2

Recension: Star Fox Zero

En vingklippt rymdhistoria

Star Fox och hans kumpaner är tillbaka i ett nytt rymdäventyr. Det har gått ett tag sedan sist, men den här gången plockar Nintendo upp tråden där de lämnade den med Star Fox 64.

Star Fox 64 (i Europa kallat Lylat Wars) var en av de definierande titlarna till Nintendo 64, du vet den där som fick dig att tappa hakan över möjligheterna som tre dimensioner innebar för spel. Jag minns att jag satt och gapade över grafiken och den perfekta kontrollen medan jag styrde undan asteroider med en hårsmån samtidigt som jag samlade guldringar och undvek fiender som anföll.

Jämför priser på Star Fox Zero här.

Star-Fox-Zero_vatten

Två håll samtidigt

Star Fox Zero är en klassisk rälskjutare (skjutarspel som följer en förutbestämd bana) där du styr den ludna fabelhjälten Fox McCloud. De som spelat tidigare delar i serien kommer med en gång att bli konfunderande när spelet startar. Nintendo har nämligen försökt utnyttja sin extra skärm för att skapa en unik spelupplevelse. Du har nu två vyer att spela med: tv:ns skärm visar skeppet i tredje person som du styr med kontrollens spakar, kontrollens skärm visar siktet i första person och detta styr du med hjälp av kontrollens rörelsesensor. Hänger du med? Om du tycker att det låter krångligt så har du alldeles rätt. Det är väldigt svårt att hålla koll på två skärmar samtidigt och är det är förödande att sikta på den lilla skärmen utan koll på vart skeppet far på den stora skärmen.

Star-Fox-Zero_torn

En charmig värld

För de som lyckas ta sig förbi den branta inlärningskurvan som kontrollerna innebär väntar ett charmigt och fartfyllt äventyr. Intensiva rymdstrider bland meteoriter varvas med besök på gröna planeter med klarblå himlar. I sina bästa stunder infinner sig känslan av rafflande Star Wars-strid. Spelet håller ljuvliga 60 bildrutor i sekunden och grafiken är så krispig som man kan förvänta sig av Nintendo, även om banorna ofta känns lite tomma. Höjdpunkten är de de många och kreativa bosstriderna. Ett tips för de som vill uppleva originalet är att skaffa den uppgraderade versionen till 3DS.

• Genre Shooter
  • Format Wii U
  • Antal spelare 1