2

Thief

Fast med fingrarna i syltburken

Serien Thief är återuppväckt efter att ha legat i dvala i lite mer än tio år. Frågan är om världen har saknat mästertjuven Garret?

Egentligen finns det inte speciellt många spelserier som fokuserar enbart på att smyga runt utan att bli upptäckt. Till och med Metal Gear Solid, som många håller som ledande i genren, blir mer ett publikfriande actionspel för varje ny del i serien, i jakt på bättre försäljningssiffror och större marknad. Därför är det så befriande med ett spel som till fullo utforskar och håller sig till sin egen genre.

thief_hiding

Tomma kulisser
I Thief så spelar du mästertjuven Garret. Han är en ganska osympatisk och fåordig figur, så räkna inte med någon givande historia om en karaktär som växer och kommer till insikt med sig själv. Nej, Garret besitter den sällsamma förmågan att plocka åt sig svåråtkomliga föremål och det är ungefär allt vi behöver veta. Totalt består spelet av åtta kapitel som tar dig igenom en relativt intetsägande historia om en mördad vän, en mystisk ockult sekt och övernaturliga föremål. Berättelsen engagerar inte märkbart men gör jobbet som en ganska ihålig kuliss för att guida dig genom uppdragen.

thief_burninghouse

Skuggorna är din bästa vän
Thief uppmuntrar att hålla dig till skuggorna och belönar tålamod, planerande och list, snarare än direkt angrepp. Spelet visar sig från sin bästa sida när Garret smyger likt en ninja i skuggorna mellan tiotalet vakter, utan att bli upptäckt. Olyckligtvis håller inte illusionen på grund av en generellt bristande bandesign. Det finns en stor stad att utforska, men den är alldeles för enformig för att ge någon uppmuntran att upptäcka den. Dessutom lider Garret av stora inkonsekvenser i vilka föremål som går att använda. Ibland kan han klättra på väggar och lådor, andra gånger inte. Det förtar känslan av frihet.

Thief lever inte upp till sitt fulla potential, vilket är synd då det verkligen finns utrymme att tillföra genren något.

Thief

2