4

Life is Strange: Episod 1

Pendlar mellan briljans och skämskudde

När franska Dontnod Entertainment ger sig på att porträttera en amerikansk tonårstjej med övernaturliga krafter blir det pinsamt, obekvämt och… väldigt intressant.

Det var egentligen bara en tidsfråga innan någon skulle utmana Telltale Games monopol på dialogdrivna äventyr i episodformat. Och att det blev just Dontnod Entertainment, som för något år sedan visade stort potential med underskattade (och ironiskt nog bortglömda) Remember Me, är glädjande.

Med en stor dos inspiration från Telltales titlar, landsmannen David Cages äventyrsspel och fjolårets indiefavorit Gone Home har de snickrat ihop ett (åtminstone inledningsvis) anspråkslöst äventyr om den fotointresserade high school-tjejen Max Caulfield som plötsligt märker att hon när som helst (läs: när ikonen visar sig uppe i vänstra hörnet) kan spola tillbaka tiden några minuter.

Life_is_Strange_CHLOES_HOUSE

En lek med tiden
Den inledande episoden börjar försiktigt, i skolkorridorer, på parkeringsplatsen och i den blåhåriga kompisens nerklottrade flickrum. Det finns mycket att titta på och många att prata med – inte sällan till tonerna av gitarrbaserad indiemusik.

Själv vill jag gärna tro att jag hade reagerat annorlunda på min nyvunna förmåga. Men att någon skulle vilja manipulera tiden för att testa gränser, köpa vinstlotter eller smeta in sig i mat på konstiga platser verkar ha gått utvecklarna helt förbi. Max använder hellre sina krafter för att få provköra klasskompisens radiostyrda drönare, vinna respekt hos de balla skejtarna och för att få glutta i den mystiske fotokillens portfolio.

De emellanåt krystade pusselmomenten bjuder inte på något som helst motstånd, men att ta sig igenom en dialog och sedan spolat tillbaka tiden för att testa alla svarsalternativ är förvånansvärt kul. För att inte tala om tillfredsställelsen i få göra livet surt för skolans stroppigaste översittare genom att spola tillbaka tiden och gillra förnedrande fällor.

Life_is_Strange_CARPARK_(2)

Fokuserar på karaktärerna
Vi får tidigt veta att en skolkamrat är mystiskt försvunnen, men i första hand handlar den första episoden om att komma i stämning och lära känna karaktärerna. Det är också här spelets styrka ligger – och när det väl fungerar känns det verkligen som att vandra omkring på ett superamerikanskt campusområde i Oregon, bland fallna höstlöv och vilsna själar.

Det går dock inte att blunda för att människorna bakom spelet sitter ganska långt bort från det där campusområdet i Oregon – och att de helt enkelt inte vet hur ungdomar pratar med varandra. Fransmännen har visserligen tagit hjälp av en amerikansk manusförfattare – men det är tydligen ingen garant för att hålla skämskudden borta. När en av karaktärerna babblar om hur hennes rumskamrat har ”sextat” hennes pojkvän kan man nästa se framför sig utvecklarna har gått igenom ett slanglexikon med överstrykningspenna.

Nåväl. Efter att i drygt två timmar ha hånskrattat, fascinerats, roats och faktiskt blivit aningen berörd – då är det ”fortsättning följer”. En kort teaser skvallrar om en eskalerande händelseutveckling, men så här långt kan vi gå i god för att Life is Strange är ett ambitiöst, varmhjärtat och trevligt spel som det helt enkelt inte går att tycka illa om.

• Genre Äventyr
  • Format PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One, PC
  • Antal spelare 1