Kontakta oss

Telefon: 08-562 103 92

Mail:

Bannerannonsering

Instruktioner och teknisk specifikation för bannerannonsering på PriceRunner.se

For an English version please click here


Allmänt

  • PriceRunner förbehåller sig rätten att ta ner annonsmaterial som orsakar tekniska problem för besökarna samt neka annonsmaterial som inte uppfyller de riktlinjer och specifikationer som listas nedan.
  • Annonsmaterial skall levereras senast två arbetsdagar före kampanjstart.
  • Länkar skall alltid öppnas i nytt fönster.
  • Ljud och video får ej starta automatiskt utan måste aktiveras av användaren (klick eller mouse-over) och en stoppknapp skall finnas.
  • Specifikationer för maxvikt, frame rate och andra begränsningar skall följas. Eventuella undantag måste godkännas i förväg av Traffic.
  • Om önskemål finns som ej följer de riktlinjer och specifikationer som listas nedan var vänlig kontakta traffic.se@pricerunner.com eller er Account Manager.

Annonsformat

PriceRunner erbjuder bannerannonsering i de annonsformat som listas nedan.

Leaderboard

728x90

Skyscraper

160x600 eller 120x600

MPU

300x250

Filformat som accepteras: gif, jpg, html, flash. Maxvikt: 40 kB för samtliga annonsformat och annonstyper. Looping och animation length: vi har inget maximalt antal loopar på banners. Vi rekommenderar så kort animation length som möjligt.








Annonstyper

Flash

  • Max frame rate: 18 fps
  • Hänsyn måste tas till CPU-användning
  • Alla flashbanners skall levereras med en backup gif/jpg

clickTAG

Om PriceRunners annonssystem (DFP) skall mäta klick rekommenderar vi att clickTAG används. clickTAG skall implementeras på följande sätt (ActionScript 2.0/3.0):

ActionScript 2.0

on (release) {
if (_root.clickTAG.substr(0,5) == "http:") {
getURL(_root.clickTAG, "_blank");
}
}

ActionScript 3.0

MyClickTagButton.addEventListener(
MouseEvent.CLICK,
function():void {
if (root.loaderInfo.parameters.clickTAG.substr(0,5) == "http:") {
navigateToURL(
new URLRequest(root.loaderInfo.parameters.clickTAG), "_blank"
);
}
}
);

Om en flashbanner innehåller flera länkar skall clickTAG inte användas utan istället hårdkodas, t ex:

clickTAG

Klicka för att förstora bilden.

on (release) {
getURL("http://url.se", "_blank");
}

Information från Adobe om clickTAG

HTML/Script/redirect

PriceRunner har stöd för de flesta tredjepartleverantörer av ad servers på marknaden och har möjlighet att använda timestamp/cache busting samt klickmätning.

Bildannonser

Filtyper: gif och jpg. Enklare animeringar går bra att använda.


Placering och styrning

  1. ROS (Run-Of-Site). Kampanjen går över hela siten i samtliga kategorier och sidtyper.

  2. Hierarki. Kampanjen går i en hel hierarki (t ex Datorprodukter) eller subhierarki (t ex Datorer) och alla kategorier som tillhör den hierarkin.

  3. Kategori. Kampanjen går i enbart i en eller flera utvalda kategorier (t ex Bärbara datorer).

Dessa placeringar kan även kombineras med:
  1. Position. På vissa sidor förkommer samma format flera gånger. Leaderboard finns högst upp på sidan och även i mitten på vissa sidor. Skyscraper i tre positioner till höger och MPU i två positioner till höger.

  2. Sidtyp. Visas endast på valda sidtyper (t ex prislistningssida).

Ytterligare möjligheter för styrning:
  1. Frekvens. Begränsa antalet visningar per IP-nummer t ex per dag.

  2. Geografi. Kan styras per län.

  3. Datum, tid, veckodag.

  4. IP-nummer/range.