PriceRunner Digital Life
Välkommen till PriceRunner Digital Life – full koll på den digitala världen
5

Storslaget

Killzone 2

Killzone 2 var dömt redan på förhand av många recensenter, även jag själv inkluderad hade löjligt höga förväntningar på detta spel som skulle komma att bli Hollands dyraste medieprojekt någonsin. Men att det skulle bli så här bra vågade nog ingen hoppas på.

Klarar det stå emot sin egen hype?
Visari Scolar (Brian Cox) inleder äventyret med ett tal till Helghan som även denna gång får mig att dra associationer till Hitlers tal till de tyska arméerna. Jag axlar rollen som den 33-årige Tomas Sevchenko som ingår i Alpha Squad tillsammans med Dante Carza, Shawn Natko och vår sergeant Ricordo Vilasquez. Vårt uppdrag är på pappret enkelt, ta Visari tillfånga och föra honom tillbaka till Vekta. Verkligheten visar sig vara något helt annat.

Helghan är inget turistparadis och det känns som kriget inte bara är mot Helghast utan även mot självaste Helghan. Från det att jag sätter min fot här vill den mig ont. Vinden kastar upp smutsigt damm och drar med sig gevärsrök från avfyrade gevär. Blixtar träffar ständigt hustak och lyser upp den gråa himlen. Nej, Helghan är allt annat än en trevlig plats. Något som är viktigt att poängtera är att Killzone 2 känns väldigt vuxet och det är skönt att se att det finns studior som ämnar göra spel åt en äldre publik.

Sju högtalare plus en sub
Spelet sätter verkligen din hemmabio på prov och har du köpt en för dyra pengar och vill uppleva dess fulla potential så är Killzone 2 ett bra alternativ. Ljudet är mixat i 7.1 och precis som i många av dagens spel använder ljudmotorn sig av audio occlusion vilket gör att ljuden låter annorlunda beroende på den fysiska omgivningen. Soundtracket är orkestermusik skapat av Joris de Man och inspelat på den kända Abbey Road-studion. (Jag upplevde en del ljudbuggar när jag spelade igenom spelet men de stod också med som kända fel som skulle åtgärdas innan release.)

Grafikkung
Guerilla Games har blandat Motion Capture med fysiska impulser vilket ger animationerna i Killzone 2 ett lyft över allt annat jag sett i ett spel tidigare. Skjuter du en soldat i benet böjer han sig ned för att skydda såret, han greppar efter en avskjuten hjälm och rycker till väldigt realistiskt då du skjuter honom i bröstet. Detta gör att det stundtals nästan är otäckt att skjuta på fienden då rörelsemönstren känns så trovärdiga.

Annons

Mycket har sagts om Killzone 2 på världens alla spelforum, och den största frågan av dem alla är om spelet lever upp till den berömda trailern som Sony hävdade vara realtid från E3 2005? Jag tror det är väldigt få recensioner som utelämnar den omtalade trailern, men vi kan säga så här: Killzone 2 överträffar trailern på nästan samtliga plan även om explosioner, eld och karaktärernas ansiktsuttryck lämnar kvar lite att önska.

Guerilla använder sig av en egenutvecklad grafikmotor som tillåter dem att ha ett stort antal ljuskällor i en och samma scen, något de verkligen utnyttjar. Förutom ljuset så är texturarbetet och känslan för detaljer fenomenal, inget annat konsolspel är ens närheten av den grafiska kvalitet som Guerilla Games har gett Killzone 2. Guerilla har satt ribban oerhört högt för kommande titlar.

Du lär dig snabbt
Kontrollen har en tyngd som tar sin tid att komma in i, men när den tjugo minuter senare har accepterats av min hjärna känns det naturligare än att gå på toaletten. Huvudpersonen Sev är tung att styra och han kan inte hoppa flera meter upp i luften då hans dryga 90 kilo känns bundna i Newtons fysiklagar.

I Killzone 2 måste du vara taktisk. Du kan inte springa fram och skjuta fienderna run and gun-style, utan du måste stötvis ta dig framåt. Guerilla Games har utvecklat ett system de kallar ”lean and peak” där du som spelare kan söka skydd bakom föremål och kika fram för att ta död på Helghastsoldater. Systemet fungerar oftast riktigt bra även om vi stundtals märkte några få buggar i vårt recensionsexempelar. ”Lean and peak” finns dock bara i enspelarkampanjen av spelet. Fienden är lika duktig på att använda systemet och ofta krävs det en handgranat för att få dem att söka nytt skydd.

Fokus på multiplayer
Guerilla har sedan starten av spelets utveckling haft två separata team, ett för kampanjen och ett för multiplayerdelen. Multiplayer kan antingen spelas som vanligt med andra personer över internet men också mot botar, eller blanda båda i en härlig mix. Ett klasssystem med 16 upplåsbara klasser finns där du kan mixa de två som passar din spelstil bäst. Fem olika multiplayer typer finns att tillgå vid release: Assassination, Search and Retrieve, Search and Destroy, Bodycount and Capture and Hold. Självklart finns även ett välutvecklat klansystem där upp till 64 spelare kan ingå i varje klan.

Killzone 2 får intensiva spel som Call of Duty 4 att kännas lika intressanta som eftertexterna på Antikrundan, på gott och ont. För aldrig har ett krig i ett spel känts så nära och naket, känslan av att vara delaktig mitt på slagfältet med en otrolig närvarokänsla som får mig att bli fysiskt utmattad och kräver att jag ibland blir tvungen att ta pauser från spelet. Men jag hinner knappt gå och fylla på dricka innan suget att ta Alpha Squad ett steg närmare Visari tar överhanden igen.

Älska varje sekund
Det finns väldigt få saker att klaga på. Killzone 2 är 8-12 timmar långt, något som börjat bli en standard för denna generationens fps. Spelet saknar co-op, vilket inte är något jag själv saknar, men några av er kanske kommer att göra det. Själv skulle jag velat se lite mer utforskande, kanske i en kommande expansion? Hur som helst är Killzone 2 bland det bästa i sin genre – ett måste för alla PS3-ägare som vill ha lite action i vardagen.

Storslaget

Killzone 2 var dömt redan på förhand av många recensenter, även jag själv inkluderad hade löjligt höga förväntningar på detta spel som skulle komma att bli Hollands dyraste medieprojekt någonsin. Men att det skulle bli så här bra vågade nog ingen hoppas på.


5
Vi diggar
  • Det snyggaste du sett på konsol
  • bra story
  • välspelat
  • fysikmotorn
Vi dissar
  • Några småbuggar
  • men inget allvarligt
Visa kommentarer / Kommentera nu
Storslaget - Killzone 2
PriceRunner Digital Life
Framtidsvägen 16 Växjö, Kronoberg 351 96
Phone: 0470 - 72 47 17