Untitled Document

Tusentals kronor att spara vid köp av vitvaror
- undersökning visar på stora prisskillnader

Det finns mycket pengar att spara för vitvaruköpare. Jämförelsesajten Pricerunner.com har gjort en omfattande prisjämförelse på vitvaror som visar att priser på enskilda produkter kan variera med flera tusenlappar. Pricerunner.com har jämfört priser på 60 vitvaruprodukter inom tio olika produktkategorier och resultatet visar att priset på en enskild produkt kan variera med upp till 6 200 kr. I genomsnitt skiljer det för de 60 produkterna 1 066 kr mellan lägsta och högsta pris.

I samband med att Pricerunner.com lanserar produkt- och prisjämförelser inom vitvarukategorierna köksfläktar, inbyggnadsugnar och spishällar har de gjort en prisjämförelse på 60 vitvaror inom tio olika produktkategorier. De produkter som ingår i jämförelsen är de populäraste produkterna på Pricerunner.com inom respektive katgori. Utöver de tre nämnda kategorierna har priser jämförts på dammsugare, diskmaskiner, kyl/frys, mikrovågsugnar, spisar, torktumlare och tvättmaskiner. Jämförelsen visar att det är stora skillnader i pris mellan olika återförsäljare.

Tabellen nedan visar prisskillnader för ett urval av produkter inom de olika kategorierna.

I genomsnitt för samtliga produkter skiljer det 1 066 kronor mellan lägsta och högsta pris för en enskild produkt, vilket motsvarar en prisskillnad på 24,8%. Den produktkategori där konsumenter kan spara mest pengar vid köp är kyl/frys, då det i genomsnitt skiljer 2 100 kronor mellan lägsta och dyraste pris för en enskild produkt. Störst skillnad relativt sett är dock bland diskmaskiner då det skiljer i genomsnitt 32,6% mellan lägsta och högsta pris. De minsta relativa prisskillnaderna finns bland spisar, där priset i snitt varierar med 18,3%. Sett till kronor och ören har konsumenten minst att förlora vid köp av mikrovågsugn - priserna varierar med i snitt 276 kronor, men då är också detta den billigaste produktkategorin. Tabellen nedan visar genomsnittliga prisskillnader inom de olika vitvarukategorierna.

- Den prisjämförelse vi gjort visar hur enkelt det är för konsumenter att spara tusenlappar när de ska köpa nya vitvaror, genom att jämföra priser innan de handlar. Självklart är kvalitet, form och prestanda de kanske viktigaste faktorerna, men när du väl bestämt dig för en viss produkt - då är det ju onödigt att betala mer än vad du behöver menar Kristofer Arwin, grundare och CEO Pricerunner.

Tabell: Genomsnittlig prisskillnad i procent för respektive vitvarukategori

Om jämförelsen
De produkter som ingår i jämförelsen är de populäraste produkterna inom respektive kategori, sett till sidvisningar på www.pricerunner.com per produkt under perioden 30 oktober - 5 november.

Priserna hämtades in från www.pricerunner.com 6 november 2002.

Resultaten från undersökningen får användas fritt om källan - "jämförelsesajten Pricerunner.com" - anges.

För mer information kontakta:
Kristofer Arwin, grundare och CEO Pricerunner. Tel: 0709 56 52 22. E-post: kristofer.arwin@pricerunner.com

Pricerunner grundades i juli 1999 och tjänsten lanserades i december 1999. Huvudägare i Pricerunner är New Media Spark, Bonnier Venture, TDC (fd Tele Danmark) och 3i. Pricerunner AB består av två affärsområden - Pricerunner Research samt jämförelsesajten Pricerunner.com. Pricerunner Research arbetar med framtagning och bearbetning av statistik baserad på data från Pricerunner.com, dvs prisstatistik, produktstatistik samt konsumentbeteendestatistik. Pricerunner.com blev sommaren 2002 utsedd till Sverigs bästa shoppingsajt av Internetworld och år 2001 tilldelades Pricerunner.com titeln Sveriges bästa sajt av samma tidning. Hösten 2000 blev även sajten utsett till årets bästa av tidningen Internetguiden. På Pricerunner.com erbjuds produkt- och prisjämförelser inom kategorierna böcker, CD-skivor, datorprodukter, DVD-filmer, foto, golfprodukter, ljud & bild, resor, spel, telefoni, vitvaror, bolån, abonnemang för fast telefoni, elabonnemang och försäkringar.