PriceRunner Digital Life
Välkommen till PriceRunner Digital Life – full koll på den digitala världen

Månadens snackisar

Som sig bör har det cirkulerat mängder av rykten, åsikter och antaganden i spelvärlden under månaden som gått. Kontroversiella uttalanden, underliga beslut och glada nyheter är vardagsmat för den spelintresserade. Digital Life tar tempen på rådande trender och luskar ut vad det egentligen är vi pratar om på fikarasterna.

Tråkigt:

Priskrig?
”Priskrig” var ett frekvent förekommande ord under den där veckan då Sony utannonserade sin efterlängtade prissänkning av Playstation 3. Men var det ingen som märkte att Microsoft kontrade med att höja priset på Xbox 360? Vad är det för priskrig? Baspaketet blev dyrare och den populäraste varianten försvann från butikshyllorna. Visst, den svarta Elite blev lite billigare, men vem bad om det?

Vad hände med julen?
Förr var julen någonting man såg fram emot. December var den månad då de heta releaserna avlöste varandra i en takt som fick barn att gråta av frustration när de inte kunde få allt. I år blir julklappshögen högst förutsägbar, eftersom merparten av de förmodade jullovsklassikerna flyttats fram till ”första kvartalet 2010”. Vad hände med Bioshock 2, Alan Wake, Heavy Rain, Bayonetta och Mass Effect 2?

Oroväckande:

Biochock 2 en besvikelse?
När en handfull utvecklare runt om i världen är involverade i ett projekt av Bioshocks dignitet är det dags att höja ett varningens finger. Multiplayertrailern har släppts – och ärligt talat ser det ut som skräp. Den 11 februari får vi veta om 2K Marin och deras allierade lyckas styra upp det sjunkande skeppet, eller om det en gång för alla kommer att förpassas till havets botten.

Spel säljer sämre
Dataspelsbranschen har nyligen tillkännagivit statistik som visar att spelförsäljningen under den första halvan av 2009 minskat med 4,6 % jämfört med samma period föregående år. En möjlig orsak kan vara att de digitalt distribuerade spelen, som inte är inräknade i statistiken. En fingervisning om vart branschen är på väg kanske?

Annons

Roligt:

Nintendo gör sitt bästa för att göra spelupplevelsen ännu fånigare
Ingen som har för vana att hänga på spelrelaterade forum kan ha undgått nyheten om att Nintendo tagit patent på en ”sadel” till Wii. Tillägget är helt enkelt en uppblåsbar kudde med en liten ficka för Wiimoten. Av de komiska illustrationerna att döma ska man sedan guppa på kudden samtidigt som man viftar med nunchuken. Innovation till trots så är det inte konstigt att patentet fått Zeldafans världen över att förbereda sig på det värsta.

Bristande rutiner hos Sega?
Det verkar inte bättre än att de konfidentiella mötesanteckningar som nyligen dök upp på internet är autentiska. På mötet avhandlas bland annat eventuella möjligheter att sälja PS2-spel via PSN (något man kunde ana redan när Sony spärrade bakåtkompatibiliteten), men också att titlar från den avsomnade spelkonsolen Dreamcast kommer att leta sig ut på den digitala marknaden!

Konstigt:

Ny aktör i konsolkriget?
Silocon Xtal har lämnat in en patentansökan på en ny spelkonsol. Med ”vuxna” spel och ”unika” kontrollmöjligheter ska företaget locka en helt ny målgrupp (notoriska porrsurfare?) till tv-spelens underbara värld. Namnet på spelmaskinen är naturligtvis Sexbox! Smaklöst är faktiskt bara förnamnet.

Team Ninja gör parodi på sig själva
Ninja Gaiden är en fantastisk spelserie. Men samtidigt måste man bara undra vad Team Ninja egentligen håller på med. Att vara företrädare för en grotesk designfilosofi är en sak, men när de i Ninja Gaiden Sigma 2 implementerar en funktion som får de kvinnliga karaktärernas bröst att studsa i takt med Sixaxis-kontrollen gör de faktiskt parodi på sig själva. Att de dessutom använder denna ”tekniska landvinning” som främsta försäljningsargument samtidigt som de sitter på en förstklassig spelmekanik är bara konstigt.

Visa kommentarer / Kommentera nu
Månadens snackisar - Spel, Feature
PriceRunner Digital Life
Framtidsvägen 16 Växjö, Kronoberg 351 96
Phone: 0470 - 72 47 17