PriceRunners prutguide

Att pruta är inte fult. Alla kan göra det. PriceRunner hjälper dig komma igång

Tillfällen det är extra bra att pruta:

  • Om du köper mycket av någon vara.
  • Om du köper en mycket dyr vara.
  • Om det är något fel på varan (men som du kan laga/stå ut med).
  • Om det är sista varan i affären/skyltex.
  • Om priset helt enkelt är mer än du är villig att betala.
  • Om du vet att du kan hitta samma vara hos en konkurrent till lägre pris.
  • Om det är en utgående modell.
  • Om det är i slutet av en säsong (t.ex. skridskor i april).

Förutsättningar för att du skall lyckas med din prutning:

  • Se till att försäljaren fattar sympati för dig.
    Det är alltid lättare att göra affärer med någon man gillar. Ta reda på vad säljaren heter och titulera honom/henne med sitt namn.
  • Tala direkt med någon ansvarig.
    Prata med någon som har rätt att lämna rabatter. Annars stor risk att du får börja om igen med en ny person.
  • Stå fast vid ditt ord.
    Om du lyckas pruta ner priset till det du sagt att du är beredd att betala bör du hålla ditt ord. Annars är det stor risk att det blir sura miner.
  • Kolla runt/fråga vilka rabatter butiken har.
    Alltid bra att veta hur mycket de rabatterar på produkter (kan vara en indikation på hur stora påslag de har på det ordinarie priset)
  • Var påläst.
    Ju mer du vet om produkten, vad konkurrenterna har för priser och vilka rättigheter du har som konsument – desto säkrare kommer du känna dig när du prutar.

Så här prutar du:

  • Förhandla: Att pruta är inte fult – det är en köpsignal för säljaren – och en rättighet för dig som är köpare. Utnyttja någon av anledningarna högst upp på sidan som argument. Vik inte ner dig – men se till att inte bli förbannad eller grinig om säljaren inte går med på dina krav med en gång. Bestäm dig redan innan du börjar förhandla vad du maximalt är beredd att betala – men börja gärna på en lägre nivå.
  • Fler produkter till samma pris: Om du skall köpa en dyrare vara t.ex. en Plasma-TV, är det helt rätt att passa på att försöka få med ett väggstöd och en hdmi-kabel – till samma pris. Du är kund och har alltid rätt att dra dig ur affären så länge ni inte kommit överens. Därför är det bra att inte verka alltför angelägen.
  • Skambud : Ta reda på vad priserna brukar ligga på. Utnyttja något av argumenten ovan. Lägg ett skambud (t.ex. max halva priset på det utannonserade priset). Har du tur får du varan för det priset – annars kanske ni kan mötas på mitten.
  • Hör av dig när du är villig att sälja till ett visst pris: Om du vet med dig att varan du är intresserad av inte är livsnödvändig kan du alltid vara kylig och säga att säljaren kan höra av sig när han är beredd att sälja till ett visst pris – som du är beredd att betala.
  • Tidig rea: Om du vet att det är en rea som är på gång men inte kan vänta in denna – (allt från mellandagsrea till bokrea) be att få reapriset redan nu.
  • Jag har bara så här mycket pengar. Var ärlig och berätta att du är uppriktigt intresserad av varan, men har inte mer än en viss summa pengar.

Tips för dig som är säljare

Att pruta har under lång tid setts som mycket osvenskt. Men i och med att allt fler svenskar är ute och reser och tar med sig nya vanor hem skall du vara beredd på att fler och fler vill argumentera om priset.

En kund som kommer in och vill pruta i butiken/skickar ett mail är den bästa köpsignalen. Se livstidsvärdet av kunden. Att ge en kompletterande vara om man handlar över ett visst belopp kan vara mycket värt på längre sikt.

Kunder gillar att bli personligt bemötta – lär dig hantera detta

Bjud på något oväntat – som inte behöver kosta något

Var tydlig med vilka villkor som gäller + bjud på kunskap och ”mörka” absolut ingenting. Detta skapar ett förtroende som ökar chansen att en konsumenten rekommenderar dig till sina vänner.

Om du inte vill gå ner i pris – kanske finns det en annan vara som är lika bra men som du har bättre marginaler på och därmed kan sänka mer.