstödet gör att vagnen upplevs fungera som bäst upp till cirka 2,5 års ålder.

Det ergonomiska sittdelen kan lätt växlas mellan framåt- och bakåtvänt läge, och det är lika lätt att vinkla mellan sitt-, vilo- och liggläge. Den förlängningsbara suffletten har en titt- och vädringslucka på mitten och ger ett absolut oklanderligt solskydd. Fox 3 har en stor och lättåtkomlig varukorg. Fotbromsen vid vänster bakhjul är lätt att hitta med foten, och handtaget kan enkelt justeras i höjd för olika långa föräldrar.

Högt pris men också högt värde

Mest utmärkande för Bugaboo Fox 3 är ändå den härliga körkänslan. Den lättsvängda vagnen rullar snabbt på sina punkteringsfria hjul. Fox 3 upplevs lite för lätt för att klara av grov terräng, men är en dröm på asfalt och i stan. Fox 3 är smidig att fälla ihop och väger jämförelsevis lite att lyfta in i bilen. Vagnen blir som mest kompakt om man först klickar av sittdelen och sedan fäller chassit separat.

Det är positivt hur Bugaboo ständigt arbetar med att förbättra redan omtycka barnvagnsmodeller. Att de nya tygerna till Fox 3 ska vara mer tåliga, bland annat mot solblekning, är en efterlängtad uppdatering. Även om priset för Fox 3 är högt, så ger Bugaboo utan tvekan premiumvärde för pengarna.

Utmärkt bra suffletthärlig att promenera medblir kompakt hopfälldpassar året om
Något kort fotstöd

Prisjämförelse

Jämför alla priser

Bugaboo Fox 3 barnvagn med sittdel och liggdel

14 299 kr

Bugaboo I Fox 3 2 1 Bebis Sittvagn Silver

14 475 kr

Bugaboo Fox 3 Grey Melange

15 606 kr

3. Cybex Talos S Lux

Lättkörd sittvagn med bra liggläge, lång sufflett och rejäla hjul

Maxvikt sittdel: 22 kg Vikt på vagnen med sittdel: 14,2 kg Storlek hopfälld: 79 x 60 x 48 cm Vändbar: Ja Liggdel: Ja Regnskydd: Ingår ej Ryggstöd: 3 positioner, vanlig sittdel Sovposition: Liggläge Handtag: Ställbart, helt teleskophandtag Adapter för babyskydd: Kan köpas till

Cybex Talos S Lux

Cybex Talos S Lux är en vändbar sittvagn bättre anpassad för nordiskt klimat än många andra modeller i samma kategori. Vagnen kan användas från födseln, med tillhörande liggdel eller genom att man fäster ett babyskydd på chassit. Men det är med sittdelen på som vagnen sticker ut.

Bra liggläge och rymlig sittdel

Cybex Talos S Lux har en vanlig sittdel med ett ryggstöd som kan fällas från sittläge ned till vilo- eller liggläge, genom att böja den vita spärren på ryggstödets baksida uppåt. Sittdelens liggläge är inte helt plant utan lutar svagt, men får ändå anses som riktigt bra.

Barnet ligger bekvämt i Talos S Lux och fäller man upp fotstödet vågrätt förlängs sovytan. En normalstor treåring sitter bra i vagnen, men när barnet närmar sig en meters längd så kommer fotstödet troligen känns för kort.

Rejält lång sufflett med onödiga fönster

Cybex Talos S Lux har en rejäl sufflett, som kan förlängas. Suffletten har fönster av plast i sidorna, en meningslös detalj som Cybex gärna kunde ha skippat. Tack vare att plastfönstren har svart nät i sig, förblir det ändå rätt mörkt inne i vagnen. Längst bak på suffletten finns även en öppningsbar vädringsficka.

Talos S Lux har svängbar bygel och en väldigt smidig sele, som gör det lätt att sätta i en åkpåse eller sittdyna. Vagnen fälls i ett stycke med sittdelen på, oavsett hur sittdelen är vänd. Fällningen är okomplicerad och går på tio sekunder när man fått in det rätta knycket. Bärhandtaget inbyggt under sitsen gör det lätt att packa in Talos S Lux i bilen.

Skumfyllda hjul med fjädring

Med Talos S Lux har Cybex satsat lite extra på hjulen, och resultatet blev välfungerande, skumfyllda däck med ett lätt rull och däckyta som det inte fastnar sten i. Såväl de svängbara framhjulen som de större bakhjulen är försedda med fjädring. Det gör vagnen mjuk att köra. Möjligen kan framhjulen ibland tendera att kännas lite för mjuka om man ger sig på grov terräng, så även om grus och gräsmatta funkar utmärkt så går skogsstig med rötter ändå bort.

Jämfört med Cybex liknande modeller råder det inget tvivel om att Talos S Lux är det just nu bästa valet för den som vill ha en smidig Cybex-sittvagn som lätt packas in i bilen, men som samtidigt har sufflett och hjul som fixar mer än solskensfyllda promenader på asfalt.

Rejäla hjullätt att fälla ihopbra ligglägerymlig sittdel
Onödiga tittfönster i suffletten

4. UPPAbaby Cruz V2

Rymlig och smidig duovagn med gigantisk varukorg och utmärkt lång sufflett

Maxvikt ligg/sittdel: 9/22 kg Vikt på vagnen m sittdel: 9,8 kg Mått hopfälld med hjul: 84 x 58 x 42 cm Hjul: Punkteringsfria Typ av sittdel: Vändbar, ergonomisk Ingår regnskydd/fotsack: Ja/nej Adapter för babyskydd: Ja Handtag: Teleskop

UppaBaby Cruz V2

En sak ska man ha klart för sig. Förutom namnet finns det så gott som inga likheter mellan UPPAbaby Cruz V2 och den äldre versionen UPPAbaby Cruz. Och som tur är, så är det den senaste versionen som är den klart bättre av de två. Cruz V2 är en smidig liten sittvagn, som ihop med den tillhörande liggdelen omvandlas till en duovagn att räkna med.

Ovanligt stor och tålig varukorg

UPPAbaby är kända för rymliga sittdelar med hög maxvikt, och för ännu rymligare varukorgar som även de har hög kapacitet. Cruz V2 är inget undantag. Det rejäla chassit känns starkt och smidigt på samma gång. Och varukorgen är inget annan än enorm, godkänd för hela 13,6 kg, och dessutom mycket lättåtkomlig. Att ställa ned ett par matkassar i sin helhet är inget bekymmer.

Chassit har rejält med fjädring, vilket borgar för en mjuk och stötfri promenad. Teleskophandtaget kan justeras i olika höjdlägen, och det ihop med vagnens avsaknad av ett stag mellan bakhjulen ger ett generöst utrymme för att ta ut stegen. Även riktigt långa föräldrar kan gå bekvämt bakom UPPAbaby Cruz V2.

Smidig vagn för stadskörning och lättare terräng

Vagnen har punkteringsfria hjul som är hyfsat stora. Cruz V2 är inte det perfekta valet för djup snö och grov terräng. Men för blandad, stadsnära körning funkar den utmärkt och även om UPPAbaby Cruz V2 gör sig bäst på asfalt och stenlagda trottoarer så tar den sig även fram på grusvägar. Vagnen är mycket lättstyrd, och kan enkelt svängs med en hand.

Vagnen kan fällas ihop med sittdelen på, om den är vänd framåt. Tar man av sittdelen först och packar den ovanpå det hopfällda chassit så blir Cruz V2 ganska kompakt och enkel att packa in i bilens bagageutrymme. Det går att med adapter fästa ett babyskydd på chassit. Liggdelen till Cruz V2 är ombonad, med en lång sufflett och smidigt bärhandtag.

Lång användningstid tack vare rymlig sittdel

Cruz V2 har en vändbar, ergonomisk sittdel som kan vinklas i fem olika positioner. Sittdelen har allt man kan önska vad gäller funktioner. Den svängbara bygeln är lätthanterad, fotstödet är ställbart och selen smidig att justera i höjd. Suffletten är imponerande välkonstruerad och riktigt lång när den är maximalt utfälld. Den har även en bra tittlucka som även kan ventilera sittdelen.

I framåtvänt läge, med chassit inbyggda fotstöd som support för benen, kan barn upp till 5-6 års ålder rymmas i UPPAbaby Cruz V2. Och en 2-3 åring sitter riktigt bekvämt, med gott om utrymme även för åkpåse eller vinterkläder. UPPAbaby har kanske inte riktigt slagit igenom stort utanför USA än, men Cruz V2 kan - välförtjänt - bli modellen som leder till ett genombrott.

Gigantisk varukorgrymlig sittdelbra stegutrymmelång sufflett
Kan inte fällas i ett stycke med bakåtvänd sittdel

5. Britax Go Next2

Duovagn med superb fjädring, bra suffletter och smidigt, kompakt ihopfällning

Maxvikt ligg/sittdel: 9/17 kg Vikt på vagnen m sittdel: 13 kg Mått hopfälld med hjul: 78x62,5x50 cm Hjul: Plast/luft Typ av sittdel: Vändbar, vanlig Ingår regnskydd/fotsack: Nej/ja Adapter för babyskydd: Ja Handtag: Knäled, ergonomiskt

Britax Go Next2 (Duo)

Britax Go Next2 har uppdaterats med dekorativa, vita hjulstreck på sidorna och ett helt handtag i bekväm läderimitation. Go Next är utrustad med lufthjul baktill samt låsbara framhjul av punkteringsfri modell. Dessa framhjul är av hög kvalitet vilket innebär att grus och stenar inte fastnar i dem, och lufthjulen baktill på vagnen gör körningen ännu mjukare. Den stora varukorgen, som lätt rymmer ett par matkassar, har en uppvikbar kant som skyddar bättre mot löv och lerstänk från hjulen. Chassit har ergonomiskt handtag med knäled som är ställbart i flera vinklar, det fälls enkelt ihop och blir då väldigt kompakt.

Ombonad liggdel med utfällbar solskärm

Liggdelen på Go Next har en rejäl solkeps och därmed ett förbättrat skydd mot väder och vind. Solkepsen hålls på plats med magnetlås och det gör också det nya liggdelslocket, som fått dragkedjor i sidorna för att barnet smidigare ska kunna tas i och ur vagnen. Liggdelen är ombonad och rymlig och fästs vid chassit med medföljande adapter. I liggdelen finns inbyggda bärremmar och i fotändan finns flera smarta förvaringsfickor.

Rymlig sittdel utan plant liggläge

Go Next har en vändbar sittdel, fotstödet är ställbart i höjd och ryggstödet regleras steglöst med remmar. Go Next har inte fullt liggläge på sittdelen utan lutar svagt när den är i maxläget. Sittdelsklädseln är nu betydligt enklare att rengöra i och med att den kan tas loss med dragkedjor för att tvättas. Sittdelen är utrustad med Britax smarta fempunktssele som kan tas isär i fem delar, avtagbar bygel och det medföljer en fotsack som fästs vid sittdelen med tryckknappar. Även sittdelssuffletten är klart förbättrad med en rejäl solkeps med magnetlås.

Britax Go Next har ett fantastiskt gung tack vare den generösa fjädringen, ett bra rull och funkar att köra med inne i stan såväl som i enklare terräng. Det är en klassisk barnvagn i modern version, med gott andrahandsvärde, hög komfort för barnet samt mycket körglädje för föräldern.

Mycket bra fjädringgenomtänkta detaljerbra suffletter och högre maxvikt på 17 kg
Något bredej helt upprätt sittläge i sittdelen

6. Cybex Priam

Lyxigt väldesignad duovagn med genomtänktl liggdel och rymlig, ombonad sittdel

Maxvikt ligg/sittdel: 9/22 kg Vikt på vagnen m sittdel: 12,6 kg Mått hopfälld med hjul: 92 x 60 x 38 cm Hjul: Punkteringsfria skumdäck Typ av sittdel: Vändbar, vanlig Ingår regnskydd/fotsack: Ja/nej Adapter för babyskydd: Ja Handtag: Teleskop Rekommenderat regnskydd: Elodie Details Universalt Regnskydd hos: Babyland.se

Cybex Priam (Duo)

Cybex Priam har funnits på marknaden i flera år och vagnen har under denna tid flera gånger uppdaterats, med förändringar i så väl chassits konstruktion som i design av och utseende på klädseln. Tillgängliga färger varierar ofta från år till år, men Priams tidlöst stiliga design har förblivit populär bland barnvagnsletande småbarnsföräldrar.

Mysig liggdel med bra vädring

Priams rymliga liggdel är otroligt genomtänkt och fungerar lika väl en kall vinterdag som vid en solig sommarpromenad. Insidan är klädd med mjukt foder och liggdelslocket har en bra kant som skyddar väl när den fälls upp. I huvudändan kan både sufflett och liggdelsklädseln öppnas upp.

Under klädseln finns ett lager meshnät. Det gör att man kan få till en bra ventilation i liggdelen, och innebär också att ett vaket barn kan ligga på mage och titta ut. Liggdelen har inbyggt bärhandtag i suffletten, och en liten utfällbar solkeps ger ett utmärkt solskydd. Det här en liggdel som man gärna bäddar ned sitt nyfödda barn i.

Lyxig klädsel på rymlig sittdel

Cybex Priams sittdel har en enkelt avtagbar klädsel, även om manualen för hur den ska monteras fast kunde fått vara tydligare. Klädseln finns i olika utföranden, varav ett tyg är mer glansigt och har fått sittdelens sufflett fodrad med ett tyg i samma färg men något ljusare. Det känns lyxigt och även om glansigt tyg kan se skört ut så upplevs det som slitstarkt. Fotändans nedre del är klokt nog klädd i ett lite tåligare material. Sittdelen är utrustad med en swing away-bygel som även kan klickas loss helt.

Sittdelen är rymligare på den Priam som säljs idag jämfört med modeller tillverkade före 2019, framför allt har fotstödet gjorts större. Men också det faktum att den medföljande sittdynan numera är urtagbar innebär att Priam vad gäller sittdelens rymlighet har fått längre användningstid. Det kombinerat med maxvikten gör att man med lätthet kan använda Priam under barnets första tre år, eller mer.

Varukorg som kan anpassas i storlek

Ryggstödet kan vinklas från upprätt sittläge ned till fullt liggläge, även fotstödet är ställbart. Barnets komfort i Cybex Priam är oklanderlig. Även om suffletten kan förlängas så upplevs den som något kort i liggläget, vilket kanske är sittdelens enda minus.

Cybex Priam har ett snyggt designat chassi och ett teleskophandtag som kan regleras i höjd. Både ligg- och sittdelen är högt placerad och Priam fungerar bra även för längre föräldrar. Varukorgen kan antingen stängas igen baktill, eller användas öppen – vilket gör det möjligt att packa med sig mer. Med Priam kan man med lätthet handla middag på vägen hem.

Lättkörd och kompakt hopfälld

Priam har lite fjädring både i chassit och i framhjulen, och det ger en betydligt mjukare körning än hos äldre versioner av vagnen. Priam är lättstyrd, enkelt att ha med i kollektivtrafik eftersom att handtaget kan tryckas in hela vägen mot chassit och är smidig att fälla ihop. Chassit för sig blir riktigt kompakt när det fällts. Vill man fälla barnvagnen med sittdelen på så måste denna vara framåtvänd.

Det är inte bara när funktionerna radas upp som Cybex Priam presterar väl. Även själva körkänslan har gått från bra till fantastisk. Men också priset har pressats uppåt och Priam är nu en av de dyraste barnvagnarna på marknaden. Har man budget för det så belönas man dock också med en riktigt lyxig upplevelse.

Superb körkänslamycket genomtänkt liggdelombonad sittdel med fullt liggläge
Mycket dyrnågot för kort sufflett på sittdelen

Prisjämförelse

Jämför alla priser
Illustration - Det finns inga priser just nu

Det finns inga priser just nu

7. Joolz Day +

Härligt lättkörd duovagn med stilren design, genomtänkt liggdel och rymlig sittdel

Maxvikt ligg/sittdel: 9/22 kg Vikt på vagnen m sittdel: 13,3 kg Mått hopfälld med hjul: 101 x 60 x 49 cm Hjul: Punkteringsfria skumhjul Typ av sittdel: Vändbar, ergonomisk Ingår regnskydd/fotsack: Nej/nej Adapter för babyskydd: Ja Handtag: Teleskop

Joolz Day+ (Duo)

Joolz Day + är den fjärde versionen av Joolz stilrena duovagn, och uppdateringarna som genomförts lyfter den till nästa nivå. Day + är en lika trevlig som lättkörd barnvagn, med snygg design på allt från små detaljer till klädsel och tillbehör.

Härliga promenader och väl genomtänkt liggdel

Day + kan användas direkt från födseln, antingen med liggdel eller genom att fästa ett babyskydd på chassit med en adapter. Liggdelen är mysigt ombonad med en inbjudande madrass, försedd med uppbyggda kanter runt barnets huvud. För en vinterbebis är liggdelslocket med uppvikbar kant ett utmärkt skydd mot isande vindar. Och för ett sommarbarn är det perfekt med en rejäl vädringslucka både i suffletten och i huvudändan av liggdelstyget.

Vagnen har ett fantastisk bra rull, svängs med lätthet och är ett nöje att ta promenader med. De skumfyllda däcken fixar ojämnheter bra. Framhjulen är rätt små, men Joolz har större, snurrbara terränghjul man kan byta ut dem mot. Varför inte de stora hjulen är standard kan man undra över. Både sitt- och liggdel är relativt högt placerade på chassit. Det ihop med högt teleskophandtaget gör Joolz Day + till ett bra val för långa föräldrar.

Ergonomisk sittdel med fotstöd som kan förlängas

Sittdelen är ergonomisk och kan vändas både framåt och bakåt. Joolz Day + har utrustats med en spärr på ryggstödets baksida, vilket gör att man med ett enhandsgrepp enkelt kan vinkla sittdelen mellan sitt-, vilo- och liggläge. Sittdelen har även ett praktiskt, förlängningsbart fotstöd. Day + är riktigt rymlig. En normalstor treåring sitter bekvämt i den.

Suffletten ger ett bra solskydd i sitt- och viloläge, men i liggläget känns den alldeles för kort. Ventilationen är dock god. Precis som på liggdelen har sittdelens sufflett en rejäl vädringslucka. Selen i Day + har förbättrats och utgörs av fyra remmar som klickas i ett spänne individuellt. Sittdelen har också en svängbar bygel, som kan tas loss helt.

Smidig vagn med inbyggda lampor

Joolz Day + har en smart varukorg, som även gjorts rymligare sen Joolz Day 3. Dess bakre del kan vikas ned för enklare i- och urlastning. Både fram samt bak på varukorgen sitter små LED-lampor som drivs med AA-batterier. Med ett knapptryck tänds lamporna och vips syns man bättre i mörkret.

Day + är smidig att fälla ihop, men man kan bara behålla sittdelen på vid fällning om den är framåtvänd. Oavsett blir vagnen mest kompakt om man fäller chassit separat. Joolz Day + är fortfarande inte perfekt. Men med förbättringarna som genomförts står det klart att Joolz Day + är en mycket bra duovagn, som förtjänar mer uppmärksamhet.

Härlig körkänslagenomtänkt liggdelförlängningsbart fotstödrymlig sittdelsmart varukorg
Klumpig att fälla med sittdelsmå framhjulkort sufflett

8. Thule Sleek

Maxvikt ligg/sittdel: 9/15 kg Vikt på vagnen m sittdel: 12,7 kg Mått hopfälld med hjul: 83x61x42 cm Hjul: Punkteringsfria skumdäck Typ av sittdel: Vändbar, ergonomisk Ingår regnskydd/fotsack: Nej/nej Adapter för babyskydd: Ja Handtag: Teleskop

Thule Sleek

Thule Sleek är en duovagn som även kan byggas om till syskonvagn, genom att man fäster en till ligg- eller sittdel framtill på chassit. Sleek är Thules första traditionella barnvagn men att man har en historik av spring- och cykelvagnar märks tydligt på körkänslan. Vagnen är mycket lättkörd och rullar i princip av sig själv. Sleek har fyra skumfyllda hjul, de två främre är svängbara men kan låsas i fast läge med ett klick.

Varukorgen är rymlig och kan anpassas efter mängden packning, dels genom locket som kan vikas undan och dels genom att den bakre kanten kan fällas ut. Vagnen har ett teleskophandtag som kan ställas i många olika lägen. Vinkeln på handtaget är relativt brant, vilket gör att hävförmågan påverkas till det sämre - i synnerhet om man är kort och vill ha handtaget lågt.

Höjbar sufflett funkar bra ihop med långa barn

Liggdelen är mysigt ombonad med ett bra vind- och solskydd i suffletten. Den vändbara sittdelen är ergonomisk och har ett ställbart fotstöd. Möjligheten att ställa fotstödet vågrätt saknas dock. Sittdelen är väldigt rymlig, både på bredden och höjden. Även äldre barn sitter riktigt bekvämt i Thule Sleek och långa barn slår inte i suffletten, då denna nämligen kan skjutas uppåt på ramen.

Suffletten kan öppnas upp och förlängas med en dragkedja. Där under finns också en vädringslucka för att släppa in mer luft. Uppepå finns en vanlig tittlucka i klarplast. Sleek har dessutom en utfällbar solkeps, men med sittdelen i liggläge hade suffletten gärna fått vara ett snäpp längre ändå. Sittdelen har Thules vanliga, smarta sele med rejäla vadderingar och som kan delas upp i fem separata remmar. Endast en hand behövs för att vinkla sittdelen, och det är även lätt att lossa den från chassit för att byta riktning.

Hög Thule-kvalitet på alla funktioner

Alla funktioner hos Thule Sleek håller hög kvalitet. Swing away-bygeln fungerar felfritt och bromsen är lätt att hitta med foten. Vagnen fälls ihop kompakt men vill man fälla Sleek i ett stycke så måste sittdelen vara framåtvänd. Fäller man chassi och sittdel separat så kan de dock smidigt staplas på varandra i bilens bagageutrymme.

Sleek är en gediget byggd barnvagn och man tvekar inte en sekund på att den även kan belastas med två barn i syskonutförande. Framför allt är detta en vagn för den aktiva föräldern, vilket väl alltid har varit Thules målgrupp. För den som lever småbarnslivet med vagnen som kompanjon både vid mathandling, hämtning på förskolan, rejäla powerwalks och skogspromenader så lär Thule Sleek kännas helt rätt.

Mycket rymlig sittdelGediget och stabilt chassiMycket bra rullSmart varukorg
Saknar vågrätt läge på fotstödetsuffletten hade kunnat vara längrebrant vinkel på handtaget

9. Quinny Hubb

Duovagn med gigantisk varukorg, rejäla hjul och många smarta tillbehör

Maxvikt ligg/sittdel: 9/15 kg Vikt på vagnen m sittdel: 12,7 kg Mått hopfälld med hjul: 83x61x42 cm Hjul: Punkteringsfria skumdäck Typ av sittdel: Vändbar, ergonomisk Ingår regnskydd/fotsack: Nej/nej Adapter för babyskydd: Ja Handtag: Teleskop

Quinny Hubb

Quinny Hubb är en byggbar barnvagn som kan gå från singelvagn till tvillingvagn och syskonvagn. Chassit har fem olika infästningsmöjligheter, och som tur är medföljer en tydlig manual för hur dessa ska användas. Hubbs liggdel är rymlig och använder samma sufflett och bygel som sittdelen. Den fästs på chassit med sina egna, medföljande, adaptrar. Det går även att fästa babyskydd på Hubb.

Som singelvagn har Quinny Hubb en vändbar och ergonomisk sittdel med ställbart fotstöd. Hubbs sittdel vinklas från upprätt sittläge ned till liggläge, genom att man lossar spärren på ryggstödets baksida. Suffletten kan förlängas och i liggläget hade den gärna fått ha en solkeps också, men solskyddet är faktiskt bra nog ändå. Bygeln är swing away och väldigt lätt att öppna upp och vika åt sidan. Överlag har Hubb knappar och spärrar av hög kvalitet, som är enkla att trycka in.

Mycket stor varukorg med smart förvaring

Hubb har ett ställbart teleskophandtag, men skillnaden mellan högsta och lägsta läget är liten. Det hade varit trevligt att kunna få handtaget ytterligare en bit högre upp, för den som är lång eller den som vill ha gott om stegutrymme. Tack vare bakaxelns höjd från marken så är det dock ändå ingen risk att man sparkar i vagnen. Mitt på handtaget sitter knappen för att ställa in höjd och för att fälla ihop chassit. Den är gjord för att fungera lika väl oavsett om man använder höger eller vänster hand, en unik och mycket välkommen funktion.

Något man direkt noterar på Quinny Hubb är den gigantiska varukorgen som rymmer väldigt mycket packning. Baktill finns dessutom en stor förvaringsficka med elastisk öppning. Den är perfekt för grejerna man vill ha nära till hands och som inte får riskera att falla ur. Enhandsfällning av Quinny Hubb får man snabbt grepp om och vagnen kan fällas med sittdelen på. Den står kvar på hjulen när den fällts, vilket är mycket praktiskt en slaskig vinterdag på parkeringen. Men Hubb blir stor ihopfälld, egentligen plattas den bara till, och är inget för den med liten bil.

Kan använda som syskon- eller singelvagn

Quinny har utvecklat en rad smarta tillbehör för Hubb. Som syskonvagn fungerar den helt okej, även om det tyvärr inte går att ha båda barnen vända bakåt. Den bästa accessoaren är Hop on board-sätet, ett slags mellanting mellan ståbräda och syskonsittdel. Där kan ett större barn, upp till 25 kg, sitta. Tyvärr måste sittdelen då vara framåtvänd. Men är man okej med det så har man i Quinny Hubb en extremt bra barnvagnslösning för syskonduon där den äldre ofta orkar gå men ibland behöver få sitta – och där föräldern oavsett kan gå normalt bakom vagnen.

De fyra stora hjulen är punkteringsfria och klädda med rejält gummi. Hubb fixar mer snö och terräng än vad den rent visuellt ger sken av, och kör sällan fast i blandad terräng. I stadsmiljö är den riktigt lättmanövrerad. Quinny har även lyckats balansera chassit väl och vagnen känns inte tung att häva. Körkänslan är trevlig och Hubb levererar väl även under långpromenader.

Unika funktioner men få kombinationer

Hubb är en barnvagn som sticker ut från övrigt utbud och det är värt en applåd att Quinny pressar gränserna för vad en barnvagn ska klara av och hur den ska se ut. I nuläget fungerar den bäst som singelvagn eller ihop med Hop on board. Hade fler möjligheter till en bakåtvänd sittdel funnits i syskonvarianten så hade det lyft totalintrycket. Men det här är väldigt lovande och det finns all anledning att hålla koll på den fortsatta utvecklingen av den redan nu trevliga vagn som Quinny Hubb är.

Stor varukorgmycket smarta tillbehörvändbar sittdel med bra ligglägerejäla hjul
Något lågt handtagbegränsad möjlighet till bakåtvänd sittdel i syskonläget

10. Silver Cross Wave

Rejäl duovagn med ombonad sittdel och möjlighet att byggas om till syskonvagn

Maxvikt ligg/sittdel: 9/25 kg Vikt på vagnen m sittdel: 9,9 kg Mått hopfälld med hjul: 88x60x46 cm Hjul: Foamhjul Typ av sittdel: Vändbar, ergonomisk Ingår regnskydd/fotsack: Ja/nej Adapter för babyskydd: Ja Handtag: Teleskop

Silver Cross Wave (Duo)

Silver Cross Wave är en flexibel modell. Den köps i duoutförande och då ingår chassi, sittdel och liggdel. Dessutom medföljer adaptrar så att sitt- och liggdel kan användas samtidigt på chassit. Det är således mycket enkelt att fortsätta använda Wave även efter att ett andra barn har tillkommit. Det går också att köra Wave med två sittdelar, men då måste man köpa till ett syskonsäte som kan fästas framtill på vagnen. Wave levereras dessutom komplett vad gäller tillbehör såsom fotsack, babyskyddsadapter, mugghållare, regnskydd och myggnät.

Vagnen är rejäl och stabil. Handtaget kan höjas i flera olika lägen med ett enhandsgrepp om knappen mitt på handtaget. Hjulen är stora och punkteringsfria. Framhjulen kan låsas i fast läge. Alla hjul har fjädring men promenader på grusade vägar uppfattas likväl som ganska skumpiga. På släta underlag rullar Wave dock fram precis som en våg. Varukorgen är normalstor och mycket enkel att komma åt från alla håll.

Ombonad sittdel med lite för kort fotstöd

Waves sittdel är ombonad, samma gäller den välventilerade liggdelen som också kan användas som extrasäng. Sittdelen är ergonomisk och kan vinklas mellan sitt-, vilo- och liggläge. Detta görs genom att man lossar spärren på baksidan av ryggstödet. Fotstödet kan också det ställas i flera olika lägen. Det känns ganska kort med tanke på att maxvikten om 25 kg antyder att stora barn också ska kunna åka. Utrymmet i ryggstödet är dock desto rymligare.

Selen är lätt att använda och sittdelen är också utrustad med en praktisk swing away-bygel. Suffletten kan inte förlängas men den har två olika solskärmar som kan vikas ut. Först en mindre och sedan innanför en längre variant. Det går alltså att få till ett bra solskydd för barnet, även om man med sittdelen i liggläget hade önskat sig en ännu längre sufflett.

Går att justera höjd på ligg- och sittdel

När man ska fälla ihop vagnen så görs det genom att man drar de två spärrarna på handtaget mot sig. Är sittdelen bakåtvänd blir vagnen stor och klumpig om den fälls med sittdelen på, men resultatet blir bättre när sittdelen är riktad framåt. Chassit blir platt men ganska långt, och det låser automatisk ihop sig efter att man fällt det. Bromsen är både praktisk och tydlig, med en röd pedal som pressas ned när man ska bromsa och en grön knapp som trycks in med foten när det åter är dags att börja rulla.

En annan finurlig detalj är att fästen för sitt-/liggdelen kan vinklas i två olika positioner, vilket gör att man kan få sitt barn högre upp om man skulle vilja det. Detta förstås för att det ska finnas utrymme för att köra vagnen med två barn. Vagnens tyngd och något stötiga körkänsla är inte helt tillfredsställande, men desto bättre fungerar de praktiska funktionerna och att Silver Cross Wave är snyggt designad är tydligt.

Stabilt chassiombonad sittdelkan göras om till syskonvagnsmart broms
Vagnen väger mycketstum körkänsla

Allt om duovagn

Vad är en duovagn?

En duovagn är en barnvagn som består utav chassi, hjul samt separat liggdel och sittdel, vilka fästs direkt på chassit. Med liggdelen kan duovagnen användas från födseln och med sittdelen tills dess att barnet blivit för tung för vagnen eller på annat sätt vuxit ur den vid ca två till tre års ålder. Oftast följer både sittdelen och liggdelen med i paketet när man köper duovagn och i och med detta blir det också en investering som håller länge under barnets uppväxt.

Vad är en kombivagn?

Många blandar samman duovagnar med kombivagnar. Medan duovagnen alltså har både sittdel och liggdel så består kombivagnen endast av en sittdel där man kan lägga en lös mjuk- eller hårdlift. Liggdelen i en duovagn brukar oftast vara mer rymlig för barnet.

Att tänka på när du väljer duovagn

Det viktigaste i valet av duovagn är att utgå från sin livsstil. Börja med identifiera vilka egenskaper hos barnvagnen som är viktigast och matcha därefter utbudet mot era behov. Om det är fler än en som ska köra vagnen så kan det till exempel vara bra om båda parter kan ställa in handtaget i en bekväm höjd. Har man en bil med begränsat bagageutrymmet och ska åka mycket bil med barnvagnen är det värt att lägga tid på att kontrollera att vagnen hopfälld blir tillräckligt liten, och bor man högst upp i ett hus med liten hiss kan vagnens bredd vara den egenskap man måste utgå ifrån först av allt.

Kommer ni att behöva en rymlig och lättillgänglig varukorg för att kunna storhandla med barnvagnen, eller kommer ni ta bilen ofta och därmed behöva en barnvagn som är enkel att fälla? Just för duovagnen bör man också tänka på liggdelsmåtten. Vet man med sig att man får långa barn så är det bra att välja en vagn med rymlig liggdel så att man inte tvingas byta till sittdelen tidigare än man egentligen skulle ha önskat.

Glöm inte att testköra

Även om barnvagnar kan vara mer eller mindre genomtänkta och roliga att köra, så finns det ingen barnvagn som är generellt bäst av alla och för alla. Men det finns absolut en vagn vars funktioner gör att den passar just er familj bättre än vad andra barnvagnar gör. Väntar man sitt första barn kan det vara svårt att föreställa sig i vilka situationer vagnen kommer att användas och hur mycket. En god idé kan därför vara att fråga andra med barn som bor i samma område, eller som har liknande vanor vad gäller resor, fritidsintressen och nöjen, hur de tänkte när de valde barnvagn och varför de valde just den modell de kör. Testkör också alltid de modeller ni väljer mellan innan ni slår till på ett köp.

Fokusera inte bara på liggdelen

Bra att ha i åtanke är att även om man som blivande förstagångsförälder kanske har närmast till hands att visualisera en nyfödd bebis i en bäddad liggdel, så används liggdelen sällan längre än i sex månader. Sittdelen däremot kommer kanske att användas i flera år. Vill man ha en vagn som fungerar under en längre period så är det därmed bra att se till att man väljer en barnvagn som kan växa med barnet och förändras i takt med barnets utveckling.

  • Bäst i test
  • Rea
  • Guider
  • Om oss