Tonerkassetter till halva priset vid rätt val av leverantör
- Pricerunner lanserar efterlängtad tjänst för prisjämförelser på skrivartillbehör
Pricerunner, Sveriges ledande jämförelsetjänst på nätet, lanserar nu en tjänst för prisjämförelser av tonerkassetter och bläckstrålepatroner - en tjänst som varit högst upp på önskelistan för Pricerunners användare under hösten. Och det finns mycket pengar att spara - den dyraste leverantören av tonerkassetter är mer än dubbelt så dyr som den billigaste.

Nu lanserar Pricerunner en tjänst för prisjämförelser av toner- och bläckstråleprodukter, ett område där det råder mycket stora prisskillnader mellan olika leverantörer. Det har tidigare varit riktigt svårt för konsumenten att få en överblick över de produkter som finns på marknaden, något som Pricerunner märkt av under hösten. Aldrig tidigare har så många användare hört av sig och önskat en specifik söktjänst.

- Vi har lyssnat på våra användare och även på den mängd av småföretag som hört av sig och konstaterar att trycket på lägre priser är enormt på en marknad där det tidigare varit svårt att jämföra priser och produkter. När vi nu lanserar vår söktjänst med sammanlagt 84 återförsäljare och fler än 20 000 olika produkter kommer det att bli betydligt lättare, säger Patric Blixt, marknadschef på Pricerunner.

Köp tonerkassetten på nätet - spara mer än hälften
När Pricerunner jämför priserna på de populäraste produkterna framgår att det finns mycket pengar att spara på att köpa bläck- och tonerkassetter på nätet i stället för hos en offlinehandlare.

Prisskillnaden mellan den dyraste leverantören av tonerkassetter, offlinehandlaren Svanströms, och den billigaste, nätbutiken TECHNIKdirekt är hela 57% eller 539 kronor.

Vid jämförelse av bläckstrålepatroner är skillnaden 27%, eller 56 kr, mellan det dyraste alternativet, Svanströms, och det billigaste, TECHNIKdirekt.

Viktig besparing för småföretagare
Det är inte bara privatpersoner som kan spara slantar på att se över olika priser på skrivartillbehör. Enligt analysföretaget IDC lade svenska företag hela 325 miljoner kronor på skrivare och skrivartillbehör under förra året, och många av användarna av Pricerunners tjänst är småföretagare som försöker hålla kostnaderna nere.
*genomsnittlig avvikelse för 7 eller mindre av 16 hemelektronikprodukter.

- Vår tjänst är viktig för alla med små marginaler och det gäller både privatpersoner och småföretagare som idag lägger enorma summor på onödigt dyra datatillbehör. Nu finns det stora summor att spara speciellt för företag där skrivare är en av de största förbrukningskostnaderna,säger Patric Blixt.

För mer information:
Patric Blixt, marknadschef
patric.blixt@pricerunner.com

Resultaten från undersökningen får användas fritt om källan - "Pricerunner" - anges.

Pricerunner AB består av två affärsområden - Pricerunner Research samt jämförelsesajten Pricerunner.com. Pricerunner Research arbetar med framtagning och bearbetning av statistik baserad på data från Pricerunner.com, dvs prisstatistik, produktstatistik samt konsumentbeteendestatistik. Pricerunner.com blev sommaren 2002 utsedd till Sverigs bästa shoppingsajt av Internetworld och år 2001 tilldelades Pricerunner titeln Sveriges bästa sajt av samma tidning. På Pricerunner.com erbjuds produkt- och prisjämförelser inom kategorierna begagnade bilar, böcker, CD-skivor, datorprodukter, DVD-filmer, foto, golfprodukter, ljud & bild, resor, spel, telefoni, vitvaror, bolån, mobilabonnemang, abonnemang för fast telefoni, elabonnemang och sak- och livförsäkringar.

Pricerunner grundades i juli 1999 och tjänsten lanserades i december 1999. Huvudägare i Pricerunner är New Media Spark (f.d Cell Ventures), Bonnier Venture, TDC (fd Tele Danmark) och Atle.