PriceRunner Digital Life
Välkommen till PriceRunner Digital Life – full koll på den digitala världen
5

Portal 2

Glados är tillbaka

The cake is a lie. Orden har ekat i mitt huvud sedan 2007 då den artificiella intelligensen Glados lotsade mig genom 19 intrikat utformade portalpussel med en simpel tårta som lockbete. Det tricket faller jag inte för igen.

[dropcap]N[/dropcap]är jag vaknar ur min sömn hundratals år senare har Aperture Science högteknologiska laboratorium förfallit. De sterila miljöerna har krackelerat och släppt in vetgirig grönska, glas har krossats och broar har rasat mot nattsvarta avgrunder. Och någonstans, djupt ner i vegetationen vaknar Glados hämndlystna stämma till liv.

Omöjlig uppföljare?
Portal var 2007 års stora överraskning. Det lanserades som en liten men naggande god munsbit i spelpaketet Orange Box men kom för många att överglänsa huvudrätten Half Life 2, åtminstone på ett intellektuellt plan. Att ens försöka upprepa bedriften i form av ett tio timmar långt äventyr borde betraktas som vansinne, men Valve är som bekant perfektionister, och jag betvivlar att Portal 2 hade fått lämna deras labb om det hade varit någonting annat än perfekt.

Till en början utger sig Portal 2 för att vara en rak fortsättning men snart tar storyn halsbrytande vändningar i samma rasande takt som nya leksaker introduceras. Så fort jag känner mig varm i kläderna introducerar Valve ett nytt verktyg att utforska och slutligen bemästra till perfektion. Samtliga nytillskott håller en skrattretande hög klass, och jag vågar inte spekulera i hur många presumtiva spelmoment som har skrotats i jakten på ofelbar balans.

Att jag, som i vanliga fall får migrän och nära döden-upplevelser när jag ställs inför logiska pussel, spelar igenom hela spelet utan att känna ett uns av frustration kan inte bottna i någonting annat än trolldom och svart magi, eller möjligen spelkonst när den är som allra bäst.

Annons

Spelhistoriens bästa manus
Den svarta humorn och de välskrivna dialogerna känns igen, men den här gången har den klädsamt sarkastiska Glados fått sällskap av den fumliga Wheatley (Stephen Merchant) samt Aperture Science grundare Cave Johnson (J.K. Simmons), vars inspelade röst fortfarande ekar i bortglömda delar av det enorma komplexet. Den komiska trion infriar alla förväntningar och om man gillade den småelaka humorn i Portal kommer man att älska uppföljaren.

Om Portal kan liknas vid en perfekt poplåt på tre minuter är uppföljaren hela albumet. Det är inte lika lättsmält – men det kommer att gå till historien, och det är minst lika bra.

Portal 2 Trailer – Wheatley

Suger det till PS3?
Även det grafiska har fått sig en ordentlig uppfräschning med imponerande ljuseffekter och stora, stämningsfulla miljöer. Glädjande är att de Playstation 3-ägare som fick en tekniskt undermålig konvertering när det begav sig kan dra en suck av lättnad då spelet presterar som aldrig förr.

ATLAS och P-Body?
Någonting som fått många att höja på ögonbrynen är den nya kampanjen för två spelare, och vad ska man säga? När utmaningarna kräver fyra portaler istället för två blir problemlösning minst sagt invecklad, men tillsammans med en samspelt partner är det en minnesvärd upplevelse.

Portal 2

The cake is a lie. Orden har ekat i mitt huvud sedan 2007 då den artificiella intelligensen Glados lotsade mig genom 19 intrikat utformade portalpussel med en simpel tårta som lockbete. Det tricket faller jag inte för igen.


5
Vi diggar
  • Snudd på perfekt bandesign
  • intelligent manus
Vi dissar
  • Återspelningsvärdet är inte det högsta
Visa kommentarer / Kommentera nu
Portal 2 - Glados är tillbaka
PriceRunner Digital Life
Framtidsvägen 16 Växjö, Kronoberg 351 96
Phone: 0470 - 72 47 17