5

Recension: World Of Warcraft Legion

En nystart för fansen

Under åren har World Of Warcraft strömlinjeformats i ett försök att tilltala nya som gamla spelare, men tyvärr påverkade det också både storyn och spelupplevelsen negativt. Med sin nya expansion – World Of Warcraft Legion – tar Blizzard oss tillbaka till spelets glansdagar.

The Burning Legion har återigen stormat Azeroth med sina förödande demonstyrkor. Spelarnas uppdrag i World Of Warcraft Legion är att fördriva de hemska bestarna tillbaka dit de kom ifrån. Nu kämpar forna fiender sida vid sida på slagfälten för att stå emot det övermäktiga hotet. Och med hjälp av den nya klassen Demon Hunter har Azeroth fått tillgång till den mäktiga men hemska Fell-magin – samma mörka magi som fienderna använder.

Jämför priser på World of Warcraft Legion här.

wow_zones_azsuna

Tonvis med förbättringar

Blizzard har gjort en hel del förändringar i Legion som bidrar till en bättre spelupplevelse, både för veteraner och nybörjare. Spelet går in i nästa kapitel och historien genomsyrar och förändrar hela spelvärlden ända från end-game ner till level-1 områdena. Vi får bättre grafik och tydligare taktiska hjälpmedel där till exempel fienden markeras med en röd ring med en pil mot den som attackeras. Du ser också snabbt hur mycket liv du och fienderna har utan att behöva ta blicken från striden.

worldquest_worldbosswitheredjim

Nyheter i World of Warcraft Legion: Artefakter och Class Halls

En av de stora nyheterna, jämte den ny Demon Hunter-klassen, är Class Halls som är mötesplatser för de olika klasserna. I de här unika zonerna kan du göra klass-specifika uppdrag och arbeta på din Artefakt, som är ytterligare en stor nyhet. Artefakterna är vapen som växer i styrka i takt med din karaktär. De här vapnen tar bort känslan av att behöva kämpa sig till episka sällsynta vapen, vilket många tycker är lite synd. En annan tråkig sak är att de inbitna spelarna som har toppat sina karaktärer kan få svårt att spela ut sina nyckelkort efter uppdateringen. Blizzard har nämligen tagit bort större delen av de gamla egenskaperna, abilities, för klasserna.

wow_zones_stormheim

Utforska och samarbeta

Blizzard fick mycket kritik för sina två senaste expansioner eftersom spelarna tyckte att världen förstördes utan att de fick så mycket nytt innehåll. Det här har Blizzard tagit fasta på och i Legion får vi tonvis med uppdrag och nya områden att upptäcka. Gruppuppdragen har också förbättrats och för att stärka samarbetet ytterligare får nu alla spelare allt “loot” från de fiender som man övervinner tillsammans. Det här och mycket annat tar World of Warcraft tillbaka till tiden då det var som bäst. Då det var ett spel där man stred och dog tillsammans med sina vänner.

Läs även våra senaste headset-tester:
Test: Roccat Renga
Test: Roccat Kave 5.1 Analog