2 maj 2005

Allt fler väljer att köpa barnvagnen på nätet – spara hundralappar på att jämföra priserna online

Svenska föräldrar köper allt mer babyprylar på nätet. Pricerunner, Sveriges ledande tjänst för prisjämförelser, lanserar nu en söktjänst för priser på barnvagnar.

Internet har visat sig vara en effektiv och viktig inspirationskälla för föräldrar. Det kan gälla allt från nätartiklar till föräldracommunites. Det blir även allt vanligare att planera inköp av babyprylar och barnvagnar på Internet. Det visar en undersökning som prisjämförelse-tjänsten Pricerunner nyligen genomfört. 30% av deltagarna anger att de köper barnprodukter både på nätet och i butiker och det är kvinnor som är mest aktiva när det kommer till nätinköpen.

För att hjälpa föräldrar att hitta bästa priset på barnvagnar och tillbehör till vagnar lanserar Pricerunner nu en ny tjänst där man kan jämföra priset på flera hundra olika barnvagnar hos ca 20 olika återförsäljare både på nätet och i fysiska butiker. Tjänsten hittar allt från en strollervagn för 325 kr till trillingvagnen från trendiga Urban jungle med ett pris på 12 250 kr.

Den mest populära barnvagnen hittills är Knorr Nizza Sport till priset 3 995 kr. Den billigaste är en Hauck Denver 6 Family Bear med ett bästa pris på 2 245 kr.

Kvalitet och säkerhet viktigare än färg och design

Föräldrarna uppger att de prioriterar säkerheten framför design och att vänners rekommendationer är viktiga inför köpet. Färgen är inte alls lika viktig och många kan även tänka sig att köpa en begagnad vagn.

- Att förstagångsföräldrar lägger ner mycket tid på informationsinsamling är ingen nyhet. Jag vet inte hur många timmar jag lagt ner på att springa i butiker för att testa och jämföra priser när vi fick barn. Det som är märkligt är att inte fler återförsäljare erbjuder online-handel,säger Victor Dahlborg marknadschef på Pricerunner.

Direktlänk till barnvagnstjänsten: http://se.pricerunner.com/kids-and-family/baby-transports/

Victor Dahlborg, marknadschef Pricerunner
victor.dahlborg@pricerunner.com

Pricerunner är ett ledande bolag inom prisjämförelse i Europa med verksamhet i Sverige, Storbritannien, Tyskland, Frankrike och Danmark. Bolagets verksamhet utgörs främst av en internetbaserad pris- och produktjämförelsetjänst som möjliggör för konsumenter att erhålla bästa produkt till bästa pris. Över två miljoner unika användare utnyttjar varje månad Pricerunners tjänst för att jämföra priser och produkter inom ett hundratal olika kategorier. Pricerunner grundades 1999 och har sitt huvudkontor i Stockholm. Pricerunner förvärvades i augusti 2004 av det amerikanska online-marknadsföringsbolaget ValueClick, Inc. (Nasdaq:VCLK). För ytterligare information, vänligen besök www.pricerunner.com.

Fakta om undersökningen
Inbjudan till undersökningen låg som en pop-up på www.se.pricerunner.com under perioden 8- 11 april, 2005. 366 svarade varav 252 män och 116 kvinnor.