PriceRunner Digital Life
Välkommen till PriceRunner Digital Life – full koll på den digitala världen

Tim Schafers 90-tal

Brütal Legend är här och det är precis så stilsäkert och kompromisslöst som vi hade hoppats. Den som brinner för hårdrockens särpräglade formspråk och Jack Blacks utagerande humor får sitt lystmäte. Men samtidigt är det många nyblivna gamers som höjer sina ögonbryn inför begreppet ”Rocktober”. Varför all hype?

Vi som hängde med när det begav sig i början av 90-talet vet precis vad vi har väntat på i alla dessa år, och svaret är Tim Schafer. Den amerikanske speldesignern som fick in en fot i Maniac Mansion, fortsatte som manusförfattare till Monkey Island och slutligen fick prova sina egenhändigt tillskruvade visioner på en publik som snart skulle överge genren han verkade inom. 2009 är peka-klicka-äventyren på väg tillbaka, men Tim Schafer har sedan länge lämnat dem bakom sig.
Digital Life gör några nedslag i historien för att illustrera det förflutna på det sätt vi gör allra bäst – genom att låta spelen berätta den magiska historien om en av våra mest egensinniga berättare.

Day of the Tentacle (1993)
(Inte lika bra nu som då)

När det var dags för en uppföljare till Maniac Mansion fick Tim Schafer slutligen axla producentrollen för att finslipa den underfundiga, lätt surrealistiska humor som kommit att bli hans signum. Spelet, som i korta drag handlar om en hyperintelligent tentakel som bestämmer sig för att ta över världen, blev sedermera det genombrott som gjorde honom till Lucas Arts största stjärna efter Ron Gilbert.

Liksom föregångaren bygger spelet på den klassiska SCUM-motorn, och känns därmed lite förlegat när det kommer till det tekniska. Day of the Tentacle är definitivt inte lika bra nu som då, men för den som kan leva med det stela gränssnittet bjuder det på många timmars nöje.

Annons

Full Throttle (1995)
(Nästan lika bra nu som då)

Schafers nyvunna status som speldesigner gav honom i princip fria händer, och Full Throttle är det grandiosa resultatet. På sin tid var det ett mastodontprojekt som saknade motstycke; det tog tre år och mänger av pengar, men när det slutligen landade på butikshyllorna var det en succé. Cd-formatet hade slagit igenom på allvar och Full Throttle drog nytta av den nya tekniken med röstskådespelare, detaljerad grafik och en filmisk inramning av sällan skådat slag. Dessutom hade det styltiga spelsystemet förfinats och kändes nu både smidigt och intuitivt, helt befriat från statiska menyer och kryptiska kommandon.

Berättelsen om mc-knutten Ben var kanske inte vad den kunde ha varit, men allt annat var det.

Grim Fandango (1998)
(Minst lika bra nu som då)

Grim Fandango är det legendariska mästerverket som knyter ihop påsen för Tim Schafer, Lucas Arts och hela peka-klicka-epoken. Vad många ansåg vara det bästa spelet i genren visade sig också vara det sista. Bara något år senare var den särpräglade spelmekaniken stendöd, och det skulle dröja tio år innan den stora allmänheten började sukta efter någonting liknande igen.

För att vara spiken i kistan för en hel epok är Grim Fandango en osedvanligt vacker spik. Spelet är lite smartare, lite snyggare och lite roligare än sina föregångare, stilsäkert format kring ett surrealistiskt dödsrike där tvådimensionella sprites har bytts ut mot karaktäristiska 3d-modeller. I den väldesignade storstaden i vilken Manny Calaveras huserar kolliderar art déco och film noir med mexikansk dödskalleestetik och svart humor på ett sätt som för ett ögonblick känns lika naturligt som spelets mest intrikata pussel.
Trots sin osvikliga briljans var Grim Fandango ett kommersiellt fiasko och det skulle dröja sju år innan Schafer försökte sig på att göra spel igen.

Visa kommentarer / Kommentera nu
Tim Schafers 90-tal - Spel, Feature
PriceRunner Digital Life
Framtidsvägen 16 Växjö, Kronoberg 351 96
Phone: 0470 - 72 47 17