Untitled Document

Ny prisundersökning visar på stora prisskillnder i Europa. Dyraste land har 144% högre pris på varukorg än billigaste land.
- och Sverige kanske inte så dyrt som väntat

Pricerunner Research har gjort en omfattande prisundersökning på 29 olika produkter i 13 europeiska länder. Resultatet visar på stora skillnader i pris länderna emellan. Det är dyrast att handla i Norge och konsumenter kommer billigast undan i Portugal. Sverige placerar sig bland de dyrare länderna på listan, med priser över genomsnittet i Europa.

Pricerunner Research har hämtat in priser som omfattar 29 vanliga konsumentprodukter från vanliga butiker, företrädesvis från kedjor, i 13 europeiska länder. En varukorg har satts samman innehållande 12 av dessa produkter, där ingen av produkterna har ett genomsnittspris över 8 Euro. Kostnaden för varukorgen i respektive land varierar kraftigt, från 17,9 Euro i Portugal till 43,7 Euro i Norge, dvs Norge är hela 144,4 procent dyrare än Portugal. Kostnaden för de 12 produkterna uppgick till 29,7 Euro i Sverige, vilket placerar Sverige på femte plats med en varukorg som är 66 procent dyrare an varukorgen i Portugal.

Nedanstående tabeller visar kostnaden i Euro för varukorgen, i respektive land.

Som tabellen visar är 8 europeiska länder billigare än Sverige medan Norge, England, Schweiz och Finland är dyrare.

Prisjämförelsen på de 29 produkterna, av vilka samtliga fanns tillgängliga i Sverige, visar att de svenska priserna ligger över medianpriset i Europa på 25 av produkterna, medan de understiger europeiska medianpriset i endast 4 av 29 fall. I ett par fall ska vi alltså vara nöjda med våra priser. Det är exempelvis billigare att köpa en kvällstidning än i många andra europeiska länder och ett besök på McDonalds kostar ofta mindre i Sverige än i övriga Europa.

Vad vi svenskar gör klokt i är att undvika shoppingrundor i Norge. I en jämförelse mellan Sverige, Norge och Finland på 26 produkter är Finland dyrast i två fall, vid köp av dagstidning eller en café latte på ett Café, Sverige är dyrast på potatis och mobiltelefonen Sony Ericsson T68i medan Norge är dyrast på de resterande 22 produkterna.

- Undersökningen visar på enorma prisskillnader mellan länderna, att det kan skilja så pass mycket som nära 150% mellan två europeiska länder är anmärkningsvärt säger Kristofer Arwin, grundare och CEO Pricerunner. Även inom EU ser vi oväntat stora prisdifferenser. Sverige ligger inte så oväntat bland de dyraste länderna, men vi ligger ändå inte anämärkningsvärt högt och betydligt under Norge och England.

Så gick undersökningen till
Pricerunner har anställda i samtliga 13 europeiska länder. Dessa prisagenter har samlat in priser på produkterna lokalt i landet. Insamlingen har skett på fysiska köpställen och företrädesvis från kedjor. Nedanstående länder ingår i jämförelsen. Staden inom parantes anger var i landet priserna hämtats in.

Belgien (Bryssel), England (London), Finland (Helsingfors), Frankrike (Paris), Grekland (Aten), Luxemburg (Luxemburg), Nederländerna (Amsterdam), Norge (Oslo), Portugal (Lissabon), Schweiz (Genéve), Spanien (Madrid), Sverige (Stockholm), Tyskland (Berlin).

Priserna på produkterna har hämtats in på representativa köpställen i respektive land enligt nedanstående tabell.

Produkterna i varukorgen är: Mars choklad, Coca Cola, Marlboro Lights, Dagstidning, Potatis, Tomater, Mjölk, McFlurry, McChicken, Biobiljett, Bussbiljett & Bensin.

Priserna hämtades under vecka 38. Som valutaomräknare användes växelkurs enligt ECB (European Central Bank) den 18e sep. (http://www.ecb.int/home/eurofxref.htm).

Resultaten från undersökningen får användas fritt om källan - "Pricerunner Research" - anges.

För mer information kontakta:
Kristofer Arwin, koncernchef och grundare Pricerunner, 0709-56 52 22 e-post: kristofer.arwin@pricerunner.com

Pricerunner AB består av två affärsområden - Pricerunner Research samt jämförelsesajten Pricerunner.com.

Pricerunner Research arbetar med framtagning och bearbetning av statistik baserad på data från Pricerunner.com, dvs prisstatistik, produktstatistik samt konsumentbeteendestatistik. Pricerunner.com blev sommaren 2002 utsedd till Sverigs bästa shoppingsajt av Internetworld och år 2001 tilldelades Pricerunner titeln Sveriges bästa sajt av samma tidning. Hösten 2000 blev även sajten utsedd till årets bästa av tidningen Internetguiden. På Pricerunner.com erbjuds produkt- och prisjämförelser inom kategorierna böcker, CD-skivor, datorprodukter, DVD-filmer, foto, golfprodukter, ljud & bild, resor, spel, telefoni, vitvaror, bolån, abonnemang för fast telefoni, elabonnemang och sak- och livförsäkringar. Pricerunner grundades i juli 1999 och tjänsten lanserades i december 1999. Huvudägare i Pricerunner är New Media Spark (f.d Cell Ventures), Bonnier Venture, TDC (fd Tele Danmark) och Atle.