PriceRunner Digital Life
Välkommen till PriceRunner Digital Life – full koll på den digitala världen
3

Vykort från drakarnas tidsålder

Dragon Age 2

Att påstå att jag har stor respekt för Bioware är en underdrift. Med spel som Baldurs Gate, Knights of the old Republic och Mass Effect har de gång på gång överträffat sin förmåga att trollbinda mig med sin patenterade kombination av bottenlös spelmekanik och välskrivna narrativ. Och nu var det dags igen.

Jag har alltid föredragit science fiction-genrens futuristiska formspråk framför tomtar och troll, men Dragon Age har ändå en speciell plats i mitt hjärta. Dragon Age: Origins var en stilsäker återgång till det klassiska rollspelets mytologi med slamrande rustningar, ovårdade skägg och djupa grottor samtidigt som det gav fenomenala Mass Effect smäll på käften när kom till frihet och djup. Med andra ord fyllde spelet en viktig funktion.

Färre valmöjligheter
Att snickra ihop sin egen karaktär har alltid varit en av höjdpunkterna i Biowares spel. Till skillnad från föregångaren går det inte att välja vilken ras min huvudkaraktär ska tillhöra, en förändring som skvallrar om en mer regisserad upplevelse. Jag kan naturligtvis välja kön och klass samt spöka ut min hjälte med bisarra ansiktsdrag och lustiga frisyrer efter bästa förmåga, men det känns ändå som om någonting har offrats för att ge spelet ett filmiskt anslag.

Oavsett om jag väljer att spela som man eller kvinna kommer min karaktär att heta Hawke i efternamn på samma sätt som Shepard alltid kommer att heta Shepard i Mass Effect. Hawke kommer som nyanländ flykting till staden Kirkwall där det extremt tidsödande projektet att klättra på den sociala stegen inleds. Mestadels utgår jag från staden, för att stundom besöka en uppsjö av angränsande naturområden. Kartorna återanvänds flitigt och återbesöken är många.

Strömlinjeformad light-upplevelse
Den som har spelat något av Biowares tidigare spel kommer garanterat att känna igen dialogträden, utläggningarna och de moraliska valen. Dessvärre känns valen något mer rudimentära den här gången, och att ikoner visar vad valen har för emotionell laddning är det lätt hänt att man sätter igång autopiloten.

Annons

Överhuvudtaget ska det sägas att Dragon Age 2 är ett väldigt förenklat spel, helt befriat från vassa kanter och svårhanterliga inlärningskurvor. Extra tydligt blir det i striderna där de strategiska inslagen har fått ta ett steg tillbaka till förmån för ett hetsigt actionupplägg som kretsar kring hamrande på snabbknappar.

Dragon Age 2 är inget särskilt snyggt spel, vare sig man ser till estetiska eller det tekniska. De avskalade miljöerna lyckas inte förmedla någon vidare stämning och i kombination med idogt ”snabbresande” uteblir illusionen av att mina hjältar rör sig i en sammanhållen värld.

Generisk uppdragsstruktur
Det största problemet med Dragon Age 2 är att handlingen känns väldigt ointressant. En del av karaktärerna glimmar förvisso till ibland, men andra känns direkt försumbara. Själva upplägget, att springa efter en pil på karta, få ett uppdrag, snabbresa till en annan del av världen, hugga ihjäl några monster, återvända och sedan ta ett nytt uppdrag känns aldrig särskilt meningsfullt. Istället för en lång och episk resa blir det ett stackato av lösryckta fragment, staplade på varandra i oändlighet.

Visst har vi sett det förut, stora spelutvecklare som i ett ögonblick av megalomani får för sig att spelets trogna publik kan bli ännu större om de bara gör några små justeringar. Och mycket riktigt: genom att förenkla och strömlinjeforma allt från dialogval till trollformler har mycket av det som gjorde Dragon Age: Origins till en unik upplevelse runnit Bioware mellan fingrarna.

Dragon Age 2 är ett bra och underhållande spel, men det är långt ifrån perfekt.

Vykort från drakarnas tidsålder

Att påstå att jag har stor respekt för Bioware är en underdrift. Med spel som Baldurs Gate, Knights of the old Republic och Mass Effect har de gång på gång överträffat sin förmåga att trollbinda mig med sin patenterade kombination av bottenlös spelmekanik och välskrivna narrativ. Och nu var det dags igen.


3
Vi diggar
  • Bra dialoger
  • genomarbetat universum
Vi dissar
  • Ointressant story
  • tveksamma karaktärer
Visa kommentarer / Kommentera nu
Vykort från drakarnas tidsålder - Dragon Age 2
PriceRunner Digital Life
Framtidsvägen 16 Växjö, Kronoberg 351 96
Phone: 0470 - 72 47 17