PriceRunner Digital Life
Välkommen till PriceRunner Digital Life – full koll på den digitala världen
2

Hårdrock och avhuggna lemmar

Neverdead

Att tv-spelskaraktärer dör och får börja om emellanåt är en av spelmediets djupast rotade konventioner. Hjälten i Neverdead tappar kroppsdelar istället.

Skrikande instrumentalhårdrock, dubbla puffror och stora svärd. Estetiken känns igen från otaliga spel i den arkadbetonade actiongenren, men då spel som Bayonetta, Devil May Cry och Ninja Gaiden briljerar med perfekt kontroll och väloljad spelmekanik förlitar sig Neverdead helt och hållet på en ganska fånig gimmick.

Huvuden kommer att rulla

Spelets hjälte, demonjägaren Bryce, är nämligen dömd till evigt liv, och istället för att gå en traditionell död till mötes tappar han kroppsdelar åt höger och vänster. Allt som oftast finner jag mig själv styrandes ett dekapiterat huvud i jakt på kropp, armar och ben som om jag hade spelat en morbid version av bollrullarspelet Katamari Damacy. Till en början är det lite småkul men efter en stund är det bara tröttsamt.

Med sig på den våldskantade resan mot ärkefienden Astaroth har Bryce sin partner Arcadia, som mest finns där för att någon ska höra hans korkade lustigheter (varje gång han tappar huvudet envisas han med att utbrista i ett: ”Hey, will this ruin my hair!?”). Suck.

Nej, det är ingen odödlig klassiker

Debil jargong och tunn story har aldrig stått i vägen för fantastiska spelupplevelser förut, och om Neverdead hade varit signerat Platinum Games eller Team Ninja är jag övertygad om att det hade varit fantastiskt. Problemet är att det inte har några spelmässiga kvaliteter. Fiendefaunan är hopplöst enformig, kontrollen är oprecis och bilduppdateringen är långt mycket sämre än vad som borde vara tillåtet i genren.

Annons

Möjligheten att samla på sig erfarenhetspoäng och uppgradera sin karaktär med nya färdigheter ger en viss behållning, men i övrigt finns det inte mycket att hämta i Neverdead.

Hårdrock och avhuggna lemmar

Att tv-spelskaraktärer dör och får börja om emellanåt är en av spelmediets djupast rotade konventioner. Hjälten i Neverdead tappar kroppsdelar istället.


2
Vi diggar
  • Genren som sådan är det inget fel på
Vi dissar
  • Det bedrövliga hantverket
Visa kommentarer / Kommentera nu
Hårdrock och avhuggna lemmar - Neverdead
PriceRunner Digital Life
Framtidsvägen 16 Växjö, Kronoberg 351 96
Phone: 0470 - 72 47 17