PriceRunner Digital Life
Välkommen till PriceRunner Digital Life – full koll på den digitala världen

Månadens spelsnackisar

När vi befinner oss i det hetaste spelkvartalet någonsin ligger det nära till hands att avskärma sig, men en och annan nyhet har naturligtvis nått fram till spelfåtöljen.

Förundrande

Klagandet är halva nöjet
Final Fantasy VIII var för mycket science fiction. Final Fantasy IX var för mycket fantasy. Final Fantasy X var för linjärt. Final Fantasy XI var för mycket onlinerollspel. Final Fantasy XII var för annorlunda. När rapporter från Japan berättar att kommande Final Fantasy XIII är för mycket interaktiv film kan vi än en gång stämma upp i klagosång. Är det någon som ens kommer ihåg när vi var nöjda med ett Final Fantasy senast? Annat än i efterhand alltså …

Sömning lansering
Kommer ni ihåg tillbehöret Vitality Sensor som Nintendo visade upp på E3 förra året? Kortfattat var den en liten klämma som man sätter på valfritt finger för att mäta sin puls när man spelar. Vad Nintendo ska använda den till i praktiken fick vi aldrig veta, men nu har de gett oss en fingervisning i form av ännu en avslöjande patentansökan. Att de varumärkesskyddat namnet Wii Relax kan bara betyda en sak. Nu är den stora frågan hur de ska kunna göra ett spel man inte somnar av.

Provocerande

Ryu gör comeback!
Vi som hade Dreamcast för tio år sedan kommer aldrig att glömma vårt första möte med Ryu Hazuki. Vi älskade den levande staden, den påtagliga realismen och täta stämningen i Yu Suzukis påkostade mästerverk. Shenmue var en saga som bara inte fick ta slut. En saga som skulle definiera det nya millenniet. När vi fick veta att det inte skulle bli någon fortsättning efter den andra delen har vi längtat, längtat och längtat efter Ryus grandiosa återkomst. Det tog tio år, men nu är han tillbaka. I Sonic & Sega All-Stars Racing…

Annons

Vägen till helvetet
Venezuelas president Hugo Shavez är inte allt för vänligt inställd till TV-spel. I höstas stiftades en lag mot att sälja våldsamma spel i landet men nu vill ha ta det ett steg längre och förbjuda allt spelande. I en tv-intervju berättade han att spelen är ett gift som lär oss att döda, men också att spelen gör reklam för cigaretter, droger och alkohol. Den kapitalism som marknadsförs i spelen är ”the road to hell” enligt Chavez. Tankvärt.

Förbryllande

Michael och den blå igelkotten
I alla tider har vi hört rykten om att Michael Jackson skulle vara inblandad i musiken till Sonic the Hedgehog 3 till Sega Mega Drive. Det är lätt att avfärda det som trams, men efter att ha närstuderat Youtubeklipp som visar på likheterna hör man dem klart och tydligt: beatet från Jam, ackorden från Stranger in Moscow och melodin från Who is it. Ryktet sa att Michael fick sparken efter de skandaler som kom att prägla hans nittiotal, men nu vet vi sanningen. Michaels medarbetare Bill Buxby berättar att den mytomspunna världsartisten mycket riktigt skrev musiken till Sonics tredje äventyr, men drog sig ur projektet för att han var missnöjd med Segas ljudchip.

Tony Hawk rider igen
Många var vi som blev sugna på att ge oss ut på vardagsrumsgolvet med Tony Hawks senaste plastbräda under fötterna. Äntligen skulle vi få agera skateboardproffs i hemmets lugna vrå, skonade från svidande skrubbsår och kaxiga ungdomars glåpord. Tillbehöret sågades sedermera med fotknölarna av de amerikanske recensenterna och nu säger ryktet att europalanseringen är inställd. Eftersom vi inte har fått tillfälle att testa brädan kan vi inte säga om det är bra eller dåligt att Tony återigen börjat arbeta med utvecklaren Robomodo.

Spännande

Infinity Ward gör MMO-FPS?
Knappt har sorlet lagt sig innan fansen börjar fantisera om vad Infinity Ward ska hitta på härnäst. Visst låter det för bra för att vara sant, men ryktet på stan skvallrar om att den hypade utvecklaren är i full gång med att snickra ihop ett onlinebaserat rollspel i Moder Warfare-miljö! Exakt hur spelet ska fungera har vi ingen aning om, men om ryktet stämmer lär bilden klarna med tiden.

Blizzard gör MMO-FPS?
Borderlands banade vägen för förstapersonsskjutande i rollspelsmiljö och Mass Effect 2 visade att dialogdrivna rollspel klarar sig utmärkt med realtidsstrider. Att rollspelsjätten Blizzard har någonting stort på gång har vi vetat sedan länge, men nu har det alltså börjat tisslas och tasslas om ett FPS i MMO-miljö.  Om det nu är sant att både Blizzard och Infinity Ward har samma landvinning i sikte kan vi se fram emot en kapprustning utan like!

Visa kommentarer / Kommentera nu
Månadens spelsnackisar - Spel, Feature
PriceRunner Digital Life
Framtidsvägen 16 Växjö, Kronoberg 351 96
Phone: 0470 - 72 47 17