PriceRunner Digital Life
Välkommen till PriceRunner Digital Life – full koll på den digitala världen

Audio Pro – The Story

Historien om den svenska högtalartillverkaren

Sedan 1978 har svenska Audio Pro haft som mål att leverera bästa möjliga ljud till bästa möjliga pris. Idag ligger allt fokus på aktiva högtalare – och det var faktiskt där man började för snart 40 år sedan.

Många framgångsrika företag är sprungna ur en riktigt bra idé. I Audio Pros fall var den idén ett patent som gjorde att man kunde få ut mer bas ur mindre kabinett. Tekniken fick namnet ACE-Bass och de första produkterna som nådde ut på marknaden var subwoofern Audio Pro B2-50 och högtalaren A4.14.

A4.14 blev referenshögtalare

1979 prisades produkterna på CES-mässan i Chicago och på den vägen fortsatte det. Under hela 80-talet cementerade Audio Pro sin position på hifi-marknaden. Bland annat användes A4.14 som referenshögtalare av tidningen Råd & Rön.

I slutet av 90-talet var fokus på hemmabio och elektronik. 1999 hade Audio Pro hela 63 procents marknadsandel på högtalare i Sverige. Med det prisbelönade ACE-Bass-systemet Stereo One steg man in in det nya årtiondet.

audio pro A4-14_FIX
Audio Pro A4.14.

Audio Pro var före sin tid

I slutet av 00-talet började det bli allt tydligare hur det digitala lyssnandet började slå igenom på allvar. Mp3-filer genom Winamp, Apples Ipod och lanseringen av Spotify. Audio Pro såg att det var en förändring på gång och bestämde sig för att satsa helhjärtat på trådlöst lyssnande.

Annons

Snart hade de fått ut världens första trådlösa högtalare med cd-kvalitet på marknaden. Audio Pro LV2 använde sig av en wifi-dongel och blev en stor succé i Sverige, men ute i världen – där det fortfarande var skivor som spelades – var det svårare att nå ända fram.

Större fokus på livsstil

Men visst var det trådlösa lyssnandet framtidens melodi. Efterfrågan växte explosionsartat och Audio Pro lanserade den ena högtalaren efter den andra. Nu var det bluetooth och Airplay som gällde, och högtalarna var snyggare än någonsin med läckra material och djärva färger.

Kombinationen av enkelhet, bra design och fantastiskt ljud var vinnande. En klar fördel gentemot de internationella jättarna har varit deras möjlighet att prova sig fram och gå snabbt från idé till färdig produkt.

Audio Pro Addon T10 White

Jämför priser på Audio Pro Addon T3 här.
Jämför priser på Audio Pro Addon T9 här.

Ljud som känns i hjärtat

För de erfarna akustikerna på Audio Pro har lyssnandet alltid varit viktigare än tekniska data. I snickeriet laboreras det med lådvolymer, elektronik och konmaterial för att få de olika delarna att samspela så bra som det någonsin går. I och med att de jobbar med aktiva högtalare kan de kontrollera hela kedjan och finjustera varje komponent till ett ljud som både känns i hjärtat och vinner tester.

Efter snart 40 år på marknaden finns Audio Pro i över 30 länder i fyra världsdelar. Idag är det den smidiga högtalaren Addon T9 och den batteridrivna Addon T3 som säljer bäst. Hur nästa storsäljare kommer att se ut är det ingen som vet, men en sak är säker – Audio Pro kommer att fortsätta leverera riktigt bra ljud till ett riktigt bra pris i många år framöver.

Läs även: Rekommenderade produkttester
Test: Audio Pro Addon T3
Test: Audio Pro Addon T9
Test: Audio Pro Addon T10
Test: Audio Pro Addon T12
Test: Audio Pro Addon T20
Test: Audio Pro Allrom Air One

Dagens bästa priser på Pricerunner
  • Inget för dig? Du hittar många fler produkter hos PriceRunner
Visa kommentarer / Kommentera nu
Audio Pro – The Story - Historien om den svenska högtalartillverkaren Teknik, Feature, Ljud & Bild
PriceRunner Digital Life
Framtidsvägen 16 Växjö, Kronoberg 351 96
Phone: 0470 - 72 47 17