PriceRunner Digital Life
Välkommen till PriceRunner Digital Life – full koll på den digitala världen
3

En köttig zombiesmocka i nyllet

Resident Evil 6

Varje zombiefilm med självaktning har åtminstone en scen i vilken någon av filmens karaktärer tvingas se sin käresta förvandlas till zombie. Det är så jag känner när jag spelar Resident Evil 6, men även om jag vet att det enda rätta hade varit att sätta en kula i pannan på det vidriga spelet kan jag inte låta bli att dumdristigt omfamna det.

Sedan mitten av 90-talet har Resident Evil-serien dragit upp riktlinjer för hur interaktiv överlevnadsskräck ska se ut och fungera, men tiden har inte varit nådig mot genren och det som kändes nytt och fräscht för bara några år sedan känns idag pinsamt bakåtsträvande.

Resident Evil-spelen har alltid varit stilbildande, men eftersom de aldrig har briljerat på det spelmekaniska planet har förnyelsebehovet varit stort. Idag klagar fansen på att de senare spelen har blivit för actionorienterade, men de hade knappast blivit nöjdare om Capcom hade backat bandet och återinfört fasta kameravinklar och lådpussel.

Action från början till slut

I Resident Evil 6 har man vridit upp actionreglaget till smått absurda nivåer. I de fyra kampanjerna möter vi klassiska karaktärer som Chris Redfield, Ada Wong och allas vår favorit Leon S. Kennedy. Gemensamt för dem alla är att de är skjutglada till tusen och att världen runtomkring dem har förvandlats till en högoktanig våldscirkus värdig vilket Call of Duty-spel som helst.

Den kusliga stämningen är som bortblåst och även om spelet är kryddat med mörka och lågmälda partier vet man att det i vilket ögonblick som helst kan rasa in en brinnande pansarvagn genom fönstret.

Annons

Som Left 4 Dead, typ

Resident Evil-seriens karaktärer har knappast varit kända för sin smidighet. I Resident Evil 6 rör de sig lite snabbare och lite snyggare, men i nio fall av tio leder det bara till att samtliga inblandade blir totalt desorienterade. Det blir bättre av att kameran med jämna mellanrum får eget liv och att zombieslakten varvas med omotiverade knapptryckar-sekvenser.

Att spela tillsammans med tre andra spelare över nätet känns lite som att spela Left 4 Dead – med uppochnervänt tangentbord och ritplatta istället för mus.

Ojämnt och splittrat

Spelet är riktigt långt, men då man inte gjort något som helst urval i den kreativa processen hade det gärna fått klocka in på halva den tiden. Där den spanska landsbygden och den afrikanska savannen gjorde föregångarna stilistiskt fulländade känns Resident Evil 6 lika geografiskt konsekvent som en snabbspolad säsong av The Amazing Race.Så, varför pressar jag inte avtryckaren när det levande liket Resident Evil kommer hasande mot mig? Förmodligen för att jag har accepterat att serien aldrig kommer att bli vad den en gång var och att det faktiskt kan vara kul med lite hjärndöd action ibland, även om det i slutändan kommer att göra mig till en zombie.

Dagens bästa priser på Pricerunner
  • Inget för dig? Du hittar många fler produkter hos PriceRunner

En köttig zombiesmocka i nyllet

Varje zombiefilm med självaktning har åtminstone en scen i vilken någon av filmens karaktärer tvingas se sin käresta förvandlas till zombie. Det är så jag känner när jag spelar Resident Evil 6, men även om jag vet att det enda rätta hade varit att sätta en kula i pannan på det vidriga spelet kan jag inte låta bli att dumdristigt omfamna det.


3
Vi diggar
  • Stundtals snyggt
  • Omväxlande
  • Flerspelarläget
Vi dissar
  • Ojämnt
  • Svårkontrollerat
  • Ofokuserat
Visa kommentarer / Kommentera nu
En köttig zombiesmocka i nyllet - Resident Evil 6
PriceRunner Digital Life
Framtidsvägen 16 Växjö, Kronoberg 351 96
Phone: 0470 - 72 47 17