Untitled Document

Playstation 2 tappar mark mot Microsoft Xbox och Nintendo Gamecube
- Ny statistik visar att prissäkningen av Xbox kraftig ökat intresset för konsolen

Konkurrensen på spelkonsols marknaden har hårdnat ytterligare sedan Microsoft beslutade att sänka priset på Xbox och då Nintendo lanserade sin nya konsol Nintendo Gamecube. Playstation 2 står inte längre ensam på tronen. Ny statistik från Pricerunner Research visar att Microsofts prissänkning kraftigt har ökat intresset för spelkonsolen och nu är såväl Microsoft Xbox som Nintendo Gamecube populärare än Sony Playstation 2.

Playstation 2 har sedan en lång tid tillbaka varit en av de mest eftersökta produkterna på jämförelsesajten Pricerunner.com och spelkonsolen har sedan den lanserades sålts i miljontals kopior världen över. I början på mars 2002 svarade Playstation 2 för ca 55% av alla eftersökningar på kategorin spelkonsoler på Pricerunner.com. Sedan Microsoft Xbox lanserades sjönk andelen kraftigt till 30% och stabiliserades sedan kring 40%. Efter det att Microsoft annonserat prissänkning på Xbox den 18 mars och då Nintendo Gamecube lanserades 3e maj sjönk intresset för Playstation 2 ytterligare och konsolen svarar nu endast för ca 20% av alla eftersökningar som görs på kategorin spelkonsoler på Pricerunner.com

Microsoft Xbox har haft sjunkande popularitet sedan lanseringen, men prissänkningen som annonserades den 18e mars gav ett rejält uppsving i popularitet bland spelintresserade besökare på Pricerunner.com. Som mest svarade Microsoft Xbox för 75% av alla eftersökningar på kategorin, därefter har andelen stabiliserats kring 40%. Även Nintendo Gamecube, som är prissatt ca 500 kr lägre än Xbox och Playstation 2 har visat sig vara en konkurrent att räkna med. Den nya spelkonsolen från Nintendo attraherar större intresse än Playstation 2 och svarar för ca 25% av alla eftersökninar på Pricerunner.com.

- Prissänkningen av Microsoft Xbox och lanseringen av Nintendo Gamecube har skapat verklig konkurrens på spelkonsolmarknaden. För att riktigt kunna konkurrera med Playstation 2 krävdes det uppenbarligen en rejäl prissänkning från Microsofts sida. Även Nintendo Gamecube, som också kostar mindre än de övriga två, verkar kunna ge Playstation 2 en tuff match säger Kristofer Arwin, koncernchef och grundare av Pricerunner.

Jämför priset på både spelkonsoler och spel och spara hundralappar
Pricerunner har även gjort en prisjämförelse av spelkonsolerna hos drygt 40 olika återförsäljare, som visar att konsumenten kan spara hundralappar genom att jämföra priser hos återförsäljare. Priset på Microsoft Xbox varierar mellan 2690 kr och 3195 kr - en prisskillnad på hela 505 kr. Sony Playstation variar med 709 kronor - som billigast kan man köpa konsollen för 2990 medan andra återförsäljare tar upp till 3699 kronor. Nintendo Gamecube varierar något mindre i pris, men konsumenten kan spara upp till 214 kr genom att jämföra priser, konsolen finns att köpa för 2285 kr och upp till 2499 kr.

Priserna på spel till de olika konsolerna varierar. Xbox är dyrast med spel som i snitt kostar från 540-600 kr. Även spel för Gamecube placerar sig över 500 kronorstrecket, lägsta pris på spelen är från 495 upp till 580 kr. Spel för Playstation 2 ligger i en lägre prisklass, spel finns att köpa från 250 kr medan de dyraste spelen ligger kring 500 kr i pris.

Xbox spel kostar vanligtvis mellan ca 540 kr och 600 kr i lägsta pris. Men priserna varierar mellan olika återförsäljare, exempelvis kostar Blood Wake 539 kr hos en återförsäljare medan spelet kostar 749 kr hos en annan - en prisskillnad på 210 kr. Spel för Playstation 2 varierar relativt kraftigt, lägsta pris kan ligga mellan ca 275 kr och 570 kr för ett enskilt spel. Det är heller inte ovanligt att det är stora prisskillnader på enskilda spel, exempelvis kostar Max Payne 499 kr hos en återförsäljare medan en annan tar 699 för samma spel. Betydligt större prisskillnader finns då det kommit nyutgåvor, då återförsäljare har utförsäljning eller då det är utländska manualer. Moto GP finns t ex att köpa hos en återförsäljare för 149 kr medan en annan tar 599 kr - en prisskillnad på 450 kr. Även priser på Gamecube spel varierar kraftigt - exempelvis kostar Super Monkey ball 544 kr hos billigaste återförsäljare medan den dyraste tar 679 kr, en prisskillnad på 135 kr.

Så gick undersökningen till
Varje dag lagras statistik i en intern databas hos Pricerunner Research, statistik som är baserad på alla aktiviteter på www.pricerunner.com. Bl a lagras hur många unika besökare som som använder tjänsten, hur många besök som görs på respektive kategori, hur många sidvisningar varje produkt har, vilka produkter som jämförs, vilka priser som jämförs etc. I detta fall är denna data sammanställd för spekonsolerna Sony Playstation 2, Nintendo Gamecube och Microsoft Xbox för respektive datum. Angivna procentsatser i tabellen avser procentuell andel av den efterforskning som gjorts på respektive produkt i relation till efterforskning på samtliga spelkonsoler. D v s den 12e maj stod Playstation 2 för 21,8% av samtlig efterforskning på kategorin spelkonsoler, Xbox för 38,7%, Nintendo Gamecube för 24,4% och övriga produkter 15,1%. Totalt under tidsperioden gjordes 42 323 mätningar.

Prisuppgifterna hämtades på www.pricerunner.com 2002-05-21.

Resultaten från undersökningen får användas fritt om källan - "Pricerunner Research" - anges.

För mer information kontakta:
Kristofer Arwin, koncernchef och grundare Pricerunner, 0709-56 52 22 e-post: kristofer.arwin@pricerunner.com

Pricerunner AB består av två affärsområdedn - Pricerunner Research samt jämförelsesajten Pricerunner.com. Pricerunner Research arbetar med framtagning och bearbetning av statistik baserad på data från Pricerunner.com, dvs prisstatistik, produktstatistik samt konsumentbeteendestatistik. Pricerunner.com blev sommaren 2001 utsedd till Sveriges bästa sajt av tidningen InternetWorld. Hösten 2000 blev även sajten utsett till årets bästa av tidningen Internetguiden. På Pricerunner.com erbjuds produkt- och prisjämförelser inom kategorierna böcker, CD-skivor, datorprodukter, DVD-filmer, foto, golfprodukter, ljud & bild, resor, spel, telefoni, vitvaror, bolån, mobilabonnemang, abonnemang för fast telefoni, elabonnemang och sakförsäkringar. Pricerunner grundades i juli 1999 och tjänsten lanserades i december 1999. Huvudägare i Pricerunner är New Media Spark (f.d Cell Ventures), Bonnier Venture, TDC(fd Tele Danmark) och Atle.