PriceRunner Digital Life
Välkommen till PriceRunner Digital Life – full koll på den digitala världen
4

Treyarch håller fortet

Call of Duty: Black Ops

Efter att trendsättaren Infinity Ward lämnat pengaskeppet är det återigen dags för b-laget Treyarch att visa vad de går för. Ska årgångsserien Call of Duty överträffa sig själv i sålda enheter även i år? Ja, det ska den!

Det är svårt att inte se det för sin inre blick när man spelar, hur farbröderna på Activision gnuggar sina händer i pengagalen desperation, ritar marknadsekonomiska krumelurer på whiteboardtavlor och gör ”high five” när ännu en konkurrent sågas längs fotknölarna. Deras marknadsmässiga läge inför julhandeln 2010 hade knappast kunnat vara bättre.

Med Treyarchs brokiga historia i bakhuvudet är det överraskande hur efterlängtat Black Ops faktiskt är. Utvecklarens förra Call of Duty-spel, World at War, kunde inte på långa vägar mäta sig med de parallellt utvecklade Modern Warfare-spelen, någonting som blev plågsamt tydligt när så gott som alla spelare gick tillbaka till föregångaren så fort nyhetens behag lagt sig.

2010 – en våldsodyssé!
Call of Duty: Black Ops tar sin början i ett dunkelt förhörsrum. Vad jag gör här har jag ingen aning om, men snart börjar tillbakablickarna avlösa varandra i en fragmentarisk soppa av människofientligt ultravåld, subjektiva kameravinklar och smaklöst vykortsvackra semesterbilder från utbombade städer.

Medan Infinity Ward har specialiserat sig på tillspetsade, moderna konflikter med högteknologiska vapen har Treyarch lutat sig tillbaka på de historiska sammandrabbningarna. I Black Ops berättar de om ett 60-tal präglat av kalla blickar och terrorbalans.

Annons

I takt med att jag nystar upp berättelsen kan jag inte låta bli att fascineras av spelets narrativa ambitioner. Vad som till en början verkar vara ännu en identitetslös ursäkt till blodsutgjutelse visar sig nämligen vara en psykologisk thriller med tydliga rötter i flera av 2000-talets mest stilbildande filmer. Vidare får jag besöka såväl Ryssland som Kuba och Vietnam – alltid med bössan i högsta hugg.

Samma krig – nya miljöer
Man ska verkligen ge Treyarch en eloge för hur varierat Black Ops är. Inget segment varar i mer än 15 minuter, och på sina håll känns det nästan provocerande att man lagt ner så mycket arbete på detaljer som bara flimrar förbi i några sekunder. Tyvärr känns de fantastiska miljöerna mest som kulisser, och när man upprepar samma moment i all oändlighet blir det snart tröttsamt.

På förhand har man skyltat med möjligheten att köra båt och helikopter, men när till och med luftrummet känns linjärt ger jag upp hoppet. Kampanjen är superlinjär och stundtals helt hjärndöd – men samtidigt andas den fingertoppkänsla och skyhöga produktionsvärden. Visst kan de lågupplösta texturerna sticka i ögonen, men när vi i gengäld matas med 60 bildrutor i sekunden ser det ändå sådär ögonbedövande Call of Duty-porrigt ut.

Stenhårda sammandrabbningar
Fjolårets Moder Warfare 2 erbjöd ett finslipat onlineläge, och att spelarna tagit det till sina hjärtan är en underdrift. Den här gången har Treyarch gnuggat sina geniknölar för att upprepa bedriften och samtidigt ta folksporten till en ny nivå. Spelmotorn är lika väloljad som nätverkskoden är trasig, de brittiska småkillarna skriker könsord som aldrig förr och ”en gång till”-mentaliteten är uppskruvad till max.  Med andra ord är det mesta sig likt. Nyheterna finns där i form av en slags valuta som används för att köpa olika färdigheter och vapentillsatser istället för att förtjäna dem. Positivt med det nya systemet är att den notoriske spänningssökaren kan spela bort sin valuta i det nya spelläget Wager Match. En potentiell nackdel är att man kan komma åt sin önskvärda setup redan efter några timmar och därefter sakna incitament att nöta sig vidare till nästa level.

Black Ops levererar exakt vad som förväntas, men tillför absolut ingenting. Till nästa års upplaga vill vi gärna se lite mer nytänkande!

Treyarch håller fortet

Efter att trendsättaren Infinity Ward lämnat pengaskeppet är det återigen dags för b-laget Treyarch att visa vad de går för. Ska årgångsserien Call of Duty överträffa sig själv i sålda enheter även i år? Ja, det ska den!


4
Vi diggar
  • Actionspäckad kampanj
  • fantastiskt flerspelarläge.
Vi dissar
  • Linjärt
  • plågsamt förutsägbart
Visa kommentarer / Kommentera nu
Treyarch håller fortet - Call of Duty: Black Ops
PriceRunner Digital Life
Framtidsvägen 16 Växjö, Kronoberg 351 96
Phone: 0470 - 72 47 17