Digitalkameran - Årets julklapp 2003
Men för julstämningens skull - ge inte kvinnor ett TV-spel.

Årets julklapp 2003 blir en digitalkamera, det spår resultatet av en undersökning som jämförelsesajten Pricerunner.com gjort. Av 32328 svarande, 26 300 män och 6028 kvinnor, tror både 35% av männen och kvinnorna att digitalkameran blir årets julklapp. Kvinnor vill få en upplevelse i julklapp snarare än ett TV-spel. Nya bubblare på listan över årets julklapp är hemmabio och MP3-spelare.

Pricerunner.com genomförde en undersökning på sin sajt då besökare ombads besvara två frågor i en pop-up enkät; "Vad tror du blir årets julklapp?" och "Vad önskar du dig helst i julklapp?". Resultaten visar att digitalkameran är hetaste julklappen även i år, men att kvinnor hellre önskar en upplevelse. Ny på listan över årets julklapp är hemmabio, som 14% av alla män och 6% av alla kvinnor önskar sig. Även MP3-spelare, som 8% av alla män önskar sig, är ny på listan.

På frågan "Vad tror du blir årets julklapp?" fördelades svaren enligt nedan:

Kvinnor:   Män:
1. Digitalkamera 35%   1. Digitalkamera 35%
2. Upplevelser 13%   2. DVD-spelare 13%
3. DVD-spelare 12%   3. MP3-spelare 10%
4. MP3-spelare 9%   4. Hemmabio 9%
5. Hemmabio 7%   5. Mobiltelefon 7%
Övriga klappar 24%   Övriga klappar 42%

Årets julklappsguide - Digitalkameror säkraste julklappen för båda könen.
Hur skapar du en trevlig julstämning och slipper en massa beslutsångest? Jo, du följer Pricerunners julklappsguide. Här kan du se vad du skall och inte skall köpa din käraste.

Vad kvinnor helst önskar sig   Vad män helst önskar sig
1. Upplevelser 26%   1. Digitalkamera 20%
2. Digitalkamera 19%   2. Hemmabio 14%
3. Kläder 7%   3. Upplevelser 10%
4. Mobiltelefon 6%   4. MP3-spelare 8%
5. Hemmabio 6%   5. Mobiltelefon 7%
Övriga klappar 36%   Övriga klappar 38,2%

Och det är ska du passa dig för att köpa…

Vad kvinnor minst önskar sig   Vad män minst önskar sig
Spel 0,8%   Smycke 0,4%
TV-spelskonsol 1,5%   Bok 2,7%
DVD-film 1,7%   Spel 2,8%

Slutsats:
Är du man: Vill du hämnas på en kvinna? Köp ett TV-spel. Vill du däremot garantera en god jul så är det spabesök, resor eller massage som gäller. Att ge bort en digitalkamera är ett säkert kort även i år. Men män kanske vill slå två flugor i en smäll och köpa en hemmabio till sig sj… eh henne förstås.

Är du kvinna: Män verkar inte vilja ha en bok eller ett smycke i strumpan. Män vill ha mindre intellektuella men hårda paket. De får gärna innehålla en digitalkamera, MP3-spelare eller hemmabio.

Maximera julklappsbudgeten - Spara tusenlappar på exakt samma produkt!
Pricerunner.com har tittat på de nu fem populäraste produkterna inom kategorierna digitalkameror, DVD-spelare och MP3-spelare på Pricerunner.com. Jämförelsen visar på väldiga prisskillnader. Exakt samma digitalkamera kan variera med mer än 4600 kr i pris beroende på var den säljs, motsvarande en skillnad på 55%. Det är stora skillnader i pris också för samma DVD-spelare där det kan variera med ca 75 procent i pris. Även vid köp av samma MP3-spelare kan konsumenter spara mycket pengar - ända upp till 2000 kr.

Om undersökningen
371852 visades undersökningen, 32328 svarade, 6028 kvinnor och 26300 män, vilket ger en svarsfrekvensen på 8.7 %. Pricerunner ställde följande frågor respektive svarsalternativ i pop-up enkät/unik besökare på www.pricerunner.se under perioden 10-26 oktober 2003:

1.) Vilken produkt tror du blir årets julklapp?
2.) Vad önskar du dig helst i julklapp?

Gemensamma svarsalternativ:
• Bok
• Digitalkamera
• Dvd-film
• Dvd-spelare
• Hemmabio
• Kläder
• Mobiltelefon
• Mp3-spelare
• Smycken
• Spel
• TV-spelskonsol
• Upplevelser
• Verktyg
• Annat

Jag är:
• Man
• Kvinna

För mer information och kommentarer kontakta:
Kristofer Arwin, VD och grundare Pricerunner, 0709-56 52 22 e-post:
kristofer.arwin@pricerunner.com

För mer information om hur undersökningen gått till kontakta:
Patric Blixt, Marknadschef, 0709-56 52 54 e-post:
patric.blixt@pricerunner.com

Pricerunner AB består av två affärsområden - Pricerunner Research samt jämförelsesajten Pricerunner.com. Pricerunner Research arbetar med framtagning och bearbetning av statistik baserad på data från Pricerunner.com, d v s prisstatistik, produktstatistik samt konsumentbeteendestatistik. Pricerunner.com blev sommaren 2002 utsedd till Sveriges bästa shoppingsajt av Internetworld och år 2001 tilldelades Pricerunner titeln Sveriges bästa sajt av samma tidning. På Pricerunner.com erbjuds produkt- och prisjämförelser inom ca 100 kategorier, bl.a. begagnade bilar, böcker, CD-skivor, datorprodukter, DVD-filmer, foto, golfprodukter, ljud & bild, resor, spel, telefoni, vitvaror, bolån, mobilabonnemang, abonnemang för fast telefoni, el-abonnemang och sak- och livförsäkringar. Pricerunner grundades i juli 1999 och tjänsten lanserades i december 1999. Huvudägare i Pricerunner är New Media Spark, Bonnier Venture, TDC (fd Tele Danmark) och 3i.

Resultaten från undersökningen får användas fritt om källan - "Pricerunner.com" - anges.