PriceRunner Digital Life
Välkommen till PriceRunner Digital Life – full koll på den digitala världen
3

Little Big Planet 2

Den lilla stora planeten har blivit större, säckpojkarna charmigare och möjligheterna fler. Som om det skulle räcka för att få oss på fall…

När Little Big Planet dök upp för några år sedan var spelet ett välkommet inslag i ett spelutbud som allt mer kommit att kretsa kring sönderbombade städer och stenhårda sammandrabbningar. Det sidolagda perspektivet väckte minnen från barndomen samtidigt som communitydelen fick oss att drömma en framtid där egenutvecklade banor skulle ge våra favoritspel evigt liv.

Dessvärre skulle det visa sig att spelare inte alls gör lika roliga banor som spelutvecklare, att det poänglösa samlandet av krimskrams var helt ointressant och att spelet – som plattformsspel betraktat – hade föga att sätta upp mot sina konkurrenter.

Kreativ speldesign
När det vankas uppföljare har Media Molecule gjort sitt bästa för att utveckla konceptet och ta det vidare till nästa nivå. Den stora nyheten är att man kan göra ”helt nya spel” men hur fascinerande det än är att någon tagit sig tid att återskapa Pacman, Street Fighter eller Space Invaders kan jag inte se någon som helst anledning att spela dessa halvmesyrer när originalen är så mycket bättre. Man behöver inte besitta överdrivet vida referensramar för att inse att 99 procent av allt som skapas i Little Big Planet är skräp. Ibland är det charmigt, men det är fortfarande skräp.

Istället är det Media Molecules egna banor som glänser. Uppfinningsrikedom, variation och charm är verkligen på topp och det märks att de har älskat varje ögonblick i processen. Min utspökade säckpojke släcker bränder med vattenkanon, skjuter muffins och rider på världens sötaste djur för att i nästa stund kastas in i en sidskrollande Gradius-pastisch – allt presenterat i en audiovisuellt fulländad fantasivärld som får mig att smälta. På papperet är Little Big Planet helt fantastiskt, men det finns problem…

Annons

Interaktiv lekstuga
Det är nämligen inte ett dugg roligt att spela, och det beror framförallt på den usla spelkontrollen. Varje hopp är en kamp mot den oberäkneliga fysiken och att röra sig i djupled blir snart en regelrätt mardröm. För att kompensera för den dåliga precisionen har man gjort spelet så förlåtande att det i princip inte går att dö. 

Den totala bristen på vad som i folkmun kallas spelglädje får mig att vilja sortera in Little Big Planet 2 under kategorin ”interaktiv lekstuga” snarare än ”spel”. Det enda incitamentet jag har för att fortsätta spela är att få se vad för lustigheter som gömmer sig på nästa bana, och det räcker inte.

Man kan naturligtvis rycka på axlarna, hävda att Little Big Planet 2 är ett barnspel och utdela högsta betyg för att det är så kreativt och gulligt, men det är att dumförklara barn. Jag är nämligen ganska övertygad om att random 6-åring har betydligt roligare med smidiga plattformshjältar som Mario, Donkey Kong eller varför inte Meat Boy?

Little Big Planet 2

Den lilla stora planeten har blivit större, säckpojkarna charmigare och möjligheterna fler. Som om det skulle räcka för att få oss på fall…


3
Vi diggar
  • Uppfinningsrikt
  • Oerhört charmig grafik
  • Medryckande musik
Vi dissar
  • Efterbliven kontroll
  • Skrattretande röstskådespelare
  • Oöverskådligt upplägg
Visa kommentarer / Kommentera nu
Little Big Planet 2 -
PriceRunner Digital Life
Framtidsvägen 16 Växjö, Kronoberg 351 96
Phone: 0470 - 72 47 17