PriceRunner Digital Life
Välkommen till PriceRunner Digital Life – full koll på den digitala världen
4

Tomb Raider

En välbehövd nystart

Det går inte att förringa Tomb Raider-seriens kulturella betydelse, men spelen har aldrig varit särskilt bra. 2013 års nystart bryter trenden.

Med tanke på att Crystal Dynamics har klämt ur sig mediokra Tomb Raider-spel med jämna mellanrum sedan 2006 borde de vara högst olämpliga för att ge Lara en fräsch nystart, men tydligen var det bara lite frihet som behövdes.

I Tomb Raider möter vi en ung Lara, på väg ut i livet som nybakad arkeolog. Under en expedition förliser hon tillsammans med kollegor och dokumentärfilmare på en stormpiskad ö. Snart blir det uppenbart att allting inte är som det ska, och innan hon vet ordet av ställs hon öga mot öga med såväl andra skattletare som vilda djur.

tombraider_5

En fysisk upplevelse
Medan den gamla Lara Croft alltid hade någonting osårbart över sig har jag aldrig sett någon spelkaraktär misshandlas så brutalt som 2013 års Lara Croft. Hon flämtar vid minsta ansträngning och är allt som oftast täckt av en klädsam sörja av blod, smuts och lera. Ibland går den uppenbara sadismen till överdrift i utstuderade dödsanimationer, men ofta får det henne att framstå som mänsklig. I kombination med utmärkt spelkontroll och förstklassig karaktäranimation blir Tomb Raider en fysisk upplevelse som känns i hela kroppen.

tomb-raider_2

Det är ingen hemlighet att Crystal Dynamics har sneglat på Uncharted-spelens patenterade mix av halsbrytande action och hårt regisserade sekvenser, men det finns väsentliga skillnader. Det mest påtagliga är att Lara rör sig i en öppen värld och att den utstakade rutten varvas med planlöst skattletande. Att Lara kan snabbresa till tidigare besökta platser för att jaga högvilt och leta efter gömda skatter ger en perfekt avvägd illusion av frihet.

Annons
tombraider_3

Irriterande brister
Tyvärr lider spelet av att det ibland blir lite för självspelande. Att man dessutom har gjort de allmänt hatade knapptryckarsekvenserna opedagogiska och onödigt svåra bryter känslan av att befinna sig mitt i ett fantastiskt matinéäventyr. Ett annat minuspoäng är striderna. Laras pilbåge är riktigt kul att använda, men när jag några timmar in i spelet sitter och trycker bakom skydd för att meja ner horder av ansiktslösa fiender med maskingevär önskar jag att Crystal Dynamics hade vågat förlita sig på spelets styrkor istället för att göra som alla andra.

tombaider_4

Små brister till trots ska det sägas att Tomb Raider ett riktigt underhållande och välgjort äventyr och att dess största problem är att det – när det är som bäst – är så fruktansvärt bra att det får de få bristerna att skava som färska skrubbsår under jeanstyg.

Tomb Raider

Det går inte att förringa Tomb Raider-seriens kulturella betydelse, men spelen har aldrig varit särskilt bra. 2013 års nystart bryter trenden.


4
Vi diggar
  • Välgjort
  • Frihetskänslan
  • Hisnande action
  • Kul problemlösning
Vi dissar
  • Självspelande
  • Utdragna eldstrider
Visa kommentarer / Kommentera nu
Tomb Raider - En välbehövd nystart
PriceRunner Digital Life
Framtidsvägen 16 Växjö, Kronoberg 351 96
Phone: 0470 - 72 47 17