PriceRunner Digital Life
Välkommen till PriceRunner Digital Life – full koll på den digitala världen
3

Recension: Paper Mario: Color Splash

Färgglatt Mario-mys i snigelfart

Pappersmario är tillbaka i ännu ett charmigt äventyr. Men om du väntar dig ett rollspel i samma stil som de tidiga Paper Mario-spelen kommer du att bli besviken.

Med 1996 års Super Mario RPG tog Mario och gänget steget in i rollspelsvärlden. Hur konstigt det än verkade på förhand kändes turordningsbaserade strider och dialogrutor snart som en naturlig del av Svampriket. Sedan dess har det hänt en hel del med serien och när vi kommer fram till 2016 års Paper Mario: Color Splash är det inte mycket rollspelande att tala om. Istället får vi ett småtrevligt och pyssligt äventyr med glimten i ögat.

Jämför priser på Paper Mario: Color Splash här.

paper-mario-color-splash_prinsessan

Låt hammaren sätta färg på tillvaron

Istället för att få tillgång till en stor värld, fylld av mysterier och upptåg, serveras vi ett antal kortare banor som kan återbesökas flera gånger i jakt på fler stjärnor. Det första vi lägger märke till är hur bra spelet ser ut. Det är kanske inget tekniskt underverk, men det har extremt genomtänkt design och en grafisk stil som förmedlar precis rätt känslor.

Världarna, som är uppbyggda av papper och kartong, är färgglada och sprudlande. Mario och hans vänner må vara platta pappfigurer, men när de interagerar med varandra kommer de till liv på ett som känns förbluffande äkta. Dialogerna är i sina bästa stunder välskrivna med värme, charm och underfundig humor. Om de inte hade varit så många och långa och pladdriga hade vi älskat dem.

Spelets gimmick handlar om färg och i synnerhet den färghammare som Mario går och bär på. Överallt i världen finns objekt som behöver färgläggas men eftersom färg är en begränsad resurs gäller det att fylla på med jämna mellanrum. Det knepas och det knåpas, det hamras, det målas och det undersöks. Och sen får man ju inte glömma striderna.

paper-mario-color-splash_backe

Striderna är spelets svagaste kort

När det är dags för strid tar ett turordningsbaserat stridssystem vid. Då gäller det att vänta på sin tur, välja rätt kort, ladda kortet med valfri färgmängd, utföra en attack och sedan upprepa proceduren. Problemet med stridssystemet är att varje strid tar onödigt lång tid och att det är vansinnigt enformigt. Om man nu inte har något intresse av att bevara de andra rollspelselementen känns de turordningsbaserade striderna som helt fel sak att klamra sig fast vid.

Att saker tar onödigt lång tid genomsyrar för övrigt hela spelet. Istället för att ta fart, utmana och engagera puttrar det på i maklig takt tills vi tröttnar och stänger av.

Läs även
Förhandstitt: Nintendo Switch
Test: Playstation VR
Playstation VR: 13 spel betygsatta

Info
  • Genre Rollspel, Pussel
  • Format Wii U
  • Antal spelare 1
  • Utvecklare Intelligent Systems
Dagens bästa priser på Pricerunner
  • Inget för dig? Du hittar många fler produkter hos PriceRunner

Recension: Paper Mario: Color Splash

Pappersmario är tillbaka i ännu ett charmigt äventyr. Men om du väntar dig ett rollspel i samma stil som de tidiga Paper Mario-spelen kommer du att bli besviken.


3
Vi diggar
  • Underfundig humor
  • Den grafiska stilen
  • Mysig stämning
Vi dissar
  • Långsamt
  • Striderna
  • Enformigt
Visa kommentarer / Kommentera nu
Recension: Paper Mario: Color Splash - Färgglatt Mario-mys i snigelfart
PriceRunner Digital Life
Framtidsvägen 16 Växjö, Kronoberg 351 96
Phone: 0470 - 72 47 17