PriceRunner avslöjar fusk i mellandagsrean

Nu pågår mellandagsrean för fullt, men kan man verkligen lita på alla otroliga prissänkningar? PriceRunner, Sveriges ledande jämförelsetjänst på nätet, har granskat butikerna och upptäckt fusk hos flera stora kedjor, som höjt ordinarie pris i samband med mellandagsrean.

I samband med reastarten på annandag jul besökte PriceRunners prisjägare en rad rikstäckande kedjor på jakt efter de största prissänkningarna och bästa fynden. Syftet är att vägleda konsumenter till att hitta bra prisjämförelser på priser för att kunna göra de bästa köpen. Förutom fynd hittade även PriceRunner flera fall av fusk där handlarna anger ett högre ordinarie pris efter jul jämfört med innan, för att få prissänkningen att verka större än vad den i själva verket är.

"Det här är andra året i rad som vi avslöjar fiffel i mellandagsrean. Så länge det finns fusk som detta kommer PriceRunner finnas kvar som en blåslampa i baken på alla de som försöker lura konsumenterna. Det skadar inte bara de som blir lurade. Det skadar hela branschen då seriösa handlare som gör ett bra jobb kan dras med i det allmänna misstroendet som skapas", säger Victor Dahlborg marknadschef på PriceRunner.

Rea-fusk hos PC City, Expert, Siba och Elon
På PC City i Sickla hittade PriceRunner 8 produkter med högre ordinarie pris denna vecka jämfört med förra.

TillverkareProduktOrd pris 19 decOrd pris 26 dec Kategori
KTC7005L23902490Bildskärmar
  Philips 170B6CS 2990 3490 Bildskärmar
  Compaq PRESSM 2302 7990 8390 Bärbara Datorer
Fujitsu Siemens AMIL 7300500 6490 6990 Bärbara Datorer
Canon IXUS i Zoom Röd 3490 3690 Digitalkameror
Casio EX Z500 3290 3790 Digitalkameror
  HP PSC 2575 1890 2490 Multifunktionella skrivare
HP PSC 3210 2990 3290 Multifunktionella skrivare

Förra året hittade PriceRunner flera fall av rea-fusk hos Expert vid Hötorget. I år hade de ”bara” två produkter med högre ordinarie pris under mellandagarna än veckan innan.

Tillverkare Produkt Ord pris 21 dec Ord pris 26 dec Kategori Skillnad
Canon Digital IXUS 750 5100 5295 Digitalkameror 300
Minolta Dimage Z6 4295 4795 Digitalkameror 500

Även hos Elon/Rabattvaruhuset i Sollentuna fanns produkter med högre ordinarie pris denna vecka.

Tillverkare Produkt Ord pris 20 dec Ord pris 26 dec Kategori Skillnad
Electrolux ESF4110 5290 5590 Diskmaskiner 300
Bosch TKA3031 599 699 Kaffebryggare 100

Siba Barkarby brukar inte lista ordinarie pris men det gjorde de nu under mellandagsrea. PriceRunner har hittat 5 fall av rea-fusk.

Tillverkare Produkt Ord pris 20 dec Ord pris 25 dec Kategori Skillnad
Samsung LE40R51B 24995 25990 TV 995
  Whirlpool AWZ 750 3490 3990 Torktumlare 500
Whirlpool ARC 5555 4490 4990 Kylfrysar 500
Whirlpool AWO 3760 4990 5290 Tvättmaskiner 300
Philips 42PF5320 17990 18990 TV 1000

Bevaka prisförändringarna på dina favoritprylar
PriceRunner samlar dels in priserna genom att besöka rikstäckande butiker som program som Elgiganten och Siba dels genom program som hämtar in priser från nätbutiker. Detta för att konsumenten själv ska slippa springa runt och jaga fynd – nu kan man enkelt gå in på PriceRunner.com och söka bästa pris på årets reaprodukter.

Merci Olsson, Public Relations Manager. 0709-56 52 37.

Fakta om undersökningen
PriceRunner har under hela december undersökt priser på följande rikstäckande butikskedjor: Rabattvaruhuset, Siba, Elgiganten, Expert, PC City. Priserna har jämförts både före och efter jul och butikernas skyltning har dokumenterats. De senaste priserna hämtades in på mellandagsreans start den 26 december 2005.

Därtill har priser samlats in från Internet. Totalt avser undersökningen fler än 1000 priser.

Om PriceRunner
PriceRunner är ett ledande prisjämförelseföretag med verksamhet i Sverige, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Danmark och USA. Bolagets verksamhet utgörs främst av en oberoende internetbaserad pris- och produktjämförelsetjänst, som letar upp och presenterar de bästa online-priserna för tusentals produkter. Över fem miljoner unika användare utnyttjar varje månad PriceRunners tjänst för att jämföra priser och produkter. PriceRunner listar även – till skillnad från andra jämförelsesajter – priser från fysiska butiker. Företaget grundades 1999 och har sitt huvudkontor i Stockholm. PriceRunner förvärvades i augusti 2004 av det amerikanska online-marknadsföringsbolaget ValueClick, Inc. (Nasdaq:VCLK). För ytterligare information, vänligen besök www.pricerunner.com.

Den här releasen innehåller uttalanden och spekulationer om framtida utveckling som kan komma skilja sig från verkligheten. För detaljerad beskrivning se Forward looking statement disclaimer på PriceRunners pressrum.