PriceRunner Digital Life
Välkommen till PriceRunner Digital Life – full koll på den digitala världen
4

Orsak och verkan i magiskt kungadöme

Fable 3

Jag pausar spelet, vankar av och an med besvärad blick och begrundar över en kopp kaffe. Men det finns ingen utväg. När jag kommer tillbaka förväntas jag ta ställning i skattefrågan. I Fable 3 är de stora besluten i fokus – och för en gång skull känner jag mig engagerad. På riktigt.

Spelvisionären Peter Molyneux har gjort mig besviken många gånger förut och tyvärr har de oinfriade löftena kommit att överskugga Fable-spelens faktiska kvaliteter. Om det är någonting vi har lärt oss så är det att skruva ner förväntningarna. Och nej, träden växer fortfarande inte i realtid. Fable 3 utspelar sig 50 år efter händelserna i föregångaren. Efter monarkens död styr den tyranniske Logan sitt Albion med lömsk blick och skoningslös järnhand. När jag som Logans lillasyster utsätts för en synnerligen omänsklig prövning rinner bägaren över. Jag ska bli drottning till varje pris – om det så innebär att jag måste fisa tusentals bybor i ansiktet. Vägen till tronen Första halvan av Fable 3 handlar om att göra revolution och den andra om att styra landet. Det kan låta som ett stort steg från tidigare delar, men oroa dig inte – det känns Fable från början till slut. I vanlig ordning kan jag välja mellan att vara antingen snäll eller elak mot mina medmänniskor. Hur mycket Molyneux än vill framhäva komplexiteten i systemet känns det skrattretande rudimentärt att vägen till familjelycka föregås av några slentrianmässiga handlingar och ett samlag. Å andra sidan är möjligheten till såväl homoäktenskap som bigami en frisk fläkt i den grabbigt heteronormativa spelsfären. Humorn har alltid varit viktig i Fable och den här gången är skrattfaktorn uppskruvad till max. Ibland handlar det om pubertal lyteskomik, men lika ofta utgörs lustigheterna av klockren dialog framförd av briljanta röstskådespelare som John Cleese och Stephen Fry. Spelet är löjligt välskrivet och när det är som bäst förvandlas ett generiskt uppdrag till en interaktiv sketch.   När användarvänlighet slår fel Om spelet fullkomligen briljerar när det porträtterar de vardagliga lustigheterna är striderna desto tråkigare. Fienderna är många till antalet och sega att nöta ner, men de bjuder inte på något som helst motstånd. Vapenarsenalen är så gott som obefintlig och de strategiska valen är få. Det är tydligt att Fable 3 ska vara lätt att spela. Faktum är att det är så strömlinjeformat och användarvänligt att det slår över och blir krångligt. Istället för vanliga menyer hamnar jag i ”The Sanctuary” när jag trycker på start-knappen. Istället för enkla knapptryckningar måste jag gå till ett rum för att byta vapen, till ett annat för att byta kläder och till ett tredje för att få se kartan. Tidsödande är bara förnamnet. Användarvänligheten går även ut över spelvärlden. Miljöerna jag rör mig i är bedårande mysiga och stundtals vackra med lummiga skogar och porlande vattendrag, men när jag hela tiden erbjuds möjligheten att hoppa från en plats till en annan förlorar jag all känsla av sammanhang.   Ond, god eller både och? I tidigare spel har korrelationen mellan gärning och resultat varit helt binär (om du sparkar på en höna växer det ut djävulshorn i pannan). Den här gången är det aldrig så enkelt och den som har för vana att tidigt bestämma sig för att följa en konsekvent linje kommer att få revidera sitt val gång på gång. När jag väl tillträder som drottning ställs jag mot de riktigt svåra valen. Jag minns med avsky hur min företrädare styrde landet, men när jag väl står där med en riktig budget till mitt förfogade uppstår en genuint känslomässig konflikt. I de ögonblicken har Peter Molyneux lyckats.

Köp på

Orsak och verkan i magiskt kungadöme

Jag pausar spelet, vankar av och an med besvärad blick och begrundar över en kopp kaffe. Men det finns ingen utväg. När jag kommer tillbaka förväntas jag ta ställning i skattefrågan. I Fable 3 är de stora besluten i fokus – och för en gång skull känner jag mig engagerad. På riktigt.


4
Vi diggar
  • Plus: Fantastiskt röstskådespeleri
  • komplexa beslut
Vi dissar
  • Minus: Tråkiga strider
  • omständlig inramning
Visa kommentarer / Kommentera nu
Orsak och verkan i magiskt kungadöme - Fable 3
PriceRunner Digital Life
Framtidsvägen 16 Växjö, Kronoberg 351 96
Phone: 0470 - 72 47 17